För en som är ny på detta! 4G router/ mobilt bredband. Hur, vad?

Permalänk
Medlem

För en som är ny på detta! 4G router/ mobilt bredband. Hur, vad?

För ett kort boende på annan ort under ca 1 - 1/2 månad så kommer jag att behöva internet till min staionära dator. De finns inte fiber där nej!!

Boendet är beläget i Rosersberg i stockholm län. SÅ de finns god täckning för 4 och 5 G.

Men jag är ny på detta så jag behöver lite snabb hjälp. Att köpa en ny router för många tusen med sim kort känns dyrt för så kort tid. Kan man använda mobilen som hot spot i stället?

Den stationära datorn har externa antenner till nätverkskortet jag satt i.

Spelar mycket och kollar på film hela dagarna. Så ska man ha ett abonnemang så lär datamängden vara obegränsad. Hastigheten bör om de går ligga på 100 mBit.

Mobilen jag har är en Samsung galaxy S23 ultra så den har ju 5g. men lär väl förmodligen ha ett annat sim kort i den då med annat abonnemang. För de jag har i nu är ju bara ett vanligt.

Några tips?

Permalänk
Rekordmedlem

Ja det går skapligt bra att köra från mobilen om man inte har så många klienter, det drar en hel del mer batteri men det är väl inget större problem hemma då det är lätt att koppla in en laddkabel.
Så vitt jag vet är det bara Telenor som i praktiken har ett verkligt obegränsat abonnemang, övrigas obegränsade verkar kräva att man fyller på via sms-svar när man kommit över ca 1 Tbyte vilket kan vara bökigt när det triggas.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1726707-sa-funkar-obeg...

Hastigheten bestäms av plats och hårdvara snarare än abbet för det har inga direkta strypningar utan går så snabbt tekniken tillåter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har liksom ingen koll alls. Man har ju alltid haft tråd/fiber

Men att köpa en typ 4g router och ett sim kort till den. skulle inte de vara snabbare än att köra från mobilen. Om abonemanget var samma som i routern ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av joche_87:

Jag har liksom ingen koll alls. Man har ju alltid haft tråd/fiber

Men att köpa en typ 4g router och ett sim kort till den. skulle inte de vara snabbare än att köra från mobilen. Om abonemanget var samma som i routern ?

Det låter väl onödigt dyrt för bara en dryg månad och jag tvivlar på att en 4G router kommer att ge snabbare anslutning än en telefon som kan köra 5G om täckningen är bra.
Att hitta en bra 5G router är dyrare men det dök upp en portabel i fyndtråden men den är nog ganska lik en mobil.
https://www.power.se/mobil-och-foto/mobilt-bredband/4g-mobilt...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja just de alternativet känns ju som att de skulle vara samma som en mobil. Ska man ha nå bättre får man kolla på en riktig router med stöd för 5G

Permalänk
Medlem
Skrivet av joche_87:

Ja just de alternativet känns ju som att de skulle vara samma som en mobil. Ska man ha nå bättre får man kolla på en riktig router med stöd för 5G

Din mobil kan också använda 2 sim kort så du kan ha både mobilt bredband i mobilen och ditt vanliga sim kort ställa bara in mobilen på att använda sim kort med mobil bredband.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

kollade nu på https://www.telia.se/support/tackningskarta. Kollade där jag nu bor och med centrum stockholm som exempel.
Ska vara samma täckning. Kollar bredbandskollen i mobilen när jag slår av wifi. får typ 77 mbit/s

Permalänk
Medlem

Kör mobilen som hotspot med extra simkort som bara är för "data"

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Verkar vara svårt att få tag på en operatör som har ett abonnemang som tillåter något sådan. Obegränsad surf med fri data utan att binda upp sig i 12 eller 24 månader

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av joche_87:

Verkar vara svårt att få tag på en operatör som har ett abonnemang som tillåter något sådan. Obegränsad surf med fri data utan att binda upp sig i 12 eller 24 månader

Telenor Obegränsat går att få utan bindningstid om du väljer abb till normalpris och utan nått extra tillval, 449kr/månad.
https://www.telenor.se/handla/mobilabonnemang/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Comviq kontantkort laddad med "mobilt bredband"
399 för en månad