Rykte: Intel Arc-kort med dubbla kretsar på gång

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Intel Arc-kort med dubbla kretsar på gång

Monsterkortet sägs få 48 GB minne.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dubbel GPU är coolt. punkt. Jag ska ha ett om det släpps

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Jag hade ett 690 back in the days och det var ett monsterkort med ett gigantiskt problem, skitdåligt med vram.

Permalänk
Medlem

Bra. Det är bara en tidsfråga innan detta blir en nödvändighet om vi vill att grafiken verkligen ska ta stora steg framåt.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Låter på pappret intressant om man vill köra en LLM lokalt. Har ett 4080 idag och känner mig extremt begränsad av minnesmängden.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Jag myser av att se Intel skjuta fram sina positioner på grafikkortsmarknaden. Har efterfrågat det här länge. Stödköper gärna ett B580x2 med 48GB RAM när det kommer 🙂

Permalänk
Medlem

Är väl vettigt, finns säkert pengar att hämta där då Nvidia har gatekeepat kort med mycket grafikminne som "professionella" modeller. Dvs, de som har fantasipriser som företag uppenbarligen är villiga att betala.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | ASUS Prime RX 9070 XT OC | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem

4870x2 för ca 4500:-
De var tider de!

Hoppas på en repris?

Permalänk
Medlem

Hade varit kul test med Battlemage 48GB vs 5060 8GB

Permalänk
Medlem

Är väldigt nyfiken på ett kort i denna kaliber för att köra LLM lokalt. Två frågor gör mig osäker. Kostnad samt prestation.

Permalänk
Medlem

Låter billigt.

Permalänk
Medlem

Om inte Intel hittat på något nytt sätt att presentera flera GPU'er som en till OS'et så låter det här som en mardröm.
Med tanke på att dom plockar bort features i nuvarande (och fortfarande rätt buggiga) drivrutiner.

Och jag misstänker att det är 48GB på samma sätt som tidigare dual kort räknade minne, d.v.s. vardera minneskrets hade halva mängden och skulle det delas så gick det i PCIe fart.

Men det är ju kul att Intel vågar vara lite annorlunda.
Hoppas verkligen att det går vägen.

Permalänk
Medlem

Intressant, hade hoppats på att amd skulle va först med att "återskapa" detta mer eller mindre med chippets men med lite tur så hinner Intel före! Ska bli riktigt intressant om dom kan få en dubbelmacka att fungera som ett "vanligt" grafikkort utan alla nackdelar som tog död på crossfire och sli

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Mitt första grafikkort var ett ATI Rage Fury MAXX.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 9950X][Gigabyte X870E Aorus Elite][G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400Mhz 32GB CL-32-39-39-102][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Mitt första grafikkort var ett ATI Rage Fury MAXX.

En riktig klenod!
Helt säker på att dom när som hellst släpper drivrutiner som frigör prestandan dom lovade

Permalänk
Medlem

Vågar man hoppas på att Multi-GPU gör comeback igen?

Tycker att 3dfx gjorde det bäst, då deras lösning skalade universellt och var inte beroende av profiler så som det var för ATI och Nvidia.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

En riktig klenod!
Helt säker på att dom när som hellst släpper drivrutiner som frigör prestandan dom lovade

Ha ha precis, any day now!

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 9950X][Gigabyte X870E Aorus Elite][G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400Mhz 32GB CL-32-39-39-102][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

Som andra skrivit så satsar intel på en marknad för lokala ai modeller. De har ju till och med ett eget program för det nu anpassat för deras grafikkort för att köra llm och stable diffusion / flux vad jag förstår. Tycker det låter smart. Folk och företag kommer vilja köra AI lokalt för deras privata data. AMD och NVIDIA verkar ju bägge medvetet begränsa minnesmängden hos deras kort. Priset / prestanda måste dock motsvara 2x 3090 = 48GB för att det ska vara intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catfisce:

Som andra skrivit så satsar intel på en marknad för lokala ai modeller. De har ju till och med ett eget program för det nu anpassat för deras grafikkort för att köra llm och stable diffusion / flux vad jag förstår. Tycker det låter smart. Folk och företag kommer vilja köra AI lokalt för deras privata data. AMD och NVIDIA verkar ju bägge medvetet begränsa minnesmängden hos deras kort. Priset / prestanda måste dock motsvara 2x 3090 = 48GB för att det ska vara intressant.

Tror 48gb VRAM innebär speglat 24gb

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catfisce:

Skrivet av AkUs:

Tror 48gb VRAM innebär speglat 24gb

"Speglat" är väl ingen självklarhet, men 24GB per GPU är väl rimligt att anta att det innebär, beroende på applikation kan det ju innebära lika eller olika innehåll, men rimligen inte något som kan användas som 48GB till den ena GPUn t.ex.

Och i så fall funktionellt rätt likt 2x 3090 i det avseendet, vilket ju var själva jämförelsen som var aktuell.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Om inte Intel hittat på något nytt sätt att presentera flera GPU'er som en till OS'et så låter det här som en mardröm.
Med tanke på att dom plockar bort features i nuvarande (och fortfarande rätt buggiga) drivrutiner.

Och jag misstänker att det är 48GB på samma sätt som tidigare dual kort räknade minne, d.v.s. vardera minneskrets hade halva mängden och skulle det delas så gick det i PCIe fart.

Men det är ju kul att Intel vågar vara lite annorlunda.
Hoppas verkligen att det går vägen.

Du tänker på delat minne där var GPU fick ha samma uppsättning av info/texture i minnet där 48 GB då effektivt landade i 24 GB, eller även något mindre då dom hela tiden fick skyffla information mellan minnena.

Samtidigt så vore det kul om Intel funnit en effektiv väg runt dom hinder som omgärdar dual-GPU, något som AMD har arbetat hårt på att få till med chiplet. Då dom endast har chiplet för minneskontroll så misstänker jag att dom inte lyckats lösa den biten för själva GPU chiplet.

Något (om man får känna sig konspiratorisk) som kan vara intressant är att AMD den 3'e mars la upp en artikel om multi GPU, om det har något med Intels dual monster? Ingen aning...
Förutom att det passar bra tid

Skrivet av Joppis:
Skrivet av SuperNova:

De var tider de!

Hoppas på en repris?

Den reprisen har redan varit med Radeon R9 295X2 som kom 2014, alltså 6-år efter Radeon HD 4870 X2 och 5-år efter GeForce GTX 295.

Vet att AMD hade en Vega prototyp på gång som dom även visade i något sammanhang, även Swec skrev om det ihop med ett kompakt futurist chassi med midja. Runt 2017~2018. Men lyckas inte hitta artikeln

Oavsett så är detta spännande
Chassit var ett projekt eller studie hos AMD som dom visade upp på en mässa.

Annars är det senaste från AMD med dual GPU ett pro kort, der8auer la upp en video om det.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Du tänker på delat minne där var GPU fick ha samma uppsättning av info/texture i minnet där 48 GB då effektivt landade i 24 GB, eller även något mindre då dom hela tiden fick skyffla information mellan minnena.

Samtidigt så vore det kul om Intel funnit en effektiv väg runt dom hinder som omgärdar dual-GPU, något som AMD har arbetat hårt på att få till med chiplet. Då dom endast har chiplet för minneskontroll så misstänker jag att dom inte lyckats lösa den biten för själva GPU chiplet.

Något (om man får känna sig konspiratorisk) som kan vara intressant är att AMD den 3'e mars la upp en artikel om multi GPU, om det har något med Intels dual monster? Ingen aning...
Förutom att det passar bra tid

Den reprisen har redan varit med Radeon R9 295X2 som kom 2014, alltså 6-år efter Radeon HD 4870 X2 och 5-år efter GeForce GTX 295.

Vet att AMD hade en Vega prototyp på gång som dom även visade i något sammanhang, även Swec skrev om det ihop med ett kompakt futurist chassi med midja. Runt 2017~2018. Men lyckas inte hitta artikeln

Oavsett så är detta spännande
Chassit var ett projekt eller studie hos AMD som dom visade upp på en mässa.

Annars är det senaste från AMD med dual GPU ett pro kort, der8auer la upp en video om det.
https://www.youtube.com/watch?v=nuj4JOe7Tak

Jo det vet jag…
Jag tänkte mer på vad oddsen var för ett dubbelkortbav värsta modell för 4500:-.
Blir väl i och för sig strax över 6000:- idag med inflation inräknat. Men gissar på att ett värsting x2 skulle kosta typ 10ggr pengarna idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Problemet är "egenligen" löst redan. Nvidia har pratat om Nvlink mellan 2st chip och då haft prestanda på bussen nog för att OS ska se de två som ett chip. Samma grej skulle gå att göra med AMD's Infinity Fabric.

Att sedan gå från prototyper, simulatotioner och idéer till färdig produkt är en annan femma.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Har kört en del sli. 2*460, 690, 2*970.

Single GPU är alltid bättre för gaming, men det var ett billigt sätt att hotta upp datorn.

Om intel kan komma på ett sätt så alla spel kan utnyttja både GPUer samtidigt så kan det bli ok. Annars kommer det floppa.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Läs hela artikeln här

Ehhhh....
Borde man inte nämna AMDs R9 295X2 när man talar om historiska kort med dubbla GPUer?
Det var ju en nagel i ögat för Nvidia ett bra tag om jag minns rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Läs hela artikeln här

Spännande!
Hoppas AMD och Intel går ihop och skapar ett öppet API som kan konkurera med Nvidias CUDA.
Det skulle verkligen sätta fart på marknaden för beräkningskort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

De var tider de!

Hoppas på en repris?

Den tiden var det magiskt att köpa teknik!
När HD 4870x2 kom låg dollarn på 6:-, tom under 6 Sek precis innan släppet.

Tyvärr har nog 17 års inflation gjort sitt

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Ehhhh....
Borde man inte nämna AMDs R9 295X2 när man talar om historiska kort med dubbla GPUer?

Tänkte detsamma

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Ehhhh....

Jag kände samma sak! Varför nämna just GTX690; nvidia själv hade dubbelmackor senare i form av Titan Z, och AMD släppte som nämnt 295x2, och tre(?) olika Pro DUO senare

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome