Anmäl dig till Roborock Challenge!

Veckans fråga: Planerar du att uppgradera till en Gen 5-SSD?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Planerar du att uppgradera till en Gen 5-SSD?

Kingston FURY släpper sin första PCIe 5.0 NVMe-SSD och vill undersöka hur stort uppgraderingssuget är bland SweClockers medlemmar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Vill ha 9100 Samsung men har ingen anledning byta.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Blir väl en omkring när Gen 6 kommit ut. 😋

Permalänk
Discokungen

Nej, de går för varma och jag behöver verkligen inte snabbare SSDs.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Gen-5 SSD vad är de? Kör på mina SSD från 2013, funkar fint

Visa signatur

Ryzen 5 7600, GTX 1060

Permalänk
Medlem

Lägga pengar på dyra SSDs ger minus fps..
Men deffinitivt intressant för framtiden..

Permalänk
Medlem

Nej kanske främst för att jag har en gen3-plattform

Hade jag byggt något helt från grunden idag och varit lite frikostlig med saker som i slutändan inte spelar så mycket roll, så kanske, men jag hade prioriterat DRAM-cache på SSD först.

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition

Permalänk
Medlem

Jag har inte ens uppgraderat till Gen 4. Den senaste SSDn jag köpte var i själva verket en SATA eftersom jag behövde mer utrymme men inte hade plats för någon mer M.2.

Permalänk
Medlem

Ju snabbare desto bättre! Nästan ett krav att ha en Slask/Catch/Scratch disk som är snabbaste man kan få tag på om man jobbar med redigering. 512GB Räcker fin fint.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Undrar hur den jämför med WD SN8100 - i alla fall är båda ovärda val för 99.99% av konsumenter tillsde blir halva priset, men ett SN7100 är ganska prisvärt idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Nej, de går för varma och jag behöver verkligen inte snabbare SSDs.

Poängen med den här "nya vågen" baserad på SM2508 (inkl. Kingston Fury G5 som sponsorn för denna fråga vill sälja) är väl just att värmeproblemet ska vara under kontroll jämfört den första vågen av PCIe 5.0 SSDer: https://www.sweclockers.com/nyhet/39618-nu-kommer-svalare-ssd...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Sitter redan på 4TB Gen 4 som dedikerat steambibliotek, klarar mig ett tag

Permalänk
Medlem

Lägger hellre mer pengar på cpu/gpu och mindre på nvme disken. Vill förstås inte ha en direkt långsam disk, men tycker även de enklare varianterna är oftast bra nog numera.

Permalänk
Medlem

Sitter lite i samma sits som flera andra sagt.
Har fyllt mina 3 nvme slot så måste på en 4TB för att det ska uppgraderas och priserna på dessa är inte värt det ännu utan väntar på "rimligare" priser .

Permalänk
Medlem

Jag tror jag kör min Gen 4 SSD i PCIE 3.0 läge... så nej.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, NR200P, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem

Mitt intresse för PCIe 5.0 SSDer har i princip väckts först nu i och med SM2508; den nya kontrollern verkar ju mycket lovande sett till att få värmeutvecklingen under kontroll.
@CrispVanDahl @Rosenvik kan månne t.ex. denna enhet eller annan SM2508-baserad enhet hamna i ett test snart? Gärna då med extra fokus på värmesituationen kontra prestanda för 5.0-enheter, dvs hur bra SM2508 lever upp till vad det skrutits om på förhand?

Dock är ju priset väl högt per TB i dagsläget, jag behöver i ärlighetens namn volym mer än jag behöver PCIe 5.0-prestandan jämfört 4.0. Men något slags villhöver har väl börjat vakna till iaf, i väntan på rätt pris.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

"Inga, jag håller mig till Gen >>3<< tills vidare"

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Kör AM4 så håller mig till gen 4. Mer än nöjd med prestandan redan.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Tycker det är svårt att hitta nån röd tråd för vilka moderkort som stödjer gen 5-diskar

Permalänk
Medlem

SSDn ska klara kontinuerlig överföring utan exotisk kylning och utan att sjunka till SATA-hastigheter bara för att en cache tar slut. Utöver det så är storlek och pris/GB viktgast. Jag ser fram emot 8 TB under förutsättningen att pris/GB inte är överdrivet högre än för de mindre varianterna.

Permalänk
Medlem

Har kört med min Crucial T705 Gen 5-SSD sedan Mars 2024. Kan bara säga att jag är nöjd, det är skillnad inte mycket men ändå..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvartz:

Gen-5 SSD vad är de? Kör på mina SSD från 2013, funkar fint

Gen 5 refererar till vilken PCIe-version den stödjer, i det här fallet PCIe 5.0.

Permalänk
Medlem

Trycker in en i AI servern. Det är definitivt read speed som är flaskhalsen när det kommer till att ladda nya LLM's

Permalänk
Medlem

Jag har i jobbet behovet att batchkonvertera större mängder bildfiler, typ skannade sidor från kataloger och dyl. De kan då vara i TIFF eller högupplöst JPEG och ska ner i lite mer webbvänligt format och storlek. Jag har en äldre PCIe 4-SSD och en ny av också PCIe 4 som jag inte har hunnit ta i bruk förrän nu. Så jag testkonverterade ca 500 ganska stora okomprimerade TIFF bilder (ca 25 MB styck) via ImageMagick där jag har en optimerad hantering som matar på med parallella processer upp till så många kärnor min CPU har. Blev INGEN skillnad i tid. Trots att det alltså är ganska mycket I/O i att läsa de stora filerna så är processen 100% CPU-bunden.

Att kopiera hela bildsviten gick dock 23% snabbare med den nya SSD'n (båda pcie 4.0!), och där hade också en PCIe 5.0 kunnat vara ännu bättre. För vanligt bruk i en spelmaskin så har jag svårt att se att man vinner så mycket, men ska man kopiera eller accessa stora filer i en prestandakrävande (I/O) process så kan det vara en vinst. Men absolut inte i alla fall.

EDIT: Gamla disken är en Samsung SSD 970 EVO Plus 2TB, den nyare WD_BLACK SN850X 2000GB

EDIT2: WD Black SN8100, baserad på SMI2508-kontrollern verkar rätt intressant dock! Ser ut att ha löst värmeproblemet som väl var största abret. Ca $225 för 1 TB.

Permalänk
Medlem

Nån gång men inte för dessa usla priser.

Permalänk
Medlem

Jag har inget moderkort med PCIe 5.0 ännu.
Så en PCIe 5.0 SSD hade varit ganska bortkastat om den inte är i prisparitet med en PCIe 4.0 SSD. Alternativt svalare och bara lite dyrare.

Skrivet av evil penguin:

Mitt intresse för PCIe 5.0 SSDer har i princip väckts först nu i och med SM2508; den nya kontrollern verkar ju mycket lovande sett till att få värmeutvecklingen under kontroll.
@CrispVanDahl @Rosenvik kan månne t.ex. denna enhet eller annan SM2508-baserad enhet hamna i ett test snart? Gärna då med extra fokus på värmesituationen kontra prestanda för 5.0-enheter, dvs hur bra SM2508 lever upp till vad det skrutits om på förhand?

Dock är ju priset väl högt per TB i dagsläget, jag behöver i ärlighetens namn volym mer än jag behöver PCIe 5.0-prestandan jämfört 4.0. Men något slags villhöver har väl börjat vakna till iaf, i väntan på rätt pris.

Ja det är trevligt att utvecklingen gått framåt där så nya SSDer kan ha överföringshastigheter över 10+ GB/s utan att utveckla orimligt mycket värme.

Nu fattas det bara att någon släpper ett grafikkort med prestanda i RTX 5080 nivå men med strömförbrukning/värmeutveckling i RTX 3050 nivå.

Permalänk
Medlem

Sorry Kingston. Jag brukar gilla era grejor, men SSD:er har varit tillräckligt snabba för mina behov ganska länge nu.
Jag prioriterar lågt pris, låg strömförbrukning och hög MTBF.
Det hör sällan ihop med högre PCIE-generation och höga iops-siffror.
Inte så 'FURY', helt enkelt.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

De teoretiska överföringshastigheterna är inget som direkt lockar i någon högre grad.
Ev större filoperationer man gör, som kan ha nytta av ens vad PCIe 3.0 klarar, är relativt få och de extra sekunder det tar vid de tillfällena har inte så stor betydelse.
Men visst, det är ju inte fel så heller, snabbare är ju nästan alltid bättre.

Däremot ev framsteg i latenser och slumpmässig läsning för att göra alla dagliga filoperationer snabbare är inte fel.

Även driftsäkerhet/pålitlighet är alltid välkommet, även om diskar generellt har en relativt låg felfrekvens så kan den alltid bli mindre.

Kommer knappast köpa nya i närtid, om det inte är tokbra erbjudande vill säga.
Har väl runt 15 st nya PCIe 4.0-enheter, men använder knappt någon än. Tror inte riktigt att jag behöver fler nu närmast..

Permalänk
Medlem

Jag köper den bästa disken för bästa priset. Sen om det är en gen 3,4,5 spelar mig faktiskt ingen större roll.
Har en 970 EVO 1tb och behövde mer lagring och fick tag i en seasonic 520 1tb när inet sålde ut de.
Märker ingen skillnad mellan de två när jag startar program, visst os ligger fortfarande på gen 3 disken.
Egentligen borde OS ligga på seasonic nu som har mycket högre tbw rating än samsung disken men är så lite användning ändå att de nog inte spelar roll

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

4an räcker för min del i flera år framöver