Spendera pengar på att uppgradera 1080p eller inte?

Permalänk
Medlem

Spendera pengar på att uppgradera 1080p eller inte?

Hej,

Sitter för tillfället på en äldre skärm, ASUS 24" MG248Q https://www.billigteknik.se/datorskarm-15-24/16467-asus-gamin..., som är uppe och nosar på 10 år av förtjänstfull användning. Jag spelar uteslutande FPS-spel där FPS är prioriterat över upplevelsen. Att övergå till 1440p på nuvarande setup misstänker jag skulle hämna prestandan rätt rejält och därav inte aktuellt (tänker jag?). Spelar på en Ryzen 5 7600 (Överklockad) och ett RX6800-kort på en b650-plattform.

Med tanke på antalet år skärmen vart med börjar man fundera lite på om ex. en IPS-variant skulle vara ett lyft rent bildmässigt med bättre skärpa, färger med mera. I Warzone som mest spelas är även FPSen något högre genomsnittligen än skärmens Hz. Har kollat på denna: https://www.proshop.se/Skaerm/24-ASUS-TUF-Gaming-VG249QL3A/32...

Grundfrågan: Är det pengar i sjön att uppgradera till en IPS-skärm från nuvarande? Är det bättre att hålla i slantarna och framåt sikta på uppgradering av komponenter för 1440p-spel? Eller är prestandatappet 1080p > 1440p med nuvarande setup en bättre mellanväg att gå för att höja upplevelsen på eventuell/trolig bekostnad av prestandan?

Permalänk
Medlem

Om du kör mestadels FPS skulle jag rekommendera en OLED-skärm, responstiden på OLED är otrolig! IPS har en tendens att ha högre ms.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | ASUS GeForce RTX 4070 12GB GDDR6 ProArt OC | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | Corsair RM850x 850W v3 | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB | Fractal Design North Svart TG

Permalänk
Medlem

Frågan du får ställa dig själv med är vilken storlek på skärm du vill ha. Jag personligen tycker 27" är för stort för FPS-spel och tycker 24"-25" är perfekt och där finns det inte mkt 1440 skärmar att välja på med högre hz. Så är det FPS du spelar så skulle jag satsa på en ny 1080 med högre hz om du nu inte är nöjd med den du har.

Permalänk
Medlem

27” 1440p IPS var mitt nästa steg efter 25” 1080p TN. Det var definitivt värt det då den extra skärpan gör det lättare att prestera, även om FPS sjunker lite. Storleken gör det också lättare, får en mer inzoomad känsla vilket också gör det lättare att prestera. Kör väldigt mycket CS och hade aldrig velat gå tillbaka till min gamla TN.

Om det är primärt Warzone som liras så är 1440p ännu viktigare skulle jag säga då du kommer se din omgivning på längre avstånd med bättre skärpa.

En OLED vore såklart trevligt men de kostar väldigt mycket fortfarande.

Jag tycker inte du ska byta ut din nuvarande skärm till en annan 1080p. IPS är ju bättre men konstrasten kommer fortfarande vara skräp. Din GPU bör klara esportspelen i 1440p utan problem så jag hade köpt en 1440p skärm.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar. Det lockar utifrån era kommentarer att titta åt 1440p-hållet och ex. denna känns rätt prisvärd?
https://www.komplett.se/product/1306863/gaming/spelutrustning...

Jag har inte stenkoll på prestandaförlusten men med lite stöd av ChatGPT resonerar vi oss fram till detta. Kan det vara rimligt? Sen med nya återköpspolicyn kan man (väl?) skicka åter även testad produkt om det blir helt å helvete? I framtiden ligger först och främst en ny GPU i planen också.

| Upplösning | Grafikinställningar | FPS (uppskattat) |
| ---------- | ------------------- | ---------------- |
| 1080p | Prestanda-läge | 150–160 fps |
| 1440p | Optimerat läge | 110–130 fps |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winbrill:

Tack för snabba svar. Det lockar utifrån era kommentarer att titta åt 1440p-hållet och ex. denna känns rätt prisvärd?
https://www.komplett.se/product/1306863/gaming/spelutrustning...

Jag har inte stenkoll på prestandaförlusten men med lite stöd av ChatGPT resonerar vi oss fram till detta. Kan det vara rimligt? Sen med nya återköpspolicyn kan man (väl?) skicka åter även testad produkt om det blir helt å helvete? I framtiden ligger först och främst en ny GPU i planen också.

| Upplösning | Grafikinställningar | FPS (uppskattat) |
| ---------- | ------------------- | ---------------- |
| 1080p | Prestanda-läge | 150–160 fps |
| 1440p | Optimerat läge | 110–130 fps |

Låter som ett rimligt tapp i FPS. Den skärmen känns också mycket prisvärd faktiskt.

Tycker du gör rätt som byter skärm först då du kommer ha nytta av den även nu. En ny GPU hade inte gjort någon större skillnad för än du har en ny skärm på plats.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT