Vinn nätagg från Seasonic

Varför VPN när man kan hyra en anonym VPS?

Permalänk
Medlem

Kan du definiera "anonym VPS", och vem erbjuder det? Har svårt att tro att det finns någon där inte spåren går raka vägen tillbaka till dig om t ex polisen frågar. Kan man ens betala för någon VPS på annat sätt än med spårbara elektroniska system som t ex VISA/Mastercard/Swish etc?

Permalänk
Skrivet av AkUs:

För 48kr/månaden lär prestandan på din VPS vara i klass med en rövtermometer eller ett gravtest…

Bra nog för att köra DOOM!

Permalänk
Medlem

1-0 i rest my case 🫣

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

För 48kr/månaden lär prestandan på din VPS vara i klass med en rövtermometer eller ett gravtest…

2 trådar Epyc 7763 och 4GB RAM.

VPN-servrar verkar inte kräva så mycket så man klarar sig nog på valfri minimal VPS.

Permalänk
Skrivet av trudelutt:

Kan du definiera "anonym VPS", och vem erbjuder det? Har svårt att tro att det finns någon där inte spåren går raka vägen tillbaka till dig om t ex polisen frågar. Kan man ens betala för någon VPS på annat sätt än med spårbara elektroniska system som t ex VISA/Mastercard/Swish etc?

Ingen aning, men om jag söker lite så hittar jag:
https://njal.la/
https://swedendedicated.com/
https://alexhost.com/vps/vps-europe/vps-sweden/
https://www.vpsserver.com/best-anonymous-vps-hosting/
https://ultahost.com/anonymous-vps-hosting
https://www.warez-host.com/vps-kvm-sweden.html

Sen tror jag heller inte att dessa kan upprätthålla samma anonymitet som en VPN som t.ex NordVPN med svenska servrar.

Jag undrade mest om det fanns alternativ till VPN i form av VPS, för att slippa alla problem VPNer skapar som vpnblock o.s.v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Ingen aning, men om jag söker lite så hittar jag:
https://njal.la/
https://swedendedicated.com/
https://alexhost.com/vps/vps-europe/vps-sweden/
https://www.vpsserver.com/best-anonymous-vps-hosting/
https://ultahost.com/anonymous-vps-hosting
https://www.warez-host.com/vps-kvm-sweden.html

Sen tror jag heller inte att dessa kan upprätthålla samma anonymitet som en VPN som t.ex NordVPN med svenska servrar.

Jag undrade mest om det fanns alternativ till VPN i form av VPS, för att slippa alla problem VPNer skapar som vpnblock o.s.v.

Jag förstår inte. Vad är det du skall vara anonym med. Det enda som händer om du VPNar till din VPS och surfar därifrån är att din geolocation flyttas från din lya till serverhallen. Du är juh fortfarande beställare av tjänsten VPS och kommer få en IP routad ifrån dem? Spårbart så in i helvete...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Jag förstår inte. Vad är det du skall vara anonym med. Det enda som händer om du VPNar till din VPS och surfar därifrån är att din geolocation flyttas från din lya till serverhallen. Du är juh fortfarande beställare av tjänsten VPS och kommer få en IP routad ifrån dem? Spårbart så in i helvete...

Har skrivit det flera gånger, är ju bara en vanlig anonym VPN jag behöver. Sen om det går att köra via vps vore det ju mer klockrent. Men verkar heldumt, bättre köra VPN via OVPN t.ex.

Permalänk
Medlem

Har skrivit det flera gånger, är ju bara en vanlig anonym VPN jag behöver. Sen om det går att köra via vps vore det ju mer klockrent. Men verkar heldumt, bättre köra VPN via OVPN t.ex.

Förstår fortfarande inte. Anonym betyder i min värld att ingen vet vem du är. Om du surfar ut ifrån en VPS så är du ohyggligt lättspårad då din IP i serverhallen är bundet till din kundbild. Mera "o"-anonym kan du nog inte bli?

Att surfa Anonymt ut ifrån en VPN tjänst där du delar IP med 50.000 andra människor och ingen vet din kundbild kan likställas
med att stjäla en silvrig Volvo V90, ta av regplåtarna och sen råna en bank. Går inte att spåra till dig.

Det du beskriver är som att klampa in på Hertz biluthyrning. Låta dom scanna ditt leg och kreditkort, sen råna banken med hyrbilen med plåtarna på och säga. "Ha, dom vet inte det är jag, för min privata VW Golf står kvar på uppfarten"... ?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Förstår fortfarande inte. Anonym betyder i min värld att ingen vet vem du är. Om du surfar ut ifrån en VPS så är du ohyggligt lättspårad då din IP i serverhallen är bundet till din kundbild. Mera "o"-anonym kan du nog inte bli?

Att surfa Anonymt ut ifrån en VPN tjänst där du delar IP med 50.000 andra människor och ingen vet din kundbild kan likställas
med att stjäla en silvrig Volvo V90, ta av regplåtarna och sen råna en bank. Går inte att spåra till dig.

Det du beskriver är som att klampa in på Hertz biluthyrning. Låta dom scanna ditt leg och kreditkort, sen råna banken med hyrbilen med plåtarna på och säga. "Ha, dom vet inte det är jag, för min privata VW Golf står kvar på uppfarten"... ?

Okey, så du menar att en "anonym" VPN inte existerar?

Jag ska förresten inte råna någon bank, finns väl inte ens banker kvar nu för tiden.
Det är OM hyresgästen skulle "råna någon bank", ladda ner något olagligt eller vad som helst med min uppkoppling.
Då vill jag slippa bli kontaktperson nr1 eftersom uppkopplingen står i mitt namn.
Så då tänker jag att han får surfa via en VPN (typ nordvpn) och ladda ner sina piratkopierade filmer eller vad nu han håller på med, utan att det kan spåras tillbaks till mig!

Känns ju för övrigt som att internet en vacker dag borde bli en plats där man måste identifiera sig för att komma åt internet. Med bankid eller något, då hade detta problem inte funnits. Men nu vågar man ju inte ens "låna" ut uppkopplingen till en random hyresgäst som kan göra något helt sjukt i ens namn.

Sen är säkerligen risken extremt liten att just min hyresgäst är en dåre, men fortfarande finns risken. Därför känns VPN som en enkel lösning för att slippa tjafs för något man ändå inte gjort. Hoppas det vart tydligare

Permalänk
Medlem

Sen är säkerligen risken extremt liten att just min hyresgäst är en dåre, men fortfarande finns risken. Därför känns VPN som en enkel lösning för att slippa tjafs för något man ändå inte gjort. Hoppas det vart tydligare

Är det ett absolut krav att du skall erbjuda hyresgästen internet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är det ett absolut krav att du skall erbjuda hyresgästen internet?

Så det handlar om att du är rädd för vad en hyresgäst kan göra i ditt namn (IP) för dumt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Så det handlar om att du är rädd för vad en hyresgäst kan göra i ditt namn (IP) för dumt?

Nej, det är väldigt långsökt att trådskaparens hyresgäst gör något i mitt namn. Jag är inte rädd för det. Uppenbarligen är TS rädd att hans hyresgäst ställer till med något dock.

Permalänk
Medlem

Med mullvad får jag hyfsat juste annonsblock etc utan att behöva lyfta ett finger. Jag har tyngre setups själv i hemmet, men väldigt smidigt för mobila devices etc.

Permalänk
Medlem

Har tänkt på en sak, varför köra VPN och strula en massa med captcha, streamingtjänster som inte fungerar och sidor som blockar en p.g.a VPN när man istället bara kan hyra en anonym VPS (Virtuell privat server) i Sverige och slänga upp en egen VPN?

Vad är anledningen till att folk inte gör så?

Kör personligen Mullvad för anonymitet inte för att tillgå material på någon streamingtjänst som inte finns i Sverige, har aldrig haft problem med t.ex. captchas, spärrade websidor eller något annat under min mågna år hos Mullvad.

Varför lägga ned tid och betydligt mer pengar på en VPS när du har VPN-leverantörer som mer eller mindre har ett "one click"-steg för att komma igång?

Permalänk
Skrivet av AkUs:

ja, precis lol

Skrivet av Fjädernylle:

Med mullvad får jag hyfsat juste annonsblock etc utan att behöva lyfta ett finger. Jag har tyngre setups själv i hemmet, men väldigt smidigt för mobila devices etc.

Är det inte en massa CAPTCHA när du surfar och sidor som inte funkar p.g.a vpn t.ex svenska streamingtjänster?

Permalänk
Skrivet av gonace:

Kör personligen Mullvad för anonymitet inte för att tillgå material på någon streamingtjänst som inte finns i Sverige, har aldrig haft problem med t.ex. captchas, spärrade websidor eller något annat under min mågna år hos Mullvad.

Varför lägga ned tid och betydligt mer pengar på en VPS när du har VPN-leverantörer som mer eller mindre har ett "one click"-steg för att komma igång?

Ja, du har rätt. Skippar nog VPS. VPN verkar vara ett smidigare alternativ.
Jasså, funkar alla svenska streamingtjänster, banker osv?

Permalänk
Medlem

ja, precis lol

Jag hade nog varit mera rädd vad denna person kan släppa in på LAN istället för vilka avtryck den gör online.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Ungefär av samma anledning jag inte tillverkar min egna tandkräm

Borstar du tänderna då?

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Medlem

ja, precis lol

Är det inte en massa CAPTCHA när du surfar och sidor som inte funkar p.g.a vpn t.ex svenska streamingtjänster?

Beror kanske på vad du surfar till, men upplever inte direkt några problem och har det i regel igång på mobilen.

Jag gör inget "hemligt", men tycker det är grymt skönt att ha som extra lager.

Permalänk
Medlem

Okey, så du menar att en "anonym" VPN inte existerar?
[...]
Det är OM hyresgästen skulle "råna någon bank", ladda ner något olagligt eller vad som helst med min uppkoppling.
Då vill jag slippa bli kontaktperson nr1 eftersom uppkopplingen står i mitt namn.

Anonym VPN existerar, men du kan inte drifta den själv om du inte hittar någon som erbjuder anonyma betalningar av en VPS. Och det gör du nog inte, om den ska fungera bra.

Det som händer är ju att det är din server som "surfar", och den som äger servern blir kontaktperson nr1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Anonym VPN existerar, men du kan inte drifta den själv om du inte hittar någon som erbjuder anonyma betalningar av en VPS. Och det gör du nog inte, om den ska fungera bra.

Det som händer är ju att det är din server som "surfar", och den som äger servern blir kontaktperson nr1.

VPS måste upp i verkligen dyr kategori för det skall kunna vara möjligt att ens ha anonym betalning. Du måste ha pyntat för högsta DDOS/Överbelastnings skydd. Om du har någon prisplan under "Jag är större än META" så måste VPS lev kunna kontakta dig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berduf:

Borstar du tänderna då?

Jajemen, Sensodyne Gentle Whitening kör jag på sistone

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem

Ibland förstår jag inte, piratkopierande hyresgäst behöver tunnel borde rubriken vara, som sagt min tidigare lösning är nog bra. Blir ju egen ip till hyresgästen och den får ansvara för vad den gjort.

Visa signatur

<3

Permalänk

Hur ska du tvinga en hyresgäst till att använda vpn? Framgår inte hur du tekniskt sett ska implementera den biten. Vad hindrar hyresgästen från att bara skita i att använda vpn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

VPS måste upp i verkligen dyr kategori för det skall kunna vara möjligt att ens ha anonym betalning.

Du tänker baklänges. Ingen dyr vps erbjuder anonym betalning utan sker det anonymt är det någon random ryss som driftar ett slitet skåp i sin källare och tar betalt i bitcoin. DDoS har verkligen inget mer saken att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snurrespratt23:

Hur ska du tvinga en hyresgäst till att använda vpn? Framgår inte hur du tekniskt sett ska implementera den biten. Vad hindrar hyresgästen från att bara skita i att använda vpn?

Ganska enkelt. Sätta upp VPN i routern man använder att ge han Wifi?

Skrivet av Kamouflage:

Du tänker baklänges. Ingen dyr vps erbjuder anonym betalning utan sker det anonymt är det någon random ryss som driftar ett slitet skåp i sin källare och tar betalt i bitcoin. DDoS har verkligen inget mer saken att göra.

Du får en IP som tillhör dig. Blir den attackerad/DDoSad eller dyl så vill serverhallen kontakta dig. Alt om du sysslar med fuffens grejer på din VPS. Därför erbjuder 99,99% av VPS lev inte "Anonym" modell.
Kontenta: Du som hyr VPS och surfar ut via den är inte anonym. Du flyttar bara din geotag rent tekniskt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Ganska enkelt. Sätta upp VPN i routern man använder att ge han Wifi?

Det är just det som inte framgår i TS alla inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Du får en IP som tillhör dig. Blir den attackerad/DDoSad eller dyl så vill serverhallen kontakta dig. Alt om du sysslar med fuffens grejer på din VPS.

Argumenterar du emot sig själv? Du säger att man måste upp i hög kostnad och av någon anledning ha ddos-skydd för att ha en anonym vps. Om du betalar mycket pengar eller har managerade tjänster som DDoS-skydd är det ju troligare att leverantören vill veta vem du faktiskt är. Att ta emot stora summor helt anonyma betalningar är inte helt okontroversiellt för t.ex. skatteverket så de kan kräva att de vet vem du är.

Bitcoinar du Yuri och får en VM på hans proxmoxburk i hans källare så delar du både ip med honom och hans andra kunder (bra) och kan köra anonymt tills dagen han blir haffad av Interpol och servern helt sonika stängs ned.

Permalänk
Skrivet av snurrespratt23:

Den här tråden har gått helt offtopic, är rädd att någon moderator kommer skrika på mig snart. Jag ville ju bara jämföra om det fanns ett alternativ till VPN i form av VPS.

Men som svar på din fråga så är en lan-kabel dragen från min bostad till hyresgästens. Hade den bostaden haft en egen uppkoppling hade jag ju inte behövt denna skitlösning.

Permalänk
Medlem

Men som svar på din fråga så är en lan-kabel dragen från min bostad till hyresgästens. Hade den bostaden haft en egen uppkoppling hade jag ju inte behövt denna skitlösning.

Mobilt bredband i hyresgästens namn så är det ju helt utanför ditt ansvarsområde, kan inte ens börja begripa varför man skulle dela en internetlina (och nätverk) med en hyresgäst man inte litar 100% på. Så slipper du denna skitlösning!