Microsoft fixar bugg som hindrade Linux att starta

Permalänk
Melding Plague

Microsoft fixar bugg som hindrade Linux att starta

Efter nio månader har Microsoft rättat till den Secure Boot-relaterade buggen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan tänka att det inte var den högst prioriterade buggen de haft

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Oj, en väldigt allvarlig bugg som blockerar konkurrens. Det må hända att det är en bugg men Microsoft har nyttjat sin dominanta ställning genom att inte åtgärda felet inom rimlig tid, vilket 9 månader inte är. Dryga böter från EU?

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Kan tänka att det inte var den högst prioriterade buggen de haft

Mellan sådana som kör enbart Linux, sådana som klarar sig bra med WSL och sådana som kör fulla virtuella maskiner måste de som på riktigt dual-bootar vara en väldigt liten minoritet av användarna. Med det menar jag att det inte ens nödvändigtvis var illvilligt från Microsofts sida, utan helt enkelt en bugg som så få märkte att de inte såg något reellt värde i att fixa den förrän de ändå skulle in och pilla i bootloadern igen.

Mindre raljant
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Oj, en väldigt allvarlig bugg som blockerar konkurrens. Det må hända att det är en bugg men Microsoft har nyttjat sin dominanta ställning genom att inte åtgärda felet inom rimlig tid, vilket 9 månader inte är. Dryga böter från EU?

Fast vänta lite, de blockerade inget, då denna bugg inte hindrat någon från att installera bara Linux

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Fast vänta lite, de blockerade inget, då denna bugg inte hindrat någon från att installera bara Linux

Men det kan ha fått folk som hade både Windows och Linux installerat att undra varför just Linux inte funkar, och därmed gå tillbaka till Windows.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Men det kan ha fått folk som hade både Windows och Linux installerat att undra varför just Linux inte funkar, och därmed gå tillbaka till Windows.

Du dualbootar troligen för att du av någon anledning föredrar Linux men behöver någon aspekt av Windows. Hade detta drabbat mig kan du ge dig tusan på att jag hade återtagit Windowspartitionen och förpassat det systemet till en VM där det inte kunde ställa till med mer skada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Vissa hade nog känt så, men inte jag som behöver dual boot för WSL är jag inte intresserad av (jag vill bort från Windows så mycket som möjligt) och att få vfio att funka är inte det lättaste (jag behöver ordentlig grafik-acceleration, det simulerade "grafikkortet" i t.ex. Virtual Box är oanvändbart för de program jag kör.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Vissa hade nog känt så, men inte jag som behöver dual boot för WSL är jag inte intresserad av (jag vill bort från Windows så mycket som möjligt) och att få vfio att funka är inte det lättaste (jag behöver ordentlig grafik-acceleration, det simulerade "grafikkortet" i t.ex. Virtual Box är oanvändbart för de program jag kör.

Inga konstigheter att ha "ordentlig grafik-acceleration" i VMs..? Frugan spelar riktiga spel på sin VM-dator som rent av får delar av mitt grafikkort på host OSet utan några konstigheter (well ok, lite konstigheter då det inte är klicka på en checkbox så fungerar det, men när man väl konfigurerat det fungerar det utan problem i spel).

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Exakt så var det faktiskt för mig. Jag orkade inte kolla upp var det var för fel pga andra prioriteringar i livet just då. Sen kom jag inte igång igen.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nu var det väl inte Linux i allmänhet, utan vissa äldre distributioner eller distributioner som av en eller annan anledning hade ouppdaterade bootloader-prylar (kommer inte ihåg exakt vilket paket det handlade om).

Men om man kört Windows på datorn och installerat den där tidigare uppdateringen så är ju "Linux blockerat" (se ovan) på den datorn oavsett om man behåller Windows eller ej.
Man behöver hoppa genom ringarna för att rensa ur SBAT-blocklistan för att ogöra blockeringen på den datorn.

Och buggen i sig var väl just att de tappat bort sig vad gäller de utlovade villkoren för i vilka lägen de skulle lägga in blockeringen i SBAT, men sedan ligger den ju där även om man blåser bort Windows.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Nu var det väl inte Linux i allmänhet, utan vissa äldre distributioner eller distributioner som av en eller annan anledning hade ouppdaterade bootloader-prylar (kommer inte ihåg exakt vilket paket det handlade om).

Minns inte heller exakt, men kommer ihåg att den versionen av GRUB (2.06) jag körde då eventuellt skulle vara berörd.

Kör dock inte med varken SecureBoot eller berörd Windows-version (vad jag vet).

Däremot uppdaterade jag GRUB i samband med detta

Min Windows 11 SSD rensades igår för att snabba upp min Xbox One X istället. Den gör bättre nytta där!

Edit:
Ciiterar mitt gamla inlägg för 9 månader sedan:

Skrivet av walkir:

Har alltid haft Secure Boot avstängt.

Ang. GRUB, så borde det väl gå att patcha utan att Microsoft förstör allt?

Blir att uppdatera till GRUB 2.12 ikväll, då jag ligger kvar på 2.06 idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Men om man kört Windows på datorn och installerat den där tidigare uppdateringen så är ju "Linux blockerat" (se ovan) på den datorn oavsett om man behåller Windows eller ej.
Man behöver hoppa genom ringarna för att rensa ur SBAT-blocklistan för att ogöra blockeringen på den datorn.

Och buggen i sig var väl just att de tappat bort sig vad gäller de utlovade villkoren för i vilka lägen de skulle lägga in blockeringen i SBAT, men sedan ligger den ju där även om man blåser bort Windows.

Jag har för mig att problemet ligger i Grub. Microsoft såg till att man inte längre kan kringgå secure boot genom en sårbarhet i Grub.
https://msrc.microsoft.com/update-guide/vulnerability/CVE-202...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Inga konstigheter att ha "ordentlig grafik-acceleration" i VMs..? Frugan spelar riktiga spel på sin VM-dator som rent av får delar av mitt grafikkort på host OSet utan några konstigheter (well ok, lite konstigheter då det inte är klicka på en checkbox så fungerar det, men när man väl konfigurerat det fungerar det utan problem i spel).

Berätta gärna hur du gör detta om det inte är en enterprise gpu eller en halvdålig igpu från Intel? Mig veterligen finns det inte stöd för gpu partitionering på Linux om det inte finns uttryckligt stöd för det på GPU?
Finns ju gpu p på Windows men det stödjer inte Linux guests.
Så Jo nog fasen är det här ordentligt krångligt vill jag påstå.

Permalänk
Skrivet av Tickles:

Vi kan ju hämnas genom att göra Windows ostartbart 🙂👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

...det simulerade "grafikkortet" i t.ex. Virtual Box är oanvändbart för de program jag kör.

De som är nöjda med prestandan genom VirtualBox lär inte ha speciellt höga krav.

QEMU/KVM+VirtIO är en ny lägstanivå för mig under Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Vi kan ju hämnas genom att göra Windows ostartbart 🙂👍

Brukar inte Microsoft lyckas rätt bra med det helt själva?

Grät lite igår när jag benchmarkade Windows 11 24H2 jfm min nuvarande Windows 10 på samma maskin. Smätt bedrövlig prestanda rakt igenom i W11, där inga av mina gamla tweaks fungerar. FUBAR helt enkelt! GeekBench visade på 20% lägre prestanda i multicore! Antar det är Meltdown och Spectre som bokstavligen spökar, då dessa fixar inte är påslagna i Win10 hos mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Brukar inte Microsoft lyckas rätt bra med det helt själva?

Grät lite igår när jag benchmarkade Windows 11 24H2 jfm min nuvarande Windows 10 på samma maskin. Smätt bedrövlig prestanda rakt igenom i W11, där inga av mina gamla tweaks fungerar. FUBAR helt enkelt! GeekBench visade på 20% lägre prestanda i multicore! Antar det är Meltdown och Spectre som bokstavligen spökar, då dessa fixar inte är påslagna i Win10 hos mig.

Stängde du av core isolation och alla andra fluffigheter, vad dom nu heter?

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Stängde du av core isolation och alla andra fluffigheter, vad dom nu heter?

Det ska ha varit avstängt sedan tidigare, tyvärr:

https://browser.geekbench.com/v6/cpu/compare/11177704?baselin...

Trodde först att jag glömt att undervolta, men ThrottleStop rullade på som det skulle.

Kändes bara som hela datorn gick betydligt varmare än i Windows 10. I single core hängde den med betydligt bättre, men kanske 3-4% lägre prestanda i snitt.

Edit:
Egentligen inget kastastrofal prestanda och långt över än snittet på Geekbench för CPU:n, men jag är van att hamna bland topp 10 totalt!

Hade jag felsökt mer, så tror jag att det är diverse drivrutiner för idlande enheter som sänker prestandan. Min Windows 10 installation är väldigt spartansk, mem fungerar samtidigt exakt så som jag vill ha systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av datoriserad:

Berätta gärna hur du gör detta om det inte är en enterprise gpu eller en halvdålig igpu från Intel? Mig veterligen finns det inte stöd för gpu partitionering på Linux om det inte finns uttryckligt stöd för det på GPU?
Finns ju gpu p på Windows men det stödjer inte Linux guests.
Så Jo nog fasen är det här ordentligt krångligt vill jag påstå.

Är med ett 2070super, men ja det är windows och hyper-v. Kan inte riktigt klandra windows för att linux VMar inte stödjer det. Windows och Hyper-V stödjer det till ett guestOS, så är det upp till guestOS:et att hantera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Minecraft kanske går hjälpligt i 720p30 annars ser jag inte hur det skulle kunna fungera ö.h.t. eftersom checkboxen gör varken till eller från enligt mina erfarenheter.

Spelar ingen roll om Guest Additions är installerat heller, hårdvara kan vara vad som helst.

Dock har jag inte testat med win11 så det kanske går bättre där än XP sp3, Win7, 8.1 ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Är med ett 2070super, men ja det är windows och hyper-v. Kan inte riktigt klandra windows för att linux VMar inte stödjer det. Windows och Hyper-V stödjer det till ett guestOS, så är det upp till guestOS:et att hantera det.

Ah, Jag har inte testat HyperV, mina erfarenheter är från Virtual Box och VMware så jag får kika mer på HyperV då.

(har undvikit detta tidigare då HyperV har uruselt rykte där jag jobbar)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Så är det naturligtvis. De hindrade bara dual boot. Vilket är att förhindra nyttjande av annat OS än windows. Som i sin tur är att hindra konkurrenter medvetet eller omedvetet. Med tanke på 9 månader så lutar min personliga åsikt mot att det hela drogs ut på medvetet...

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

De som är nöjda med prestandan genom VirtualBox lär inte ha speciellt höga krav.

QEMU/KVM+VirtIO är en ny lägstanivå för mig under Linux.

Så länge man inte gör grafikintensiva saker är VirtualBox ett fantastiskt program imo mycket pga att det är så användarvänligt.
Jag har mycket goda erfarenheter av VirtualBox som guest/host i både Windows och i Linux.

Permalänk
Skrivet av Brandx:

Så länge man inte gör grafikintensiva saker är VirtualBox ett fantastiskt program imo mycket pga att det är så användarvänligt.
Jag har mycket goda erfarenheter av VirtualBox som guest/host i både Windows och i Linux.

Virt-Manager är en rätt snäll frontend för KVM/QEmu i Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brandx:

Jag gillar också enkelheten med VirtualBox samt VMware Player, men precis som @Det Otroliga Åbäket säger, så kan även QEMU/KVM vara enkelt. Gnome Boxes är en annan trevlig front till QEMU

Permalänk
Medlem

Omkring årsskiftet så tog en säkerhetsuppdatering till GRUB och tömde alla bootinställningar så att varken Windows eller en annan befintlig Linux gick att välja längre. 😋

Inte första gången något liknande händer mig så på den stationära huvuddatorn får allt varsin disk och moderkortets bootmeny får göra jobbet.
(multiboot är känsligt rent allmänt)

Permalänk
Medlem

Dubbelbootade w11 och kali, efter en windows update så rök kali från bootloadern.
Jag lärde mig min läxa och la kali+bootloader på ett usb minne istället

(USB 128gb 550read 450write, typ som en ssd för 230kr)

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför alla envisas med Grub. Systemd-boot är mindre krånglig och förmodligen säkrare då den är såpass minimalistisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Minns inte heller exakt, men kommer ihåg att den versionen av GRUB (2.06) jag körde då eventuellt skulle vara berörd.

Kör dock inte med varken SecureBoot eller berörd Windows-version (vad jag vet).

Däremot uppdaterade jag GRUB i samband med detta

Min Windows 11 SSD rensades igår för att snabba upp min Xbox One X istället. Den gör bättre nytta där!

Edit:
Ciiterar mitt gamla inlägg för 9 månader sedan:

Det var meningen att de skulle blocka en äldre opatchad version av Grub ja, men det visade sig att den SBAT som används för Linux låg i shimmen och inte i Grub så även när Grub hade uppdaterats (och versionen de försökte blocka var ju lastgammal) så var shimmen oförändrad eftersom det var ett eget paket sas så därför blockades också nyare Grubs.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|