Namninsamlingen Stop Destroying Videogames närmar sig slutspurten

Permalänk
Medlem

Aldrig hört talas om initiativet. Men skrev på nu, tack vare FZ förstasida

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus TUF Z690 Plus - CPU: Core i7 12600k - Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 990 PRO 2TB, Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finnpajsarn:

Man borde kontakta stora streamers och be om lite hjälp så folk ser detta.

Typ Pewdiepie, han hade nog gjort det direkt.

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus TUF Z690 Plus - CPU: Core i7 12600k - Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 990 PRO 2TB, Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinto:

Tycker GOG borde skylta om det här eftersom dom är för att bevara gamla spel. Då hade insamlingen nog nått en miljon ganska fort.

Tanken var faktisk att GOG skulle belysa insamlingen i deras nyhetsbrev, dom "lovade" Accursed Farms (mannen bakom initiativet) i flertalet månader att dom skulle göra det men att dom väntade med det närmare deadline för största effekt. Dessvärre nåddes han nyligen av beskedet att dom dragits sig ur och det inte längre kommer ske.

Själv har jag signerat sedan länge men känns smått hopplöst nu om residenter i dom större EU länderna (Frankrike, Spanien osv) inte får tummen ur.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

Tanken var faktisk att GOG skulle belysa insamlingen i deras nyhetsbrev, dom "lovade" Accursed Farms (mannen bakom initiativet) i flertalet månader att dom skulle göra det men att dom väntade med det närmare deadline för största effekt. Dessvärre nåddes han nyligen av beskedet att dom dragits sig ur och det inte längre kommer ske.

Själv har jag signerat sedan länge men känns smått hopplöst nu om residenter i dom större EU länderna (Frankrike, Spanien osv) inte får tummen ur.

Trist!
Där sjönk GOG lite i min aktning. Man undrar varför dom drog sig ur?

Permalänk
Medlem

Jag är bara nyfiken på en sån reglering skulle fungera i praktiken? Mitt företag har lag ner verksamheten. Jag är upptagen med annat. Varför skulle jag lägga tid på att fixa det tillgängligt för alla? Vem ska hosta koden? Ska en dyr eu plattform sättas upp för ändamålet? Ska en privat aktör, typ git, ha koden o därmed indirekt ägande?

Ingen kommer följa en sån framtida konstlad lag. Och kryphålen för att slippa undan ansvar känns som oändliga.

Enda vi vet med säkerhet är att det skulle bli dyrt för EU medborgare i slutändan...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Jag är bara nyfiken på en sån reglering skulle fungera i praktiken? Mitt företag har lag ner verksamheten. Jag är upptagen med annat. Varför skulle jag lägga tid på att fixa det tillgängligt för alla? Vem ska hosta koden? Ska en dyr eu plattform sättas upp för ändamålet? Ska en privat aktör, typ git, ha koden o därmed indirekt ägande?

Ingen kommer följa en sån framtida konstlad lag. Och kryphålen för att slippa undan ansvar känns som oändliga.

Enda vi vet med säkerhet är att det skulle bli dyrt för EU medborgare i slutändan...

De får välja, fortsätta driva tjänsten eller göra den tillgänglig som freeware. All kod för att driva servers får de dela med sig av till ett serverbibliotek för att få vara aktiva på europeiska marknaden. Försöker de lägga ner verksamheten genom kryphål så publiceras mjukvaran som freeware.
Men framförallt så bör kanske inte framtida spel vara beroende av en central tjänst som kan stängas ner. Precis som förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

De får välja, fortsätta driva tjänsten eller göra den tillgänglig som freeware. All kod för att driva servers får de dela med sig av till ett serverbibliotek för att få vara aktiva på europeiska marknaden. Försöker de lägga ner verksamheten genom kryphål så publiceras mjukvaran som freeware.
Men framförallt så bör kanske inte framtida spel vara beroende av en central tjänst som kan stängas ner. Precis som förr.

Är det inte bättre att vi slutar köpa spelen som inte följer konceptet vi önskar ha? Känns som förmynderi, men i det här fallet så gynnar det "oss" så därför gillar vi det vi annars brukar hata (min egen tolkning).

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinto:

Trist!

Om jag minns rätt så var det nånting om att det var emot deras regler att ha med sånt i deras nyhetsbrev.
Älskar GOG och kan ha förståelse för att de har regler för att undvika att det blir tjafs men verkar vara en hel del inkompetens på högre positioner i företaget när jag tycker att det blir stora misstag som detta rätt ofta.

Lett till att jag inte längre bara köper spel på gog längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Jag tolkar det mer som att spelföretag ska ge fan i att kräva "always online" krav även för singleplayer- delen/spel. Inte att de ska behöva tillhandahålla multiplayerservers i all evighet. Däremot kanske öppna upp för LAN-alternativ där man själv kan hosta.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför de fortfarande i dagens läge håller på med DRM till spel.
Det kan inte alls vara lika stort idag med pirated spel som det var innan steam, gamepass etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Jag förstår inte varför de fortfarande i dagens läge håller på med DRM till spel.
Det kan inte alls vara lika stort idag med pirated spel som det var innan steam, gamepass etc

Gratis kommer alltid vara godare för väldigt, väldigt många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinto:

Trist!

Om jag minns rätt så slutade personen som gett löftet på GOG och den som tog över positionen var inte lika intresserad att ära det tidigare löftet eller lyfta det uppåt i organisationen.

Informationen är från videon nedan

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Jag tolkar det mer som att spelföretag ska ge fan i att kräva "always online" krav även för singleplayer- delen/spel. Inte att de ska behöva tillhandahålla multiplayerservers i all evighet. Däremot kanske öppna upp för LAN-alternativ där man själv kan hosta.

Ja det vore ju nåt. Online krav bara för att suga ut personlig data suger... Bra poäng

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Jagers:

kärnvapenkrig

meh

Visa signatur

| Ryzen 5 5800X3D | MSI B550 Gaming Plus | 64 GB 3600 MHz DDR4 | 7800XT |
Några SSD:er och ett gäng TB spinny bois
Stolt ägare av 19 776 000 fler pixlar på olika skärmar. Alla fungerar så vitt jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KentKnutte:

eller hur, orka....

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk

För mig var det en nyhet att det fanns sådana medborgarinitiativ men nu när man liks var igång fick två andra initiativ också underskrift.

Jag har dock inte drabbats själv av att något spel har upphört att fungera. Inte vad jag har märkt i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Gratis kommer alltid vara godare för väldigt, väldigt många.

Ja men idag är det smidigare och enklare att få tag i spel. Samma med musik.
Förr i tiden höll alla på med pirata spel och musik. Idag tror jag inte jag känner någon.
Ja till och med bland ungdomar, alla spelar via steam eller lyssnar på musik via spotify

Permalänk
Medlem

Jag röstar med plånboken istället

Permalänk
Medlem

Skrivit under!

Visa signatur

MB Gigabyte Z690 UD DDR4 CPU Intel i5 12600K @ 4.90GHz GPU RTX 3060 RAM Corsair 32 GB DDR4 3200Mhz SSD WD_BLACK SN770 1TB / Samsung 860 QVO 1TB PSU Seasonic 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Är det inte bättre att vi slutar köpa spelen som inte följer konceptet vi önskar ha? Känns som förmynderi, men i det här fallet så gynnar det "oss" så därför gillar vi det vi annars brukar hata (min egen tolkning).

Jo, jag har gjort det. Nu köper jag nästan inga spel då jag inte kan lita på hur spelen fungerar inte ändras med nästa påtvingade uppdatering. Men eftersom tillräckligt många andra köper spelen så spelar det ingen roll vad jag gör och inte gör.
Ska inte underskatta hur stor del av målgrupperna är fullkomligt ignoranta kring sådant här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

tror det skulle vara väldigt enkelt att fixa med en lag som tex säger "ni måste släppa koden öppen vid nerläggning" eller "ni måste förse personer med private server software" behöver inte vara nån superfancy lag som säger att det ska funka exakt som vid launch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

tror det skulle vara väldigt enkelt att fixa med en lag som tex säger "ni måste släppa koden öppen vid nerläggning" eller "ni måste förse personer med private server software" behöver inte vara nån superfancy lag som säger att det ska funka exakt som vid launch

Ska konkursförvaltaren göra det menar du? För de andra får inte lön längre o kommer inte lyfta ett finger. Ska ägaren tvinga in tidigare arbetstagare att jobba gratis? Nä, lagen är inte genomtänkt. Mer en stark önskan än något förankrat i verkligheten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ska konkursförvaltaren göra det menar du? För de andra får inte lön längre o kommer inte lyfta ett finger. Ska ägaren tvinga in tidigare arbetstagare att jobba gratis? Nä, lagen är inte genomtänkt. Mer en stark önskan än något förankrat i verkligheten.

Många spel läggs ner utan att företagen lägger ner, bara en fyi

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Som sweisdapro påpekat, det är MÅNGA spel som läggs ned fastän ekonomin finns där, ett mer verkligt förslag är att spelutvecklare tvingas börja utveckla spel så att dem kan köras offline, dvs INNAN ett företag har gått i konkurs så finns redan allt underlag för att kunna göra produkten till offline från always-online, etc, det finns väldigt många smarta sätt man skulle kunna lösa detta på, du glömmer att typ ALLA spel var offline/singleplayer för 25+ år sedan, det var inga problem att utveckla då så att man kunde spela från en CD-skiva, handlar juh bara om kapitalism åt företagen för det mesta.

Sen kan man alltid skriva in undantag tex. spel som redan är utvecklade idag får undantag, eftersom det finns en chans att det kostar företaget för mycket pengar att göra om det till offline.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Många spel läggs ner utan att företagen lägger ner, bara en fyi

Alla filmer som görs i Hollywood och liknande är egna företag som nästan alltid ’går back’ efter att ha betalat ’skulder’ och utdelningar till diverse ’ägare’ och andra intressenter. Det skulle vara busenkelt att göra samma sak för spel. Då finns inte bolaget kvar när spelet läggs ned, ingen som kan släppa något

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Det finns ingen lag eller lagförslag ännu. Syftet med initiativet är att EU ska ta fram en lag som är rimlig och genomtänkt.

https://www.stopkillinggames.com/faq

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Alla filmer som görs i Hollywood och liknande är egna företag som nästan alltid ’går back’ efter att ha betalat ’skulder’ och utdelningar till diverse ’ägare’ och andra intressenter. Det skulle vara busenkelt att göra samma sak för spel. Då finns inte bolaget kvar när spelet läggs ned, ingen som kan släppa något

ja, fast i fallen med "Hollywood accounting" finns det fortfarande någon som äger rättigheterna till filmen; oavsett om de hävdar att filmer gått back så gör de sällan det i realiteten.
Men jag förstår principen du vill få fram, och det bör givetvis tas i beaktande i ett eventuellt lagförslag; att eventuella åtgärder som behövs för att driva spelet vidare (eller fortsätta spela åtminstone) ska finnas på plats redan vid spelet släpp.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Hade missat detta men så klart de får min namnteckning

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Mycket mytbildning kring detta. Många projekt i Hollywood går helt enkelt back, det går inte att "skriva av" detta och trolla fram vinst, för man kan bara räkna en andel av förlusten mot nästa års vinst. Har du ingen vinst nästa år så brinner "avskrivningen" inne.
Även om du lyckas "skriva av dina förluster" så har du forfarande gjort en förlust netto.
Har faktiskt ingen aning varför detta är så vitt spridd uppfattning, någon som drar nytta av det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiphler:

Mycket mytbildning kring detta. Många projekt i Hollywood går helt enkelt back, det går inte att "skriva av" detta och trolla fram vinst, för man kan bara räkna en andel av förlusten mot nästa års vinst. Har du ingen vinst nästa år så brinner "avskrivningen" inne.
Även om du lyckas "skriva av dina förluster" så har du forfarande gjort en förlust netto.
Har faktiskt ingen aning varför detta är så vitt spridd uppfattning, någon som drar nytta av det?

Även filmer som tjänar miljarder går back på pappret, inte det omvända jag menar