Nvidias krav för sajterna som kunnat testa RTX 5060

Permalänk
Medlem

Jag har svårt och första sådana här krav , det kommer ju ändå komma fram hur kortet presterar bara några dagar senare ändå. Rekommendation där emot på titlar man bör testa är ju en annan sak dock.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, AORUS 5090 Master ICE, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: SAMSUNG G8 OLED/
"Konsol"-Dator: AMD 7950X,GPU: RTX 5080, 32GB DDR 5
ISP:1000/1000 Telenor

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Man köper ju det som är bäst. Trist att de beter sig illa, men jag väljer inte en sämre produkt för det.

Göder du Neintendo också?

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Jag har svårt och första sådana här krav , det kommer ju ändå komma fram hur kortet presterar bara några dagar senare ändå. Rekommendation där emot på titlar man bör testa är ju en annan sak dock.

Rekommendationerna är ju endast på spel med MFG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Göder du Neintendo också?

Nintendo har inga produkter jag är intresserad av.

Men för grafikkort så är Nvidia totalt överlägsna när det gäller ray tracing och deras beräkningssystem CUDA. AMD kan inte matcha det, så för min del är det bara Nvidias grafikkort som är aktuella för mig inom överskådlig framtid.
Nu har jag ett 4080, och lär inte ha råd med nåt alls närmaste 2-3 åren pga den ekonomiska situationen, men det är inget som skulle ändras av ett annat val av grafikkort.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nintendo har inga produkter jag är intresserad av.

Men för grafikkort så är Nvidia totalt överlägsna när det gäller ray tracing och deras beräkningssystem CUDA. AMD kan inte matcha det, så för min del är det bara Nvidias grafikkort som är aktuella för mig inom överskådlig framtid.
Nu har jag ett 4080, och lär inte ha råd med nåt alls närmaste 2-3 åren pga den ekonomiska situationen, men det är inget som skulle ändras av ett annat val av grafikkort.

OK. För övrigt är det synd att ROCm inte verkar vara så mycket att hänga i granen. Jag har kikat lite på ZLUDA och OpenCL men det ser ganska "Meh" ut där.

Jag har inte själv så stort behov av CUDA så är inte jätteinsatt i detta.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Snacka om cherrypicking och extremt vinklat.

Näfaen, sådana recensioner är inget att ta på allvar, väntar på de ”riktiga” testerna. Nvidia blir bara sämre o sämre.
Varför hålla inne med riktiga tester de kommer ju ändå komma ut?

Permalänk
Medlem

Bra av Spielstierne, tyvärr tror jag det betyder att dom inte får samma möjlighet vid nästa släpp.
Det här är dock inte första gången Nvidia gör på det här viset, vilket gör det uppenbart för mig att mjölet i påsen inte är rent.
Med tanke på att 5060 Ti 8GB presterar identiskt med 4060 Ti 8GB, så förväntar jag mig nästan att 5060 kommer få stryk av 4060 och kanske få det tufft i rasta även mot 1080 Ti.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Det sjuka är ju att man med både 5060 och 4060 kapat bandbredden ner till bara PCIe 8x, en ful och helt onödig flaskhals.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det sjuka är ju att man med både 5060 och 4060 kapat bandbredden ner till bara PCIe 8x, en ful och helt onödig flaskhals.

Du kan köra RTX 5090 på PCIE 5.0 4x med nästan ingen loss, 8 banor kommer inte göra ett skit för ett 5060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Du kan köra RTX 5090 på PCIE 5.0 4x med nästan ingen loss, 8 banor kommer inte göra ett skit för ett 5060

Du utgår från att någon som köper ett budgetkort, kommer köra det på ett nytt system, med stöd för PCIe 5.0, vilket är allt annat än säkert. Sannolikheten at någon sitter med ett äldre system är oehört mycket högre än för någon som köper ett grafikkort i topp eller mellansegmentet.

Felformulering
Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Uselt beteende av Nvidia för andra gången under en GPU-generation. Eller ja sen var det också prissättningen, ROPS, ROPS IGEN, drivrutiner som får 5700XT-drivarna att se bra ut, Proshops säljande till bottar i förtid och att 5070 hade 4090 "performance".

:/

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem

Såna här fåniga krav kommer man bara med när man som företag tvivlar på sin egen produkt. Tycker hårdvarusajter borde protestera genom att inte publicera några recensioner på 5060.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Bara en simp skulle gå med detta . Som tur är så står simps i kö för att slicka av nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Såna här fåniga krav kommer man bara med när man som företag tvivlar på sin egen produkt. Tycker hårdvarusajter borde protestera genom att inte publicera några recensioner på 5060.

Exakt, och istället skriva en artikel varför de inte gör en recension pga det fulspel nvidia försöker med.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Du utgår från att någon som köper ett budgetkort, kommer köra det på ett nytt system, med stöd för PCIe 5.0, vilket är allt annat än säkert. Sannolikheten at någon sitter med ett äldre system är oehört mycket högre än för någon som köper ett grafikkort i topp eller mellansegmentet.

Problemet med för få banor är först vid PCIe 3, även PCIe 4 kommer pumpa nog med bandbredd.
Sen är inte 8 lanes för lite ,strulet är ju vid 4 lanes som amd körde och många hade har det på PCIe 3

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Problemet med för få banor är först vid PCIe 3, även PCIe 4 kommer pumpa nog med bandbredd.
Sen är inte 8 lanes för lite ,strulet är ju vid 4 lanes som amd körde och många hade har det på PCIe 3

Kör själv ett system med PCIe 3.0, nu är en uppgradering tack och love inte aktuellt för mig. Men det finns även en del människor som fortfarande sitter på Sandy-Bridge system, vilket enbart stödjer PCIe 2.0.

Kanske inte hela världen, men det är fortfarande en fullständigt onödig flaskhals, som existerar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så de som ville förtesta kortet fick krav från Nvidia. Tolkar det som att det var helt fritt av avstå förhandstestet och vänta till själva lanseringen och då istället testa med publika drivrutiner. Ja, det skulle innebära att recensionen skulle komma ut ett par dagar efter själva lanseringen, men i gengäld kan du själv styra över hur du vill testa.

Vid en produktlansering är det inte ovanligt att man möter krav från producenten om hur saker ska testa. För en bil (nya M5an tex) innebär det ofta fördikterade vägsträckor och hur bilen ska framföras.

Ja, jag tycker det är självmål att sätta upp krav för hur en produkt ska testas. Men det är inte ovanligt att det görs.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det sparar mm2 på chippet, det sparar energi när man kör kortet (viktigt på laptops), och det sparar kostnader för den som gör kretskortet. Tre fullt rimliga besparingar när prestandaförlusten är minimal. Ja, den som sitter på en gammal Skylake eller nåt och vill ha nytt grafikkort kanske möjligen kan förlora något i 1% low, men detta är långt i från den dummaste besparingen Nvidia har gjort.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det sparar mm2 på chippet, det sparar energi när man kör kortet (viktigt på laptops), och det sparar kostnader för den som gör kretskortet. Tre fullt rimliga besparingar när prestandaförlusten är minimal. Ja, den som sitter på en gammal Skylake eller nåt och vill ha nytt grafikkort kanske möjligen kan förlora något i 1% low, men detta är långt i från den dummaste besparingen Nvidia har gjort.

Jag är allergisk mot alla Nvidia's fjantiga "besparingar", ända sedan GTX 970 skandalen.

Ett grafikkort ska alltid vara 16x, punkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Kör själv ett system med PCIe 3.0, nu är en uppgradering tack och love inte aktuellt för mig. Men det finns även en del människor som fortfarande sitter på Sandy-Bridge system, vilket enbart stödjer PCIe 2.0.

Kanske inte hela världen, men det är fortfarande en fullständigt onödig flaskhals, som existerar.

Det är inte så konstigt att Nvidia inte tar mycket hänsyn (om någon) till Sandy Bridge eller äldre.
Det är ändå system som är nästan 15 år gamla.
Går man ännu längre tillbaka till Core 2 så är det ännu äldre.
Finns väl gott om begagnade grafikkort som är nyare än Sandy Bridge som man ändå kan få tag på billigare som ändå är bra kort i förhållande till vad som fanns nytt runt tiden Sandy Bridge/Ivy Bridge var nya system.

När AMD gjorde kort med bara PCIe 4X så har jag för mig de sa att det sänkte tillverkningskostnad och strömförbrukning jämfört med om de gjort ett fullt 16X kort.
De GPUerna var väl till stor del anpassade för att inte bara sitta på dedikerade grafikkort till stationära datorer, utan även använda samma GPUer till laptops.
Var väl en del av AMDs ursäkt.

Till det nyheten handlar om så är det klart dålig stil av Nvidia.
Resultaten kommer ändå att komma ut....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Tack till alla er som fortsätta endast köpa Nvidia som bidra till detta. 🙃

Vad finns det för alternativ? AMD och Intel? Och vara en del a pöbeln?! Ha... skulle inte tro det du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

tror inte någon kommer flaskhalsa med PCIE 4.0 heller och frågan är hur mycket man tappar vid 3.0, tror nvidia vet vad dem sysslar med, tror inte dem skulle släppa nytt kort som kommer flaska för majoriteten eller ens en liten del av folk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Tack till alla er som fortsätta endast köpa Nvidia som bidra till detta. 🙃

Varsågod!

Permalänk
Medlem

Om man som journalist går med på dessa krav går man säkert med på att ta emot mutor i andra sammanhang också, vad det nu kan vara...

För min del är det är det här en bra nyhet. Jag behöver inte längre ha beslutsångest om jag ska köpa Nvidia, AMD eller Intel nästa gång jag ska köpa nytt grafikkort. Jag har köpt grafikkort från Nvidia till nästan alla mina byggen sedan Nvidia har funnits. Nu blir det blir aldrig mer Nvidia för min del.

Man måste ändå förundras över hur ett så ofantligt rikt företag kan vara så här girigt att de måste ställa dessa krav för att tjäna en promille av deras sammanlagda förtjänst. Fantastiskt!!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Turbo - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 12 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Fortfarande inga problem med PCIe 3 och 8 lanes, tror även PCIe 2 är ok. Problemet är vid 4 lanes

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Jag är allergisk mot alla Nvidia's fjantiga "besparingar", ända sedan GTX 970 skandalen.

Ett grafikkort ska alltid vara 16x, punkt.

Det var AMD som var först att kapa banor med RX6600(XT)

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Hårdvarutest där tillverkaren håller i tyglarna är inte värt någonting, kan lika gärna låta bli saken tills oberoende tester är möjliga.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

GTX970 avrundade dock 3.5GB till 4GB, om jag inte minns fel så var även 0.5GB av slöare typ än övriga 3GB, men ja AMD var först med att kapa och både Nvidia och Intel har hakat på.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det kännde jag inte till.

Skrivet av Fenrisulvfan:

GTX970 avrundade dock 3.5GB till 4GB, om jag inte minns fel så var även 0.5GB av slöare typ än övriga 3GB, men ja AMD var först med att kapa och både Nvidia och Intel har hakat på.

Precis, kortets sista 0.5GB var i princip helt obrukbart för spelande. Kommer fortfarande ihåg hur Rise of the Tomb Raider's prestanda störtdök så fort man gick över 3.5GB minnesanvändning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

För informerade kunder ja. De här "recensionerna" blir ju fint att inkludera på alla oseriösa prebuilds som manglas ut på köpcenter överallt vilket är majoriteten av försäljningen.

Hmm, jo, så är det nog... man behöver krafsa lite på ytan innan man ser att GPUn är nånstans mellan lättmjölk och mellanmjölk, egentligen.

Men säkert hälften av de som "bara ska ha en dator" bryr sig nog sådär mycket överlag, en del kanske blir varse efterhand att den komponenten var klenare än den kunDe varit.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|