Hej, då har ytterligare sex år gått och det vore väl synd att bryta traditionen att köpa ny dator efter den tiden. Nedan syns min nuvarande rig och det är en jag är mycket nöjd med och som har fungerat felfritt. Jag är dock inte helt säker på vad jag kan/ska/bör göra och har landat i två alternativ.
1. Uppgradera processor och grafikkort.
2. Köpa nytt (med en budget på omkring 25000 kronor utan OS, men med byggnation).
Så nu vänder jag mig till expertisen här, vilken väg ska jag ta? Jag spelar "allt", från gamla isometriska spel till de hetaste AAA men mestadels saker däremellan som har några år på nacken (tänk ARMA III, GTA 5, simulatorer, rollspel och så vidare). Jag har för tillfället en 1080p-skärm kopplad till datorn men målet är bra prestanda i 1440p.
Så vad ska jag välja om jag väljer att uppgradera och vilken sorts prestandaökning kan jag förvänta mig jämfört med nu? Jag har förstått att 5800x3D är en bra uppgradering för socketen jag har på moderkortet, stämmer det? Vilket grafikkort bör jag välja?
Eller så går jag den enkla vägen och köper helt nytt, då kommer den gamla burken få andra arbetsuppgifter, vad skulle ni då välja för omkring 25 000 kr och varför?
Det viktigaste är att öka prestandan ganska rejält, kan jag uppnå det med uppgradering av nuvarande så är det bra, om inte så köper jag gärna nytt.
<Uppladdad bildlänk>