Vinn nätagg från Seasonic

Glöm ray tracing med RTX 50-kort och uråldrig processor

Permalänk
Melding Plague

Glöm ray tracing med RTX 50-kort och uråldrig processor

Spel kan vara mer krävande än operativsystem och grafikkortsdrivrutiner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

*Ställer tillbaka Amigan i förrådet*

Permalänk
Medlem

4000-serien är ju modernaste GOTO för flertalet äldre spel då man då fortfarande har stöd för 32bit CUDA.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Är detta faktiskt spelen som har dolda krav eller är det fortfarande drivrutinen som försöker åberopa instruktioner som inte finns?

I twitter-tråden nämns:

"Just tried the 576.40 driver on my core 2 duo system with a GTX 1650, but I can't launch Minecraft because of "EXCEPTION_ILLEGAL_INSTRUCTION" in nvoglv64.dll, which doesn't happen on 556 drivers (I think those are the last ones without popcnt?), a shame really"

Går ju alltid att spela Quake 2 originalet iallafall

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

*Sarkasm på*

Vafan kan jag inte köra med 5090 på min 386a som jag special moddat med en PCI Express buss?!

*Sarkasm av*

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

*Ställer tillbaka Amigan i förrådet*

En Amiga ska alltid stå framme! <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Är detta faktiskt spelen som har dolda krav eller är det fortfarande drivrutinen som försöker åberopa instruktioner som inte finns?

I twitter-tråden nämns:

"Just tried the 576.40 driver on my core 2 duo system with a GTX 1650, but I can't launch Minecraft because of "EXCEPTION_ILLEGAL_INSTRUCTION" in nvoglv64.dll, which doesn't happen on 556 drivers (I think those are the last ones without popcnt?), a shame really"

Går ju alltid att spela Quake 2 originalet iallafall

Han skriver att vissa delar av drivrutinerna fortfarande använder POPCNT-instruktionen, men att det går att spela vissa spel som t.ex. 32-bitars versionen av CS. Det är väl en förbättring jämfört med att drivrutinerna kraschar Windows, men sannolikt oavsiktligt snarare än ett försök att göra drivrutinerna kompatibla med äldre hårdvara.

Permalänk
Medlem

Detta kan väl direkt flyttas till Plats för lite gubbgnäll?

Permalänk
Datavetare

popcnt är ändå Nehalem/Bulldozer, så rimligen "tillräckligt långt tillbaka för alla praktiska fall".

Ett större problem är i så fall att spel så smått börjat använda AVX, (Sandy Bridge alt. Broadwell beroende på om det är AVX eller AVX2).

Förstod det som att en, av flera, problem Snapdragon X hade med spel var att vissa spel inte kunde startas då de använde AVX (i.e. spelen använder AVX, inte drivers för Snapdragon X använder garanterat inte detta). Prism, Windows 11 x86_64->ARM64 översättare, hade initialt inte stöd för AVX (den har det fortfarande inte officiellt, men finns nu i beta för Windows-insiders, Rosetta 2 lade till AVX/AVX2 stöd förra året så även där är det relativt nytt).

Både Apple och Microsoft valde initialt att utelämna AVX-stöd i deras översättningslager då väldigt få applikationer hade historiskt krävt det. Men timing där blev inte helt optimal då AVX verkar följa rätt mycket annat som introducerats i x86 ISA: efter ca 10 år börjar "marknaden" anse att det är något "alla har stöd för".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Detta kan väl direkt flyttas till Plats för lite gubbgnäll?

Haha ja det känns väldigt korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Detta kan väl direkt flyttas till Plats för lite gubbgnäll?

Skrivet av Triton242:

Haha ja det känns väldigt korrekt.

Ni ska veta hut, snorungar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

popcnt är ändå Nehalem/Bulldozer, så rimligen "tillräckligt långt tillbaka för alla praktiska fall".

Ett större problem är i så fall att spel så smått börjat använda AVX, (Sandy Bridge alt. Broadwell beroende på om det är AVX eller AVX2).

Förstod det som att en, av flera, problem Snapdragon X hade med spel var att vissa spel inte kunde startas då de använde AVX (i.e. spelen använder AVX, inte drivers för Snapdragon X använder garanterat inte detta). Prism, Windows 11 x86_64->ARM64 översättare, hade initialt inte stöd för AVX (den har det fortfarande inte officiellt, men finns nu i beta för Windows-insiders, Rosetta 2 lade till AVX/AVX2 stöd förra året så även där är det relativt nytt).

Både Apple och Microsoft valde initialt att utelämna AVX-stöd i deras översättningslager då väldigt få applikationer hade historiskt krävt det. Men timing där blev inte helt optimal då AVX verkar följa rätt mycket annat som introducerats i x86 ISA: efter ca 10 år börjar "marknaden" anse att det är något "alla har stöd för".

Rent spontant känns det som att det borde komma en "öppen" ersättare till AVX som är arkitekturagnostisk

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Hummmm..

De kanske skulle implementera lite AI på CPUerna med.
Generera tre svar på en beräkning..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Trodde ändå core 2 skulle vara tillräckligt moderna. Frågan är om tex sandy bridge fungerar?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Ray tracing? Det heter väl strålspårning. Skickar in en rättning på både rubrik och artikel!
/s

Visa signatur

AMD Ryzen 5600x | Asus Strix x570-f gaming | XFX Mercury RX 9070 XT OC Gaming RGB | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3600mhz | WD Black SN850 1TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazhaul:

Ray tracing? Det heter väl strålspårning. Skickar in en rättning på både rubrik och artikel!
/s

Nej, det heter "Strålföljning".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Nej, det heter "Strålföljning".

Numera är även Path Tracing, eller som det heter på svenska, Stigföljning, populärt.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Numera är även Path Tracing, eller som det heter på svenska, Stigföljning, populärt.

Låter så himla fel i Svenskan att säga det.

Föredrar och kalla det som det kallas på Engelska. 😅

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

En Amiga ska alltid stå framme! <3

hahaha..min Commodore 128 står alltid framme

Permalänk
Medlem

Vilken instruktion är det som saknas på CPU-sidan då för RT? - Trodde artikeln skulle komma fram till det, men icke

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

popcnt är ändå Nehalem/Bulldozer, så rimligen "tillräckligt långt tillbaka för alla praktiska fall".

Ett större problem är i så fall att spel så smått börjat använda AVX, (Sandy Bridge alt. Broadwell beroende på om det är AVX eller AVX2).

Förstod det som att en, av flera, problem Snapdragon X hade med spel var att vissa spel inte kunde startas då de använde AVX (i.e. spelen använder AVX, inte drivers för Snapdragon X använder garanterat inte detta). Prism, Windows 11 x86_64->ARM64 översättare, hade initialt inte stöd för AVX (den har det fortfarande inte officiellt, men finns nu i beta för Windows-insiders, Rosetta 2 lade till AVX/AVX2 stöd förra året så även där är det relativt nytt).

Både Apple och Microsoft valde initialt att utelämna AVX-stöd i deras översättningslager då väldigt få applikationer hade historiskt krävt det. Men timing där blev inte helt optimal då AVX verkar följa rätt mycket annat som introducerats i x86 ISA: efter ca 10 år börjar "marknaden" anse att det är något "alla har stöd för".

Give this man a cookie.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm