Förhandgranskning i utforskaren

Permalänk
Medlem

Förhandgranskning i utforskaren

Hej

Håller på att bli tokig på förhandsgranskning i utforskaren.
Har installerat om pdf läsare, lagt till strängar i regedit ( enligt chatgpts förslag ) , kollat bockarna i inställningar, men inget fungerar.

När jag har förhandsgranskning så försvinner filerna utanför:

Flyttar jag på fönsterfördelningen hoppar bilden rätt, men så fort jag byter till ny pdf så försvinner förhandsgranskningen långt till höger utanför synhåll så som på bifogad bild.

Någon som har haft problem med detta, eller som vet hur man kan lösa det?

Med vänliga hälsningar Thomas L

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomaslj:

Hej

Har installerat om pdf läsare, lagt till strängar i regedit ( enligt chatgpts förslag ) , kollat bockarna i inställningar, men inget fungerar.

<Uppladdad bildlänk>

Flyttar jag på fönsterfördelningen hoppar bilden rätt, men så fort jag byter till ny pdf så försvinner förhandsgranskningen långt till höger utanför synhåll så som på bifogad bild.

Inga svar, men du har ett väldans stort vitt utrymme mellan filerna och förhandsvisningen...

Inget att dra i som minskar det utrymmet?

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Inga svar, men du har ett väldans stort vitt utrymme mellan filerna och förhandsvisningen...
<Uppladdad bildlänk>
Inget att dra i som minskar det utrymmet?

Yah, drog men i delaren så hoppar pdf filen in dit den ska. Men när man väljer nästa fil så hoppar den ut till höger igen:/

Permalänk
Medlem

Det man skulle kunna testa är:

Testa detta först om du inte gjort det:

• Fix nr 7 på denna sida kanske kan hjälpa. Reseta alla inställningar i explorer.

Annars kanske det här kan hjälpa:

1. Avinstallera pdf-visarna. Om du har flera installerade tar du bort alla.

2. Återställ gärna också regedit som du ändrade.

3. Sedan testa en annan som t.ex sumatraPDF (ta Options och bocka i "Let Windows show previews of PDF documents" i installationen.) Jag kör nu annars Okular som används flitigt på Linux men finns till Windows också.

Om du jobbar mycket med filer så överväg en annan fil manager. Jag kör det mest avancerade som är Directory Opus men en uppstickare som jag har installerat också är One Commander som är riktigt snabb och har superbra funktioner. Finns att köra gratis eller köpa en pro-licens också. Går även att ladda ner i portable version så man slipper installera för att testa den.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem

Måste du ha utforskaren i stor? Du verkar ha en Ultrawide. Kan du inte bara sätta den till halva skärmen t.ex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Måste du ha utforskaren i stor? Du verkar ha en Ultrawide. Kan du inte bara sätta den till halva skärmen t.ex?

Problemet här är nog att den klipper halva preview för TS. Och det är ett mellanrum mellan filerna och preview som inte är normalt. Scrollen till filerna ska vara precis innan preview, inte där den är nu.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!

Permalänk
Medlem

Felet verkar vara relaterat till upplösningen på huvudskärmenskärmen. Kör jag förhandsgranskning på laptoppen så fungerar det.
Men när jag drar över utforskaren till huvudskärm och bytar fil så flyttas filen(förhandsvisningen) låångt till höger. Minskar jag utforskaren så ser jag bara vitt i förhandsvisningsfönstret, dvs att visningen ligger utanför bild.

Får ha uppe laptoppen när jag går igenom pdf'er

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomaslj:

Felet verkar vara relaterat till upplösningen på huvudskärmenskärmen. Kör jag förhandsgranskning på laptoppen så fungerar det.
Men när jag drar över utforskaren till huvudskärm och bytar fil så flyttas filen(förhandsvisningen) låångt till höger. Minskar jag utforskaren så ser jag bara vitt i förhandsvisningsfönstret, dvs att visningen ligger utanför bild.

Får ha uppe laptoppen när jag går igenom pdf'er

Tack för hjälpen

Vi har fått liknande problem i ett stödsystem vi använder på jobbet, vissa menyer (bara menyerna, inte resten av gränssnittet) ritas upp på skärmen till höger om huvudskärmen. Tror nån sån där dum grej som att koppla i och ur skärmen, fysiskt sett, kunde få till det temporärt.

Tolkar det som du kör två skärmar samtidigt, vad händer om du i Windows skärmuppställning drar laptopen till vänster om huvudskärmen istället för till höger, får du samma fel då om du kör förhandsvisning på huvudskärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomaslj:

Hej

<Uppladdad bildlänk>

Hur blir det om du minskar utrymmet på vänster sida? Du har väldigt brett där.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Gjorde en liten inspelning i clipchamp så ni är med på vad som händer, länk från onedrive:

https://1drv.ms/v/c/7d91d221b78ce0e7/EYMBGE9G_zJKnn0umlhVaWMB...

när jag väljer ny fil försvinner förhandsgranskningen ut till höger, men när jag justerar storlek på utforskaren så åker bilden till rätt ställe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomaslj:

Gjorde en liten inspelning i clipchamp så ni är med på vad som händer, länk från onedrive:

https://1drv.ms/v/c/7d91d221b78ce0e7/EYMBGE9G_zJKnn0umlhVaWMB...

när jag väljer ny fil försvinner förhandsgranskningen ut till höger, men när jag justerar storlek på utforskaren så åker bilden till rätt ställe.

Det är ett märkligt fel, men har du provat det som jag tipsade om i mitt första inlägg? Kan kanske bli något annorlunda med en annan pdf-läsare som sköter preview.

Visa signatur