Ai mesh frågor och hur kopplar man för bästa resultat?

Permalänk

Ai mesh frågor och hur kopplar man för bästa resultat?

Hej,

Började med att jag köpte en ASUS RT-AX82U AX5400, upplevde att den är lite svag och att man kan få lite skuggor och ibland att det tar tid att buffra streaming kanaler på tv. Så jag har nu köpt en till i tro och hopp om att detta kanske löser mitt bekymmer.

Jag bor i en 1,5 plans villa på 180 kvm, och har placerat routrarna i motsatta rum i ändarna av huset. Det första jag möts av är att det är för dålig signal och jag rekommenderas att sätta routrarna närmre varandra. Flyttar routern till ca mitten av huset och det funkar, detta är ca 4 meter.

Nu vet jag inte om det blir bättre om jag drar en kabel till routern ? tänker att det borde bli det ?
Frågan jag har är dock, om jag drar kablar skall jag dra från modemet eller från router till router eller vad är rekommenderat ?

Eller kommer jag ha samma bekymmer att eftersom signalen inte når så har jag exakt samma bekymmer trådat som trådlöst ?
Vill ogärna dra kablar överallt i huset utan resultat
Tackar för all input i ämnet

Permalänk
Medlem

Kabel är att föredra, om man har möjlighet.

Kabel mellan routrarna. I en lan-port i huvudroutern, och wan-porten i noden.

Permalänk

Kanon,

Om jag nu kopplar så kanske en dum fråga, men då pratar routrarna via kablarna tänker jag och det spelar ingen roll om de når varandra med signaler ? Om du förstår min dumma fråga

Skrivet av TechWolf:

Kabel är att föredra, om man har möjlighet.

Kabel mellan routrarna. I en lan-port i huvudroutern, och wan-porten i noden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanerost:

Kanon,

Om jag nu kopplar så kanske en dum fråga, men då pratar routrarna via kablarna tänker jag och det spelar ingen roll om de når varandra med signaler ? Om du förstår min dumma fråga

Stämmer bra.

Då kan du också aktivera " Ethernet Backhaul Mode ", i AiMesh inställningarna, om du kör med kabel,
så frigör du utrymme för det trådlösa.

Permalänk
Medlem

Vill du inte dra kabel så kör homeplug mellan dem.

Permalänk

Låter intressant ur en mer latemans situation

Vilket skulle kunna passa mig bra, har du rekommendation på någon speciell ? Hur pass tappar man i prestanda om något ?

Skrivet av Bozzeta:

Vill du inte dra kabel så kör homeplug mellan dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanerost:

Vilket skulle kunna passa mig bra, har du rekommendation på någon speciell ? Hur pass tappar man i prestanda om något ?

Homeplug är antingen jättebra eller helt värdelös - och det är nästintill omöjligt att veta innan du själv provat i din bostad Använd endast om du verkligen inte har möjlighet att dra egen kabel.. för det är enorm skillnad i stabilitet och hastighet.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanerost:

Snabbare än 1gbit uplink behöver man inte, men köp en som är så snabb som möjligt.
Men det är svårt att svara vilken hastighet man får i verkligheten med tanke på om elen är dragen för 70 år sedan eller nybyggt.

AV2000 verkar vettig
https://www.amazon.se/TP-Link-Gigabit-Ethernet-portar-inbyggd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Snabbare än 1gbit uplink behöver man inte, men köp en som är så snabb som möjligt.
Men det är svårt att svara vilken hastighet man får i verkligheten med tanke på om elen är dragen för 70 år sedan eller nybyggt.

AV2000 verkar vettig
https://www.amazon.se/TP-Link-Gigabit-Ethernet-portar-inbyggd...

Hastigheten och stabiliteten påverkar mycket om eluttagen ligger på samma fas eller inte.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 2x AP AC-LR, 1x Swiss Army Knife AP)

Permalänk
Medlem

Mellan 20 och 300 Mbit/s har jag fått. Runt 3 ms i svarstid.
Kabel ger alltid stadiga 1 Gbit/s och under 1 ms i svarstid.

Brukar rekommendera Homeplug för kameror och andra saker som inte kräver så mycket bandbredd.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W