Hur flytta backup på ett säkert sätt?
Hej,
Jag passar på att ställa en fråga till och ventilera ett bekymmer där jag behöver lite experttankar.
Jag har två gamla snurrdiskar som jag använder för backup. Diskarna är manuellt speglade och innehåller samma data.
Jag ska nu ersätta dessa två diskar med två nya diskar för jag har på sistone fått några konstiga felmeddelande på båda diskarna.
Disk 1: Vid en jämförelse mellan diskarna noterade jag att några filer i en mapp hade storlek 0 kb. Detta är något som hänt efter att de kopierades dit för jag är alltid noga med att jämföra storleken på mapparna vid backup. Har också fått ett meddelande om en korrupt sektor(?), som lagades med Windows inbyggda CHSDSK.
Disk 2: Fick ett felmeddelande förra veckan, också om att ett fel uppstått. Även detta lagades med Windows inbyggda CHSDSK.
I samtliga fall har berörda mappar/filer tagits bort och ersatts med en ny fräsch fil från den andra disken.
Men dessa fel har gjort att jag överväger att köpa nya, större, diskar (då jag snart också kommer behöva mer plats).
Nu till mitt bekymmer. Vilken disk ska jag använda som underlag för kopiering till de nya diskarna? Disk 2 är den nyaste av dem och den som jag också tror är i bäst skick.
Men samtidigt är jag rädd att det finns korrupta filer någonstans i filsystemet (som jag då hade kunnat ersätta från den andra disken), och då vill jag ju inte kopiera dem.
Finns det något enkelt, och pålitligt, sätt att exempelvis kontrollera att det inte finns filer med 0 kb, korrupta filer etc?
Jag använder gärna Windows inbyggda verktyg i största möjliga mån och undviker tredje part.
Det är WD-diskar, och jag såg också att WD har ett dashboard-verktyg. Kan det vara något?
Det är väldigt mycket data med många filer och mappar, så att kontrollera manuellt är uteslutet
Hur hade ni gjort? 😀