Tyskt domslut kan leda till mindre störiga kakdialoger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Tjänar sidorna pengar på dessa kakor?

Indirekt. De används för att spåra dig så att man kan ge dig riktad reklam. Du söker på kaffe på en sida, du får reklam för Gevalia på en annan.
Riktad reklam fungerar bättre och betalar mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag hoppas att du är ironisk! De enda som tycker om GDPR är konsulterna som var med och införde det. Vi andra får lida av de mindre genomtänkta besluten dagligen.

Nu jobbade jag visserligen som gdpr-konsult en sväng men som någon som nu jobbar i klart "andra änden" av gdpr så anser jag att majoriteten av problem med gdpr har sin grund i att folk missförstår och då alltid tar den enkla vägen. Exempelvis tror att samtycke är en bra rättslig grund. Eller att samtyckte behövs speciellt ofta.

Men om man faktiskt använder gdpr som tänkt är det i längden en fördel för företagen att faktiskt strukturera och kontrollera sin data, även för deras egen skull.

Citat:

Mest intressant är hur Ratsit, Hitta, Mr. Koll m.fl. får lagra "allt", medans en bank knappt kan lagra information om sina egna kunder utan medgivande.

Det är ju dock ett juridiskt loophole som håller på att stängas. Tack vare gdpr måste sidorna också sluta behandla dina uppgifter om du ber dem.
Din kommentar om banken är ett exempel på det jag nämnde ovan. Det är för det första inte sant över huvud taget. Det är mycket lätt att hantera data om någon du har ett direkt kundförhållande med och banker har det nog enklare än de flesta eftersom de redan innan var tvingade att hantera stora mängder skyddad data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willienelpson:

Ah, trist bara att det även blockerar all reklam på Youtube..

Tvärt om, YT helt oanvändbart utan att ta bort sådant. Men visst du kan väl vitlista eller ändra i filtren om man vill plåga sig själv på det viset.

Skrivet av Kamouflage:

Indirekt. De används för att spåra dig så att man kan ge dig riktad reklam. Du söker på kaffe på en sida, du får reklam för Gevalia på en annan.
Riktad reklam fungerar bättre och betalar mer.

Du söker efter en tandborste på apotekets hemsids, köper den och får sedan skräpreklam i en vecka framåt för tandborstar.

Riktad reklam fungerar dåligt och ger sämre resultat än anpassad reklam.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av walkir:

Jag hoppas att du är ironisk! De enda som tycker om GDPR är konsulterna som var med och införde det. Vi andra får lida av de mindre genomtänkta besluten dagligen.

Mest intressant är hur Ratsit, Hitta, Mr. Koll m.fl. får lagra "allt", medans en bank knappt kan lagra information om sina egna kunder utan medgivande.

Detta vansinne med att inget som kan härledas till en fysisk person får lagras utan dennes medgivande kostar enorma summor pengar som gärna lagts på annat.

Informationsklassning var enklare förr! Nu blir allt snabbt sekretesskyddat.

Varför är det GDPRs fel att vår grundlag är utdaterad?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det roligaste med dessa cookie-frågor är att många siter där man tackat nej till allt ställer frågor om cookies varje gång - eftersom man tackat nej till allt och ingen cookie lagras om valet att tacka nej till allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Det tragiska är att detta har gällt sedan GDPR kom, men ”alla” har ändå valt att bryta mot lagen. Det har inte funnits några egentliga tvetydigheter, det har bara inte funnits någon som orkat driva frågan.

Detta är från Ekobrottsmyndighetens hemsida. Dom får det att låta som att det är ett krav att kakor måste användas, de påpekar att man kan välja bort dom men då måste man ta till externa åtgärder istället för att ha en simpel knapp som redan finns där man brukar gödkänna kakorna... Vad för skitsnack är detta?

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk
Medlem

Sanslöst med dessa cookie rutor. 10000 partners som vill spåra en. Nej självklart ska inte dom få spåra. Spärra allt sånt skit. Förbjud skiten.

på tal om cookie dialog. Va har hänt med SweC dialog? När den kom upp förrut va det en liten ruta med ett par knappar. ja eller nej.
Nu är det en lika stor grej som alla andra aids sidor.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Din kommentar om banken är ett exempel på det jag nämnde ovan. Det är för det första inte sant över huvud taget. Det är mycket lätt att hantera data om någon du har ett direkt kundförhållande med och banker har det nog enklare än de flesta eftersom de redan innan var tvingade att hantera stora mängder skyddad data.

Nu tänker du väldigt snävt och förtränger att banker även hanterar en stor mängd säkerheter i olika former. Utmaningen ligger inte i hanteringen av enskilda kunder eller deras bankkonton.

Du kan även läsa om Capital Requirements Regulation (CRR) från EBA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Tjänar sidorna pengar på dessa kakor?

inte textfilen i sig, utan datan de samlar in om dig med bland annat av kak-filen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Riktad reklam fungerar dåligt och ger sämre resultat än anpassad reklam.

Du låter dem tracka dig för lite. Slå på tredjepartscookies överallt så de ser exakt vad du köpte också så får du ingen missriktad reklam
Skämt åsido så jobbar jag med en tjänst som används för riktad reklam och jag lovar dig att det både fungerar och betalar bättre. Den personliga integriteten ej inräknad i det betyget.

Skrivet av walkir:

Nu tänker du väldigt snävt och förtränger att banker även hanterar en stor mängd säkerheter i olika former.

Oklart vad du menar som har relevans för gdpr, men det SKA inte vara lätt att hantera uppgifter slarvigt, och i synnerhet inte för banker. Att t.ex. ratsit glider runt på en räkmacka är inte gdprs fel. De gör det ju just för att de inte är inkluderade i den som normala företag.

Permalänk
Medlem

”Legitimt intresse”, 5000 st.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Varför är det GDPRs fel att vår grundlag är utdaterad?

Jag tror du blandar ihop Sveriges grundlagar med USAs konstitution. Våra grundlagar definierar vilka som styr landet och vad staten får styra. Om du är ute efter lagstiftning som reglerar vad företag verksamma inom landet får göra och som ska hållas uppdaterad med kulturskiften så är det exakt fel ställe att göra det på.

Rätt ställe är snarare dataskyddsförordningen själv i så fall.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Anfall rätt väderkvarnar istället. Det vill säga, kräv att de som producerar webbläsare har en klar och tydlig funktion där man kan välja att radera samtliga kakor när webbläsaren stängs. Idag är det bara Firefox som har det.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, Commodore 64, Atari 520STM, Atari Portfolio, Atari PC1, Amiga 500, Amiga 1200,CBM 8030 och massor av PC allt från 8088 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem

Fullkomligt avskyr sidor som tycker att det är rimligt att man ska behöva trycka nej på varenda jävel som vill spåra en. Majoriteten av gångerna stänger jag ner såna sidor. Reject all, or GTFO!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Anfall rätt väderkvarnar istället. Det vill säga, kräv att de som producerar webbläsare har en klar och tydlig funktion där man kan välja att radera samtliga kakor när webbläsaren stängs. Idag är det bara Firefox som har det.

Vivaldi:

Brave:

Så nej, firefox är inte den enda som har det.

Permalänk
Medlem

Det var på tiden.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Jubileumsmästare

De som använder Ublock Origin kan göra livet lättare genom att blockera cookie notices:
Options>Filter lists>Cookie notices

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VinterSolen:

Vivaldi:
<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Brave:
<Uppladdad bildlänk>

Så nej, firefox är inte den enda som har det.

Finns i chrome också,

Settings
-> Privacy and security
-> Site settings
-> Additional content settings
-> On-device site data

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

På massor av sidor och i appar har man dykt på pop-ups om kakor där det helt emkelt inte är möjligt att säga nej tack, sjukt störande, så detta låter grymt bra!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Så fort jag ser en sån där gigantruta som blockerar innehåll tänker jag direkt "oj, vilket skitföretag", och stänger tabben. Sedan tipsar jag vänner, familj och bekanta om alternativa tjänster/butiker man kan använda istället.

Ett annat antagande jag gör är att utvecklarna bakom sådana sidor är inkompetenta.

Bra att EU täpper igen hålen som äckliga parasiter gärna kryper igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik11:

De som använder Ublock Origin kan göra livet lättare genom att blockera cookie notices:
Options>Filter lists>Cookie notices

Är det inte bara Ublock origin lite som funkar nu och där verkar man behöva premium för att hantera cookies

Permalänk
Medlem

Tillägget "i still don`t care about cookies" i FF o man hinner bara nån gång då o då nån dialogruta swischa förbi i ögonvrån.....

Insamling och processande av "användardata" är ett djävulens påfund i allmänhet och allt som görs för att minska detta vansinne är guld värt och har mitt godkännande alla dar i veckan.
Men sunt förnuft, lite tur och en djävla massa jobb finns en chans att själva grundidén blir kriminaliserad inom en överskådlig framtid.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Är det inte bara Ublock origin lite som funkar nu och där verkar man behöva premium för att hantera cookies

För Chrome, men för oss med Firefox fungera vanliga uBlock Origin alldeles utmärkt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Tauri85:

Det känner jag inte till. Jag använder den vanliga, utan kostnad (Firefox).

Skrivet av Kasken:

Tillägget "i still don`t care about cookies" i FF o man hinner bara nån gång då o då nån dialogruta swischa förbi i ögonvrån.....

Insamling och processande av "användardata" är ett djävulens påfund i allmänhet och allt som görs för att minska detta vansinne är guld värt och har mitt godkännande alla dar i veckan.
Men sunt förnuft, lite tur och en djävla massa jobb finns en chans att själva grundidén blir kriminaliserad inom en överskådlig framtid.

Använde det tillägget tidigare, tills jag upptäckte funktionen i Ublock Origin, och Ublocks variant fungerar mycket smidigare eftersom man inte märker att cookie-rutan blockeras öht.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

För Chrome, men för oss med Firefox fungera vanliga uBlock Origin alldeles utmärkt

vanliga/riktiga uBo funkar i både brave och Vivaldi.. såattja...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av walkir:

Detta vansinne med att inget som kan härledas till en fysisk person får lagras utan dennes medgivande kostar enorma summor pengar som gärna lagts på annat.

Detta stämmer dock inte. Du får visst lagra data som kan härledas till en person, och banker får visst lagra data om sina kunder.

Det finns fyra anledningar att lagra data enligt GDPR, legala krav, kontrakt, legitima intressen och samtycke. Samtycke är den svagaste och krångligaste att använda, och ändå är det dit i princip alla företag går. Men det går alldeles utmärkt att bygga ett case runt att en viss tjänst kräver lagring av viss data utan att inhämta samtycke.

När det kommer just till banker så har jag tjabbat med flera när det kommer till GDPR. Banker är ett av få områden som kan använda legala krav för att samla in data, men de krånglar till det för sig som tusan. Det finns tex enligt lag bara två frågor som de måste ställa till sina kunder, frågan om person i utsatt ställning och frågan om skattehemvist. Allt annat har de kommit på själva. Men de pekar gärna på lagen när man frågar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Djhg2000:

Jag tror du blandar ihop Sveriges grundlagar med USAs konstitution. Våra grundlagar definierar vilka som styr landet och vad staten får styra. Om du är ute efter lagstiftning som reglerar vad företag verksamma inom landet får göra och som ska hållas uppdaterad med kulturskiften så är det exakt fel ställe att göra det på.

Rätt ställe är snarare dataskyddsförordningen själv i så fall.

Nope. MrKoll och liknande har skaffat sig utgivningsbevis vilket skyddar dom enligt TF/YGL. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Utgivningsbevis

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om man scrollar/läser sidan utan att interagera med kakdialogen och sedan lämnar sidan, Har man avvisat eller accepterat kakor då?

Skulle vara trevligt om "kakdialogen" kunde översättas till ett bekant språk.

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

vanliga/riktiga uBo funkar i både brave och Vivaldi.. såattja...

Ja? Jag skrev Chrome, inte att det handlade om Brave / Vivaldi även om dom använder Chromium.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Sötast
Skrivet av walkir:

Vad är felet på gdpr menar du egentligen? Det har ju enorma fördelar jämfört med hur man blir behandlad av resten av världen?

T.ex usa?
Hej företag x. Vänligen radera all data om mig och allt material jag laddat upp.
- hej. Nej. Hejdå.

Gdpr är ju en av få saker som ger hopp om att privatpersonen har en chans att ha kontroll över sin egen data online.

Om det kostar pengar så kan man ju designa om sina system så att de inte permanent lagrar information som inte krävs. Det hade sparat pengar istället.