Realtek gör 10 Gbit Ethernet billigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Realtek har haft drivrutinsproblem sen har de vart kända för att va dålig kvalitet.
Tex för i tiden gick de sönder och börja byta mac address...

Detta är rätt otroligt, jag har hållit på med PC sen den första IBM PC XT och har nästan aldrig haft problem med att ett nätverkskort gått sönder, förutom då under exceptionella omständigheter som åska, extrema användarfel och liknande, då oavsett fabrikat.
Problem med drivrutiner har jag erfarit från och till över åren, även här oavsett fabrikat.

Däremot så hittar man en del "påståenden" när man söker, samtidigt så är det även en del om som exempel Intel. Där mycket verkar falla ut mer som användar bias än ren fakta. Varvid man ser argument både för och emot.
Man kan som exempel se direkta rekommendationer att byta från Realtek 2,5 Gbit nic till motsvarande 2,5 Gbit intel nic som även dom har ett rykte om sig att krångla såsom i225-V och i226-V.

Där allt för det mesta verkar vara något fel vid val av och installation av drivrutin, som ex. att där är en ursprunglig Windows drivrutin och det blivit en installation över den varvid filer blivit lite inkompatibla. Vilket mer verkar gälla oavsett tillverkare.
Eller att någon helt enkelt letat upp en driver på en konstig sida där en användare mixar ihop en kompott av filer, vilket inte är så ovanligt.

Tittar vi på KillerNIC som Intel köpte upp så är det en best i sig själv, där det marknadsfördes som den ultimata gaming nic'en för runt $200, när den i själva verket hade i snitt 50% högre svarstid än traditionella nic.
Tog upp KillerNIC då den redan blivit nämnd i tråden

Du nämner byte av mac adress, gäller det verkligen Ethernet adaptrar?

Eller det är en förväxling med trådlösa adaptrar där Windows i vissa fall väljer att tilldela en specifik mac adress, något även vissa mjukvaror har möjlighet till.

Även det något som inte är ett specifikt Realtek problem, då det mer är ett mjukvara/OS problem.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Känns som det var mer vanligt med högre hastighet förr, sedan började det begränsas till 2.5Gbps i de flesta moderkort. Det är lite som quad channel och PCI-e lanes, allt bantas, och priserna stiger.

Vanligt var då? Stöd för 10Gbit ethernet har varit näst intill obefintligt på konsumentprodukter, och inte särskilt vanligt ens på servermoderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Inte alltför dyrt ändå, mycket billigare om du klarar dig på 2 10G portar dock.
https://vi.aliexpress.com/item/1005007702698538.html

Men med billiga mellanox NIC och DAC kablar så har du kunnat köra 10G i många år nu, en switch men många portar kostar typ 1k.

Menar du verkligen att en switch med flera 10G portar endast kostar 1000 Kr?

Då skulle jag skaffa en direkt!

Länken till Ali:

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Länken till Ali:
<Uppladdad bildlänk>

Funkar för mig. Här är en med sfp+ https://vi.aliexpress.com/item/1005005777395543.html?spm=a2g0...

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

10GbE är egentligen lastgammal teknik som har fasats ut från servervärlden för en massa år sedan. Det är ett stort mysterium varför utvecklingen på konsumentsidan typ har trampat vatten i ~20 år eller så. Vi borde redan vara uppe i 100Gbit på konsumenthårdvara, det hade varit användbart med dagens hastigheter på SSD.

Ja, det är en väldigt gammal standard, även om latency sägs ha förbättrats lite sedan standarden släpptes (osäker på detaljerna där, men har nämnts av Wendell från Level1Techs).

Personligen tror jag att anledningen till att 10 Gbit/s på konsumentsidan inte rullades ut beror på den betydligt högre kostnaden, men även det faktum att 10GBASE-T (som förmodligen är vad konsumenter hade efterfrågat) dragit betydligt mer ström än 1GBASE-T och i praktiken krävt aktiv kylning i switchar med mer än några enstaka portar. Förmodligen hade det varit svårt att sälja dessa produkter till konsumenter. Aquantia gjorde ju ett försök att pressa ner priserna för flera år sedan dock, och Realtek har pressat ner priserna när det gäller switchar (och nu även på NIC-sidan ).

På företagssidan insåg man ju för länge sedan att SFP* (SFP+, SFP28, QSFP*, etc.) med DAC-kablar eller fiber-moduler är betydligt bättre lämpade för högre hastigheter.

Precis som du tycker jag dock att det är väldigt synd att utvecklingen stannade av på konsumentsidan. Det är väl egentligen först nu när WiFi börjar kunna utnyttja högre hastigheter och internetanslutningar högre än 1 Gbit/s börjar säljas på allvar till konsumenter som marknaden växt. Personligen tycker jag att det är fantastiskt att vi äntligen ser lite konkurrens på 10GBASE-T på konsumentsidan, där Aquantia varit ganska ensamma länge nu. Nu när de pressar ner strömförbrukningen på sina PHY-chipp så blir ju förhoppningsvis även höga temperaturer på 10GBASE-T SFP+ transceivers ett mindre problem. Broadcom förbättrade ju detta avsevärt de senaste åren, men det finns rum för ytterligare förbättring och inte minst prispressande.

Skrivet av basn:

Realtek har haft drivrutinsproblem sen har de vart kända för att va dålig kvalitet.
Tex för i tiden gick de sönder och börja byta mac address...

Ja, initialt brukar deras drivrutiner kunna ha lite problem tyvärr. Dessa brukar dock fixas och sedan fungerar de oftast bra enligt min erfarenhet (åtminstone på Linux). Det har hänt en del sedan den tidsperiod för 15-20 år sedan som du förmodligen tänker på.

Körde en miniserver på en enhet med en av deras gamla kretsar och den hade aldrig några nätverksproblem. Kör ofta deras olika USB-dongles och även dessa har fungerat utmärkt i jobbet under många års tid. Realtek tillverkar också switchchipp som används även i en del lite dyrare switchar.

I vilket fall som helst borde du vara glad för att någon pressar ner priserna.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Vad ska man med det till när 1Gbit uppkoppling kostar typ 700kr/mån.

Är väl oftast 250-500Mbit folk sitter på som max för drygt 400kr vilket även det är ganska dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Internetuppkoppling != Ethernet/lokala nät. Man kan ju använda LAN till en massa annat förutom internet.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 5TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Realtek RTL9303-baserade switchar med 8 st SFP+ kostar mycket riktigt runt tusenlappen från mindre kända märken. Ska man ha 10GBASE-T (dvs. RJ45) istället blir det dyrare, ca det dubbla och ofta aktiv kylning.

Sedan finns det ju även små fläktlösa RTL8372-baserade switchar för 300-400 kr som tekniskt sett uppfyller "flera 10g-portar" i och med att de har 2 st SFP+ och 4 st 2.5GBASE-T.

https://www.servethehome.com/yuanley-ys25-0402-fanless-4-port...

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Är väl oftast 250-500Mbit folk sitter på som max för drygt 400kr vilket även det är ganska dyrt.

Inte för uppkoppling mot Internet. Där är det inte många ISPer som ens erbjuder mer en 1Gbit/s.

Det är snarare för interna nätverk. Till exempel för anslutning till en NAS så är 1Gbit/s rätt långsamt redan om man använder mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Ja! Där var port kräver SPF+, så även den kostnaden kommer till.

Så inte direkt 1000 kr.

Sen så hade jag själv inte rekommenderat denna efter att ha tittat igenom recensioner, okej dom flesta är positiva. Men det är aldrig dom positiva som ger något, varken på Al eller för den delen på Amazon.
Har själv handlat på Ali och Amazon, lärt mig att kritik och kritik är viktigt. Då mycket som säljs verkligen har brister som inte är direkt uppenbara. Som att många produkter aldrig kommer att hamna på europeiska marknaden, klara en CE märkning (även om den är en del av självmärkning) utan att bli dragen tillbaka.

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Realtek RTL9303-baserade switchar med 8 st SFP+ kostar mycket riktigt runt tusenlappen från mindre kända märken. Ska man ha 10GBASE-T (dvs. RJ45) istället blir det dyrare, ca det dubbla och ofta aktiv kylning.

Sedan finns det ju även små fläktlösa RTL8372-baserade switchar för 300-400 kr som tekniskt sett uppfyller "flera 10g-portar" i och med att de har 2 st SFP+ och 4 st 2.5GBASE-T.

Mikrotik har en del switchar/routrar för 500-1500kr som har hål för typ 5+ SFP+moduler som kan vara 10 Gbe rj45 t.ex. (dock troligen blir det varmt i dem ändå )

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Så i slutändan blir det mer än 1000 kr... Vilket var min poäng!

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Så i slutändan blir det mer än 1000 kr... Vilket var min poäng!

59$ https://mikrotik.com/product/CRS106-1C-5S

4st SFP+ 10G ~465kr https://www.amazon.se/-/en/10GBase-SR-Transceiver-Compatible-...

rj45 2st 825kr https://www.amazon.se/-/en/10GBASE-T-Transmitter-SFP-10G-T-S-...

Permalänk
Medlem

Det verkar finnas ett antal "Internet är bara en fluga"-personer här. Om ni inte finner nytta av 10Gbit för er själva i dagsläget så är det kanon för er. Resten av branschen älskar när allt blir snabbare - det sporrar innovation. Det fräckaste är att vi inte ens behöver veta vad vi ska ha det till just nu - det hittar alla innovatörer en lösning på rätt snabbt!

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Så inte direkt 1000 kr.

Sen så hade jag själv inte rekommenderat denna efter att ha tittat igenom recensioner, okej dom flesta är positiva. Men det är aldrig dom positiva som ger något, varken på Al eller för den delen på Amazon.
Har själv handlat på Ali och Amazon, lärt mig att kritik och kritik är viktigt. Då mycket som säljs verkligen har brister som inte är direkt uppenbara. Som att många produkter aldrig kommer att hamna på europeiska marknaden, klara en CE märkning (även om den är en del av självmärkning) utan att bli dragen tillbaka.
<Uppladdad bildlänk>

Ja jag skrev DAC vilket är sfp+ för 10G. Köper du det så är det betydligt billigare och drar mindre ström än rj45.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Så inte direkt 1000 kr.

<Uppladdad bildlänk>

Inte om du vill köra 10GBASE-T, nej. Det hävdade inte heller personen du citerade dock.

Över korta avstånd är passiva DAC-kablar ett billigt och bra val. Över längre avstånd blir det givetvis fiber istället, men 10GBASE-SR transceivers kan man hitta på eBay för några tior då och då (enklast om man råkar bo i USA dock).

Ja, du har rätt i att man bör researcha prylarna innan man köper dem. Den där modellen kan man ju med fördel skippa, men det finns andra modeller baserade på andra kretskort (dvs. inte bara samma switch med olika loggor på ). Vill man veta lite mer om det recensionen visar så finns personen som skrev den på ServeTheHome-forumet. Tyvärr hittar jag inte tråden just nu dock.

Du har valt fel modell av switch. Den där är bara SFP (dvs. 1 Gbit/s), inte SFP+. Du tänkte troligen på CRS305-1G-4S+IN som är SFP+.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Känns som det var mer vanligt med högre hastighet förr, sedan började det begränsas till 2.5Gbps i de flesta moderkort. Det är lite som quad channel och PCI-e lanes, allt bantas, och priserna stiger.

Handlade mer om att det fanns bara 2 alternativ. 1Gbit eller 10Gbit, så ville du erbjuda högre hastighet så slängde man dit en aquantia krets (oftast). Mängden folk som efterfrågar snabbare nätverk än 2,5Gbit är dock lägre än mot 1Gbit. Så nu har en del av marknaden försvunnit bara av den anledningen.

Priset på optiska grejer på andrahandsmarknaden är också så låg. Att många som vill ha 10Gbit inte ens vill ha ett inbyggt 10Gbit nic till att börja med. Efterfrågan är helt enkelt lägre på moderkort med inbyggt 10Gbit koppar idag. Och SFP portar som en del servermoderkort har inbyggt. Skulle kräva att man flyttar VRM/CPU socket i många fall, vilket gör att det inte är ett alternativ i de flesta fall.

Permalänk
Medlem

Det verkar som att de även släpper varianter för SFP+ också (RTL8127ATF), samt en 10GBASE-T PHY (RTL8261C).

https://www.techpowerup.com/337113/realtek-to-bring-affordabl...

Det är bra att vi får lite moderna kort med PCI-E 4.0. Innan har det närmsta man kommit varit att köpa ett begagnat Mellanox ConnectX-5 MCX512A-ACAT och crossflasha det till ett ConnectX-5 Ex MCX512A-ADAT för att troligen kunna låsa upp PCI-E 4.0 på det (motsvarande har fungerat på dyrare modeller). Knappast särskilt smidigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick precis FOMO då jag nyligen köpte ett moderkort med Realtek 5Gbit. ; ) Nejdå, det är bara bra att de släpper ett billigt 10Gbit kort. De borde finnas i flera moderkort, inte bara dyrare modeller.

Fast Comhem Tele2 beslutade att ta bort 2,5Gbit porten på nyaste routern och bara ha 1Gbit portar (2,5 fanns på modellen innan). Ett riktigt konstigt beslut då jag har 1200Mbit från dem och routern själv begränsar det till 1000Mbit.

Permalänk
Medlem

Skulle vara najs att standardisera nätverket med en högre hastighet även om alla enheter inte skulle stödja det.

Stavning
Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Avstängd

kör själv 100 Mbit uppkoppling (ner 10 Mbit) klarar mig bra med det

Permalänk
Medlem
Skrivet av wwraver:

Det verkar finnas ett antal "Internet är bara en fluga"-personer här. Om ni inte finner nytta av 10Gbit för er själva i dagsläget så är det kanon för er. Resten av branschen älskar när allt blir snabbare - det sporrar innovation. Det fräckaste är att vi inte ens behöver veta vad vi ska ha det till just nu - det hittar alla innovatörer en lösning på rätt snabbt!

Men, att lägga hundratals kronor på funktionalitet jag inte behöver idag (eller mer sannolikt aldrig*) är inte vad jag vill använda mina pengar på

Problemet måste komma före lösningen anser jag...

Lite samma sak med AI, vi hittar på en lösning, men väldigt många har inget riktigt problem, så då måste vi börja uppfinna problemet eftersom det finns så mycket AI och vi måste få valuta för alla investeringar.

Helt omvänt mot hur jag vill spendera mina pengar

*Aldrig är väl i mitt fall i alla fall minst 5 år

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Men, att lägga hundratals kronor på funktionalitet jag inte behöver idag (eller mer sannolikt aldrig*) är inte vad jag vill använda mina pengar på

Problemet måste komma före lösningen anser jag...

Lite samma sak med AI, vi hittar på en lösning, men väldigt många har inget riktigt problem, så då måste vi börja uppfinna problemet eftersom det finns så mycket AI och vi måste få valuta för alla investeringar.

Helt omvänt mot hur jag vill spendera mina pengar

*Aldrig är väl i mitt fall i alla fall minst 5 år

Ingen som tvingar dig att köpa det nyaste och bästa, kommer troligtvis fortsätta släppas moderkort med 1 och 2.5gbit i många år framöver.

Sen att det finns billiga 10gbit kretsar kan dessutom göra att priset på långsammare kretsar pressas ner på grund av färre köper dom.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | Gigabyte RTX 2070 | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Seagate FireCuda 520 1TB | Fractal Design Newton R3 600W | Windows 11 |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
Google Pixel 8a

Permalänk
Skrivet av FX9:

Frågan är om det för den stora skaran inom kort tid ändå är tusentals kronor.
Liksom att man har 10Gbit på ens dator, kopplat med TP kabel som ej klarar av denna hastighet, detta till en router som bara har 1Gbit ut på sina portar. De flesta får byta ganska mycket och de flesta skulle ej se någon förbättring då de inte använder nätverket lokalt mer till att distribuera internetåtkomst åt flera datorer.
Så jag tror det kommer dröja länge innan den stora skaran.

Skrivet av FX9:

Detta tycker jag är fel, men jag antar du menar enkel implementation av logic som de kallar för AI. Där de konstant lägger in detta i det ena och andra utan det tillför något.
Detta emot ”bra AI” som nog alla ser nytta av i väldigt mycket. T.ex en robotdammsugare som är riktigt smart, förstår sin omvärld, kan flytta på saker skulle underlätta för många.

Permalänk
Medlem

10 är ett måste om man skall jobba filer över nätverk.
Skall bli skönt om de börjar intergrera de på vanliga moderkort så man slipper köpa ett extra kort för de.

Kör 10 i backbone mellan mina servrar och till min stationära dator.
Har även en 25g länk direkt mellan min nas och stationära, och det är verkligen en upgradering från endast 10.

Permalänk
Medlem

Många av oss har fler än 1 dator/enhet i hemmet som kommunicerar med varandra i LANet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Detta tycker jag är fel, men jag antar du menar enkel implementation av logic som de kallar för AI. Där de konstant lägger in detta i det ena och andra utan det tillför något.

Exakt

Det finns vettiga användningsområden, men få av dem mot vanligt folk försöker lösa ett problem som fanns tidigare, utan jobbar på att uppfinna problem som Ai (LLMer) kan lösa åt dem

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte vilja gå tillbaka då jag kör det internt. 10G känns som ett minst i nätverket. Kör 10GBASE-T så switchen kostade 2500 på Amazon, men så what. Fläktlös. Blir den varm? Ljummen ja, men funkar utmärkt. Lite som när man gick över till SSD istället för snurrande rost. Never again.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

I vilket fall som helst borde du vara glad för att någon pressar ner priserna.

Exakt det är jag, men vill helst inte ha realtek
Men de gör ju även att de kommer andra tillverkare snart!

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

kopplat med TP kabel som ej klarar av denna hastighet,

CAT6 10Gb distance: Up to 55 meters
https://edgeoptic.com/kb_article/choosing-the-right-ethernet-...