Tele2 bredband med uppkopplingsgaranti och min egna backup lösning.
En tele2 försäljare lyckades övertala mig att lämna min gamla Bahnhof för deras 500Mbits bredband med uppkopplingsgaranti. Jag var först väldigt emot det hela för att jag vet att det är endast bahnhof som erbjuder publika ip som jag måste ha. Men jag hade fel. Nu är alla tele2 bredbands uppkopplingar publika ip. Plus lovade de att jag får 4st publika ip. Ja ja. Det är mycket svårt att utnyttja dessa 4st publika ip p.g.a. hårdvara begränsningar. Men ok. Det fungerar. Eftersom tele2s publika ip ändras regelbundet måste man ha en dynamiskt ip nameserver som jag fick gratis med cloudflare.com. Jag har Unifi hardvara för hela nätverket och det fungerar bra.
Men deras "uppkopplingsgaranti" är endast en 4G dongle som man kan koppla in i tele2s egna router som fungerar som en backup för när fiber går ner.
Och det går ner rätt så ofta i mitt område. Jag kunde koppla tele2s router med dongle som en "wan2" inne i min router/gateway som är då inställde att "failover" till wan2 när wan1 misslyckas. Problemet för mig var att deras dongle är endast 4g och otroligt sakta: mellan 2 till 10 Mbits/s upp och ner. Men jag har jätte bra 5G. Så jag köpte en egna "5G till gigabit ethernet" hårdvara och tog tele2s simkort och det är nu 150 Mbits/s ner och 20 Mbits/s upp. Fantastik backup nätverk.
Men hårdvara som jag köpte var en "5g m.2 till gigabit ethernet waveshare" som var väldigt svårt att få igång i första försöket.
Typiskt kinesiskt hårdvara där de lovar allt men levererar inte riktigt. Om jag hade läst allt om detta hade jag förstått att det är svårt att få fungerar. Några recensioner sa att de fick aldrig igång det. Men många sa att det var bra. Billigt är det i alla fall; 600kr. Men vad kostar är att du måste köpa en 5G m.2 modem för att sätta in i detta waveshare hårdvara. Det finns många m.2 modem att välja ifrån med pricer från 1000kr till 5000kr. Jag först köpte en Quectel RM500U-CNV M.2 eftersom det var endast 1800kr och 5G. Men jag lyckades aldrig få igång det som jag vill. Jag skickade tillbaka det och fick istället en Quectel RM500Q-AE som kostar närmare 4000kr. Den vill inte fungera heller men till slut efter ungefär 4 timmar fick jag den att fungera helt perfekt som jag vill. Nu undrar jag om kanske jag skulle ha kunnat få det andra att fungera också. Men det är försent. Ja, en dyr affär till slut men roligt var det när allt fungerar!