Tele2 bredband med uppkopplingsgaranti och min egna backup lösning.

Permalänk

Tele2 bredband med uppkopplingsgaranti och min egna backup lösning.

En tele2 försäljare lyckades övertala mig att lämna min gamla Bahnhof för deras 500Mbits bredband med uppkopplingsgaranti. Jag var först väldigt emot det hela för att jag vet att det är endast bahnhof som erbjuder publika ip som jag måste ha. Men jag hade fel. Nu är alla tele2 bredbands uppkopplingar publika ip. Plus lovade de att jag får 4st publika ip. Ja ja. Det är mycket svårt att utnyttja dessa 4st publika ip p.g.a. hårdvara begränsningar. Men ok. Det fungerar. Eftersom tele2s publika ip ändras regelbundet måste man ha en dynamiskt ip nameserver som jag fick gratis med cloudflare.com. Jag har Unifi hardvara för hela nätverket och det fungerar bra.

Men deras "uppkopplingsgaranti" är endast en 4G dongle som man kan koppla in i tele2s egna router som fungerar som en backup för när fiber går ner.

Och det går ner rätt så ofta i mitt område. Jag kunde koppla tele2s router med dongle som en "wan2" inne i min router/gateway som är då inställde att "failover" till wan2 när wan1 misslyckas. Problemet för mig var att deras dongle är endast 4g och otroligt sakta: mellan 2 till 10 Mbits/s upp och ner. Men jag har jätte bra 5G. Så jag köpte en egna "5G till gigabit ethernet" hårdvara och tog tele2s simkort och det är nu 150 Mbits/s ner och 20 Mbits/s upp. Fantastik backup nätverk.

Men hårdvara som jag köpte var en "5g m.2 till gigabit ethernet waveshare" som var väldigt svårt att få igång i första försöket.

Typiskt kinesiskt hårdvara där de lovar allt men levererar inte riktigt. Om jag hade läst allt om detta hade jag förstått att det är svårt att få fungerar. Några recensioner sa att de fick aldrig igång det. Men många sa att det var bra. Billigt är det i alla fall; 600kr. Men vad kostar är att du måste köpa en 5G m.2 modem för att sätta in i detta waveshare hårdvara. Det finns många m.2 modem att välja ifrån med pricer från 1000kr till 5000kr. Jag först köpte en Quectel RM500U-CNV M.2 eftersom det var endast 1800kr och 5G. Men jag lyckades aldrig få igång det som jag vill. Jag skickade tillbaka det och fick istället en Quectel RM500Q-AE som kostar närmare 4000kr. Den vill inte fungera heller men till slut efter ungefär 4 timmar fick jag den att fungera helt perfekt som jag vill. Nu undrar jag om kanske jag skulle ha kunnat få det andra att fungera också. Men det är försent. Ja, en dyr affär till slut men roligt var det när allt fungerar!

Permalänk
Medlem

Övervägde du utrustning från Ubiquti om du du redan har Unifi?

https://ui.com/eu/en/accessory-tech/internet-solutions

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Hur är det med den där USB dongeln, har du fortfarande publika IP'n när du failar över till den?

Låter intressant även för min del, jag har nät som går ner lite då och då, kör Bahnhof som jag har en "public ip" på så att man inte ligger bakom CGNAT då jag hostar lite grejjer åt mina polare (plex, *arr's, calibre osv). Vore nice om det gick att faila över när det går ner.

Permalänk

Jag kollade det först!

Skrivet av iller:

Övervägde du utrustning från Ubiquti om du du redan har Unifi?

https://ui.com/eu/en/accessory-tech/internet-solutions

Absolut. Min första ide. Skulle t.o.m. ha varit billigare. Jag har en sådan backup hos en kund/vän. MEN, det är 4g också . Jag ville ha snabbare men också vill jag pröva något annat. 4G är urdåligt där jag bor men 5G är super bra.

Permalänk

Ej publika ip på dongeln...

Skrivet av matrimLOL:

Hur är det med den där USB dongeln, har du fortfarande publika IP'n när du failar över till den?

Fantastiskt fråga! Jag borde veta eftersom min hemma server är viktigt för mig också. Jag kollade upp det och för min nuvarande hemma system kan du se nedan att jag får ingen vettig IP, bara 192.168.225.52 .

Men det är inte dongeln. Så jag kopplade dongeln i min laptop och fick detta...

igen, ingen vettig IP : 192.168.8.100

Ok. Detta var en chock till mig i alla fall. Nu vet jag att när fibern är nere, har jag internet hemma men ingen åtkomst till min hemma server...

Permalänk
Skrivet av tomtastic:

Fantastiskt fråga! Jag borde veta eftersom min hemma server är viktigt för mig också. Jag kollade upp det och för min nuvarande hemma system kan du se nedan att jag får ingen vettig IP, bara 192.168.225.52 .

<Uppladdad bildlänk>

Men det är inte dongeln. Så jag kopplade dongeln i min laptop och fick detta...

<Uppladdad bildlänk>

igen, ingen vettig IP : 192.168.8.100

Ok. Detta var en chock till mig i alla fall. Nu vet jag att när fibern är nere, har jag internet hemma men ingen åtkomst till min hemma server...

Tråkigt! Men det var enligt förväntan, har inte hittat en ISP som levererar icke 4g/5g bakom CGNAT än. Men riktigt schysst setup! Dit vill jag också.

Permalänk

En annan sak är tele2s utlovade 4st publika ip adresser. Jag kom på att min Unifi UDM Pro kunde faktiskt utnyttja alla dessa 4st ip men inte på det sättet att folk tänker. I Unifi UDM pro finns möjligheten att på WAN input att specificera extra "statiska" ip adresser för en och samma input. MEN lägg märke till att det är "Statiska" ip. Tele2 erbjuder inte statiska adresser.
MEN hur det skulle fungera perfekt är att bara ta 3 till kablar till ifrån min fiber router till min UDM Pro och definiera varje som en ny WAN input. Då kan de alla vara DHCP och få egna ip. Det enda problemet är att min fiber router är på andra sidan av huset ifrån min UDM Pro så det betyder jag måste installera flera kablar . Når jag komma på ett behov av flera ip ska jag gör det. Just nu använder jag istället nginxproxy-manager för att få extra åtkomst till allt i min hemma server.

Permalänk
Medlem

Alltid roligt att läsa hur andra gjort det.

Själv körde jag med ett gammalt lte mifi. Som vis usb emulerar nätverkskort. In i pfsense som funka bra. När jag behövde mifi så var det bara att ta ur den och ta med sen sätta tillbaka så löste sig allt.

Batteriet svällde tyvärr så har en äldre telefon nu istället, även den via USB.

Kör man UniFi så kanske en pi med USB modem är ett alternativ?

Notera att du får 192.168/16 adressen pga att enheten delar ut det. Inte operatören. Så det blir dubbel NAT. Men troligen kan man leva med det när fibern är nere.

Permalänk
Medlem

Jag har mobilt bredband från Tele2 som ingår utan extra kostnad med bredbandet, och där får jag faktist publik IP-adress, 37.2.143.xxx har jag för tillfället.

Permalänk
Skrivet av No_Jah:

Jag har mobilt bredband från Tele2 som ingår utan extra kostnad med bredbandet, och där får jag faktist publik IP-adress, 37.2.143.xxx har jag för tillfället.

Hur ser ut din hårdvara? Dongel? Router? Dongel+router?

Permalänk
Medlem

Jag kör en cloud gateway max och Telia som primärt wan
har som backup en bryggad zyxel 5g router jag fick tag på Tradera för 1400:- och på det ett abbonmang från comviq, har funkat prima de gånger Telia haft problem och cloud gw switchat över utan att jag märkt något utöver notis från unifi appen

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomtastic:

Hur ser ut din hårdvara? Dongel? Router? Dongel+router?

Jag använder SIM-kortet till mobila bredbandet i surfplattan, så jag använder det ju inte som backup till hemmabredbandet.

Men om jag skulle använda det som backuppuppkopplin hemma så skull jag troligtvis sätta SIM-kortet i en Teltonika router som jag bryggkopplar som jag sen kopplar till en WAN-port i min pfSenserouter.