Byta från Nvidia till Amd. Vad är viktigast att tänka på och vad är vanligaste missen?

Permalänk
Medlem

Byta från Nvidia till Amd. Vad är viktigast att tänka på och vad är vanligaste missen?

Hej.

Jag sitter i nuläget på min 14600k och 3080 TUF 10 GB och är i tankebanan att gå till Amd för ny gpu. Orsakerna är mest Nvidias priser, attityd och deras kontinuerliga problem med smältande kontakter och allt annat.

Hur som helst, ang hur man bör tänka och akta sig för vid ett sådant byte är jag helt vilse i. Sist jag hade ett Amd kort var nog 20 år sedan, men jag räknar med att min kunskap om detta ändå är noll.

Vad jag tänker på dock är dessa punkter.

1: Pris VS prestanda.
Om vissa personer köper ny GPU vid varje release så är jag på andra skalan. Mina 3 senaste kort var GTX 780 till 2070S till nu 3080 Tuf, så jag följer ingen trend eller så. Helst vill jag ha best bang for my bucks ( i min budget ), men ändå klara mig mer än väl för spel och film.

2: Begränsad av PSU?
Jag har 750W just nu, så helst vill jag inte behöva räkna in ett nytt sådant med, men detta beror på hur mycket man vinner på nästa segment så att säga. Får lite dubbla svar när man kollar en sidas review av ett kort som säger 850W krävs men tillverkaren säger 750W, så jag vet inte om jag ligger på gränsen bara eller om man säger 850W med marginal.

3: Behov.
Spel primärt, sekundärt film och div mjukvara för 3d printing och likvärdigt. Primärt spel absolut men noll intresse av Battle Royale´s eller sport. Spelar saker som Witcher, Starfield, Skyrim / Oblivion, Cyberpunk etc. Har en förkärlek för kraftiga färger, ljus och toner ala HDR, så jag vill gärna kunna ha så mycket ögongodis jag kan. Givetvis inte behov av 90 miljarder fps, men inte heller stillbilder tack.

4: Budget.
Well it depends. 10k till 14k ungefär. Jag tycker dock det finns en limit för vad som är ett acceptabelt steg vidare när kostnaden blir way too much. Jag överklockar inte, tävlar inte och har inga skrytbehov. Allt beror på vad de extra pengarna ger vs den summan. Skulle taket behöva ökas från 14 till 15 eller 16 så kan det vara ok om det kanske ger 24 Vram ist för 16, men allt är relativt.

Tillägg. Jag har inte följt AMD på årtionden, så jag vet inte om de har nåt kommande som alla väntar på eller om det bästa som finns redan är ute. Jag kommer iaf inte byta ut min nuvarande rig då den är ganska färskt inköpt, så det är bara grafikkortet som gäller.

Jag petar in att med mina diagnoser så är det mer än lätt att gå vilse bland alla siffror, namn och nummer, så det som kanske verkar simpelt för många att kolla upp är sandskrift med klingon dialekt för mig, därav frågorna som kanske är uppenbara för många.

Tack o bock.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B760M-BTF WIFI - Intel Core i5 14600K 3.5 GHz 44MB - Corsair iCUE H150i Elite Capellix XT - Corsair 32GB (2X16) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair 2500X Chassi - Corsair RM750x Shift 750W - 2X Samsung 980 Pro M.2 NVMe SSD 1TB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem

Behåll kortet och köp en qd-oled stället
Nvidia har redan fått dina pengar och 3080 Tuf har gamla kontakten

Permalänk
Hedersmedlem

1. Pris/prestanda vid vanlig rasterering i spel och typ generiskt bruk. -> AMD.

2. Nej, överdrivna rekommendationer för att friskriva sig.
För 10-14k får du inget 5090 och det är endast där, om ens då, du skulle behöva börja fundera lite kring behov av headroom med 750W.
Finns bra med mätningar på förbrukning i recensionerna här på siten t.ex.

3. Jag gissar på att de inte gör det, men om ingen av dessa diverse mjukvaror behöver/drar väldigt stor nytta av CUDA (Nvidia) så bör det inte spela någon roll.
Nvidia är starkare på Ray Tracing om det är något du vill köra med, annars spana in prestandaindex bara.

4. 9070 XT känns spontant som lämpligt här. 1440p-skärm aktuellt om jag tolkar din sig rätt? 16GB lär inte begränsa dig på ett bra tag. Stegen upp till 24GB är antingen betydligt dyrare 5090 eller de äldre alternativen 4090 eller 7900 XTX, vilket jag personligen inte skulle tagit framför ett 9070 XT idag, men där är nog meningarna delade.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Behåll kortet och köp en qd-oled stället
Nvidia har redan fått dina pengar och 3080 Tuf har gamla kontakten

Ja jo att behålla ett tag till är ju också ett alternativ iofs, men man kollar ju alltid framåt. Dock känns det som att Nvidia bommar rätt hårt med 2 nya gens där båda slutar i brända kontakter. Om de skulle rätta till sådant samt sluta med deras löjliga priser så kanske 60xx serien kan ha nåt att locka med.

Skrivet av Daemon:

1. Pris/prestanda vid vanlig rasterering i spel och typ generiskt bruk. -> AMD.

2. Nej, överdrivna rekommendationer för att friskriva sig.
För 10-14k får du inget 5090 och det är endast där, om ens då, du skulle behöva börja fundera lite kring behov av headroom med 750W.
Finns bra med mätningar på förbrukning i recensionerna här på siten t.ex.

3. Jag gissar på att de inte gör det, men om ingen av dessa diverse mjukvaror behöver/drar väldigt stor nytta av CUDA (Nvidia) så bör det inte spela någon roll.
Nvidia är starkare på Ray Tracing om det är något du vill köra med, annars spana in prestandaindex bara.

4. 9070 XT känns spontant som lämpligt här. 1440p-skärm aktuellt om jag tolkar din sig rätt? 16GB lär inte begränsa dig på ett bra tag. Stegen upp till 24GB är antingen betydligt dyrare 5090 eller de äldre alternativen 4090 eller 7900 XTX, vilket jag inte skulle tagit framför ett 9070 XT idag.

Amd´s namn o nummer och allt kors och tvärs ger en aningen mycket förvirring och huvudvärk, men det börjar klarna en smula. Känns som Amd släppt allt och hamnat som högst i ett medel segment bara, men det är bara via läsning och med tanken på vad man själv har för behov så klart.

Ja jag kör typ allt i 2560x1440, och 240 hz på det i 32". Kikar på 49" som ersättare.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B760M-BTF WIFI - Intel Core i5 14600K 3.5 GHz 44MB - Corsair iCUE H150i Elite Capellix XT - Corsair 32GB (2X16) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair 2500X Chassi - Corsair RM750x Shift 750W - 2X Samsung 980 Pro M.2 NVMe SSD 1TB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Grihm:

Amd´s namn o nummer och allt kors och tvärs ger en aningen mycket förvirring och huvudvärk, men det börjar klarna en smula. Känns som Amd släppt allt och hamnat som högst i ett medel segment bara, men det är bara via läsning och med tanken på vad man själv har för behov så klart.

Ja jag kör typ allt i 2560x1440, och 240 hz på det i 32". Kikar på 49" som ersättare.

Jag skulle fokusera på 9070 XT med tanke på din budget, glöm äldre och lägre kort, blir lättare att fokusera.
Det är absolut inget medelkort utan tävlar med Nvidias högre kort om än inte deras absolut dyraste toppkort, delar smällar med t.ex. 4080S som fortfarande är dyrare.

Ett 5080 skulle ge dig lite mer kräm och finns modeller kring ditt övre budget-tak, men pris/prestanda tappar det lite (bortsett om ray tracing är ett måste).

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

9070 XT är så bra som det blir från AMDs sida just nu. Bra kort, billigt och klarar 4k. Spelar Stalker 2 i 4k just nu med ett sånt! Visst får man slå på lite upscaling och framegen men det ser fortfarande fantastiskt ut och får 60+ fps. Med sådana icke-tävlingsinriktade spel, och som de du spelar, så behöver man ju inte alls 140+ fps heller

Visa signatur

9070 XT - 9950X3D - LG C4 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Jag skulle fokusera på 9070 XT med tanke på din budget, glöm äldre och lägre kort, blir lättare att fokusera.
Det är absolut inget medelkort utan tävlar med Nvidias högre kort om än inte deras absolut dyraste toppkort, delar smällar med t.ex. 4080S som fortfarande är dyrare.

Ett 5080 skulle ge dig lite mer kräm och finns modeller kring ditt övre budget-tak, men pris/prestanda tappar det lite.

Jag såg Asus Radeon RX 7900 XTX TUF Gaming OC HDMI 3xDP 24GB som alternativ och med 24gb Vram så känns det iaf som ett klarare alternativ än vad jag sett innan. Trodde de stoppade vid 16/20 någonstans.

Tur man inte sover så ofta * hämtar kaffet *

Oj...såg det var ett 7900.... g*d dammit.... som sagt... dessa nummer O_o

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgev:

9070 XT är så bra som det blir från AMDs sida just nu. Bra kort, billigt och klarar 4k. Spelar Stalker 2 i 4k just nu med ett sånt! Visst får man slå på lite upscaling och framegen men det ser fortfarande fantastiskt ut och får 60+ fps. Med sådana icke-tävlingsinriktade spel, och som de du spelar, så behöver man ju inte alls 140+ fps heller

Jag har inget emot att slå på alla finesser som finns och gör det jämt. Vissa låter som de får gameboy grafik efter de slagit på frame gen eller nåt men jag är klart nöjd. Stalker 2 dock var jäkla smudgigt eller tamt i detaljerna tyckte jag, men de hade ju en hel del problem i starten så det kanske är löst nu.

Helst skulle man vilja besöka en butik och lägga 30 min på att spela lite med dessa kort och se direkt, men man får kika den infon som finns så länge. Men är det rätt uppfattat att AMD har släppt sitt nu och samma med Nvidia, så det lär bli minst 12 till 24 månader innan nästa generationer för båda dyker upp?

Visa signatur

Permalänk

För ditt behov hade jag valt ett 9070 XT, av det du skriver så kommer det att täcka dina behov + lite till.