Tyskt domslut kan leda till mindre störiga kakdialoger

Permalänk
Inaktiv

Många sidor kör samma cookie-leverantör, bara köra script-blocker globalt i webläsaren. Värre med sidor som har en egen separat cookie-sida innan man kommer vidare.

Permalänk
Medlem

Inte en dag för sent!

Permalänk
Medlem

Apropå sådanthär, har någon av er provat att starta Imgur på mobilen?
Är heeeeelt galet vad många aktörer dom vill skicka data till, och ingen "neka alla".
Utan man måste klicka bort bokstavligen över 100st "Legit intrest" aktörer.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Vad är felet på gdpr menar du egentligen? Det har ju enorma fördelar jämfört med hur man blir behandlad av resten av världen?

T.ex usa?
Hej företag x. Vänligen radera all data om mig och allt material jag laddat upp.
- hej. Nej. Hejdå.

Gdpr är ju en av få saker som ger hopp om att privatpersonen har en chans att ha kontroll över sin egen data online.

Om det kostar pengar så kan man ju designa om sina system så att de inte permanent lagrar information som inte krävs. Det hade sparat pengar istället.

I Sverige rundas allt med utgivningsbevis endå. Inte heller några problem komma åt svenska personuppgifter från andra länder. sök på ditt namn på google så får du upp ratsit, upplysning mm för ingen bryr sig om ditt GDPR. EU hotar med böter ibland, dessa trollas bort efter påtryckningar från USA.

Permalänk
Medlem

Det har varit rätt tydligt från första början tycker jag. Men ändå har dom fått hålla på att tvinga folk in i menyer osv för att välja bort kakor

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Sötast
Skrivet av Dyluck:

I Sverige rundas allt med utgivningsbevis endå. Inte heller några problem komma åt svenska personuppgifter från andra länder. sök på ditt namn på google så får du upp ratsit, upplysning mm för ingen bryr sig om ditt GDPR. EU hotar med böter ibland, dessa trollas bort efter påtryckningar från USA.

Upplysning och ratsit är en så oerhört liten del av vad gdpr är och gör...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mouless:

Ghostery använder jag och den har en sådan funktion som jag upplever fungerar bra.

kör sama ,har addblocker och trackerblocker inbyggt med

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag hoppas att du är ironisk! De enda som tycker om GDPR är konsulterna som var med och införde det. Vi andra får lida av de mindre genomtänkta besluten dagligen.

Mest intressant är hur Ratsit, Hitta, Mr. Koll m.fl. får lagra "allt", medans en bank knappt kan lagra information om sina egna kunder utan medgivande.

Detta vansinne med att inget som kan härledas till en fysisk person får lagras utan dennes medgivande kostar enorma summor pengar som gärna lagts på annat.

Informationsklassning var enklare förr! Nu blir allt snabbt sekretesskyddat.

Det med Ratsit, Mr Koll, Lexbase, Merinfo, Krimfup, Upplysning, Hitta etc blev omprövat för ett tag sen och nu har du rätt att ta bort dig. Jag är bort från alla dom utom hitta. Kan ta bort mig där med om jag vill - Men tänkte att jag lämnar en sida ifall folk vill komma i kontakt med mig.

https://www.polisforbundet.se/rad-och-stod/hot-och-vald-mot-p...

De där med vad företag tycker bryr jag mig inte om - dom vill ändå oftast bara lämna reklam och sälja vidare info för reklam. Jag är inte intresserad av reklam. Jag tycker GDPR är så jäkla bra. Har mailat typ alla sidor jag någonsin varit kund på som jag inte använder och skrivit att jag avropar lagen om GDPR för att ta bort alla info om mig.

GDPR skyddar konsumenterna på riktigt!

Denna mall funkade för mig för att ta bort mig från ex Mr Koll

https://www.imy.se/privatperson/dataskydd/dina-rattigheter/ra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Vivaldi:
<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Brave:
<Uppladdad bildlänk>

Så nej, firefox är inte den enda som har det.

Firefox bygger på 100% öppen källkod MPL 2.0

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, Commodore 64, Atari 520STM, Atari Portfolio, Atari PC1, Amiga 500, Amiga 1200,CBM 8030 och massor av PC allt från 8088 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem

Lexbase har gjort om sin sida till någon form av nyhetssida, vilket är beklagligt. Det borde vara en grundlagsskyddad rättighet att få kontrollera om någon är dömd för brott – till exempel för att inte anställa fel person eller hyra ut till fel person. Men man får väl göra som Jan Stenbeck gjorde när han startade fler TV-kanaler en gång i tiden: skapa en sådan sajt i ett land där EU:s idiotregler inte gäller för innehållet.

Dessutom finns ökad risk för rasism, när man inte kan gå på fakta.

Skrivet av Belgaar:

Det med Ratsit, Mr Koll, Lexbase, Merinfo, Krimfup, Upplysning, Hitta etc blev omprövat för ett tag sen och nu har du rätt att ta bort dig. Jag är bort från alla dom utom hitta. Kan ta bort mig där med om jag vill - Men tänkte att jag lämnar en sida ifall folk vill komma i kontakt med mig.

De där med vad företag tycker bryr jag mig inte om - dom vill ändå oftast bara lämna reklam och sälja vidare info för reklam. Jag är inte intresserad av reklam. Jag tycker GDPR är så jäkla bra. Har mailat typ alla sidor jag någonsin varit kund på som jag inte använder och skrivit att jag avropar lagen om GDPR för att ta bort alla info om mig.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, Commodore 64, Atari 520STM, Atari Portfolio, Atari PC1, Amiga 500, Amiga 1200,CBM 8030 och massor av PC allt från 8088 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Firefox bygger på 100% öppen källkod MPL 2.0

Och? Du skrev det inte i din "bara firefox har detta"-post alls..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Stämmer inte, Upplysning vägrar att ta bort dig, du försvinner bara från det "öppna söket", alla medlemmar kan dock fortfarande se dina uppgifter.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klein:

Lexbase har gjort om sin sida till någon form av nyhetssida, vilket är beklagligt. Det borde vara en grundlagsskyddad rättighet att få kontrollera om någon är dömd för brott – till exempel för att inte anställa fel person eller hyra ut till fel person. Men man får väl göra som Jan Stenbeck gjorde när han startade fler TV-kanaler en gång i tiden: skapa en sådan sajt i ett land där EU:s idiotregler inte gäller för innehållet.

Dessutom finns ökad risk för rasism, när man inte kan gå på fakta.

Nu har du ätit en massa propaganda, utdrag ur belastningsregistret används ideligen vid anställningar som kräver det, men det begärs då ut av den sökande själv, från polisen.

Det finns inget behov av en tredje part som samlar på den informationen.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Kakor är det värsta som hänt internet så allt som gör det möket mindre irriterande är win-win för mänskligheten.

Det är som att säga att pappret är världen sämsta uppfinning för att du får reklam i brevlådan. Det är inte produkten i sig som är problemet utan användningen.

Cookies i sig själv är inget problem, det är bara ett sätta att spara data. För att komma ihåg vilken användare man är mellan sidvisningar eller för att komma ihåg t.ex filter som någon har använt på din site för din favoritsökning. Som t.ex lokaltrafikens siter för att komma ihåg vilka hållplatser som du brukar åka mellan.

Det finns andra sätt att komma ihåg en användare under en session, men inga som är så "rena" som cookies.

Det är inte så att du inte kan bli spårad ändå. Läs mer om browser fingerprinting: https://www.amiunique.org/

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Nope. MrKoll och liknande har skaffat sig utgivningsbevis vilket skyddar dom enligt TF/YGL. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Utgivningsbevis

Då tror jag att vi pratar om olika saker. Det jag menade är att om du vill ändra i skyddet om vilket data som anses lämpligt för företag att lagra om privatpersoner så är grundlagen fel väg att gå.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Skrivet av Djhg2000:

Då tror jag att vi pratar om olika saker. Det jag menade är att om du vill ändra i skyddet om vilket data som anses lämpligt för företag att lagra om privatpersoner så är grundlagen fel väg att gå.

Håller faktiskt inte med. Även grundlagar blir med tiden utdaterade. En uppdatering för den digitala eran som vi är i nu hade inte varit fel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Tjänar sidorna pengar på dessa kakor?

Japp, insamlad data säljs som underlag för riktad reklam. Eller så säljs informationen till organisationer som har avsikt att identifiera eller skada dig pga dina åsikter eller intressen. Är nog en stor mörk marknad som ingen eller få har insyn i.

Jag nekar allt och rensar kakor regelbundet. Inte ens SweC får mina kakor.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Låter bra, då blir det dessutom enklare för Consent-O-Matic och liknande att göra sitt jobb.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Ghostery blockerar kakor på alla sidor jag besökt och valt det.
Tyvärr måste man antingen lägga till varje sida, eller totalblocka alla och vissa sidor fungerar inte som man vill, utan vissa kakor.
Så att man slipper dra 74 sliders till ena sidan och bara acceptera den absolut nödvändiga är kanon, heja Tyskland.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Håller faktiskt inte med. Även grundlagar blir med tiden utdaterade. En uppdatering för den digitala eran som vi är i nu hade inte varit fel.

Men vad exakt är det som du tycker är utdaterat? Vad är det med den digitala eran som fundamentalt har ändrat ramarna som staten ska existera inom?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Skrivet av Djhg2000:

Men vad exakt är det som du tycker är utdaterat? Vad är det med den digitala eran som fundamentalt har ändrat ramarna som staten ska existera inom?

Tillägget angående databaser skrevs och trädde i kraft innan den första internetbaserade personupplysnings-tjänsten fanns. (2003)
Det var i en tid då endast 24% använde internet dagligen.
Lagen begränsar redan YGL/TF i områden som är magnituder mer harmlösa än spridning av känsliga personuppgifter. Reklam är till exempel hårt reglerat vilket jag antar att du också tycker är bra?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Relaterat, finns det något krav i gdpr på hur länge en person/enhets kakinställningar ska gälla?

Jag upplever att jag oftare får kakfrågan igen när jag tackat nej än när jag sagt ja. På ett sätt är det rimligt, kakinställningen måste ju lagras nånstans och den är ju knappast "strictly necessary" så sajten har ett rimligt argument för att låta bli att lagra detta. Med konsekvensen att sajten tjatar tills man godkänner...

Inställningen borde kunna räknas som en "functional" kaka som ofta är en kategori man kan tacka ja till separat, men detta kommer ju att gå förbi alla som bara svarar "neka alla". Det känns som att regelverket borde hantera själva lagringen av kakinställningen som ett specialfall, och t.ex. kräva att den lagras minst en viss tid, men jag vet inte om det görs.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Jag hatar dom kakfrågorna så jävla mycket. Förr kunde man surfa omkring utan krångel mellan olika sidor. Nu ska man få popups och bli tillfrågad hela jävla tiden.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Relaterat, finns det något krav i gdpr på hur länge en person/enhets kakinställningar ska gälla?

Jag upplever att jag oftare får kakfrågan igen när jag tackat nej än när jag sagt ja. På ett sätt är det rimligt, kakinställningen måste ju lagras nånstans och den är ju knappast "strictly necessary" så sajten har ett rimligt argument för att låta bli att lagra detta. Med konsekvensen att sajten tjatar tills man godkänner...

Inställningen borde kunna räknas som en "functional" kaka som ofta är en kategori man kan tacka ja till separat, men detta kommer ju att gå förbi alla som bara svarar "neka alla". Det känns som att regelverket borde hantera själva lagringen av kakinställningen som ett specialfall, och t.ex. kräva att den lagras minst en viss tid, men jag vet inte om det görs.

Neka kakor-inställningen är legetim kaka att sätta i det här fallet.
Men siter kan använda kakor eller så kan de använda vad-det-nu-heter typ browser storage, där kan de lagra mycket mer, som inte syns när du tittar i kakor.

Permalänk
Medlem

Tillägget angående databaser skrevs och trädde i kraft innan den första internetbaserade personupplysnings-tjänsten fanns. (2003)
Det var i en tid då endast 24% använde internet dagligen.
Lagen begränsar redan YGL/TF i områden som är magnituder mer harmlösa än spridning av känsliga personuppgifter. Reklam är till exempel hårt reglerat vilket jag antar att du också tycker är bra?

Men igen, vad är det specifikt du vill ändra på? Vad är det för lagar du vill ha som är i strid med grundlagen?

Reklam är inte reglerat i grundlagen, grundlagen har undantag som tillåter vanliga lagar att reglera dem. Likaså är tilläggen om databaser där för att vanliga lagar ska kunna täcka dem också. Det är en mycket viktig skillnad; vanliga lagar får inte vara i strid med grundlagen, så eventuella inskränkningar i grundlagen måste hanteras där först.

Vad jag tycker är bra eller inte hör inte till ämnet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kakdialoger låter som något för fika.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

https://www.freska.se/blogg/rengora-gjutjarnspanna

Enorm kak-blaffa. Enkelt att acceptera *ALLT. krångligt att tacka ner osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Nu har du ätit en massa propaganda, utdrag ur belastningsregistret används ideligen vid anställningar som kräver det, men det begärs då ut av den sökande själv, från polisen.

Det finns inget behov av en tredje part som samlar på den informationen.

Det är fel! Då kan man sortera bort folk redan vid inte ansökningen. Belastningsregistret borde vara lika öppet som telefonkatalogen, så att man kan skydda sig mot brottslingar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snakespeare:

Så fort jag ser en sån där gigantruta som blockerar innehåll tänker jag direkt "oj, vilket skitföretag", och stänger tabben. Sedan tipsar jag vänner, familj och bekanta om alternativa tjänster/butiker man kan använda istället.

Ett annat antagande jag gör är att utvecklarna bakom sådana sidor är inkompetenta.

Bra att EU täpper igen hålen som äckliga parasiter gärna kryper igenom.

Vad använder du istället för Sweclockers?

Permalänk
Skrivet av improwise:

Vad använder du istället för Sweclockers?

För det mesta diskussionsgrupper på Lemmy. Men Sweclockers har vad jag sett inte en så jobbig ruta eller popups. Kan ju också vara mitt pajhål, eller en av pluginsen i webbläsaren som gör sitt jobb.