Volvo: Filma inte bilens lidar-sensor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Eftersom man i videon ser att nya pixlar dör kontinuerligt samtidigt som kameran rör sig innebär i enkelhet att der inte kräver ens 0.1 sekunder för att orsaka skadan. Eftersom kameran rör sig i x hastighet horizontellt och eller vertikalt ifrån lidarn och nya punkter hinner brännas i realtid under rörelsens gång innebär att pixeln går sönder på den lilla tid som den träffar exakt den punkten på sensorn.

Annars hade pixeln/pixlarna bränts först om kameran stannar i relation till lidarn. Ungefär samma som att du inte bränner fingrarna om rör handen tillräckligt fort framför en laser med x watt diod medans att fingrarna bokstavligen bränns av handen om du placerar den statiskt framför.

Jag menar att det du inte vet är att den redan har utsatts för mängder med energi innan den kommer för nära. Det du ser är när det blir för mycket. Du ser även i videon att i vissa områden händer ingenting, som om det är ett interferensmönster av alla hundratals prickar, inom en viss radie som påverkar detta. Hur som helst, extremt svårt att uppnå när man åker förbi en fartkamera.

Permalänk
Medlem

Jaha, ingen som är det minsta kritisk till denna virala historia beståendes av videobevis uppladdad av en reddit-användare?

Varför inte följa upp orginalvideon med en ny där man tydligt ser hur de döda pixlarna hänger kvar?

TIlls motsatsen bevisats verkar det som att slutsaterna dragna av videon är grovt överdrivna för effekt. Det som verkligen händer är troligen en kombination av mjukvara och att pixlarna temporärt övermättas, inte permanent förstörs. Men reddit-uppladdaren Jeguetelli verkar ju jättenöjd med hur nyheten spridit sig, så han lär nog inte anstränga sig för att korrigera narrativet.

Permalänk
Medlem

Så om någons bil med LIDAR kör förbi mig på gatan och förstör min mobilkamera, vem blir ansvarig?

Eller följer lasern något regelverk som inte tänkt på detta ännu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Så om någons bil med LIDAR kör förbi mig på gatan och förstör min mobilkamera, vem blir ansvarig?

Det är såklart mobilkamerans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Eller om en volvo ställer sig bakom vid ett rödljus och bränner sönder min backkamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jaha, ingen som är det minsta kritisk till denna virala historia beståendes av videobevis uppladdad av en reddit-användare?

Varför inte följa upp orginalvideon med en ny där man tydligt ser hur de döda pixlarna hänger kvar?

TIlls motsatsen bevisats verkar det som att slutsaterna dragna av videon är grovt överdrivna för effekt. Det som verkligen händer är troligen en kombination av mjukvara och att pixlarna temporärt övermättas, inte permanent förstörs. Men reddit-uppladdaren Jeguetelli verkar ju jättenöjd med hur nyheten spridit sig, så han lär nog inte anstränga sig för att korrigera narrativet.

Eftersom Volva själva uttalar sig om det (sista paragrafen i artikeln): nej

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Eftersom Volva själva uttalar sig om det (sista paragrafen i artikeln): nej

Jag kan inte se att Volvo påstår att deras lidar kan förstöra en mobilkamera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Ska man vara lite jobbig, så är det väl ett problem att man inte ser ljuset. Starkt ljus blinkar man för, så att ögonen inte tar skada. Är ljuset av en typ som ögat inte ser, så kommer ögat inte att reagera om detta ljus är för starkt.
Om jag har förstått saken rätt då (måste man skriva för att slippa alla påhopp).

Det stämmer det du säger, men dock så är säkerligen output:en av en karaktär så att man vid normal exponering inte exponeras för mycket. Maximum permissible exposure som det kallas påverkas av många parametrar så som uteffekt, pulslängd, strålstorlek osv. Parkerar man ögat någon dm från sensorn kan det säkert ha negativ effekt men ja, om du står i bilens närhet och pysslar med ditt så kommer det säkert vara safe. Annars hade de aldrig inkluderat den här sensorn. /mvh laserforskare.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

...

Skrivet av deltascu:

Jag kan inte se att Volvo påstår att deras lidar kan förstöra en mobilkamera?

Fler virala uppföljningsvideor är ju bara bra för att få Volvo m.fl att agera, men lidarn skadar kameror, det säger Volvo själva. (Sen finns några videos i tråden som visar att discolaser är ett problem också).
https://www.volvocars.com/se/support/car/ex90/article/47d2c97...
"Ljusvågor från lidarn kan skada externa kameror
Rikta inte en kamera direkt mot lidarn. Lidarn, som är ett laserbaserat system, använder infraröda ljusvågor som kan orsaka skador på vissa kameraenheter. Detta kan inkludera smartphones och telefoner med en kamera."

Artikeln "Volvo säger att en del kameror har inbyggt skydd"

Kan och en del.. MAO lotteri om din kamera har skydd eller pajar. Gissar de flesta inte har. Och skydd är väl ändå fel ände att lösa problemet på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Om du riktar din mobilkamera mot den, ja. I alla fall denna volvo, det är inte säkert att alla bilar med Lidar har samma problem.

Det känns inte särskilt stabilt faktiskt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

kan nån förklara hur/varför denna laser inte är farlig för ögonen, även om jag stirrar rakt in i den i 10 min?

javisst.

För att 1550nm infrarött når inte näthinnan.

Enda skadan du kan ta av sådan långfrekvensig IR (IR-C), är att hornhinnan eller linsen blir upphettad och får värmeskador. Det kommer du dock inte få av att titta 10 minuter på Volvos kamera.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

Fler virala uppföljningsvideor är ju bara bra för att få Volvo m.fl att agera, men lidarn skadar kameror, det säger Volvo själva.

Finns det några uppföljningsvideor som visar på långvarig/permanent skada? Det borde ju vara tämligen trivialt att producera. Om inte, så känns det som överdriven hype.

Permalänk
Medlem

Filmade just med sambons kamera, Iphone 15, och det stämmer att den går sönder om man gör det.

Vågar inte testa med min Samsung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Ja, det här är ju spännade. Lär ju kunna bli en hel del problem sen när var och varannan bil har dessa sensorer, om det nu stämmer att dom faktiskt pajar kamerorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Tveksamt om det verkligen gjorts några riktiga forskningsstudier på hur skadligt är att bli exponerad dagligen för denna typ av strålning. Om det nu är så att det kan skada hornhinnan och det sker upprepade gånger så lär vi ha ett problem om några år.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Finns det några uppföljningsvideor som visar på långvarig/permanent skada? Det borde ju vara tämligen trivialt att producera. Om inte, så känns det som överdriven hype.

Det lär börja dyka upp snart säger min magkänsla.

Hoppas för Volvos dels att det inte är några permanenta skador som uppstår då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Filmade just med sambons kamera, Iphone 15, och det stämmer att den går sönder om man gör det.

Vågar inte testa med min Samsung.

Snäll sambo som ställer upp i vetenskapens namn
Kom igen nu, våga testa med Samsung....skadas inte den så betyder det att Samsung är bättre än iPhone.

Permalänk
Medlem

@deltascu
Inte direkt follow up (kommer väl), men..
En som testar och har prickar och linjer kvar efter ~4 min 15:00 o fram i videon (hela bilden får lila ton).
Teslan verkar skyddad och klarar sig.

https://www.youtube.com/watch?v=eNF1mgczg5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Och våra ögon då?

Ögon ≠ kamerasensor

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Det är sensorn som pajjar, inte något i optiken

jag Skrev inte att linsen gick sönder, men om den ska träffa sensorn så måste den ju gå genom linsen antar jag

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ja, men det är skillnad på en wifi-antenn och en mikrovågsugn trots att båda kör samma frekvens

Denna sensor är mycket kraftfullare än andra/tidigare implementationer, det är därför problemen uppstår. Hade de minskat med 70-90% hade de tappat lite upplösning/signal, men inte riskerat skador på annat alls lika lätt

Jag tror dessa kommer behöva återkallas

Vad är det som gör den så mycklet kraftigare än tidigare, den är ju som tidigare sagt fortfarande laser klass 1?

citat strålsäkerhetsmyndigheten

"Till denna klass räknas lasrar med uteffekt på maximum 0,4 milliwatt (mW).
Lasrar i laserklass 1 är ofarliga, även för den som utsätts för laserstrålningen under lång tid."

Permalänk
Medlem

"Vi kan inte se det ljuset och det är inte farligt för ögonen"

Hur godtroga kan folk bli egentligen?

Finns det inget kritiskt tänkande längre?

Volvo sa det så det måste vara sant lol.

IR laser kan vara farlig utan att den går att se:

https://www.youtube.com/watch?v=aa_tCzIMJjE

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

"Vi kan inte se det ljuset och det är inte farligt för ögonen"

Hur godtroga kan folk bli egentligen?

Finns det inget kritiskt tänkande längre?

Volvo sa det så det måste vara sant lol.

IR laser kan vara farlig utan att den går att se:

https://www.youtube.com/watch?v=aa_tCzIMJjE

Inte om den är Klass 1.
Klart IR laser kan vara farligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Inte om den är Klass 1.
Klart IR laser kan vara farligt.

Jag skulle inte rekommendera att titta på en laserkälla stark nog att skada en kamerasensor. Inga undantag.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

Jag skulle inte rekommendera att titta på en laserkälla stark nog att skada en kamerasensor. Inga undantag.

Vem skulle rekommendera det?

Oavsett känns det som lite elallergivarning här i tråden. Att det är osnyggt att förstöra kameror kan jag hålla med om dock, oklart hur stort problem det faktiskt är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

Visst, viss försiktighet ska väl alltid iaktas, man kan bli påkörd av en bil om man går och stirrar in i en LIDAR

Jag tror mer på strålsäkerhetsmyndigheten än random snubbe på ett forum
Om dom säger att det är säkert så litar jag på det.

Dom säger även:

Men alla lasrar är inte farliga. Lasrar med låg uteffekt, som de som finns i leksaker, är oftast ofarliga.

Grundregeln för att undvika ögonskador är enkel: Titta aldrig in i en laser.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeeK:

Eller om en volvo ställer sig bakom vid ett rödljus och bränner sönder min backkamera.

Om du lägger i backen med en bil i röven vid ett rödljus kan jag tycka att du får som förtjänad

Det är bra längesedan info kom ut internt att det var en dålig ide att använda mobilen mot lidarn, gissningsvis kom det sig av att vissa använde sin mobil för att se om dioden var i gång(vilket jag bevittnat själv)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

När alla bilar har lidar kommer allt blir väldigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Om du lägger i backen med en bil i röven vid ett rödljus kan jag tycka att du får som förtjänad

Det är bra längesedan info kom ut internt att det var en dålig ide att använda mobilen mot lidarn, gissningsvis kom det sig av att vissa använde sin mobil för att se om dioden var i gång(vilket jag bevittnat själv)

Finns ju bilar som har kamerorna igång hela tiden.

Eller med säkerhetssytemen i framrutan med kameror som har olika brännvidd som vid möte med en volvo lidar inte ska brännas sönder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Vem skulle rekommendera det?

Oavsett känns det som lite elallergivarning här i tråden. Att det är osnyggt att förstöra kameror kan jag hålla med om dock, oklart hur stort problem det faktiskt är.

El-allergiker brukar i alla fall inte ha så klara videobevis, tydliga testbara symptom och erkännande av skada från tillverkaren

Så lite skillnad är det allt

Sen är det absolut för tidigt att säga hur stort problemet är och där håller jag helt med

Men jag skulle inte våga köra min ir-kamera i närheten av större trafikerade vägar längre, de är ju specifikt byggda för att ta skada från detta