AMD fasar ut styrkretsen B650

Permalänk
Melding Plague

AMD fasar ut styrkretsen B650

AM5-moderkort med kretsen har varit populära sedan lanseringen 2022.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja allt har sitt slut ...

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Tekniken går ju alltid framåt.
Men det blir tråkigt för de som ska bygga am5 med en tajt budget, billigaste b650 hos inet ca 1300kr och billigaste b840/b850 2000kr.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Men det blir tråkigt för de som ska bygga am5 med en tajt budget, billigaste b650 hos inet ca 1300kr och billigaste b840/b850 2000kr.

Well billigaste B650 korten är lika skräp som billigare a620 så ingen som kommer sakna dom! Samt b650e och b850 dippar ner mot 1500kr regelbundet samt lär ersätta även dom vettiga billiga B650 korten ganska fort.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well billigaste B650 korten är lika skräp som billigare a620 så ingen som kommer sakna dom! Samt b650e och b850 dippar ner mot 1500kr regelbundet samt lär ersätta även dom vettiga billiga B650 korten ganska fort.

Lite frustrerande att köpa moderkort i nuläget. B650 är ju rätt ofta prisvärt men vid det här laget skulle det kännas tryggare att ha PCIE 5.0 på x16 porten...
Men B650E finns inte många kvar, B670E är oftast överprissatta, och de nyare B850 och X870 upplever jag att många är ganska ordentligt saltade på priset pga nyhetens behag.

Känns som vi än så länge är i en mellanperiod där nya brädorna säljs till högre premiumpriser än de förtjänar, men att trenden är på väg åt rätt håll åtminstone...
Kommer hålla ett tätt öga på priserna nu över sommaren

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Lite frustrerande att köpa moderkort i nuläget. B650 är ju rätt ofta prisvärt men vid det här laget skulle det kännas tryggare att ha PCIE 5.0 på x16 porten...
Men B650E finns inte många kvar, B670E är oftast överprissatta, och de nyare B850 och X870 upplever jag att många är ganska ordentligt saltade på priset pga nyhetens behag.

Känns som vi än så länge är i en mellanperiod där nya brädorna säljs till högre premiumpriser än de förtjänar, men att trenden är på väg åt rätt håll åtminstone...
Kommer hålla ett tätt öga på priserna nu över sommaren

Pci-e 5.0 är juuh mer eller miningslöst och lär inte vara relavant på otroligt många år då 4.0 inte ens är relevant idag förutom med dom fåtal kort som har x4 anslutning.

Anser själv att moderkort idag är inga konstigheter alls, ett vettigt kort går att få för runt 1500-2000kr och lär fortsätta ligga där även med b6xx korten utfasade.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Pci-e 5.0 är juuh mer eller miningslöst och lär inte vara relavant på otroligt många år då 4.0 inte ens är relevant idag förutom med dom fåtal kort som har x4 anslutning.

Anser själv att moderkort idag är inga konstigheter alls, ett vettigt kort går att få för runt 1500-2000kr och lär fortsätta ligga där även med b6xx korten utfasade.

Håller med 5.0 inte är ett problem idag och troligen inte imorgon heller...
Men trygghetsnarkomanen i mig vill ändå eliminera det frågetecknet och känna mig "framtidssäkrad"
(datorn kan potentiellt leva kvar ganska länge i min eller annans ägo på sikt)

Inte helt rationellt val utifrån det data som finns idag, men behöver ju inte bli jättemånga hundralappar för att säkra det heller är min förhoppning... Verkar snäppet bökigare/dyrare än jag trodde att hålla ner priset för att få en bräda med minst tre m2 slottar med minst 4.0 x4, SPDIF ut, OK VRM+kylning och som sagt helst 5.0 på x16...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Håller med 5.0 inte är ett problem idag och troligen inte imorgon heller...
Men trygghetsnarkomanen i mig vill ändå eliminera det frågetecknet och känna mig "framtidssäkrad"
(datorn kan potentiellt leva kvar ganska länge i min eller annans ägo på sikt)

Inte helt rationellt val utifrån det data som finns idag, men behöver ju inte bli jättemånga hundralappar för att säkra det heller är min förhoppning... Verkar snäppet bökigare/dyrare än jag trodde att hålla ner priset för att få en bräda med minst tre m2 slottar med minst 4.0 x4, SPDIF ut, OK VRM+kylning och som sagt helst 5.0 på x16...

Ja det kan jag förstå men när prestanda förlusten med pci-e 3.0 är ca 4% med ett 5090 så är det ganska troligt att plattformen överlag är ganska värdelös när pci-e 5.0 väl gör skillnad så cpun kommer vara en större flaskhals än vad en pci-e 4.0 port är.

Ja självklart blir det svårt när man börjar sätta krav på portar osv, men samtidigt kan man inte förvänta sig kunna sätta såna krav om man kollar på budget kort.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Fördelen dock med PCI E 5 lanes (beroende hur många CPUn har stöd för att kunna prioritera tex sänka till GPUn för att frigöra till annan

Permalänk
Medlem

https://www.amd.com/en/products/processors/chipsets/am5.html

B650 B850 GRAPHICS 1x16 or 2x8 PCIe® 4.0 1x16 or 2x8 PCIe® 4.0 NVMe (PLUS PCIe™ GPP, UP TO) 1x4 PCIe® 4.0 (PCIe® 5.0 Optional) 1x4 PCIe® 5.0 USABLE PCIe® LANES TOTAL/PCIe® 5.0(UP TO) 36/0 36/4 RYZEN PROCESSOR OVERCLOCKING ENABLED Yes Yes DDR5 MEMORY OVERCLOCKING ENABLED (Supports AMD EXPO™) Yes Yes SUPERSPEED USB 5Gbps (UP TO) 1 1 SUPERSPEED USB 10Gbps (UP TO) 6 6 SUPERSPEED USB 20Gbps (UP TO) 1 1 MAXIMUM SATA PORTS (OR PCIe® 3.0, UP TO) 4 4 USB 4.0 Optional Optional

Inte jätte tydligt vad skillnaden mellan B650 och B850 är ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Om man vill ha en dator med SSD och vill ha en SSD med mer än 4GB/s Läsning/Skrivning så behöver man använda 8 lanes med PCIe 3.0 eller 4 lanes med PCIe 4.0
Känns klart smidigare att kunna klara sig på 4 lanes per SSD än att behöva använda 8 lanes per SSD.
Speciellt med tanke på att många moderkort har M.2 platser med 4 lanes.

Men annars visst, en PCIe 3.0 X16 SSD skulle kunna vara lika snabb som en PCIe 5.0 X4 SSD.

Sen hade SweClockers nyligen en nyhet om
Realtek gör 10 Gbit Ethernet billigt

De kräver antingen PCIe 4.0 X1 eller PCIe 3.0 X2

De skulle väl komma ut senare delen av 2025.
Så har väl mer inverkan på de som köper dator 2026 eller senare.

Nu går det inte att använda just de nya Realtek kontrollerna med äldre än PCIe 3.0 utan att förlora prestanda, om man inte använder någon form av brygg-chip som gör om fler äldre till färre nyare PCIe.
Men annars med någon annan kontroller hade det kunnat gå att köra 10Gbit på PCIe 2.0 X4 eller PCIe 1.x X8

Så ja i många fall så hade PCIe 3.0 och kanske även PCIe 2.0 eller tom PCIe 1.x räckt om man hade kunnat "gödsla" med lanes.
Att om man hade haft X16 till allting så hade PCIe 3.0 eller t.o.m. äldre kunna räcka.

Men i en värld där konsumentmoderkort inte har 96-128 PCIe lanes så kan PCIe 4.0 eller nyare vara bra att ha.

Annars om man tycker PCIe 3.0 räcker så kan man stanna på AM4, för beroende på moderkort och CPU/APU kan de vara begränsade till PCIe 3.0
Samt att även moderkort med bara 2st DDR4 minnesplatser kan ha 2x32 = 64GB RAM.
Vilket troligtvis räcker för de flesta.
Speciellt för de som tycker att sådana nymodigheter som PCIe 5.0 i datorn eller elektriska fönsterhissar i bilar bara är onödigheter för bortskämda ungdomar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

håller inte med, har byggt MÅNGA b650 moderkort för 1200kr, där typiska är Asrocks variant. tuffar på fint idag, ingen av de jag byggt har gett upp, klarar 6000mhz utan problem etc.. visst, begränsat med PCIe banor, inget som en average gamer märker av.. så så jag kan verkligen INTE hålla med dig som att b650 är skräp.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Om man vill ha en dator med SSD och vill ha en SSD med mer än 4GB/s Läsning/Skrivning så behöver man använda 8 lanes med PCIe 3.0 eller 4 lanes med PCIe 4.0
Känns klart smidigare att kunna klara sig på 4 lanes per SSD än att behöva använda 8 lanes per SSD.
Speciellt med tanke på att många moderkort har M.2 platser med 4 lanes.

Men annars visst, en PCIe 3.0 X16 SSD skulle kunna vara lika snabb som en PCIe 5.0 X4 SSD.

Sen hade SweClockers nyligen en nyhet om
Realtek gör 10 Gbit Ethernet billigt

De kräver antingen PCIe 4.0 X1 eller PCIe 3.0 X2

De skulle väl komma ut senare delen av 2025.
Så har väl mer inverkan på de som köper dator 2026 eller senare.

Nu går det inte att använda just de nya Realtek kontrollerna med äldre än PCIe 3.0 utan att förlora prestanda, om man inte använder någon form av brygg-chip som gör om fler äldre till färre nyare PCIe.
Men annars med någon annan kontroller hade det kunnat gå att köra 10Gbit på PCIe 2.0 X4 eller PCIe 1.x X8

Så ja i många fall så hade PCIe 3.0 och kanske även PCIe 2.0 eller tom PCIe 1.x räckt om man hade kunnat "gödsla" med lanes.
Att om man hade haft X16 till allting så hade PCIe 3.0 eller t.o.m. äldre kunna räcka.

Men i en värld där konsumentmoderkort inte har 96-128 PCIe lanes så kan PCIe 4.0 eller nyare vara bra att ha.

Annars om man tycker PCIe 3.0 räcker så kan man stanna på AM4, för beroende på moderkort och CPU/APU kan de vara begränsade till PCIe 3.0
Samt att även moderkort med bara 2st DDR4 minnesplatser kan ha 2x32 = 64GB RAM.
Vilket troligtvis räcker för de flesta.
Speciellt för de som tycker att sådana nymodigheter som PCIe 5.0 i datorn eller elektriska fönsterhissar i bilar bara är onödigheter för bortskämda ungdomar.

Det jag syftar på år för grafikkort så är varken pci-e 5.0 eller 4.0 relevant! Sen självklart att köpa en dator med pci-e 3.0 är otroligt dumt, men ändrar inte faktumet att pci-e generationen inte blir en flaskhals.

Att då betala extra för att få pci-e 5.0 på x16 porten är totalt slöseri på pengar hur man än vrider och vänder på det som inte ger några märkbara fördelar utöver kanske någon enstaka obskyr produktiv last.

Samt fönsterhissar? Njaa är snarare som att tycka att det är värt att betala extra för lampa under motorhuven när man alltid lämnar in bilen till verkstaden för minsta lilla.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag köpte alldeles nyligen ett B650e-baserat moderkort som det var kampanj på. Jag sökte med ljus och lykta och kunde inte hitta något avgörande i prestanda eller möjligheter med det som skiljer sig från ens ett X870-baserat kort. USB 4.0 är standard på det nyare dock, men inget jag behöver f.n. B650e har PCie-5.0 (framtidssäkert mot kommande gen av GPU) och lika många PCie lanes så det verkade helt enkelt vara det bästa alternativet. Hoppas jag valde rätt, har inte byggt ihop systemet än...

B650 (utan "e") är ju dock ett lite enklare kort. PCie 4.0 och färre lanes. Spelar väl egentligen bara roll om man vill ha många diskar och portar m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

håller inte med, har byggt MÅNGA b650 moderkort för 1200kr, där typiska är Asrocks variant. tuffar på fint idag, ingen av de jag byggt har gett upp, klarar 6000mhz utan problem etc.. visst, begränsat med PCIe banor, inget som en average gamer märker av.. så så jag kan verkligen INTE hålla med dig som att b650 är skräp.

Well köper man ett billigare B650 moderkort så är inte problemet att dom inte fungerar, och kör man med säg en 7600x eller 9600x för alltid så sure kommer nog fungera galant, är däremot när man i framtiden köper en ny "10950x3d" eller en begagnad 9950x3d för att få en ordentlig bost får problem då det är för dålig vrm på moderkortet. Att då betala 300kr extra för att få ett moderkort med iallafall 10-12 faser är helt klart värt det.

Samt sa aldrig att alla B650 är skräp, bara dom billigaste typ detta
https://www.inet.se/produkt/1904219/msi-pro-b650m-b

Hade aldrig köpt det till någon dator utan hade snarare betalat 300kr för att få en någorlunda vettig vrm som med tillexempel detta moderkort
https://www.inet.se/produkt/1904052/asrock-b650m-hdv-m-2
Som förövrigt varit med i otroligt många rekommendationer här på forumet samt har själv byggt två datorer med denna, en med 7800x3d och en med 7600x som rullar på riktigt bra och kommer förmodligen klara driva alla cpuer som finns och som kan tänkas komma till am5, vilket inte det första moderkortet lär klara utan att cpun blir throttlad av en den begränsade vrm lösningen.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Jag köpte alldeles nyligen ett B650e-baserat moderkort som det var kampanj på. Jag sökte med ljus och lykta och kunde inte hitta något avgörande i prestanda eller möjligheter med det som skiljer sig från ens ett X870-baserat kort. USB 4.0 är standard på det nyare dock, men inget jag behöver f.n. B650e har PCie-5.0 (framtidssäkert mot kommande gen av GPU) och lika många PCie lanes så det verkade helt enkelt vara det bästa alternativet. Hoppas jag valde rätt, har inte byggt ihop systemet än...

B650 (utan "e") är ju dock ett lite enklare kort. PCie 4.0 och färre lanes. Spelar väl egentligen bara roll om man vill ha många diskar och portar m.m.

B650, B650E, B850, och X870 är i stort sett samma styrkrets, skillnaden är mest vilka krav som ställs på moderkorten. Den enda riktiga skillnaden mellan B650E och X870 är t.ex. att X870 har krav på USB4 medan det är valfritt för B650E.

X670, X670E, samt X870E har dock fler anslutningar eftersom de består av två seriekopplade B650/B850-kretsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

På B8xx kort är USB4 mera en nackdel för det tar 4 banor från cpu:n vilket begränsar om man vill köra med flera ssd och grafikkort i full hastighet.

Permalänk
Medlem

Nu är bästa läge att uppgradera till B650, lär ta ett tag tills B850 blir lika billigt. Man får ganska bra moderkort under 1700kr, inkl. B650E med Pci-e 5.0. A620 och B650M är lika billiga som 400/500 (AM4), och 7500F är 1000kr billigare än 5700x3d, ingen anledning att köra AM4 nytt längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Det jag syftar på år för grafikkort så är varken pci-e 5.0 eller 4.0 relevant! Sen självklart att köpa en dator med pci-e 3.0 är otroligt dumt, men ändrar inte faktumet att pci-e generationen inte blir en flaskhals.

Att då betala extra för att få pci-e 5.0 på x16 porten är totalt slöseri på pengar hur man än vrider och vänder på det som inte ger några märkbara fördelar utöver kanske någon enstaka obskyr produktiv last.

TechPowerUp kör sådana skalningstester och i många fall är skillnaderna små till obefintliga.
Men i vissa fall är det lite större skillnad.

Om man ska jämföra PCIe 4.0 X16 mot PCIe 3.0 X16 så är det främst de blåa och röda staplarna man ska kolla på.

Där ser man att PCIe 4.0 X16 vs PCIe 3.0 X16 gör lite skillnad i åtminstone vissa fall.
Exempelvis
No Rest for the Wicked i 1440p (2560x1440) så är det en skillnad på 25 FPS.

Över hela testsviten så ger PCIe 4.0 X16 1% sämre än PCIe 5.0 X16
Över hela testsviten så ger PCIe 3.0 X16 4% sämre än PCIe 5.0 X16

Så 3% skillnad i snitt då mellan PCIe 4.0 X16 och PCIe 3.0 X16
Men det är ju ett snitt, så skillnaden kan vara både mindre än 3% eller mer än 3% beroende på vad man kör.

Men som i No Rest for the Wicked så är skillnaden ~ 12%

Men visst om man generaliserar så är det ju främst när man går ner till antingen PCIe 2.0 eller PCIe 3.0 X8 som man förlorar mer.

Men vad är det som säger att det i framtiden inte kan komma nyare/bättre grafikkort än Nvidias RTX 5000 serie, AMDs RX 9000 serie eller Intels Battlemage ?

Beror ju lite på hur långt in i framtiden.

Men säg om Nvidia släpper en RTX 7000 serie om 4-5 år (med en RTX 6000 serie emellan).
Säg om AMD då har släppt AM6 (eller vad AM5 efterträdaren kommer heta).
Men AM5 kanske fortfarande inte är så föråldrat?
Om man sitter på en Ryzen 10800X3D på AM5 så kanske det är mer värt att bara köpa ett RTX 7000 grafikkort än att köpa/bygga en helt ny dator.

För någon som köper AM5 så kanske frågan inte bara är vad som finns idag,
utan även vad som finns i framtiden medan AM5 fortfarande är en relevant plattform.

Permalänk
Medlem

Några skillnader mellan B850, B650E och B650 är:

B850

B650E

B650

USB 4

USB 3.2 Gen 2

USB 3.2 Gen 2

WiFi 7 stöd

WiFi 6E stöd

WiFi 6E stöd

NVMe PCIe 5

NVMe PCIe 5

NVMe PCIe4

Det billigaste B650 moderkortet på Prisjakt listas för 1175:-
Där B850 moderkort börjar på 1417:-

Så egentligen har varken B650 eller B650E något berättigande längre om man ser till att B850 är ett modernare chipset med stöd för nyare Wifi och USB 4, samt att stödet för NVMe med PCIe 5 finns från start utan att man behöver gå upp till B650E som genast kostar mer...

Så... RIP B650

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

B650 modellerna för 1300kr ersätts nog av b850 modeller för liknande pris när de väl försvunnit. B650 var ju inte heller direkt billiga när AM5 kom. Då var det B450/b550 kort man siktade på för kort runt 1300kr.
Lika bra att de fasas ut så att man får nyare teknik på billigare kort snabbare. PCIE 5 och snabbare USB kan ju vara trevligt att få om man tänkt ha datorn länge.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

B650 modellerna för 1300kr ersätts nog av b850 modeller för liknande pris när de väl försvunnit. B650 var ju inte heller direkt billiga när AM5 kom. Då var det B450/b550 kort man siktade på för kort runt 1300kr.
Lika bra att de fasas ut så att man får nyare teknik på billigare kort snabbare. PCIE 5 och snabbare USB kan ju vara trevligt att få om man tänkt ha datorn länge.

Jag hoppas att du har rätt, isåfall vore det trevligt. Men det känns som att det kommer heta "inflation" och att b850 stannar kvar runt 2000kr istället.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well köper man ett billigare B650 moderkort så är inte problemet att dom inte fungerar, och kör man med säg en 7600x eller 9600x för alltid så sure kommer nog fungera galant, är däremot när man i framtiden köper en ny "10950x3d" eller en begagnad 9950x3d för att få en ordentlig bost får problem då det är för dålig vrm på moderkortet. Att då betala 300kr extra för att få ett moderkort med iallafall 10-12 faser är helt klart värt det.

Samt sa aldrig att alla B650 är skräp, bara dom billigaste typ detta
https://www.inet.se/produkt/1904219/msi-pro-b650m-b

Hade aldrig köpt det till någon dator utan hade snarare betalat 300kr för att få en någorlunda vettig vrm som med tillexempel detta moderkort
https://www.inet.se/produkt/1904052/asrock-b650m-hdv-m-2
Som förövrigt varit med i otroligt många rekommendationer här på forumet samt har själv byggt två datorer med denna, en med 7800x3d och en med 7600x som rullar på riktigt bra och kommer förmodligen klara driva alla cpuer som finns och som kan tänkas komma till am5, vilket inte det första moderkortet lär klara utan att cpun blir throttlad av en den begränsade vrm lösningen.

jaha, ja du menar så, ja då kan jag hålla med, framtidsmässigt så kan de vara problematiskt med nyare CPUer

ja precis, asrock b650 hdv m2 som du länkade har jag parat ihop med en 7800x3d och det funkade prima

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Några skillnader mellan B850, B650E och B650 är:

B850

B650E

B650

USB 4

USB 3.2 Gen 2

USB 3.2 Gen 2

WiFi 7 stöd

WiFi 6E stöd

WiFi 6E stöd

NVMe PCIe 5

NVMe PCIe 5

NVMe PCIe4

Det billigaste B650 moderkortet på Prisjakt listas för 1175:-
Där B850 moderkort börjar på 1417:-

Så egentligen har varken B650 eller B650E något berättigande längre om man ser till att B850 är ett modernare chipset med stöd för nyare Wifi och USB 4, samt att stödet för NVMe med PCIe 5 finns från start utan att man behöver gå upp till B650E som genast kostar mer...

Så... RIP B650

USB4 är fel för inget av 8xx chipen har inbyggt usb4 stöd utan det hanteras av extern krets. För 870 moderkort är usb4 krav men inte för 850.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

jaha, ja du menar så, ja då kan jag hålla med, framtidsmässigt så kan de vara problematiskt med nyare CPUer

ja precis, asrock b650 hdv m2 som du länkade har jag parat ihop med en 7800x3d och det funkade prima

Yes och just det asrock kortet skulle jag nog våga påstå är absolut minimum, allt som är under det kortet sätt till vrm design så tar man en risk.
Men som sagt, köper man en dator med ett 7600x så fungerar det nog galant oavsätt så länge man aldrig uppgraderar till något lite törstigare.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Lite lustigt egentligen, har inte B650 i praktiken exakt samma komponenter som B850 (skillnaden ligger enbart i designval/implementation och vad moderkortstillverkarna väljer att göra)? Så vadå "sluta", de byter bara ut en siffra?

Samtliga styrkretsar för AM5 är ju baserade på exakt samma krets, Promontory 21.

Visa signatur

9950X3D | 5080