Vilka nya tekniker tvärvägrar du?

Permalänk
Skrivet av Pruttmuff:

Robotdammsugare skulle jag aldrig köpa.

Robotdammsugare och robotgräsklippare är lite samma sak.
Om man bor i ett stort hus, har bra ekonomi och alla rum enkla för dammsugaren att köra i, inte mycket den kan fastna i. Så underlättar robotdammsugaren ens vardag. Detsamma med gräsmattan, har man en stor sådan, inga konstigheter för robotgräsklipparen den går helt självständigt och klipper överallt man vill ha klippt så kan den spara en hel del tid.

Men ju längre man går från dessa optimala förhållanden så ju sämre blir dessa produkter. Där man tillslut kommer till att man kan säga att det av olika anledningar är ett riktigt dumt val för en att köpa någon av dem.

Utvecklingen går emot att dessa produkter blir bättre för varje år, folk blir också mer stressade för varje år. Så vi får se vad som händer, jag hoppas att det blir så fler kan skaffa dem och känna att de sparar tid.
Problemet med robotgräsklippare nu är att många bra kostar över 20 000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Om man bor i ett stort hus, har bra ekonomi och alla rum enkla för dammsugaren att köra i, inte mycket den kan fastna i. Så underlättar robotdammsugaren ens vardag. Detsamma med gräsmattan, har man en stor sådan, inga konstigheter för robotgräsklipparen den går helt självständigt och klipper överallt man vill ha klippt så kan den spara en hel del tid.

Men ju längre man går från dessa optimala förhållanden så ju sämre blir dessa produkter. Där man tillslut kommer till att man kan säga att det av olika anledningar är ett riktigt dumt val för en att köpa någon av dem.

Utvecklingen går emot att dessa produkter blir bättre för varje år, folk blir också mer stressade för varje år. Så vi får se vad som händer, jag hoppas att det blir så fler kan skaffa dem och känna att de sparar tid.

Det är mest att jag bor i en liten etta som jag tycker att robotdammsugaren är överflödig. Jag dammsuger en gång i veckan, det räcker. Robotdammsugaren hade haft svårt att städa i min lägenhet, med alla möbler i vägen som köksbord, köksstolar, vardagsrumsbord o.s.v. Den hade nog fastnat under köksbordet.

Permalänk
Skrivet av Pruttmuff:

Det är mest att jag bor i en liten etta som jag tycker att robotdammsugaren är överflödig. Jag dammsuger en gång i veckan, det räcker. Robotdammsugaren hade haft svårt att städa i min lägenhet, med alla möbler i vägen som köksbord, köksstolar, vardagsrumsbord o.s.v. Den hade nog fastnat under köksbordet.

I en liten etta så är i princip alla robotdammsugare bara mer i vägen än nytta. De tar plats med sin dockningsstation, plats som man har ont av. Sedan bör man ha en annan dammsugare som tar det robotdammsugaren ej fixar. Och ha plats för båda är inte lätt.

Jag vet inte vad som skulle till för folk med små lägenheter kanske en Tesla Bot som kan göra andra saker som tvätta, slänga sopor osv.
Nå det positiva för folk med mindre lägenheter är att de då har mindre att städa. Exakt samma sak är det med gräsmatta, har man en liten sådan, så är det inte så problematisk att man får klippa hela själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Har en tvåa på 53 kvadrat.
Har bytt alla trösklar utom till badrummet så att roboten kan ta sig runt utan problem.
Istället för en halvtimmas slitande med dammsugaren så tar det max kanske 5 min att städa undan bråte på golvet och ställa upp matstolarna på bordet. På så sätt kan roboten dammsuga (och moppa) golvet i hela lägenheten utan att fastna.
Sen passar jag på att sätta igång den när jag är ute så slipper jag lyssna på bär den går.
Har inte använt min manuella dammsugare sen jag köpte roboten.

Permalänk
Medlem

Hmm den enda jag kan komma på är el sparkcykel. Sen finns det andra saker som jag inte använder men inte totalvägrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Har en tvåa på 53 kvadrat.
Har bytt alla trösklar utom till badrummet så att roboten kan ta sig runt utan problem.
Istället för en halvtimmas slitande med dammsugaren så tar det max kanske 5 min att städa undan bråte på golvet och ställa upp matstolarna på bordet. På så sätt kan roboten dammsuga (och moppa) golvet i hela lägenheten utan att fastna.
Sen passar jag på att sätta igång den när jag är ute så slipper jag lyssna på bär den går.
Har inte använt min manuella dammsugare sen jag köpte roboten.

Det triggar en att faktiskt rensa upp från golvet också.
Plocka undan all skit, sen dammsuga har en sån högre tröskel än att bara få undan skiten för att en robot ska dammsuga åt en. I alla fall för en semi-slusk som mig.

Blir nästan "kul" att plocka undan för att nåt annat ska kunna göra det tråkiga arbetet åt en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Kontaktlös betalning för att jag inte kan välja PIN-kod på alla köp.

När min frus son var 17 år frågade han hur ett kreditkort fungerar. Inte ont anande berättade hon hur det fungerade och rätt vad det var så fick hon meddelandet från banken att kortet var spärrat p.g.a. kortet var beloppsgränsen nått max. Då hade han tagit kortet ur henne plånbok och suttit på Twitch och donerat till höger och vänster.

Godtagbart skäl?

Håller med om att kontaktlös betalning utan PIN-kod kan vara ett problem. Däremot så har kontaktlös betalning inget med betalningar över internet att göra. 😊

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Köpt en robotdammsugare för ett par år sedan, men problemet med den var att även om den skulle vara speciellt anpassad för husdjur så fastnade hela tiden en massa katthår som gjorde att den slutade fungera. Fick hela tiden ägna mig att rensa bort alla katthår som fastnat i kugghjul/stängerna. Hundhår verkade den klara relativt ok, men katthåren gjorde robotdammsugaren värdelös för oss.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av infelix:

Hmm den enda jag kan komma på är el sparkcykel. Sen finns det andra saker som jag inte använder men inte totalvägrar.

Nu använder jag den inte extremt mycket, men på sommaren så tycker jag att elspark är perfekt om man har bråttom ner till butiken, men vill slippa ta bilen om man inte skall ha mängder med saker i affären. Även perfekt att ta ner till restaurangen nere vid hamnen som alternativ till cykel. Så ser faktiskt inget direkt negativt med den. Tror den fått oförtjänt dåligt rykte pga. av alla hyrsparkcyklar i städerna som missbrukas av mindre begåvade förortsgäng. Men det är ju inte produktens fel, eller något som påverkar de som är privatägda.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Skärmar inne på snabbmatsställen.
När mcdonalds slutar ta muntliga beställningar så är det sista gången jag äter där.

Instämmer helt. Jag har aldrig i hela mitt liv beställt mat annat än genom att prata med en levande människa. Kommer inte ändra på det i framtiden heller. Försvinner möjligheten slutar jag helt enkelt äta ute.

Det har hänt att de osnutna ungjävlarna på McD ignorerar mig som står och väntar vid kassan. Förmodligen tänker de väl att om de bara ignorerar mig tillräckligt länge så beställer jag på annat vis, men det har varje gång slutat med att jag lämnat stället efter kanske 8-15 min utan att nån i personalen tagit min beställning. Det är en ganska underlig situation, att stå längst fram vid kassamaskinen, titta in på 3-4 ungar som vandrar runt och försöker undvika att titta på mig, i minut efter minut, hela tiden tillräckligt långt bort för att vara utom räckhåll för ett hövligt "Hej, kan du hjälpa mig?".

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Inte ny teknik, men trådlösa hörlurar till mobil i allmänhet, och in-ear hörlurar i synnerhet. Radiomottagare och sändare mot huvudet, eller i öronen, och signaler som passerar så nära hjärnan känns inte betryggande. Med tanke på hur vanligt det är med in-ear hörlurar t ex Apple, så skulle jag inte bli förvånad om antalet fall med hjärntumörer ökar dramatiskt kommande 10-15 åren.
Visst använder jag hörlurar till mobil och PC, men de har sladd.

Omformulerade början av inlägget
Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Bekräftelse-sidor/appar som Facebook, insta, snap och allt vad det nu heter som går ut på att få bekräftelse på allt från matlagning till kroppsdelar.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

Smartklocka, som jag inte ser vitsen med att äga. Vill jag ha de funktioner som finns i smartklockan, så tar jag med telefonen.
Och såna smarta hem-grejor som inte blir bättre av att vara smarta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

Smartklocka, som jag inte ser vitsen med att äga. Vill jag ha de funktioner som finns i smartklockan, så tar jag med telefonen.
Och såna smarta hem-grejor som inte blir bättre av att vara smarta.

Det blir svårt att mäta pulsen med endast telefonen t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det blir svårt att mäta pulsen med endast telefonen t.ex.

Ja, men det löser jag genom att lägga tummen på handleden eller halsen och räkna själv. Det gick förr, och går nu med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Trådlös laddning, sen vet jag inte om det klassas som ny teknik eller inte.

Provade det på min Pixel 7a i början. Telefonen blev asvarm men jag täntke att det var normalt. Batteriet svällde upp och dog efter bara ca. ett år så efter att jag bytt det laddar jag bara via gammal hederlig sladd.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Moderator
Moderator

Ett dussintal inlägg som trivs bättre i Elbilar vs Bränslebilar - Diskussionstråden har flyttats dit.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det stämmer inte alls som du påstår. Det går lika fort att se på tiden som vilken klocka som helst, och även när nästa möte är.

https://i.imgur.com/wN4NRZi.jpeg

Tittar inte på kalendern under joggingturen. Däremot så streamar jag ofta musik från Apple eller Spotify, eller lyssnar på en bra och intressant podd. Vilket är helt kockrent med en smartklocka.

Hur människor beter sig kontra hur klockan fungerar är olika saker, många "Passar på" och kollar på notiser på klockan och inte bara klockslaget.

Säger bara hur jag upplever det, fint att du säger att jag har upplevt fel..

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Skrivet av Tooompa88:

Smartklocka kan jag inte förstå varför man ska ha, har ju alltid mobilen med mig och den har klocka som visar tiden.

Det finns olika smartklockor jag har en mellanting med en batteritid som är så lång så jag aldrig har kört batteritorsk.
Men smartklockan kan hitta mobilen, den larmar direkt om den tappar kontakt. Sedan har man klocka lätt åtkomligt..

Mitt drömsmartklocka är en simpel sådan, batteritid minst en vecka gärna 2st veckor. Jag ska på denna få information vem som har försökt att kontakta mig och lite information som en minimal. Sedan om det är viktigt så tar jag mig till ett ställe där jag kan ringa.

På detta sätt kan jag vara kontaktbar dygnet runt överallt utan att ha med sig ens mobil. Problemet med lösning i arbete är att ens arbete måste ha godkänt den. Och de flesta arbetsgivare förstår inte ens problemet med att ha med jobbmobilen i bastun.

Permalänk
Medlem

Det finns olika smartklockor jag har en mellanting med en batteritid som är så lång så jag aldrig har kört batteritorsk.
Men smartklockan kan hitta mobilen, den larmar direkt om den tappar kontakt. Sedan har man klocka lätt åtkomligt..

Mitt drömsmartklocka är en simpel sådan, batteritid minst en vecka gärna 2st veckor. Jag ska på denna få information vem som har försökt att kontakta mig och lite information som en minimal. Sedan om det är viktigt så tar jag mig till ett ställe där jag kan ringa.

På detta sätt kan jag vara kontaktbar dygnet runt överallt utan att ha med sig ens mobil. Problemet med lösning i arbete är att ens arbete måste ha godkänt den. Och de flesta arbetsgivare förstår inte ens problemet med att ha med jobbmobilen i bastun.

Min garmin håller batteriet i minst 2 veckor. Sedan beror det ju lite på vad du gör med den, har du skärmen på konstant och tittar helatiden så lär det nog gå åt en del, min är släckt tills jag behöver den eller "viker upp" armen för att titta/betala.

Permalänk
Skrivet av VinterSolen:

Min garmin håller batteriet i minst 2 veckor. Sedan beror det ju lite på vad du gör med den, har du skärmen på konstant och tittar helatiden så lär det nog gå åt en del, min är släckt tills jag behöver den eller "viker upp" armen för att titta/betala.

Jag har något likande själv. Det enda jag saknar är som sagt information om någon har försökt kontakta mig, namn på personen sedan en prio 1-3 hade underlättat så mycket.
Som det är idag, tar jag mobil till gymmet, glöm bastun.