Vilka nya tekniker tvärvägrar du?

Permalänk
Medlem

Rolig tråd!

Undviker Tictok och Instagram. Är stort fan av smarta saker egentligen men inget fungerar ju särskilt sömlöst. Elbil är tvärtom för mig, både körglädje med Teslan och hur mjukvaran är magiskt bra gör upplevelsen med bil hög. Då har jag haft en heldel andra bilar tidigare, även nyare Mercor tex.

Undviker Apple prylar, hatar hur låst ekosystemet är. Jag har aldrig ägt en padda, ser inte nyttan.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk

AI teknik generellt.
- Kan vara smart Diskmaskin, Tvättmaskin eller annat
- Routrar med AI teknik inbyggt som ASUS

Permalänk
Sötast

All hårdvara som är "smart" inklusive bilar. Det handlar bara om marknadsföring och kontroll i slutändan.

Permalänk
Medlem

Folk som bara klistrar in ett ChatGPT svar i forum.

Permalänk
Medlem

Prövar de mesta istället så kan man ha en informerad åsikt. God helg!

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair iCUE Titan 280 RX || GPU: 5080 TUF OC
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

"Smarta" lampor och skärp som man kontrollerar med appar.

Röststyrning som t.ex. Alexa eller Siri.

Instämmer helt och fullt.

Permalänk
Medlem

"AI" som inte ens är AI, marknadsföringen kring detta, att allt ska heta något med det. Det är sjukt att folk bara godkänner och sväljer detta.

Visa signatur

Chaos isn't the problem, it's the mellow times in between all the madness that keeps me freaking out.

Permalänk
Medlem

Jag vägrar stora telefoner. Jag vill ha en som jag kan utan problem kan använda med en hand och som enkelt platsar i byxframfickan. Behöver jag en större skärm använder jag min ipad, laptop, desktop eller TV.

Hittills har jag också vägrat OLED som datorskärm, trots överlägsen bildkvalité, av rädsla för inbränning. Spenderar tyvärr större delen av mitt liv framför skärmen och har flera statiska element som nog är optimala för inbränning. Vill heller inte ha en aggressiv skärmsläckare som sätts igång så fort jag tar en tankepaus.

Skrivet av mechersmith:

För trådlös laddning botnar det i att det är dåligt för batterihälsan pga värmeutvecklingen. Vårdar hällre batterihälsan då jag behåller mina mobiltelefoner i snitt >5 år.

Jag har bra erfarenheter av trådlös laddning. Har haft iphone 13 mini sedan släpp (slutet av 2021), uteslutande använt trådlös laddning och ännu inte bytt batteri som fortfarande fungerar utmärkt (89% av max kapacitet enligt app). Ett tips är att vara noggrann när du placerar telefonen på laddaren (på ~5mm när), läggs den lite off så har jag märkt att den laddar långsammare och blir varmare. Att bara behöva lägga ifrån sig telefonen utan att krångla med sladd är den största fördelen, den andra är att det är skonsamt mot ladd-porten. Eftersom jag har en gammal iphone med lightning-kontakt är det också skönt att kunna dela laddare med andra enheter som också stödjer trådlös laddning.

Om batteriet blir för dåligt på min mini kommer jag byta ut det, eftersom det inte verkar som att apple är intresserad av att släppa en ny mini.

Skrivet av Jaghatai:

Edit: Vafan är grejen med trådlösa hörlurar?

Tja, du slipper trassla in dig i en sladd, särskilt på vintern om du bär halsduk? Du kan gå omkring i hemmet med lurar utan att behöva ta ljudenheten med dig eller ha en superlång sladd släpandes efter dig. Exempelvis kan mobilen ligga på laddplattan och laddas. Du kan enkelt byta mellan ljudkällor utan att behöva koppla om någon sladd. Om du lyssnar dig till sömns med musik eller en ljudbok slipper du strypas under natten för att du råkat somna med lurarna på och vänt dig i sömnen.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig använda en smart tv. En tv ska vara dum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det mesta som är trådlöst och i princip ALL form av "smarta" hushållsmaskiner. Finns ingen som helst anledning för smarta ugnar, diskmaskiner, kylskåp, tvättmaskiner, frysar, torktumlare, o.s.v.

Det är vi två om!!!

Har faktiskt en 28-tums phillips TV, men den behöver servas och kompetensen för att utföra sådant arbete verkar lysa med sin frånvaro i lilla Sverige. Till och med TV-reparatörer som hade sin början under 70 och 80-talet, saknar idag personal med den kompetensen.

Hade en äldre herre nära mig som hade sin lilla Tv-butik för reparationer mm.
Han hade varit med sedan Tv:ns införande i Sverige på 50-talet och kunde sina bildrör.
Tyvärr lämnade han jordelivet för en 5-6 år sedan.
Tror att det finns väldigt få sådana personer kvar idag, särskilt i lilla Sverige.

Permalänk
Medlem

Foldables.

Flip skulle jag kanske kunna överväga, men det är mest för nostalgins skull😊

Permalänk
Medlem

Väntar nog med elbil tills jag är säker på att den inte brinner upp och att den klarar t&r till Göteborg (fr Stockholm)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Trådlös laddning är en teknik som jag inte förstod när den släpptes. Vadå trådlöst? Men när man sitter på kontor och hanterar mycket samtal i mobilen så är det supersmidigt att bara plocka upp den/lägga tillbaka den på laddning utan att behöva plugga in den. Använder det överallt där jag har en fast plats att ha det. Kan varmt rekommenderas!

Kan tänka mig trådlös laddning om det även finns med sladd samtidigt

Visa signatur

inget av det understående stämmer /länge sedan det gjorde det

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem

Skärmar inne på snabbmatsställen.
När mcdonalds slutar ta muntliga beställningar så är det sista gången jag äter där.

Permalänk
Medlem

Smart belysning i hemmet, något utav det mest störiga inom teknik som jag varit med om.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem

Haha, detta var den roligaste tråden på länge!

Superkul att läsa och se vilka som befinner sig här på det störta teknikforumet i Sverige.

Jag har en grej för mig: jag försöker alltid ge precis allt en chans – oavsett hur mycket det skaver eller hur korkat det verkar. Och varje gång jag märker att jag börjar försöka vara rimlig, taktisk, eller hålla mig till nån slags inre kompass…så jobbar jag istället med att ta bort dessa.

Hur ska man kunna kritisera något vettigt om man inte först förstått det? Man måste liksom dansa lite med fienden innan man börjar kasta sten!

§ 1.1 - MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Trådlös laddning är en teknik som jag inte förstod när den släpptes. Vadå trådlöst? Men när man sitter på kontor och hanterar mycket samtal i mobilen så är det supersmidigt att bara plocka upp den/lägga tillbaka den på laddning utan att behöva plugga in den. Använder det överallt där jag har en fast plats att ha det. Kan varmt rekommenderas!

Många kör nog headset och behöver då inte hålla i telefonen, så när man sitter ner kan den bara ligga på laddning för man rör den inte alls

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

swish, trodde dessutom jag vägrade blip men visade sig "nya" bankkorten hade de enableat som default, tycker att iom det så borde man kunna få nån skimsäker plastficka eller vad det heter även om risken att man skulle utsättas för det är mindre än minimal troligen.

Permalänk
Medlem

Smart lås på ytterdörren.

Visa signatur

Utan spaning, ingen aning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Allt som har onödigt mycket AI i sig. Sen vissa produkter som kräver en app för att hantera (ibland ok ibland så onödigt).

Smarta klockor! Kommer köpa en Casio från 80-talet nästa gång (om jag köper en ny armbandsklocka)! Önskar jag hade en mobiltelefon med bara knappar och SMS funktion som på 90-talet med en batteritid på mer än två veckor (skulle säkert räcka en månad eller mer med dagens batterier).

Finns många sådana mobiltelefoner, doro har en uppsjö som exempel, bara hugga in. Batteri tiden kommer avgöras av vilken typ av batterier de sätter in i en billig telefon, troligen tar de inte sina extra dyra premium varianter som har ca 250 wh/kg. Dessa används nästan uteslutande i premium produkter som tex elbilar. Troligen blir det en billigare och enklare modell som påminner om de som fanns förr med ca 150wh/kg eftersom de är billiga/enkla att tillverka.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/gabriel-18-fran...

Jag kommer inte köpa mera "smarta pluggar" för att styra belysningen, de går bara sönder. av de 10 jag köpt lever 2 st. De gamla timrar jag hade innan åker upp igen vart efter smart pluggarna går sönder. Som med mycket idag så har planerat åldrande gått rätt långt. Gamla grejer håller riktigt länge. En timer jag har är över 25 år och visar inga tecken på att ge upp snart.

Jag och många med mig som gillar att mecka bilar och köra istället för att färdas i bilen avstår allt för moderna bilar. Den nyaste bil jag har är 20 år gammal och den äldsta är 36 år gammal. Billiga och lättlagade, byta kamrem är ungefär som att byta fläktrem, kamkedjorna håller tills bilen är skrotfärdig. Omöjligt att hitta idag. Börjat byta ut en del delar som packat ihop på den äldsta bilen som huvudcylindern med efter 36 år tycker jag man fått rejält med valuta för pengarna.

Ja jag har prövat ett par nya bilar bland annat en tesla och det var mycket pipande och bråkande. autopiloten kopplade dessutom ur när det kom en mötande lastbilar av okänd anledning eller när den utan förvarning fick för sig att tvärnita på motorvägen...nä då kör jag hellre själv.
Däremot var laddningen smidigare än jag förväntat mig, det var det minsta problemet med den bilen vilket jag trodde skulle bli det största.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Molnet. Om jag inte absolut måste använda en molnlösning så löser jag det på andra sätt. Antingen sätter jag upp egna tjänster eller så hittar jag på något alternativ.

Skrivet av Matsamoto:

Foldables.

Flip skulle jag kanske kunna överväga, men det är mest för nostalgins skull😊

Flip är helt fantastiskt, det har fått mig att inte alltid hata mobiltelefonen.
Jag använder telefonen mycket mindre nu genom att jag öppnar den mer sällan än vad jag tog upp den förr. Det blir mindre slöscrollande då jag kan se vad jag var ute efter redan på previewskärmen, så jag frestas inte att öppna andra appar.
Sen så går den ju ner i nästan alla fickor utan att sticka upp. Klart bästa smarttelefonen sen de kom.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Allt som har med IoT att göra 🤢🤮

Visa signatur

7800x3d [co -25], TG direct die, 64 Gb Corsair DDR5 [6000 MHz, 30-36-36] Gigabyte X670E Aorus Master, Asus Rog 4090 OC [+255 core, +1650 men] Watercool Heatkiller V & Ultra finplate med LM, 2 EK-Quantum Surface X360M + 1 EK-Quantum Surface X240M med Phanteks T30, Alphacool res & D5.

Permalänk
Medlem

3D (självdog väl), VR, fakefps, wifi till viss del. Tiktok, spotify, google home och liknande. Onödigt uppkopplade grejer i allmänhet. Typ tandborstar, kyl med mera. Har ingen tv ansluten till internet.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk

Elbil är något jag aldrig kommer skaffa.

Permalänk
Medlem

Sållar mig till gänget som vägrar allt "smart" i hemmet, oavsett om det är bilen, lampan, kylen, kaffebryggaren eller toaletten. Undantaget är TV:n men den är halv-dum även den.
Jag kan inte förneka vissa tekniska fördelar med en smart X, men mycket av det känts även lite pompöst och onödigt.

Har även aldrig ägt en trådlös mus eller trådlöst tangentbord, men det är mest för att jag aldrig direkt stört mig på sladdarna.

Kommer även aldrig skaffa elbil av diverse anledningar, främst för att dom är för begränsade i sin nuvarande utformning.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Vissa nya tekniker bara klickar direkt – man hoppar på tåget och undrar hur man ens klarade sig utan tidigare. Men så finns det andra… där det tar tvärstopp. Oavsett hur "framtidssäkert" eller "smart" det sägs vara så blir det ett stort nej tack.

För egen del har jag länge tvärvägrat 12VHPWR-kontakter, eller den senare 12V-2x6 (H++)-revisionen. Namnet bara rullar av tungan, för övrigt. De känns bara alldeles för ömtåliga. Dock blev jag tvungen att krypa till korset p.g.a. mitt senaste grafikkort. Tacka vet jag beprövade 8 pins-kontakter. De må ha samma charm som sovjetiska traktorer, men de känns lika pålitliga.

Vilka nya tekniker, standarder eller trender vägrar du att hoppa på? Och varför? Passa på att gnälla loss lite – det är ju ändå helg.

alla "smarta" hem prylar , och robotdammsugare

Permalänk
Medlem

Betala med handen som de gör i Kina känns lite väl...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Ett tips är att vara noggrann när du placerar telefonen på laddaren (på ~5mm när), läggs den lite off så har jag märkt att den laddar långsammare och blir varmare. Att bara behöva lägga ifrån sig telefonen utan att krångla med sladd är den största fördelen, den andra är att det är skonsamt mot ladd-porten. Eftersom jag har en gammal iphone med lightning-kontakt är det också skönt att kunna dela laddare med andra enheter som också stödjer trådlös laddning.

Är det så kinkigt kan man ju lika gärna stoppa i en sladd. Laddar både snabbare och med mindre värmeutveckling/förlust. Jag är dessutom extremt seg på morgonen, krävs det ett extra steg för att jag glömt ladda mobilen så kommer jag 3/10 att göra fel. Laddporten är dessutom speccad till ~10k kontakteringar (USBC, micro-USB), så tror inte att den kommer vara det första som ger sig.

Min egen erfarenhet av enheter med trådlös laddning är främst mobiler, TWS hörlurar och smartaklockor. Alla har varit väldigt kinkiga med exakt hur man placerar den på laddaren samt vägrat fungera med varandras laddare trots samma laddteknik (Qi). Även strulat med att de slutat ladda efter en stund. Fungerar säkert pålitligt om man kör 100% Apple.

Sedan så ska man ta den inbyggda diagnostiken för batterihälsa i mobiler med en stor nypa salt, garanterat inte speciellt välkalibrerat och mer en fingervisning ifall det är dåligt eller inte. Som kuriosa så har elbilar mer batterikapacitet än vad som är tillgängligt för bilen (netto), sålänge degraderingen för den tillgängliga förbrukningen (brutto) är ungefär 100%, så kan hälsan (SoH) rapporteras som 100%. Skiljer sig garanterat lite mellan bilmodeller men ovan är iallafall sant för KIA.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

Tackar! Detta ska testas i kväll.

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk

Vägra kanske är att ta i, men jag inser att jag inte har mycket trådlöst. Fortfarande hörlurar med sladd till mobilen i en värld där alla verkar vandra runt med vita pluppar i öronen. Mus, tangentbord och hörlurar till datorn har sladd. Det är säkert en sån där sak som man älskar när man väl prövar det, men än så länge håller jag mig kvar vid billigare produkter och känslan av att inte behöva bråka med extra laddning.

Ett annat inlägg ovanför nämnde också stora mobiltelefoner och där instämmer jag helt. Håller mig fortfarande kvar vid en Sony Xperia på 4,6" som är lagom storlek. Tittar man på vad som säljs idag, speciellt Android, så är alla telefoner stora som surfplattor. Antar att fler och fler använder sina mobiltelefoner för att titta film och övrig media och då kan jag köpa argumentet för större skärmyta men för oss andra så är det lite surt när det inte längre finns några alternativ.