Permalänk

XXL Superbonus, Konkurs?

XXL har haft 30% superbonus, men nu ökat till 50% superbonus under helgen. Tror vi att företaget går i konkurs?

https://www.xxl.se/faq/superbonus

https://www.market.se/affarsnyheter/forvarv/frasers-storsta-a...

Permalänk
Medlem

Fraser köper knappast upp sig till nästan 90 % med avsikten att sätta kedjan i konkurs i närtid, får man förmoda.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Undra hur de ska gå runt på att ge tillbaka 50%..

Permalänk
Medlem

Håller med om att det låter märkligt och för bra för att vara sant.
Att man sen får bonusen först efter 30 dagar också, det är ju som att man beräknat att det inte ska kunna lösas in.
Någon som vet mer el är duktig på att gräva, för här känns det som att det finns något annat bakom.

Permalänk
Medlem

De byter väl namn på kedjan sen och hävdar att bonuscheckar utfärdade av XXL inte gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Håller med om att det låter märkligt och för bra för att vara sant.
Att man sen får bonusen först efter 30 dagar också, det är ju som att man beräknat att det inte ska kunna lösas in.
Någon som vet mer el är duktig på att gräva, för här känns det som att det finns något annat bakom.

Haha nej, det är för att man inte ska handla med kreditkort, få bonusen och sen göra en chargeback eller lämna tillbaka varorna. Skulle vara en "free money glitch" annars.

Permalänk
Medlem

De konkade inte av att ha 30% både förra halvåret och tidigare i år så jag ser inte riktigt att det är strategin. Snarare har man väl valt att försöka skapa "return" customers genom att locka med vad som effektivt är en framtida rabatt istället för en på det du köper just nu.

Du uppmuntras dessutom att spendera så mycket du kan direkt och köpa allt du kan "tänkas behöva senare" direkt för att få ut så mycket som möjligt av bonusen, vilket leder till att du sen köper "extra" saker som inte var nödvändiga för presentkortet du får.

Ovanpå det finns det en bra chans att en stor del av pengarna som ska gå ut "brinner inne" på användarnas konton, senast förra veckan lät jag 30kr bonus löpa ut på XXL för att jag inte behövde köpa något och inte tänkte åka och köpa krimskrams bara för att.

Lägg till att bonusen bara registreras om du är inloggad vid köpet, vilket jag missat att göra någon gång. Det är inte direkt någon stor fanfar som spelas om att komma ihåg att logga in innan du gör klart köpet. Och har du redan kommit så långt i processen behöver de inte fortsätta hamra på incitament till köp.

Det skulle vara en väldigt snabb konkurs också där du inte hann utnyttja en bonus som kommer om 30 dagar. Tror ni att man konkar lite som man vill? Lagret ska säljas ut för att eller vidare till en ny ägare för att täcka skulder.

Permalänk
Medlem

Visst är det ett sätt att skapa återkommande kunder ja.
Annars hade man ju kunnat ge det direkt vid köpet.

Men man blir ju lite misstänksam när de lovar något senare, när det är bättre än det brukar vara.

För i teorin skulle det väl vara möjligt för de att göra så, alltså börja med 30% och sen 50% bouns. Innan 50% bonusen aktiverats så har man en riktig rea och säljer ut lagret.

Låter ju orimligt att det skulle göras så, men ändå.
Företag har ju t ex fortsatt sälja presentkort även om de vet att de inte kommer att vara kvar eller t ex accepterat beställningar men konkursat innan de hunnit leverera. Så märkligare saker har ju hänt förr.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag har sett det, fast inte hos en dylik kopiator, men vad skulle poängen för Fraser vara med att först köpa och sedan sätta bolaget i konkurs? Det är ju som att bara sätta eld på pengar, men möjligheten att begära rekonstruktion finns förstås och det skulle ju kunna vara ett alternativ som ingår i den genomlysning Fraser tydligen ägnar sig åt. Man ska förstås aldrig säga aldrig och klantiga affärer har förekommit tidigare, men man kan ju köpa saker ut konkursbon också och slippa få med lika mycket bagage.

Permalänk
Medlem

Efter 30% bonusperioden så har jag fått mina kuponger men den på 50 % verkar de ha svårt att dela ut jag skulle ha fått den igår då det gått en månad sedan köpet. Är det någon som genomfört ett köp under 50% tillfället och fått sina bonuskuponger?
Jag får se vad kundtjänst svarar om det gör det.

Det är nog många miljoner de ska dela ut till köpare. Samtidigt vågar jag inte returnera mitt kikarsikte då en konkurs skulle innebära att jag förlorar allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talbot25:

Efter 30% bonusperioden så har jag fått mina kuponger men den på 50 % verkar de ha svårt att dela ut jag skulle ha fått den igår då det gått en månad sedan köpet. Är det någon som genomfört ett köp under 50% tillfället och fått sina bonuskuponger?
Jag får se vad kundtjänst svarar om det gör det.

Det är nog många miljoner de ska dela ut till köpare. Samtidigt vågar jag inte returnera mitt kikarsikte då en konkurs skulle innebära att jag förlorar allt.

Tror detta kan vara bonusen i mitt fall:

2025-06-30
-16800 Poäng
Giltigt från: 2025-06-30
Konverterade till bonuscheck

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag har sett det, fast inte hos en dylik kopiator, men vad skulle poängen för Fraser vara med att först köpa och sedan sätta bolaget i konkurs? Det är ju som att bara sätta eld på pengar, men möjligheten att begära rekonstruktion finns förstås och det skulle ju kunna vara ett alternativ som ingår i den genomlysning Fraser tydligen ägnar sig åt. Man ska förstås aldrig säga aldrig och klantiga affärer har förekommit tidigare, men man kan ju köpa saker ut konkursbon också och slippa få med lika mycket bagage.

"Under söndagskvällen meddelade XXL att bolaget gett sitt godkännande till långivarna DNB och Nordea att överföra ett större lån till det Fraser-ägda Sportdirect.com. Några timmar senare kom beskedet att XXL:s omedelbara framtid nu är säkrad.

XXL:s styrelseordförande Jon Gausen påpekade dock att det fortfarande krävs omfattande insatser för att göra bolaget lönsamt och därmed trygga dess framtid."

https://www.di.se/live/nu-avnoteras-den-krisdrabbade-sportked...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

XXL har gått dåligt länge, aktien är ner 99% på 5 år, så inte helt förvånande om företaget konkar. Hade inte köpt något presentkort där direkt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Vill väl tömma ur lagret, få bort gammalt inventarier och fylla upp likviditet/kassan lite, och få upp aktien kanske. Säljer du ut det du har stockat i lagret så åker kursen uppåt. Med tanke på att det gått så illa för XXL hittills.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.