Volvo: Filma inte bilens lidar-sensor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Vad är det som gör den så mycklet kraftigare än tidigare, den är ju som tidigare sagt fortfarande laser klass 1?

citat strålsäkerhetsmyndigheten

"Till denna klass räknas lasrar med uteffekt på maximum 0,4 milliwatt (mW).
Lasrar i laserklass 1 är ofarliga, även för den som utsätts för laserstrålningen under lång tid."

Jag fick leta lite men hittade detta citat:

Citat:

With Luminar’s new Halo sensor, the company is shrinking the overall size of the unit so it adds less than one inch of height to the roof of cars, weighs under one kilogram, and only uses about 10 watts of power.

Jag tror många missuppfattade detta som att lidar-strålen var på 10W

https://www.theverge.com/2024/4/23/24138224/volvo-ex90-produc...

Men de nämner också att de gått från 950nm till 1550nm, vilket kan vara förklaringen till att kameror tar skada, det kanske är färre 1550nm-strålar ute i världen?

Permalänk
Medlem

Var det inte PV 444 50 års model som hade "blinkers" på taket? Den så kallade takgöken?

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, Commodore 64, Atari 520STM, Atari Portfolio, Atari PC1, Amiga 500, Amiga 1200,CBM 8030 och massor av PC allt från 8088 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Gillar inte riktigt "förklaringen" där dock: "Vi kan inte se det ljuset och det är inte farligt för ögonen"

Det är två separata påståenden som tas upp tillsammans, men de har ju inget med varandra att göra så jag tycker det känns olyckligt att en så viktig fråga blandas ihop med ett helt orelaterat självklart påstående lite som om det faktiskt hade varit relaterat.
Och inget stöd läggs fram i artikeln för att underbygga påståendet att det är säkert.

Vad jag förstår är detta iaf ett system som uppfyller Laserklass 1 och då alltså utifrån tillverkarens certifieringar *ska* vara säkert för människor.

Jag antar att det i princip är vad artikeln har att peka på, men det vore ju intressant med mer detaljer.

Det hela är väldigt enkelt. Asbest var inte farligt, Röntgen var inte heller farligt...plast av alla dess former var verkligen inte farligt. Förutom att allt visade sig vara farligt på olika sätt och nivåer efter det var väl integrerat i samhället.
Nu behöver ju detta såklart inte betyda att Lidar är farligt (vet inte ens vad det är), men att lita blint på vad någon med ett stort ekonomiskt intresse säger är, ifall inte farligt, ganska naivt.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Det hela är väldigt enkelt. Asbest var inte farligt, Röntgen var inte heller farligt...plast av alla dess former var verkligen inte farligt. Förutom att allt visade sig vara farligt på olika sätt och nivåer efter det var väl integrerat i samhället.
Nu behöver ju detta såklart inte betyda att Lidar är farligt (vet inte ens vad det är), men att lita blint på vad någon med ett stort ekonomiskt intresse säger är, ifall inte farligt, ganska naivt.

Nu backas ju påståendena upp av modern vetenskap, inte av företag som vill tjäna pengar

Men som alltid, iakta försiktighet

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

En som testar och har prickar och linjer kvar efter ~4 min 15:00 o fram i videon (hela bilden får lila ton).
https://www.youtube.com/watch?v=eNF1mgczg5E

Tack, intressant video men man önskar ju att de kunde testa lite mer ordentligt. Jag noterar att kameran de filmade själva videon med inte tog skada. Uppenbarligen blev färgkalibrering helt fel på mobilen, men det skulle vara givande att se hur effekten ändrar sig med tiden, och efter omstart t.ex. Mobilkameror har ju nästan aldrig slutare, så varför var det bara den vidvinkliga som tog skada när ändå båda sensorer tittade på samma lidar? Många frågor, få svar.

Skrivet av FX9:

Grundregeln för att undvika ögonskador är enkel: Titta aldrig in i en laser.

Utom för LASIK då, hehe.

Permalänk
Skrivet av deltascu:

Tack, intressant video men man önskar ju att de kunde testa lite mer ordentligt. Jag noterar att kameran de filmade själva videon med inte tog skada. Uppenbarligen blev färgkalibrering helt fel på mobilen, men det skulle vara givande att se hur effekten ändrar sig med tiden, och efter omstart t.ex. Mobilkameror har ju nästan aldrig slutare, så varför var det bara den vidvinkliga som tog skada när ändå båda sensorer tittade på samma lidar? Många frågor, få svar.

Utom för LASIK då, hehe.

Zommkameran tog skada som du ser i videon men när han zoomar ut så växlar den till huvudkameran som inte tog någon skada som jag förstår

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Om jag inte minns fel så sitter det fortfarande systemkameror med spegelreflex i fartkameror. Sensorn blir bara utsatt för ljus under slutartiden.

Men det måste väll ändå sitta en utan i också för AI eller liknande? Idag så är det ju aldrig sån där kablar på vägen längre som mäter hastigheten.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Utom för LASIK då, hehe.

Smartskaft

Visa signatur

Permalänk

Om risker...

Det är farligt att få en laser i ögat, ja, även strålen är farlig att få i ögat.

Permalänk
Skrivet av FX9:

jag Skrev inte att linsen gick sönder, men om den ska träffa sensorn så måste den ju gå genom linsen antar jag

Optisk transparent vid denna våglängd

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Tveksamt om det verkligen gjorts några riktiga forskningsstudier på hur skadligt är att bli exponerad dagligen för denna typ av strålning. Om det nu är så att det kan skada hornhinnan och det sker upprepade gånger så lär vi ha ett problem om några år.

Nja?

Jag gick en kurs på ett par dagar för att bli skyddsombud för laser på jobbet. Ja, då satt man på strålskyddsmyndigheten i borås i ett lektionsrum och fick i 2 dagar teoretisk utbildning där det förklarades exakt hur laser skadar vävnad och forskningen som låg bakom detta. Jag trodde aldrig jag skulle behöva min gymnasiematte igen med radianer, cos/tan, derivata etc igen... men där kom den. Kortfattat så bygger det mesta på att effekten från solen (1kw/kvm) är *preciiiiis* vad ögats olika delar tål att utsättas för en längre tid. Det hänger ihop med evolution och annat. Hur man än räknade så var det hur mycket effekt som kunde absorberas, vid olika våglängder, pulslängder och med diverse avstånd osv. Men den effekten som ögats olika delar tål, det hängde ihop med solen. Sedab visades det hur dna påverkades över tid, celler och liknande hur dom betedde sig vid olika våglängder, hur djupt in i huden/ögonen effekten nådde och absorberades och hur det absorberades och hur det gav skador... väldigt överväldigande men jag tyckte det kändes som att det var den ena "riktiga" studien efter den andra som visades för oss och det har bedrivits seriös forskning i detta sedan 60-talet.

Sedan, när vi hade fått allt det här förklarat och vi hade räknat och börjat fatta hur det hängde ihop så labbades det på detta i, jag minns inte riktigt, 10 (?) laborationssalar. Jag reagerade på ett fall där en extremt jobbig laser som lyste på ett kritvitt papper och dess reflektion var helt säker att stirra på i dagar. Jag tyckte det var jobbigt efter 10 sekunder... man fick lära sig att det finns olika typer av skadligt ljus. I vissa fall skadar det direkt och i exemplet med den där lasern som var så ljusstark så är det en mentalt skadlig arbetsmiljö att befinna sig i.

Jag som jobbar dagligen med 1550nm laser, var orolig att man kunde skada synen osv. Det visar sig att ja, det kan skada hornhinnan... om du i stort sett håller dig under 1cm ifrån en pigtail (som har extremt kraftig "vidvinkel") men att i övrigt händer inget om du hanterar grejerna korrekt, den lasern tränger inte in i vävnad, den absorberas (och blir till värme) i hornhinnan och vätskan i ögat. Det är typ någon watts värme. Helt ofarligt, även över tid... och det är just den typen som används i lidar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Nja?

Jag gick en kurs på ett par dagar för att bli skyddsombud för laser på jobbet. Ja, då satt man på strålskyddsmyndigheten i borås i ett lektionsrum och fick i 2 dagar teoretisk utbildning där det förklarades exakt hur laser skadar vävnad och forskningen som låg bakom detta. Jag trodde aldrig jag skulle behöva min gymnasiematte igen med radianer, cos/tan, derivata etc igen... men där kom den. Kortfattat så bygger det mesta på att effekten från solen (1kw/kvm) är *preciiiiis* vad ögats olika delar tål att utsättas för en längre tid. Det hänger ihop med evolution och annat. Hur man än räknade så var det hur mycket effekt som kunde absorberas, vid olika våglängder, pulslängder och med diverse avstånd osv. Men den effekten som ögats olika delar tål, det hängde ihop med solen. Sedab visades det hur dna påverkades över tid, celler och liknande hur dom betedde sig vid olika våglängder, hur djupt in i huden/ögonen effekten nådde och absorberades och hur det absorberades och hur det gav skador... väldigt överväldigande men jag tyckte det kändes som att det var den ena "riktiga" studien efter den andra som visades för oss och det har bedrivits seriös forskning i detta sedan 60-talet.

Sedan, när vi hade fått allt det här förklarat och vi hade räknat och börjat fatta hur det hängde ihop så labbades det på detta i, jag minns inte riktigt, 10 (?) laborationssalar. Jag reagerade på ett fall där en extremt jobbig laser som lyste på ett kritvitt papper och dess reflektion var helt säker att stirra på i dagar. Jag tyckte det var jobbigt efter 10 sekunder... man fick lära sig att det finns olika typer av skadligt ljus. I vissa fall skadar det direkt och i exemplet med den där lasern som var så ljusstark så är det en mentalt skadlig arbetsmiljö att befinna sig i.

Jag som jobbar dagligen med 1550nm laser, var orolig att man kunde skada synen osv. Det visar sig att ja, det kan skada hornhinnan... om du i stort sett håller dig under 1cm ifrån en pigtail (som har extremt kraftig "vidvinkel") men att i övrigt händer inget om du hanterar grejerna korrekt, den lasern tränger inte in i vävnad, den absorberas (och blir till värme) i hornhinnan och vätskan i ögat. Det är typ någon watts värme. Helt ofarligt, även över tid... och det är just den typen som används i lidar.

Bra inlägg

Jag är också övertygad om att det finns massor av studier kring skadlighet av laser, vilket det onekligen finns

Som Neil deGrasse Tyson säger, och jag parafraserar: Vi har koll på all fysik ovanför bordet, det finns inget mer att utreda.
Men visst, effekten av vissa saker på mänsklig vävnad kanske kräver ytterligare lite forskning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

IR- strålning är vad du upplever som värme när solen lyser på dig (inkl på 1550nm våglängd), men magnituder kraftigare än någon LIDAR någonsin kommer att ha.
Har man suttit i en IR-bastu vet man att 2000W IR är gött, och ögonen brinner inte upp.

Det går utmärkt att förstöra sin kamera via att zooma in solen, och tydligen är det en dålig idé att zooma in LIDAR enheten också, tror inte det kommer ställa till med några större problem. Self-driving bilar har ju rullat 100-tusentals km med LIDAR på taket utan att grilla stans alla kameror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeeK:

Finns ju bilar som har kamerorna igång hela tiden.

Eller med säkerhetssytemen i framrutan med kameror som har olika brännvidd som vid möte med en volvo lidar inte ska brännas sönder

Jag pratade precis med ingeniörena /testarna på LIDAR om just detta, systemet är i gång när bilen ligger i "Drive".
"risksonen" är ca. 2m framför bilen, och det är framför allt moderna mobiler som är utsatta efter dom ofta har snålat precis på det filtret som behövs för den våglängden eftersom det blir/är för tjokt.
Så visst, om du befinner dig två meter framför en körande volvo och håller upp din mobil för att ta en snyggt bild på "taxiskylten" så kan du få färgade pixlar i din kamera......

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Nu backas ju påståendena upp av modern vetenskap, inte av företag som vill tjäna pengar

Men som alltid, iakta försiktighet

Som sagt, inte alls insatt i denna teknik, men det är väl rätt vanligt att det är utvecklarna själva (beroende på vart och vad som utvecklas) som sköter kontrollerna Det med tanke på att de kanske är ensamma om kunskaperna kring produkten (tänker där med på läkemedel än annat). Sedan har vi ju tidsfaktorn också...många saker kan verka vara ofarligt till en början, men visa sig orsaka kroniska sjukdomar, cancer, infertilitet etc. först efter långvarig exponering även under tidigt satta gränsvärden.

Med tekniken i Volvo blir det lite som: "alltså, klart vår nya lösning som ska göra oss rikare kommer påverka omgivningen, typ peppra sönder kameralinser och liknande, men det är ju inte farligt för människor". Det kliar automatiskt i kroppen när jag läser sånt.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_swede:

En åsikt du baserar på vadå ?

Lasereffekt väldigt starkt reglerat enligt IEC 60825. En produkt som är skadlig för ögonen släpps inte ut på marknaden. Anledning till att ~1500nm laser inte är skadligt på samma sätt är att det absorberas av hornhinnan, och når därför inte ögats känsligare delar. Hornhinnan tål ganska mycket effekt innan det blir ett problem, precis som med dom kamerorna som faktiskt har ett filter.

Men du kanske vet bättre än dom flera hundra människorna som arbetat med detta och varit involverad i certifieringsprocessen ?

Fantastiskt
Budskapet måste spridas till alla som fått sina ögon skadade av laserpekare. De har inga problem eftersom en produkt som är skadlig för ögonen inte släpps på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickeLT2:

Fantastiskt
Budskapet måste spridas till alla som fått sina ögon skadade av laserpekare. De har inga problem eftersom en produkt som är skadlig för ögonen inte släpps på marknaden.

Du menar laserpekare sålda i Sverige (i hyffsad närtid), och inte privatimport från aliexpress?

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickeLT2:

Fantastiskt

https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/laser/om-las....

Om du ska sälja en laserpekare som skadar ögonen så behöver du tillstånd.
Vi kan väl anta att såna som skadar ögonen och inhandlats från kina-sidor knappast har sådana tillstånd.

Citat:

För att hantera starka laserpekare, det vill säga laserklass 3R, 3B eller 4, med en uteffekt över 1 milliwatt (mW), krävs tillstånd från Strålsäkerhetsmyndigheten. Du behöver tillstånd för att inneha, tillverka, köpa, ta emot, använda, sälja, ge bort, låna eller hyra ut eller föra in starka laserpekare till Sverige. Att bryta mot reglerna kan ge böter eller fängelse i högst två år.

Tillstånd ges endast till den som behöver laserpekaren för ett godtagbart ändamål och endast om det kan antas att laserpekaren inte kommer att missbrukas.

Den som har tillstånd att yrkesmässigt sälja eller hyra ut starka laserpekare till personer eller företag måste förvissa sig om att dessa i sin tur har tillstånd. Det är försäljarens ansvar att kontrollera att köparen har tillstånd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Om jag inte minns fel så sitter det fortfarande systemkameror med spegelreflex i fartkameror. Sensorn blir bara utsatt för ljus under slutartiden.

Vad jag vet tillverkades den sista spegelreflex-kameran från de stora tillverkarna (Canon, Sony, Nikon, etc) för några år sedan, så om de inte har ett eget lager av dem har de nog gått över till spegellösa nu.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Undrar hur många som aldrig skulle tänkt tanken att testa sin kamera mot lidarn som gör det nu bara för att det varnas om risken? Många som fastnat med tungan mot en lyktstolpe när det varit kallt ute helt i onödan av samma orsak.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Helt korrekt rubrik, men jisses.

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Medlem

Stakars bilinfluenzas; volvotok biltok cartok

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Nja?

Instämmer med det du säger. Har arbetat i många år med svetsning av drevsatser och där användes just laser för att svetsa. Dessa hade ju dock en effekt som gör den skadlig i stort sett hela tiden och hade en våglängd på 10.6um.

Det som är bland det farligaste är ju hur lasern ändras i optiken och fokuseras på en så liten punkt. Med lasern vi använde kunde man bränna hål på en kycklingfilé på några sekunder även ur fokus, blev bara en stor krater i kycklingen, gjordes även test där man under 5 sekunder gjorde en grop på 10cm i diameter med ofokuserad stråle i en plexiglas-bit.

Det jag jobbade med var Co2-Slab laser från Rofin på 6KW, otroligt frän teknologi men också något man måste ha bra koll på och respekt för, med tanke på att man inte ser det förns det är för sent oftast.

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Medlem

Frågan är varför Volvo eller rättare sagt Geely vill slå ut fattiga människors både mobilkameror och syn (rika filmar inte bilar). Jag tror det handlar om att rika ska få ännu mer makt. Genom att förstöra telefonkameror behöver dom köpa nya och om även synen pajar behövs dyr assistans som ledhund. Resultatet blir en koncentration av makt till eliten.

Novus Ordo Seclorum

Permalänk
Medlem

7 Dagar gammal artikel ligger längst upp på startsidan..vilket julskämt

Permalänk
Medlem

Skulle säga att varje förstörd telefonkamera behöver Volvo ersätta.
Det kan helt enkelt inte vara någons annans ansvar än Volvo själva att att behöva se upp att filma en Volvo med Lidar-sensor.
Väljer Volvo att skicka ut strålar som förstör vanliga mobilkameror så får dom stå sitt kasst.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

7 Dagar gammal artikel ligger längst upp på startsidan..vilket julskämt

Hoppas du inte lidar allt för mycket.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Jag gör ju det

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Inte säker om det var en felskrivning eller om det blev ett "pun" av en ren händelse...Lidar

Well played sir!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Inte säker om det var en felskrivning eller om det blev ett "pun" av en ren händelse...Lidar

Well played sir!

Hihi, ja det var meningen.
Kunde skrivit ”pun intended” eller med versaler (LIDAR) men kanske bättre när det inte är lika uppenbart.

Ah, eller blinksmiley istället för vanlig.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia