Elbilar vs Bränslebilar - Diskussionstråden

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

Ny studie: Avgaser inte längre största utsläppsboven
Avgaser är inte längre den största orsaken till partikelföroreningar. En ny studie visar att slitage från däck och bromsar är den största utsläppsboven i städer. Nu föreslås att fokus inte enbart riktas mot omställning till elfordon.
https://www.di.se/hallbart-naringsliv/ny-studie-avgaser-inte-...

Ändå ska elbilar undantas "miljözoner".... jaja

Jag läste häromdagen hur elbilar genererade 80% mindre bromsdamm i snitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Yupp, elbilar håller på att eliminera bromsdamm.

Regen, bromstrummor på väg tillbaka och Mercedes verkar vara på väg med en helt elektrisk broms.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Viktigt att man jämför helheten där dock. Du kanske skapar mindre bromsdamm, men elbilar sliter ju istället hårdare på däcken och skapar mer gummirester där. Så frågan är vilket som är det bättre valet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Viktigt att man jämför helheten där dock. Du kanske skapar mindre bromsdamm, men elbilar sliter ju istället hårdare på däcken och skapar mer gummirester där. Så frågan är vilket som är det bättre valet?

Precis, helheten och där har fossila bilar inget att hämta så det är inte en fråga om vilket som är bästa valet.
Finns ju många undersökningar som visar att elbilarna är bättre för miljön trotts att dom på vissa punkter kan vara något sämre.
https://alltomelbil.se/elbil-battre-for-miljon-trots-okat-dac...

Sen kan jag köpa att en elbil inte passar alla och deras behov, men att försöka få det till att en elbil skulle vara sämre för miljön (om det nu är det som styr ens val) då ser man inte helheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det som är underbart med våra elbilar är att vi slipper att åka och tanka de på macken i tid och otid. Underbart mycket tid man slipper i vardagen med det.

Bor du på en plats där det är många mil till närmaste, enda mack? För det låter väldigt underligt att man skulle tänka på att tanka bilen särskilt mycket. Jag tankar 1-2 gånger i månaden. Tar ca 2-3 minuter per tillfälle, och jag gör det när jag ändå passerar ett ställe där man kan tanka.

Om jag hade haft elbil hade jag däremot behövt lägga en stor del av min fritid på att åka runt till laddstationer på stan för att hålla den laddad. Väldigt många här i landet bor inte i villa, och kan därmed inte ladda "hemma".

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Bor du på en plats där det är många mil till närmaste, enda mack? För det låter väldigt underligt att man skulle tänka på att tanka bilen särskilt mycket. Jag tankar 1-2 gånger i månaden. Tar ca 2-3 minuter per tillfälle, och jag gör det när jag ändå passerar ett ställe där man kan tanka.

Om jag hade haft elbil hade jag däremot behövt lägga en stor del av min fritid på att åka runt till laddstationer på stan för att hålla den laddad. Väldigt många här i landet bor inte i villa, och kan därmed inte ladda "hemma".

Behöver inte ha villa för att kunna ladda i vardagen, många garageplatser man hyr har laddstolpar, man kan ofta ladda på jobbet om man tar bilen dit eller så finns det gott om publika. Gäller såklart inte alla då det ser olika ut men jag har aldrig haft problem med laddningen trots att jag bott i lägenhet.

Kan säga att tankningen har däremot tagit en jäkla tid när man ska köa av E4an i rusningstrafik för att sen köa för att komma på den igen. Överlag la jag mer tid på att ordna “bränsle” i bilen när jag körde bensinbil än när jag körde elbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Behöver inte ha villa för att kunna ladda i vardagen, många garageplatser man hyr har laddstolpar, man kan ofta ladda på jobbet om man tar bilen dit eller så finns det gott om publika. Gäller såklart inte alla då det ser olika ut men jag har aldrig haft problem med laddningen trots att jag bott i lägenhet.

Kan säga att tankningen har däremot tagit en jäkla tid när man ska köa av E4an i rusningstrafik för att sen köa för att komma på den igen. Överlag la jag mer tid på att ordna “bränsle” i bilen när jag körde bensinbil än när jag körde elbil.

Väldigt få som inte bor i villa har möjlighet att ladda en elbil annat än på "publika" laddstationer. Och tiden för det blir många storleksordningar längre än för att tanka en bränslebil.

Jag förstår inte vad du menar med "köa av E4:an i rusningstrafik". Det låter ju som det sämsta tänkbara tillfället att tanka. Om du har ett ställe du kan tanka på i hemorten så borde det gå att planera in när man ändå åker och handlar eller liknande.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Väldigt få som inte bor i villa har möjlighet att ladda en elbil annat än på "publika" laddstationer. Och tiden för det blir många storleksordningar längre än för att tanka en bränslebil.

Jag förstår inte vad du menar med "köa av E4:an i rusningstrafik". Det låter ju som det sämsta tänkbara tillfället att tanka. Om du har ett ställe du kan tanka på i hemorten så borde det gå att planera in när man ändå åker och handlar eller liknande.

Vet inte om det är väldigt få eller inte. Men sanningen är att många BRFer har laddare på sina parkeringsplatser, många jobb med parkeringsplatser har laddare. Det är absolut inte begränsat till enbart villaägare att ha en kontinuitet i att smidigt få laddning i bilen.

Med det sagt så passar det inte alla, för vissa är elbil smidigare pga hur deras infrastruktur runt/i vardagen ser ut. För andra är det sämre.

Med vänlig hälsning, någon som bor i radhus med gemensam parkering där det finns laddare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafsen:

Vet inte om det är väldigt få eller inte. Men sanningen är att många BRFer har laddare på sina parkeringsplatser, många jobb med parkeringsplatser har laddare. Det är absolut inte begränsat till enbart villaägare att ha en kontinuitet i att smidigt få laddning i bilen.

Med det sagt så passar det inte alla, för vissa är elbil smidigare pga hur deras infrastruktur runt/i vardagen ser ut. För andra är det sämre.

Med vänlig hälsning, någon som bor i radhus med gemensam parkering där det finns laddare.

Visst, men den lösningen är fortfarande ovanlig. Om 6-8 år kommer det säkert vara mycket mer spritt, men i dag är det få som på riktigt har möjlighet att ladda hemma, undantaget de som bor i villa/radhus och har parkering på tomten.

Också väldigt, väldigt många som inte har parkeringsplats på jobbet utan måste stå på en kommersiell parkering. Och åter många kan inte ta bilen till jobbet pga brist på parkering eller för höga kostnader. Så det är fortfarande en välbärgad minoritet som i praktiken har möjlighet att ha en elbil.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nej det blir inte längre på publika stationer än att tanka, brukade stå över natten på någon av alla laddplatser som låg lika långt från hemmet som den normala parkeringen (antingen i garage eller på gatan), tidsåtgång i ca 30 sekunder för att koppla in kabeln och blippa en tag. Och det var om det inte laddades på arbete vilket är väldigt utbrett i de fall där arbetsplatsen inte ligger mitt i stan.

Det var ju i rusningstrafik vi använde bilen mest eftersom den gick till/från arbete så det var oftast då det behövde tankas, att vi kunde tanka två veckor senare när vi skulle ut på söndagstur hjälper inte för att ha tillräckligt med bränsle.

Det är helt enkelt inte så svartvitt att bara för att man inte bor i villa så kan man inte ladda hemma utan det går super för massvis med folk som inte bor i villa.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av cyklonen:
Skrivet av martinot:

Det som är underbart med våra elbilar är att vi slipper att åka och tanka de på macken i tid och otid. Underbart mycket tid man slipper i vardagen med det.

Jag är nog med @cyklonen här. Nu har jag förvisso aldrig haft en förbränningsmotorbil, så jag har egentligen ingen intuition för hur mycket tid och energi man lägger på tankning. Men jag föreställer mig att man knappast "åker" och tankar, utan man gör det när man ändå är ute. Det verkar alltså inte ta så mycket tid eller energi i anspråk, tänker jag.

Har man däremot elbil utan hemmaladdning får man avsätta en hel del tid specifikt för att åka och ställa den på laddning. Dessutom måste man ofta ha flera dagars framförhållning, då en uppsjö olika faktorer kan ställa till det: alkoholintag, att man är borta hela dagen, att laddstolparna är upptagna, att laddningen tar lång tid, att man ska använda bilen …

Ser att det i de senaste inläggen har diskuterats i vilken grad det är vanligt att kunna ladda hemma i lägenhet. Det är förstås svårt att säga något om det i absoluta termer – vilket ingen heller verkar göra. Kan iallafall anekdotiskt bidra med att jag har kört elbil i snart fyra år utan att kunna ladda hemma. Jag lyfte frågan i föreningen en gång, och då var intresset verkligen noll, kanske för att jag var föreningens enda elbilist. Nu, några år senare, är vi typ tre, på hundra lägenheter.

Göteborgs Stads parkeringsplatser med laddstolpar kostar 10 kr/h att parkera på under dag- och kvällstid (2 kr/h på natten), och de ska därtill ha saftiga 5 kr/kWh för elen. Jag kan inte ta bilen till jobbet, som ligger mitt i stan utan parkeringsmöjligheter. Det enda realistiska alternativet för mig har därför varit att ladda utanför arbetstid på Volvo Lundbys parkering som ligger ca 10 minuter till fots från min bostad.

Det är som tur är billigt att ladda där, men stolparna är begränsade till 3,7 kW, vilket innebär att man ofta kan behöva ladda i många timmar. Det hela har fungerat för mig som entusiast utan familj, men jag kan inte tänka mig att någon med familj skulle välja elbil i min situation. Det behövs mer hemmaladdning, även för folk som inte bor i hus!

Jag är medveten om att din poäng, @martinot, är att elbil med hemmaladdning är smidigare än fossilbil. Så är det förstås. Min poäng är att skillnaden dock inte är så värst stor, men att skillnaden mellan fossilbil och elbil utan hemmaladdning kan vara mycket påtaglig.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det är helt enkelt inte så svartvitt att bara för att man inte bor i villa så kan man inte ladda hemma utan det går super för massvis med folk som inte bor i villa.

Inte massvis, men en del. Har inte påstått att det var svartvitt, men har man villa/radhus med parkering på tomten har man i princip alltid möjlighet att ladda hemma. Bor man i lägenhet, är det sällsynt, även om det kommer att bli vanligare med åren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Inte massvis, men en del. Har inte påstått att det var svartvitt, men har man villa/radhus med parkering på tomten har man i princip alltid möjlighet att ladda hemma. Bor man i lägenhet, är det sällsynt, även om det kommer att bli vanligare med åren.

Hur får du det till att det är sällsynt? Varenda stad har fullt med laddare inne i städerna så de flesta som bor där kan ställa sig på en utan problem, precis så som jag gjorde i flera år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Hur får du det till att det är sällsynt? Varenda stad har fullt med laddare inne i städerna så de flesta som bor där kan ställa sig på en utan problem, precis så som jag gjorde i flera år.

Hemma. Att behöva åka till en publik laddplats, med den kostnaden och tidsåtgången det innebär, är inte rimligt i ett normalt livspussel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vi har 16 laddare på 50 platser, brf lägenhet. Över rondellen har vi 6 snabbladdare och ytterligare 3min med bil 12 snabbladdare.

Nu bor jag 15min utanför Stockholm city men enligt min bil så har 70+ laddare inom 10min.

Sen ni som har elbil utan hemmaladdning, testa att planera era inköp där det finns laddning.

Ica, vissa köpcentrum har ju gratis laddning medan man är där. Visst inte så att man får full tank men det någon mil

stavfel
Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hemma. Att behöva åka till en publik laddplats, med den kostnaden och tidsåtgången det innebär, är inte rimligt i ett normalt livspussel.

Du verkar inte veta hur det fungerar, man åker inte till en laddplats utan de finns runt där man normalt parkerar. Det är ingen extra tidsåtgång utan när du kommer hem efter jobbet ställer du dig på en plats runt hörnet från porten (som man brukar med gatuparkering) eller i garaget bredvid där du normalt hyr en plats i och så kopplar du in en kabel över natten.

De senaste 5 åren har det verkligen exploderat i antalet publika laddare för oss som bor i lägenhet och vill ha elbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Du verkar inte veta hur det fungerar, man åker inte till en laddplats utan de finns runt där man normalt parkerar. Det är ingen extra tidsåtgång utan när du kommer hem efter jobbet ställer du dig på en plats runt hörnet från porten (som man brukar med gatuparkering) eller i garaget bredvid där du normalt hyr en plats i och så kopplar du in en kabel över natten.

De senaste 5 åren har det verkligen exploderat i antalet publika laddare för oss som bor i lägenhet och vill ha elbil.

Så ser det i alla fall inte ut i Göteborg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Så ser det i alla fall inte ut i Göteborg.

Beror såklart på exakt var du bor men det finns massvis med sådana laddare som täcker in många människor i Göteborg också, finns som sagt i de flesta städer.

Gå in på Chargefinder.com så kan du se hur många det egentligen är, rätt bra täckning inne i våra städer idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Beror såklart på exakt var du bor men det finns massvis med sådana laddare som täcker in många människor i Göteborg också, finns som sagt i de flesta städer.

Gå in på Chargefinder.com så kan du se hur många det egentligen är, rätt bra täckning inne i våra städer idag.

Jag vet inte i vilken drömvärld du lever. Kollade centralt i Uppsala som exempel.
Närmaste ställe är ett parkeringshus. Dom tar 250 spänn för att stå över natten dock med gratis el, något som snarare är dyrare än för motsvarande körsträcka i bensin/diesel.
Det är lite billigare att stå på gatan. Men att hitta en ledig plats nära där du bor plus att priset för laddning ligger på 4kr/kWh.

Med detta sagt så behöver du fortfarande flytta din bil från laddplatsen till där du normalt parkerar. Det praktiska med att ha bil försvinner fort om den står ett par kvarter bort.

Visa signatur

Hög lön löser inga världsproblem, men löser många världsliga problem man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast med boendeparkering på gatan är problematiskt som det är att hitta en parkeringsplats. Har flera jag jobbat med, och en bror, som levt med det systemet. Ibland kan det krävas en halvtimmes cirkulering i området bara för att få tag i en ledig plats. Att då också ha turen att hitta en av få med laddstolpe känns helt orimligt att behöva förlita sig på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Jag vet inte i vilken drömvärld du lever. Kollade centralt i Uppsala som exempel.
Närmaste ställe är ett parkeringshus. Dom tar 250 spänn för att stå över natten dock med gratis el, något som snarare är dyrare än för motsvarande körsträcka i bensin/diesel.
Det är lite billigare att stå på gatan. Men att hitta en ledig plats nära där du bor plus att priset för laddning ligger på 4kr/kWh.

Med detta sagt så behöver du fortfarande flytta din bil från laddplatsen till där du normalt parkerar. Det praktiska med att ha bil försvinner fort om den står ett par kvarter bort.

250 spänn inkl el är billigt så länge det är 11+ kW vilket verkar vara det vanligaste idag, hade hamnat under 10 kr milen för de elbilar jag haft vilket är med marginal billigare än motsvarande bensinbil varit. Även 4 kr/kWh hade varit klart billigare än bensinbil för mig (men nu handlade det inte om priset).

Nu har jag inte erfarenhet av hur det är att stå på gatan i Uppsala men till och med centralt i Stockholm är det rätt lätt att få laddplats på gatan eftersom bensinbilar inte får stå på dem, brukar vara lättare att få en laddplats än en vanlig plats. Tanken är att man laddar bilen över natten när man behöver och tar den till jobbet dagen efter, sen parkerar man där man brukar parkera.

Skrivet av cyklonen:

Fast med boendeparkering på gatan är problematiskt som det är att hitta en parkeringsplats. Har flera jag jobbat med, och en bror, som levt med det systemet. Ibland kan det krävas en halvtimmes cirkulering i området bara för att få tag i en ledig plats. Att då också ha turen att hitta en av få med laddstolpe känns helt orimligt att behöva förlita sig på.

De flesta publika laddplatser är skyltade så endast laddbara fordon får stå på dem (eller till och med krav på pågående laddning), min erfarenhet av att åka omkring med elbil i olika städer de senaste åren är att det är bra mycket lättare att hitta en ledig plats med laddning än en utan.

Går igenom Stockholm på väg till/från jobbet och det är oftast smockfullt på gatorna utom just på de med laddare, till det kommer alla garage som har laddare i sig.

Har som sagt kört elbil i massa olika städer där det alltid funnits lediga laddare överallt, och jag har aldrig haft en egen laddare utan några som helst problem, så mitt råd är att testa och se hur det funkar innan du skriver av det helt utan erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Har som sagt kört elbil i massa olika städer och aldrig haft en egen laddare utan några som helst problem, så mitt råd är att testa och se hur det funkar innan du skriver av det.

Jag kommer aldrig äga en elbil, av många skäl. Primärt för att jag sannolikt aldrig kommer att ha råd (kanske 2040-2045 om det finns 20-25 år gamla, begagnade, för motsvarande ca 10-15k). Men också för att elbilar är så nya att de har all den där skitelektroniken som stör mig som förare (det piper, vibrerar och sånt). Min gissning är att jag inte kommer att äga en bil tillverkad senare än ca 2012-2013.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

De flesta publika laddplatser är skyltade så endast laddbara fordon får stå på dem (eller till och med krav på pågående laddning), min erfarenhet av att åka omkring med elbil i olika städer de senaste åren är att det är bra mycket lättare att hitta en ledig plats med laddning än en utan.

Jag gick in på Chargefinder. Enorma områden i Gbg saknar i princip helt laddplatser enligt kartan, som större delen av Majorna och Masthugget. Jag räknar till 12 platser i hela kombinerade Biskopsgården/Länsmansgården. I mitt bostadsområde finns det noll. Närmaste gatuparkering eller parkeringsplats med laddare är över en kilometer bort fågelvägen (säkert 1.5-2 ggr längs väg). Och då handlar det om 2-4 platser per ställe. Det verkar bara vara i de allra dyraste och mest centrala delarna av stan som det finns hyfsad täckning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag kommer aldrig äga en elbil, av många skäl. Primärt för att jag sannolikt aldrig kommer att ha råd (kanske 2040-2045 om det finns 20-25 år gamla, begagnade, för motsvarande ca 10-15k). Men också för att elbilar är så nya att de har all den där skitelektroniken som stör mig som förare (det piper, vibrerar och sånt). Min gissning är att jag inte kommer att äga en bil tillverkad senare än ca 2012-2013.

Allt det du klagar över i en elbil är exakt samma i en fossilbil då det är EU regler som styr att de skall finnas

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Allt det du klagar över i en elbil är exakt samma i en fossilbil då det är EU regler som styr att de skall finnas

Jag vet, men för bränslebilar finns det äldre alternativ. För elbilar finns det (i princip) inte det.

Jag vill understryka att jag inte har nåt emot elbilar rent principiellt. Hade jag haft råd, bott i villa/radhus och hade haft en som var från före de nya, idiotiska reglerna, hade jag gärna haft en. För mina körmönster hade även en ganska liten elbil funkat fint. Nästan alla mina resor är kortare än ca 50 km totalsträcka och de flesta är under 15 km. På de få, längre resor (140-150 km enkel väg) jag gör hade det varit ok med 1-2 laddstopp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"Dieselbilarna är enorma vinnare när vi jämför värdeminskningen. Den dieselbil som tappat minst har bara tappat 71 000 kr i värde på tre år. En elbil kan ha minskat 381 000 kronor på samma tid."
https://carup.se/galna-dieselklippet-vinst-pa-310-000-kr-mot-...

Lite varning för sensationsjournalist men kanske intressant att diskutera.
Köpa ny elbil känns lite väl osäkert och biltillverkarna låter bli att sänka priset. Istället sockrar de privatleasingpriset men det känns som konstgjord andning för att hålla uppe restvärdet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Yupp, elbilar håller på att eliminera bromsdamm.

Regen, bromstrummor på väg tillbaka och Mercedes verkar vara på väg med en helt elektrisk broms.

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/el...

bättre att ha kvar sin äldre bil ett tag längre än att köpa ny elbil. Eftersom alla idag har sin bil i ca 3-5 år så kommer det vara mer miljöovänligt. Gäller att konsumera mindre helt enkelt.

Hoppas de lyckas bättre än senast de försökte 2001, blev tydligen en katastof, inte många av dessa på marknaden längre om några.
https://www.automotorsport.se/nyheter/mercedes-far-elektronis...

Skrivet av Shepherds pie:

"Dieselbilarna är enorma vinnare när vi jämför värdeminskningen. Den dieselbil som tappat minst har bara tappat 71 000 kr i värde på tre år. En elbil kan ha minskat 381 000 kronor på samma tid."

Köpa ny elbil känns lite väl osäkert och biltillverkarna låter bli att sänka priset. Istället sockrar de privatleasingpriset men det känns som konstgjord andning för att hålla uppe restvärdet.

V70 stiger i pris för att folk vill ha driftsäkra bilar. Elbilar borde vara det men det har visat sig att de ofta har små elektroniska problem som ställer till det och kvalitetsproblem, fast det gäller även nya fossilbilar också, elektroniken ställer till det helt enkelt och tillverkarna vill spa så mycket pengar det går. Tror folk att skärmarna är för att det gynnar säkerhet eller är modernt? nej det är för att det är billigare än knappar och reglage.
Värdeminskningen är ett annat massivt problem.

Får se när elbilar kostar i min prisklass (10k) och är enkla och inte ser ut som rymdskepp inuti. Har åkt tesla och att navigera med menyn underkörning är inte speciellt innovativt eller modernt och definitivt inte säkert. Bad ägaren som satt bredvid att sköta den när jag körde och vill ändra saker eller koppla funktioner till de små rullarna på ratten.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

Är nog främst för att nypriserna på elbilar generellt stått still eller sjunkit de senaste 3 åren medan nypriset på bensin-/dieselbilar ökat. En ny Passat börjar ju runt 500k idag och motsvarande Kodiaq de kollat på kostar strax under, jämför man deras begagnatpris mot vad den kostar idag så så är det klart högre värdeminskning.

Så ska man estimera värdeminskningen framåt så är det nog mer rimligt att tro att de har ganska likvärdig värdeminskning i procent iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/el...

bättre att ha kvar sin äldre bil ett tag längre än att köpa ny elbil. Eftersom alla idag har sin bil i ca 3-5 år så kommer det vara mer miljöovänligt. Gäller att konsumera mindre helt enkelt.

Hoppas de lyckas bättre än senast de försökte 2001, blev tydligen en katastof, inte många av dessa på marknaden längre om några.
https://www.automotorsport.se/nyheter/mercedes-far-elektronis...

Med grön el som vi har i Sverige så har naturen tjänat in det på några få år, folk äger bilar i snitt 15år i Sverige och bilar rullar ~20år. Den där artikeln är snart också tio år gammal så har hänt en hel del

Det där är en helt annan sorts broms, här har du om den nya https://www.motortrend.com/news/mercedes-benz-in-drive-brake-...

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av MacAllan:

Precis, helheten och där har fossila bilar inget att hämta så det är inte en fråga om vilket som är bästa valet.
Finns ju många undersökningar som visar att elbilarna är bättre för miljön trotts att dom på vissa punkter kan vara något sämre.
https://alltomelbil.se/elbil-battre-for-miljon-trots-okat-dac...

Sen kan jag köpa att en elbil inte passar alla och deras behov, men att försöka få det till att en elbil skulle vara sämre för miljön (om det nu är det som styr ens val) då ser man inte helheten.

Det är komplicerat, tillräckligt så att man kan hävda nästan vad som helst och ändå i någon mening ha rätt.

PM2.5 lär minska tack vare elbilar, eller i alla fall den ca 1/3-del som kommer från NEE. Detta då bromsar står först störst andel där av NEE

PM10 är mer jämnt skägg, här är NEE från däck långt mer signifikant. Vidare lär undersökningen gjort en tabbe då de hävdar att däckslitage är proportionellt mot vikten. Finns väldigt mycket simuleringar och modeller kring detta, och likt t.ex. flödesförluster är denna process lite för komplex att kunna beskrivas med en enkel formel. Men om man förenklar det väldigt långt är slitage proportionellt mot vikt upphöjt i 1,5-2,5 (varierar beroende på en rad faktorer).

Min gissning är att de använt statistik kring hur ofta däcks byts kontra fordonets vikt. Det man missat då är att det som spelar roll här är mängden däckutsläpp, tyngre (och även motorstarkare) fordon har större och bredare däck -> de släpper ut mer när de förbrukat en uppsättning däck.

Sen är tyvärr detta än i raden av saker: det vi historiskt fokuserat på då det varit vad man haft problem med, men man har då missat andra dåliga effekter som börjar bli relevanta långt senare när det ackumulerats "tillräckligt". "Forever chemicals" är nog bästa exemplet, vi använde dessa i nästan 100 år innan de riktigt började ställa till det!

I fallet däck står PM2.5/PM10 bara för ca 1/10-del av totala utsläppet, ett snabbt ökande problem är partiklar större än PM10 som ackumulerats i marken (främst då mark som odlas). Var länge ett "osynligt" problem, men har nu allt mer visat sig ställa till det. Är nog främst detta som fått EU att lyfta upp däck på miljöagenden inför kommande miljöklasser. Här är elbilar sämre än ICE av flera skäl.

Fast främst tror jag elbilar egentligen är en dåligt för just miljödelen då det ger helt fel bild. Det vi måste göra om vi ska klara det vi vet att vi måste klara oss räcker inte en övergång till elbilar på långa vägar. Så blir fel meddelande när man säger "byt till elbil så har du gjort din del".

Ska man verkligen lösa detta måste vi tyvärr köra/åka mindre bil, rapporten pekare ju på att varje person som tar buss istället för bil ger en x5 förbättring på miljön medan byte till elbil handlar om 10-tals procent (och i vissa fall en försämring).

Det skrivet: just kring däck-delen kommer känner jag ändå att jag kommer bidrar "tillräckligt". Trodde jag skulle tycka det var hel-häftigt med acceleration/prestanda i elbil, men det är marginellt bättre körglädje i en elbil än att åka SL-buss (dock långt bättre punktlighet i egen bil...). Nästa bil lär bli en elbil, men för min del blir det en timid sådan då enda kravet är att köra from A till B. Den kommer både vara billig och försäkra samt äta mindre däck

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer