Elbilar vs Bränslebilar - Diskussionstråden

Permalänk
Medlem

Det vettigaste vore att reglera bilars storlek. Inte förbjuda, men skatta bort stora bilar. En normalbil för fem personer behöver inte väga mer än runt 1.4-1.5 ton, på ca 4.3 x 1.7 m. Låt säga att man sätter en fordonsskattenivå som utgår från en norm på 1000 kg tjänstevikt. Fordonsskatten skulle då kunna vara t ex 500 x (tjänstevikt/1000)^6 kr. En normalbil på 1400 kg skulle då få en skatt på ca 3700 kr. En bil på 2100 kg skulle få en skatt på ca 43 000 kr. Det skulle få bort dessa monster till bilar som har blivit så dominerande i dag.

Mindre bilar ger lägre resursförbrukning vid tillverkning, lägre energiförbrukning vid användning, mindre däck som därmed släpper mindre mängd partiklar. Trafiken blir säkrare eftersom fordonen blir mindre och lättare. Parkeringsplatser behöver inte vara lika stora (eller kan slippa behöva göras större, som är fallet i dag).
Kombinerat med en generell sänking av fartgränser, så skulle det göra mycket för ökad trafiksäkerhet, minskad energiförbrukning, minskad lokal förorening och sänkt buller.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av Chrisism8:

Viktigt att man jämför helheten där dock. Du kanske skapar mindre bromsdamm, men elbilar sliter ju istället hårdare på däcken och skapar mer gummirester där. Så frågan är vilket som är det bättre valet?

Självklart, dock tror jag att jag läste att flera städer fått bättre luft när elbilarna blivit fler. Kan ha drömt dock, är inte helt säker på vart jag läste det.

Sen är det inte eldriften i sig (nåja) som sliter mer på vägar och däck. Det är ju vikt och hur gasglada folk är. Att ändra kurvan för vridet till ett med lägre slitage borde vara enkelt och förhoppningsvis blir även bilarna lättare i framtiden med bättre batterier etc.

Många bränslebilar är väldigt tunga idag också, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det skrivet: just kring däck-delen kommer känner jag ändå att jag kommer bidrar "tillräckligt". Trodde jag skulle tycka det var hel-häftigt med acceleration/prestanda i elbil, men det är marginellt bättre körglädje i en elbil än att åka SL-buss (dock långt bättre punktlighet i egen bil...). Nästa bil lär bli en elbil, men för min del blir det en timid sådan då enda kravet är att köra from A till B. Den kommer både vara billig och försäkra samt äta mindre däck

Skulle misstänka att vi får regleringar på acceleration mm för elbilar snart, redan gamla diesel SUVar hade för mycket motor för Svensson att hantera och elbilarna är värre. Så fort de är majoritet lär man rulla ut såna regler

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag kommer aldrig äga en elbil, av många skäl. Primärt för att jag sannolikt aldrig kommer att ha råd (kanske 2040-2045 om det finns 20-25 år gamla, begagnade, för motsvarande ca 10-15k). Men också för att elbilar är så nya att de har all den där skitelektroniken som stör mig som förare (det piper, vibrerar och sånt). Min gissning är att jag inte kommer att äga en bil tillverkad senare än ca 2012-2013.

Skrivet av Aka_The_Barf:

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/el...

bättre att ha kvar sin äldre bil ett tag längre än att köpa ny elbil. Eftersom alla idag har sin bil i ca 3-5 år så kommer det vara mer miljöovänligt. Gäller att konsumera mindre helt enkelt.

Hoppas de lyckas bättre än senast de försökte 2001, blev tydligen en katastof, inte många av dessa på marknaden längre om några.
https://www.automotorsport.se/nyheter/mercedes-far-elektronis...
V70 stiger i pris för att folk vill ha driftsäkra bilar. Elbilar borde vara det men det har visat sig att de ofta har små elektroniska problem som ställer till det och kvalitetsproblem, fast det gäller även nya fossilbilar också, elektroniken ställer till det helt enkelt och tillverkarna vill spa så mycket pengar det går. Tror folk att skärmarna är för att det gynnar säkerhet eller är modernt? nej det är för att det är billigare än knappar och reglage.
Värdeminskningen är ett annat massivt problem.

Får se när elbilar kostar i min prisklass (10k) och är enkla och inte ser ut som rymdskepp inuti. Har åkt tesla och att navigera med menyn underkörning är inte speciellt innovativt eller modernt och definitivt inte säkert. Bad ägaren som satt bredvid att sköta den när jag körde och vill ändra saker eller koppla funktioner till de små rullarna på ratten.

Jag gillar era prioriteringar i livet. Ni båda har enligt era signaturer datorer för minst det dubbla av er bilbudget. 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Jag gillar era prioriteringar i livet. Ni båda har enligt era signaturer datorer för minst det dubbla av er bilbudget. 😆

En dator håller iaf värdet bättre än en ny elbil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genomresa:

Jag vet inte om jag är så förtjust i beskrivningen av hela norra halvan av landet som "ociviliserat".

Du kan vara lugn, det som avses är nog ingenstans i Sverige. Längsta sträckan jag hittar mellan två snabbladdare är typ 13 mil mellan Storuman och Tärnaby. Du kan köra den sträckan tre gånger på vintern med de flesta elbilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Datorn gör mer för mig än bilen så en helt logisk prioritering.

Hur tänker du om folk som köper tex frimärken för miljoner?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är ju ingen hemlighet att kinesiska staten valt att subventionera utveckling av elbilar i kina, det då man såg att det kommer bli en viktig marknad samtidigt som man hade insikten att man aldrig skulle komma ikapp väst på ICE-sidan.

Jag tror att deras främsta motivation för subsidierna var att undvika katastrofen det hade inneburit om den exploderande medelklassen fortsatte köpa fossila bilar. Peking var nära att bli obeboeligt ett tag men trenden har vänt:

Många politiker bor ju i Peking också så det hade nog hög prio.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av 0cool:

Jag tror att deras främsta motivation för subsidierna var att undvika katastrofen det hade inneburit om den exploderande medelklassen fortsatte köpa fossila bilar. Peking var nära att bli obeboeligt ett tag men trenden har vänt:

<Uppladdad bildlänk>

Många politiker bor ju i Peking också så det hade nog hög prio.

Var en del i just Peking 2016 till 2018, luften kunde vara rätt nasty under vinterhalvåret...

Men det var inte elbilar som stått för den trenden givet att andelen EV under åren 2015 till 2020 var
2015: 0,3 %
2016: 2 %
2017: 3 %
2018: 4 %
2019: 5 %
2020: 6 %

I sann Kina-anda "hanterade" de bilproblematiken i Peking genom att helt sonika ha ett rätt drakoniskt system för hur många bilar som tillåts nyregisteras per år. Mina kinesiska kollegor kallade det "lotteriet", för i praktiken var det som ett lotteri där man anmälde intresse och sedan "lottades" det ut vilka som fick en nummerplåt.

Huvudproblemet med dålig luft i Peking är (var i alla fall då) att man använde en hel del kolkraft vintertid för el/uppvärming. Det var redan då en kraftig utbyggnad av vind/solkraft i kina.

Vad är högst relevant att veta kring just PM2.5 är att avgaser var historiskt en väldigt stor bidragande orsak till det. Men det är något man lyckats göra nära nog osannolika förbättringar kring då en modern ICE släpper ut mindre än 5 % PM2.5 av vad som är fallet för en ICE med 30-40 år på nacken. Det är den överlägset största orsaken till att vinsten med elbilar blir mindre än man kanske tycker det borde ha blivit. Det kombinerat med att biltrafik är långtifrån den enda källan till PM2.5.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det vettigaste vore att reglera bilars storlek. Inte förbjuda, men skatta bort stora bilar

De som behöver barnstolar, barnvagnar och en bil som kan transportera barnen någotsånär tryggt betalar redan tillräckligt kan jag tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

De som behöver barnstolar, barnvagnar och en bil som kan transportera barnen någotsånär tryggt betalar redan tillräckligt kan jag tycka.

Det går alldeles utmärkt inom den viktbudget jag gav som exempel.

Dessutom är det så att om alla resonerar så att "jag ska minsann ha en stor och tung bil för att skydda mig", så blir det en kapprustning som leder till att alla har större och tyngre bilar, utan nån egentlig nettoökning av säkerheten. Se bara på USA.
I stället behöver man, med visst inslag av tvång, vända på den utvecklingen och få ner bilstorlekar och få ner farter, för att den vägen göra trafiken säkrare för alla.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Med den logiken kommer jag med en otroligt vanlig, nyare och säkrare kombi som jag ser ofta.

https://www.blocket.se/annons/uppsala/ford_focus_active_125hk...

Tjänstevikt: 1431kg
5/5 Euro NCAP
8 växlad automat och drar cirka 0.58 blandad körning.
Bagageutrymme: 608 liter / 1 653 liter med nerfällda säten.
Typ alla har dragkrok då det var ett billigt tillval för typ 5000kr.
Skatt: 778kr

Fullt duglig för en barnfamilj, köper man även mildhybrid versionen som lanserades runt 2021 så slipper man den oljesmorda kamremmen och man får en omarbetad 7 växlad automat som drar ner förbrukningen ytterligare och bilen är betydligt mer pålitlig.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det vettigaste vore att reglera bilars storlek. Inte förbjuda, men skatta bort stora bilar. En normalbil för fem personer behöver inte väga mer än runt 1.4-1.5 ton, på ca 4.3 x 1.7 m. Låt säga att man sätter en fordonsskattenivå som utgår från en norm på 1000 kg tjänstevikt. Fordonsskatten skulle då kunna vara t ex 500 x (tjänstevikt/1000)^6 kr. En normalbil på 1400 kg skulle då få en skatt på ca 3700 kr. En bil på 2100 kg skulle få en skatt på ca 43 000 kr. Det skulle få bort dessa monster till bilar som har blivit så dominerande i dag.

Var inte vägskatten tidigare baserad på just tjänstevikten? Kan ha fel dock, har inte levt länge nog för att betala annat än utsläppsbaserad skatt

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Var inte vägskatten tidigare baserad på just tjänstevikten? Kan ha fel dock, har inte levt länge nog för att betala annat än utsläppsbaserad skatt

Den är absolut inte kraftigt progressiv som i mitt förslag. Vad jag kan läsa mig till har den flera delar. Först fasta belopp som alla betalar, sen en avgift per enhet koldioxid bilen släpper ut vid normalförbrukning (nån form av klassning), med lite högre enhetsbelopp för högre nivåer, men det är mer eller mindre linjärt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Var en del i just Peking 2016 till 2018, luften kunde vara rätt nasty under vinterhalvåret...

Men det var inte elbilar som stått för den trenden givet att andelen EV under åren 2015 till 2020 var
2015: 0,3 %
2016: 2 %
2017: 3 %
2018: 4 %
2019: 5 %
2020: 6 %

I sann Kina-anda "hanterade" de bilproblematiken i Peking genom att helt sonika ha ett rätt drakoniskt system för hur många bilar som tillåts nyregisteras per år. Mina kinesiska kollegor kallade det "lotteriet", för i praktiken var det som ett lotteri där man anmälde intresse och sedan "lottades" det ut vilka som fick en nummerplåt.

Huvudproblemet med dålig luft i Peking är (var i alla fall då) att man använde en hel del kolkraft vintertid för el/uppvärming. Det var redan då en kraftig utbyggnad av vind/solkraft i kina.

Vad är högst relevant att veta kring just PM2.5 är att avgaser var historiskt en väldigt stor bidragande orsak till det. Men det är något man lyckats göra nära nog osannolika förbättringar kring då en modern ICE släpper ut mindre än 5 % PM2.5 av vad som är fallet för en ICE med 30-40 år på nacken. Det är den överlägset största orsaken till att vinsten med elbilar blir mindre än man kanske tycker det borde ha blivit. Det kombinerat med att biltrafik är långtifrån den enda källan till PM2.5.

Absolut, de har gjort massor med andra åtgärder också, vattenkraft, solpaneler, kärnkraft mm.

Vad gäller 40 år gamla ICE-bilar är effekten försumbar dock, nästan ingen hade bil i Kina så sent som 1995.

Jag tror deras framgångar med elbilar internationellt är lite av en oväntad bonus faktiskt, de behövde absolut för egen överlevnads skull se till at inte bilägandet passerade 50% när alternativet bara var ICE, och det lyckades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det går alldeles utmärkt inom den viktbudget jag gav som exempel.

Dessutom är det så att om alla resonerar så att "jag ska minsann ha en stor och tung bil för att skydda mig", så blir det en kapprustning som leder till att alla har större och tyngre bilar, utan nån egentlig nettoökning av säkerheten. Se bara på USA.
I stället behöver man, med visst inslag av tvång, vända på den utvecklingen och få ner bilstorlekar och få ner farter, för att den vägen göra trafiken säkrare för alla.

Skrivet av Oliver91:

Med den logiken kommer jag med en otroligt vanlig, nyare och säkrare kombi som jag ser ofta.

5/5 Euro NCAP

Fullt duglig för en barnfamilj, köper man även mildhybrid versionen som lanserades runt 2021 så slipper man den oljesmorda kamremmen och man får en omarbetad 7 växlad automat som drar ner förbrukningen ytterligare och bilen är betydligt mer pålitlig.

Beror ju på antalet barn eller prylar man behöver transportera. Poängen är att storleksbehovet varierar.

Sedan måste ju elbilar undantas från påhittet oavsett - vi vill ju sluta sprida fossilt kol i atmosfären snarast, eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Beror ju på antalet barn eller prylar man behöver transportera. Poängen är att storleksbehovet

Ja, storleken varierar beroende på behov, men det ska kosta då också.
Den exakta progressiviteten i beräkningen kan man ju diskutera, men i princip behöver den vara ungefär där för att få god effekt.

Skrivet av 0cool:

Sedan måste ju elbilar undantas från påhittet oavsett - vi vill ju sluta sprida fossilt kol i atmosfären snarast, eller hur?

Nej, poängen med det är att alla bilar ska beskattas lika, oavsett energibärare. Stora, tunga bilar är farligare i trafiken, förbrukar mer energi (även om utsläppen är väldigt låga för elbilar här), sliter mer på vägar och tar mer plats på vägar och på parkeringar. Därför behöver bilar minska i storlek, och snabbt. Även elbilar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

5/5 Euro NCAP

Ford har dock sjuka problem med tjuvström,vi får byta batteri varannan månad på 30+ firmabilar (samma fel på privata bilar,känt fel sen 2010~). Speciellt om du har dieselvärmare.

Våran partner har nu ,på de värsta bilarna installerat extra batteri,dock betyder det att bilen inte klarar miljö reglerna för där den är klassad ..

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Den exakta progressiviteten i beräkningen kan man ju diskutera, men i princip behöver den vara ungefär där för att få god effekt.

Nej, poängen med det är att alla bilar ska beskattas lika, oavsett energibärare. Stora, tunga bilar är farligare i trafiken, förbrukar mer energi (även om utsläppen är väldigt låga för elbilar här), sliter mer på vägar och tar mer plats på vägar och på parkeringar. Därför behöver bilar minska i storlek, och snabbt. Även elbilar.

Det märks att du inte har barn 😀 är mer acceleration som sliter än vikten. Och kul för lastbilar med din regel 👍

Vägskatt 80k+ bonus malus på 40k 🤣

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Datavetare
Skrivet av 0cool:

Absolut, de har gjort massor med andra åtgärder också, vattenkraft, solpaneler, kärnkraft mm.

Vad gäller 40 år gamla ICE-bilar är effekten försumbar dock, nästan ingen hade bil i Kina så sent som 1995.
https://cdnintech.com/media/chapter/70425/1706175897/media/F1.png

Jag tror deras framgångar med elbilar internationellt är lite av en oväntad bonus faktiskt, de behövde absolut för egen överlevnads skull se till at inte bilägandet passerade 50% när alternativet bara var ICE, och det lyckades.

Är väl medveten om att massor med bilar i städerna är relativt "nytt" i Kina. Var en besvikelse vid första besöket i Peking inte fick se horder av cyklister på gatorna. En stad med >20 miljoner invånare får en del utmaningar när en väldigt stor andel helt plötsligt börjar tjäna långt mer pengar som de lägger på konsumtion av olika slag...

Det var för att belysa att man inte kan förvänta sig att elbilar kommer göra något magiskt för miljön. Ta Oslo och Bergen, båda städerna ligger över WHOs rekommendation av PM2.5, båda har sett en enorm ökning av andel elbilar mellan 2020-2024. Nivån av PM2.5 är i båda städerna i praktiken identisk under dessa år.

Så i väst där vi redan hade bilar är den största bidragande orsaken till bilars minskande PM2.5 utsläpp att ICE-bilar har drastiskt minskat sina utsläpp från avgasröret här.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Ford har dock sjuka problem med tjuvström,vi får byta batteri varannan månad på 30+ firmabilar (samma fel på privata bilar,känt fel sen 2010~). Speciellt om du har dieselvärmare.

Våran partner har nu ,på de värsta bilarna installerat extra batteri,dock betyder det att bilen inte klarar miljö reglerna för där den är klassad ..

Hade bensinvärmare i min och den gjorde samma sak vid minusgrader, dock aldrig till den nivån att den ej startade men kör dagligen 10 mil till jobbet så de hann ladda sig mellan cyklerna.

Ford har dåligt andrahandsvärde av en anledning men katastrofdåliga är de inte, kör dock japanskt nu för sinnesro och vet knappt hur en verkstad ser ut

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vikt och storlek hänger ju ihop till viss del, en gammel Volvo 245 väger snäppet under 1500kg, och tar last nog för det mesta, min motsvarande i storlek (ungefär) Volvo v70 väger 300kg mer kanske. Större motor, mer komfort, bättre krocksäkerhet. Tror folk vill ha både stora och säkra bilar, det är lättare att sälja in bilar som väger mindre tror jag.

Om vi ska ha batteripack på 500-1000kg krävs en stadig bil, men det är ju batterier som är tungt. Är verkligen bränsleceller fortfarande science fiction, eller skulle det också vara tungt?

Precis som man i moderna SSDer har en SLC-cache för att hålla uppe prestanda när man använder QLC i övrigt kan man väl I bränslecellsbilar ha ett mindre batteri som ger kräm nog vid omkörning, backkörning etc. Om nu bränsleceller inte ger kräm nog.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det innebär ju att familjebilar skall kosta mer så att tvåsitsiga sportbilar kan kosta mindre, det är ju inte bra.

Det man egentligen vill åt är ju ensamma personer som kör stora bilar i onödan men det går inte att bara gå på storleken. En fylld stor bil är bättre än en liten bil som bara transporterar föraren.

Skrivet av cyklonen:

Nej, poängen med det är att alla bilar ska beskattas lika, oavsett energibärare.

Men det blir ju i praktiken ett stöd för fossilbilar på bekostnad av elbilar. Motsatsen av det vi vill.

Vi kan ju inte med god vilja skapa ordningar för att behålla bilarna som sprider gift i luften vi andas så snart motorn är på (och som är en stor procentandel av orsakerna till växthuseffekten) bara för att de väger några hundra kilo mindre än bilar som i princip bara är farliga om man krockar med dem.

Politiska påtryckningar skall ju användas för att se till att den fria marknaden gör det som är långsiktigt bra för världen istället för att kortsiktigt skövla den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Det innebär ju att familjebilar skall kosta mer så att tvåsitsiga sportbilar kan kosta mindre, det är ju inte bra.

Det man egentligen vill åt är ju ensamma personer som kör stora bilar i onödan men det går inte att bara gå på storleken. En fylld stor bil är bättre än en liten bil som bara transporterar föraren.

Se mitt tidigare inlägg om storlekskapprustning.

Elbilar behöver inte alls vara så stora som de ofta är i dag, utan det är biltillverkarna som lägger till storlek på dyra modeller för att priset ska framstå som mer aptitligt. Om man inför regler som straffar storlek, kommer bilarna att krympa och tvinga fram bättre anpassade modeller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Vikt och storlek hänger ju ihop till viss del, en gammel Volvo 245 väger snäppet under 1500kg, och tar last nog för det mesta, min motsvarande i storlek (ungefär) Volvo v70 väger 300kg mer kanske. Större motor, mer komfort, bättre krocksäkerhet. Tror folk vill ha både stora och säkra bilar, det är lättare att sälja in bilar som väger mindre tror jag.

Om vi ska ha batteripack på 500-1000kg krävs en stadig bil, men det är ju batterier som är tungt. Är verkligen bränsleceller fortfarande science fiction, eller skulle det också vara tungt?

Precis som man i moderna SSDer har en SLC-cache för att hålla uppe prestanda när man använder QLC i övrigt kan man väl I bränslecellsbilar ha ett mindre batteri som ger kräm nog vid omkörning, backkörning etc. Om nu bränsleceller inte ger kräm nog.

Gamla bilar använde mycket mer metall (nästan ingen plast) och mindre effektiva former på bärande konstruktion, såklart ökar krocksäkerheten vikten på bilarna men kan till viss del vägas upp av effektivare design.

Tror inte det är batterierna som väger 500-1000kg som du skrev utan snarare att bilen blir så mycket tyngre inklusive batteriet av alla förstärkningar som måste göras för att kunna klara den ökade vikten, vad jag kan få fram av en snabb sökning så väger 50 kWh (ganska vanlig storlek i nya elbilar) ca 300kg och 75-80 kWh (ungefär vad long range modeller brukar ha) ca 500kg.

Bilar med bränslecell (t.ex. Toyota Mirai) har ett batteri som buffert som laddas av bränslecellen.

Dessutom har dom bilarna i dagsläget många nackdelar, bland annat sämre effektivitet (ca 30-40% av vad en elbil har för hela kedjan har jag för mig), kräver infrastruktur för transport och lagring av bränslet, bränslecellerna och vätgastankarna är dyra samt kräver byte och inspektioner regelbundet.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | Gigabyte RTX 2070 | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Seagate FireCuda 520 1TB | Fractal Design Newton R3 600W | Windows 11 |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
Google Pixel 8a

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Skatten på bilen tycker jag ska beräknas likadant för elbilar och fossilbilar (kanske lite rabatt för att kompensera för att vikten måste öka med batteriet) och att sedan öka skatten på bränslet istället så att effektiva fossilbilar och bilar som inte körs mycket inte straffas lika hårt, systemet idag med t.ex. en skatt på 5000/år märks ju knappt om det är en arbetsbil som kör 10mil/dag men mycket mer kännbart för en arbetslös som kanske kör 10 km/veckan och knappt orsakar några utsläpp i jämförelse.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | Gigabyte RTX 2070 | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Seagate FireCuda 520 1TB | Fractal Design Newton R3 600W | Windows 11 |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
Google Pixel 8a

Permalänk
Datavetare
Skrivet av 0cool:

Men det blir ju i praktiken ett stöd för fossilbilar på bekostnad av elbilar. Motsatsen av det vi vill.

Vi kan ju inte med god vilja skapa ordningar för att behålla bilarna som sprider gift i luften vi andas så snart motorn är på (och som är en stor procentandel av orsakerna till växthuseffekten) bara för att de väger några hundra kilo mindre än bilar som i princip bara är farliga om man krockar med dem.

Politiska påtryckningar skall ju användas för att se till att den fria marknaden gör det som är långsiktigt bra för världen istället för att kortsiktigt skövla den.

Just nu har vi, och kanske borde ha, panik över CO2 utsläppen. På den punkten är elbilar odiskutabelt bättre.

Högre vikt är dock något man definitivt bör motarbeta, för det inte bara vid kollision det är sämre. Hög vikt är också dåligt för miljön, det ger ökad belastning på vägar (då främst mindre vägar, de stora vägarna är ju dimensionerade för fordon som väger långt mer än personbilar).

Högre vikt ger mer PM2.5, PM10. Det betyder mer material vid tillverkning.

En bil med starkare motor blir snabbare rakt fram. En lättare bil blir snabbare överallt, inte minst då den är lättare att kontrollera vid oväntade händelser.

Vi har ju sett genom åren att det går att göra rätt mycket åt specifika problem bara man sätter ljuslyktan på dem, t.ex. PM2.5 utsläpp från ICE.

Det har dykt upp en del "oväntade" problem även med elbilar. T.ex. att de är överrepresenterade i försäkringsärenden orsakade av någon form av skada på kaross. Det pågår en undersökning kring exakt varför (måste söka på den, snart ett år sedan den startade och de borde ju vara klara snart...), men misstankarna ligger på saker som högre vikt, "instant torque" och generellt sett motorstarkare bilar. De två senare är rätt lätta att fixa + det lär delvis bli självreglerande då man får betala för det via försäkring.

Ett annat problem som inte är EV-specifikt är ackumulering av partiklar från däck/bromsar större än PM10. Det har rätt nyligen hamnat på radarn och är något EU kommer väga in i kommande miljöklassning (där ställs krav på bl.a. däck).

Sen har vi "oj då, tänkte inte på det" i form av att dagens batterier är fullproppade med "forever chemicals". Det hamnade på EUs radar då någon upplyste dem om att den lagstiftning man genomförde för ett par år sedan hade förbjudit all försäljning av elbilar. Lösningen där blev den uppenbara, elbilar har ett undantag. Har får vi hoppas på solid-state batterier!

Men den stora grejen är väl ändå att det är uppenbart att EV inte är en slutgiltig lösning. Den väldigt trista sanningen är att vi måste göra långt större livstilsförändringar än att byta våra bilar från ICE till EV. Framförallt då antalet körda kilometer minskar i många länder, bl.a. Sverige, och ju kortare man kör ju mindre blir fördelen att byta till EV.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Skatten på bilen tycker jag ska beräknas likadant för elbilar och fossilbilar (kanske lite rabatt för att kompensera för att vikten måste öka med batteriet) och att sedan öka skatten på bränslet istället så att effektiva fossilbilar och bilar som inte körs mycket inte straffas lika hårt, systemet idag med t.ex. en skatt på 5000/år märks ju knappt om det är en arbetsbil som kör 10mil/dag men mycket mer kännbart för en arbetslös som kanske kör 10 km/veckan och knappt orsakar några utsläpp i jämförelse.

Håller med om att skatten borde ligga mycket mer på bränslet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Framförallt då antalet körda kilometer minskar i många länder, bl.a. Sverige, och ju kortare man kör ju mindre blir fördelen att byta till EV.

Å andra sidan underlättar det skiftet, eftersom man klarar sig med mindre bilar som har kortare räckvidd.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av cyklonen:

Å andra sidan underlättar det skiftet, eftersom man klarar sig med mindre bilar som har kortare räckvidd.

Absolut! Vi har lite mer än ett år kvar på elbilen frugan har från jobbet. Tänker jag på hur den används är det väldigt mycket att räckvidden är ett icke-problem för all varadagsanvändning, där är ett 80 kWh batteri egentligen helt onödigt.

Lite svårare att riktigt förställa sig hur irriterande det skulle vara med 20-25 mils räckvidd. I stadstrafik är det väldigt skönt, och klart minst dåligt sett till effektivitet, att köra med elbilen (även om det finns en del fördelar med V8+Borla S type i stan, folk tenderar flytta sig från vägen när de hör det ljudet, något de inte gör när man åker en elbil som är tyst när den står still (från >20 kmh är det rätt mycket samma ljud som en modern ICE, däckljud dominerar). Samma gäller vid omkörningar "loud pipes save lives"...).

Hoppas det finns vettiga prissatta begagnade elbilar när det blir aktuellt nästa år. Att köpa en ny elbil känns inte aktuellt så länge som utvecklingen rullar på en den fina takt vi har nu, det är lite väl mycket ett pengabål givet nyttan...

Visa signatur