Vad blir ditt stora Sommarprojekt™ 2025?

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör

Vad blir ditt stora Sommarprojekt™ 2025?

Sommaren närmar sig och för många av oss innebär det lite extra tid för att ta tag i vilande projekt. Kanske är det dags att bygga den där hemmaservern, uppgradera nätverket, ta sig an en Raspberry Pi eller ge chassit nytt liv med slipmaskin och sprayfärg. Oavsett om det är mjukvara, hårdvara eller något mitt emellan, är det alltid kul att sätta tänderna i något teknikrelaterat. Och nu finns det äntligen tid.

Men projekt kan förstås se ut på många sätt. Någon kanske planerar att snickra altan, bygga robotgräsklippare eller färdigställa sin egen retrohörna. Vad vi än har på gång – dela gärna med dig av sommarens planer och inspiration, så kanske fler får fart på sina egna idéer!

Så, plita ner vad du har för projektplaner!

Permalänk
Medlem

Det är några projekt igång här hemma, ser fram emot att göra stora framsteg under sommaren men man får se
Planen är i alla fall att göra klart ett rum jag hållit på med i en evighet. Kommit en bra bit, har kvar lite murarbete på murstocken och montera kamin, spackla färdigt väggar, slipa och måla, slipa golv (skippar möjligen det, då nästan hela övervåningen skulle behöva slipning), måla tak, lister, montera projektor och duk.

Några mindre projekt som att sälja bilen, så gräs på några ställen och rensa lite, diverse målning på huset, lära sonen att cykla.

Inte några IT-relaterat projekt direkt men jag kanske tar och migrerar min homeassistant från en minipc med Intel i5 från 4e gen i5 till i7 från 7e gen, förutsatt att IT ger ok till min fru att behålla den.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jag har en hall på ovanvåningen som behöver fixas till och få nytt golv innan vintern, tätningslister som måste bytas på fönster och golv.

Och så ska jag också försöka fixa till Windows 7 Ultimate på "Ultimate XP maskinen". Har för nymodiga fläktar och kylning som behöver nedgraderas lite för att kunna köra iCUE versionen som fortfarande stöder Windows 7.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Jag har en Merca från 76 som jag och min fru campat en del med. Men härom året slet jag ut den gamla inredningen med tanken att modernisera det hela. Det går dock långsammare sedan man fick barn - siktar på färdig näst-nästa sommar (för att vara lite realistisk).

Denna sommar ska tråkiga saker som bromsar ses över, och jag vill göra klart den utvändigt - nya fönster, rostlagning och ny lack (målbild: fin på tio meter).

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Ska fixa till en båt och bygga ett hus. Blir säkert fler projekt men det är vad som är på gång just nu.

Bilen på bilden ska jag renovera motorn på också. Den går bara på 4a men gick alldeles utmärkt att dra över 2 ton med den.

Permalänk
Medlem

Bygga in soptunnorna, byta staket på trädäcket, byta några pannor, fixa några droppbleck och gräva ner en stenkista. Sen blir det nog smått däremellan också. Ska försöka ta hand om två barn också.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Bygga om serverracket (ny Apollo-server), och gå igenom ca 3000 CD/DVD-spel som ska arkiveras digitalt (kopiera ner filer+scanna fodral och skivor). Och sedan försöka kränga rubbet... Så har att göra....

Permalänk
Medlem

Få ordning på mina retromaskiner. Fixa ihop en strömklump till Amiga CD32 (fick låda 3D-printad men inte hunnit montera Meanwell psu), fundera på om jag ska hitta ett bättre chassi till min Amiga 1200T, sortera och gå igenom alla disketter och hårddisk till Amiga 500 som fått pistorm och RGBtohdmi på äldre dar och nu kan köra micro sd kort.

Vet inte ens om jag behöver A1200T längre, när den hade ssd och skivläsare och min Amiga 500 snurrdisk så var det en sak, men nu är min Amiga 500 vassare och har hdmi ut. A1200 klarar ju en del spel A500 inte gör. Bättre med whdload än A500 med pistorm också.

Givetvis kommer jag inte att hinna så mycket, ska vandra i fjällen och segla med familjen, det är viktigare.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Jag korrekturläser en bok åt en vän.

Visa signatur

Konsolgubbe

Permalänk
Medlem

Ska renovera ena badrummet och reparera taket över verandan på kåken.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak, Dynavoice Challenger 15" CSB-V15 subwoofer. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem

Ooof precis köpt hus så blir en nedrans massa, är nästan klar med Polen, bara kemikalier kvar sen vänta på att den blir varm!

Ska byggas kök i källaren, ta ner två träd (ett äppelträd är åkte ner idag), nätverk ska byggas upp i huset (tror dock de får väntas med till i vinter) samt massvis med mera saker.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag har en Merca från 76 som jag och min fru campat en del med. Men härom året slet jag ut den gamla inredningen med tanken att modernisera det hela. Det går dock långsammare sedan man fick barn - siktar på färdig näst-nästa sommar (för att vara lite realistisk).

Denna sommar ska tråkiga saker som bromsar ses över, och jag vill göra klart den utvändigt - nya fönster, rostlagning och ny lack (målbild: fin på tio meter).

<Uppladdad bildlänk>

Stilig gamling!
Och ingen risk att du sliter ut det maskinella iaf.
Ordspråket var ju att man kunde köra dom till månen och tillbaka så länge det inte var några uppförsbackar

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Fortsätta skriva på min sci-fi-novell. Tar betydligt längre tid än jag räknat med, men jag ligger före Game of Thrones-schemat, åtminstone.

Permalänk
Medlem

Plocka ner och bygga upp mitt home lab med brandvägg, proxmox cluster för VM och alla vanliga self hosted services, sätta upp en dedikerad spelserver, 3D-printa diverse saker (beräknat cirka 8-10 kg filament och ev en ny skrivare).

Tur man är ledig över sommaren.

Permalänk
Medlem

Blir eventuellt att dra lite cat6a/cat8 kabel till nya gästhuset vid sommarstugan.

Visa signatur

Dator: Lian Li A3, R7 9800X3D, ASUS X670E Gene, Thermalright Phantom Spirit 120 SE, Kingston Fury@6000CL30, ASUS RTX5080 PRIME OC, Firecuda 530 2TB, 2st 990 Pro 2TB, Thermaltake SFX 1000W Platinum.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk

Mata en fullvuxen älg, det är allt, ribban är låg. Jag har vartenda år sedan lång tid gjort detta med tama älgar.
Av olika anledningar hinner jag ej med så mycket mer, jag ser mer framemot hösten.

*edit*
Man ska ha respekt för älgar, jag är dock uppvuxen bland dem. Och de älgar jag främst pratar med är uppfödd i en djurpark.

Permalänk
Medlem

Funderar på ett anno 2005 datorbygge.
Å andra sidan har jag några otroligt sexiga chassin som är aningens äldre.
Så vi får väl se vad som händer.

Permalänk
Skrivet av Rosenvik:

Fortsätta skriva på min sci-fi-novell.

Spännande. Hård eller mjuk? Säg till om du letar test-läsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Fortsätta skriva på min sci-fi-novell. Tar betydligt längre tid än jag räknat med, men jag ligger före Game of Thrones-schemat, åtminstone.

Enkelt numera om man inte har några skrupler!
Följ bara ungefär stegen nedan, anpassat för text såklart:

Permalänk
Medlem

Acid Burn bygget är ett av dom,

sen ska den gamla rallybilen ihop efter toppen varit av och blivit "renoverad"

Visa signatur

|| Ola Ekegren || Xog.gy || INITIAL D Fan ||
|| IBM Aptiva 2176 Retromod || Acid Burn ||

Permalänk
Medlem

Jag letar hus i skogarna i södra Sverige, men då jag arbetar och bor här i Södertälje och visningarna hamnar oftast fel i mitt schema så tänkte jag ägna semestern i september åt att åka på visningar, med förhoppningsvis mindre konkurrens på sensommaren Vad gäller datorer o.dyl. så finns det inget mer att göra. Har uppdaterat all hårdvara och konfigurerat allting som jag vill ha det, tråkigt nog..

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Garagerenovering samt fälla träd och gräva upp stubbar på tomten!

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xog:

Acid Burn bygget är ett av dom,

sen ska den gamla rallybilen ihop efter toppen varit av och blivit "renoverad"
<Uppladdad bildlänk>

Wow! vilken snygging!
Älskar gamla rally Saabar

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Spännande. Hård eller mjuk? Säg till om du letar test-läsare.

Lo-fi sci-fi, bäst det går! Jag är dock långt ifrån det stadiet

Skrivet av Svensktiger:

Enkelt numera om man inte har några skrupler!
Följ bara ungefär stegen nedan, anpassat för text såklart:

<Uppladdad bildlänk>

Hehe, jag nöjer mig med att använda AI för snabba beräkningar av typen "ett skepp stort som 10x Titanic, utan sköldar, åker i 10% av ljusets hastighet. Vad händer när det kolliderar med ett sandkorn?"

Permalänk

1. Familjeumgänge
2. Bostadsunderhåll
3. Trädgårdsunderhåll

Permalänk
Medlem

Redan påbörjat delar när vädret vart bättre.

1. Nytt köksgolv ✅
2. Bytt diskmaskin ✅
3. Måla om dotterns Stokke stol i ljusrosa ❌

Skulle bytt kök men gör det nästa år.

Utöver detta skall jag enbart tag det lugnt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Riva upp häcken och bygga 30m mur för att kunna minska sluttningen på tomten något. Blir nog bra men jag ser inte fram mot allt slit om jag ska vara helt ärlig. 10 pall med mursten och en tomt som gör att jag får köra in allt med skottkärra.

Ett lite roligare projekt blir att färdigställa nätverket ut till mitt fristående garage och byta ut switchen mot en som har POE.

Visa signatur

#1:
AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI RTX 4070 Super

#2:
AMD Ryzen 5 9600X || 32GB @ 6000Mhz || Radeon 6800 XT "FE"

Permalänk
Medlem

Vi håller på och bygger en utebastu hos kompisen med "talko" principen. (frivilligt arbete), planen är att den ska vara klar senast till midsommar.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Blåste topplockspackningen och hörde rejält knack på vägen hem från butiken för en timma sen. Så nu får man lägga till motorbygge närmsta dagarna. Alltid något...

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak, Dynavoice Challenger 15" CSB-V15 subwoofer. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem

Köpte stuga förra året så allt som inte går att göra på det kalla halvåret ska göras nu

Kanske ska ansöka om avlopp, borra åretrunt-vatten, grusa en ordentlig uppfart, …