Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Ja, min hyresvärd är expert på att säga till om sånt här med kort varsel, som om dom inte har nån framförhållning. Sen anger dom en tid mellan tummen och pekfingret (i bästa fall). Ibland har dom till och med satt så löst tidsspann att dom säger att hantverkarna kan dyka upp mellan 8 och 16 nån gång mellan måndag och fredag. Det är lagom kul. Men det var mest längre tillbaka, jag tror att dom har blivit aningen bättre nu. Men det finns fortfarande mycket att önska på den fronten.

Jag brukar ringa om de inte dyker upp och säga just det att Ni dök ju inte upp vilket inte ska ligga mig till last och att de inte kan (via hyresnämnden) klaga sedan (det vill säga eftersom man har samtal och tidpunkt för klagan inför värden.

En gång knackade de på när man var i morgonrock och jag bad att de skulle återkomma och hyresvärdens representant så inget utan vände på klacken och gick.

Jag visste inte att han bara skulle kolla en mätare lite snabbt xD så hade han bara sagt sitt ärende hade han naturligtvis fått utföra det.

Den värden jag bodde hos var och är fortfarande en kanonbra värd. Inte omöjliga alls. Dock så var man tvungen att referera sina rättigheter allra första gången man hade ett ärende hos dem. Men efter det var de trevliga och tillmötesgående.

Att behöva referera sina rättigheter tycker jag är synd på en sådan bra värd men OKEJ det är väl så samhället är, alla försöker dra en skäring för att se om man kan slippa eller tjäna in på X utgift/arbete...

Jag tycker bara att det är så dumt att man måste gå den vägen...

Det jag menar är att om värden säger vad han vill göra så med lite tur går det fort och du slipper avvara en hel dag på värdsliga ting.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem

https://lawline.se/answers/6773

Citat:

Det är hyresgästen som ensamt disponerar över sin lägenhet. Det innebär att hyresvärden inte har rätt att bereda sig tillträde till lägenheten utan hyresgästens medgivande. Dock har hyresvärden rätt att utan uppskov få tillträde till lägenheten för att utöva nödvändig tillsyn över denna, 12:26 JB.

Om hyresvärden vill bereda sig tillträde till lägenheten för att utföra arbete finns tre situationer som skall särskiljas i från varandra.

För det första, rör det förbättringsarbeten som inte kan uppskjutas utan skada, har hyresvärden rätt att få tillträde till lägenheten utan uppskov.

För det andra, rör det sig om mindre brådskande förbättringsarbeten som inte vållar väsentligt hinder i hyresrätten får hyresvärden tillträde till läggenheten, dock endast under den förutsättning att denne lämnat tillsägelse till hyresgästen minst en månad innan den tid som arbetet avses att företagas.

Slutligen, när det gäller övriga arbeten i lägenheten så som mindre brådskande förbättringsarbeten som orsakar väsentligt hinder i hyresrätten, exempelvis genom att hyresgästen inte kan bo kvar i lägenheten under arbetet, har hyresvärden fortfarande rätt att utföra arbetena.

Så, är det inte akut, så skall hyresvärden meddela minst en månad i förväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Ja, min hyresvärd är expert på att säga till om sånt här med kort varsel, som om dom inte har nån framförhållning. Sen anger dom en tid mellan tummen och pekfingret (i bästa fall). Ibland har dom till och med satt så löst tidsspann att dom säger att hantverkarna kan dyka upp mellan 8 och 16 nån gång mellan måndag och fredag. Det är lagom kul. Men det var mest längre tillbaka, jag tror att dom har blivit aningen bättre nu. Men det finns fortfarande mycket att önska på den fronten.

Sånt där hade jag aldrig accepterat att nån gång i veckan utan att veta exakt när det kommer okända hantverkare in till min lägenhet vad är det för klåpare till hyresvärd....

Dom ska kunna säga exakt vilken dag och om det är för eller på eftermiddagen.

Permalänk
Skrivet av VinterSolen:

https://lawline.se/answers/6773

Så, är det inte akut, så skall hyresvärden meddela minst en månad i förväg.

På senare år har vi fått OVK besiktning, praxis brukar ligga på 2 veckor förvarning står det på nätet och det stämmer med min erfarenhet. Det stora problemet är långa tidsramar som de har på sig och att de ej kommer.

En ovk besiktning går ofta supersnabbt, de öppnar dörren, kollar spisfläkten, kollar andra ventilation och går ut. Vad är problemet tycker vissa, jo helt främmande folk har varit i ens bostad ensam och man vet ej vad de har gjort.
Så jag kör med kamera, hört andra grannar gjort andra saker. Men man måste tänka på vad man gör, man får ej låsa ut hyresvärden för uppstår det en vattenläcka och den ej kommer in, så kommer man få en fin räkning sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Men man måste tänka på vad man gör, man får ej låsa ut hyresvärden för uppstår det en vattenläcka och den ej kommer in, så kommer man få en fin räkning sedan.

Man måste släppa in hyresvärden vid behov. Däremot är det ju knappt någon hyresvärd nuförtiden som har tillgång till lägenheten med egen nyckel. Nyckel i tub, serviceläge alt. att man lämnar in en nyckel när det behövs är det man kör med. Är det vattenläcka så stänger man av vattnet utanför lägenheten. I värsta, västa fall om det är superakut kan man bryta dörren.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Tvättid igår 06-10. När jag ska ner är hissen trasig. För tredje dagen i rad! Börjar med att felanmäla den. Sen bär jag en smockfull Jäll-tvättskorg och tre blötlagda långklänningar i lin (lin ska blöttläggas först). Det är tungt.

Eftersom hissen är enda sättet ner i källaren fick jag gå ut genom entrén, in genom granntrappan.

Jag hinner gå upp och ner fem gånger innan tvättiden är över och de har fortfarande inte kommit. Vi ringer på nytt och slutligen kommer de ut. Efter 5.5 timme.

Jag hör hur någon skruvar inifrån hissen och ropar ursäkta. Han öppnar och jag frågar om 5.5 timme är rimligt. Han fick samtalet en timme tidigare. Va i h? Hur kan en två månader gammal hiss kan fungera så dåligt? Hans svar överraskade mig. De som monterat hissen har gjort ett dåligt jobb och att det blir hans problem att lösa allt efter de uppstår. Hans ärlighet var positivt, men mycket i det här är inte som det ska.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Sånt där hade jag aldrig accepterat att nån gång i veckan utan att veta exakt när det kommer okända hantverkare in till min lägenhet vad är det för klåpare till hyresvärd....

Dom ska kunna säga exakt vilken dag och om det är för eller på eftermiddagen.

Ja, det är ju så det ska funka, om allt vore optimalt. Men min hyresvärd är lite dålig på framförhållning och information i allmänhet, men dom har blivit bättre. Längre tillbaka kunde dom som sagt göra som jag beskrev, men jag antar att dom fick mycket klagomål. Det är fortfarande inte optimalt, men bättre iallafall.

Permalänk

TikTok platsen gud glömde..

Jag kollar lite på TikTok, skriver inget, gör inget, jag vill bara se vad vanligt folk ser på i internet.
Det mesta är bra bortsett från reklam.
T.ex nu är det populärt med reklamklipp på flera unga tjejer och killar som gråter, sedan säger någon om man har ont om pengar så kan man låna pengar utan större frågor för att kunna göra det köp som man önskar… Det skulle gå käpprätt åt h-lvete om man följde den reklamen.

Denna reklam på ett annat ställe hade knappast fått varit kvar.

Permalänk
Medlem

Får man lov att gnälla på allt?
Är det gubbgnäll?
Att Svenne Rubins - Folköl och dunka dunka fortfarande passar in, år efter år..

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

Ofta brukar man gnälla över kontrollrutor "Är du säker att du vill ta bort" o.s.v.
Men den här gång vill jag gnälla på att det inte ploppade upp, det här kan gå riktigt åt skogen om man inte är noga.

Skulle installera om Windows och märkte att i senaste utgåvan (21600) när man kommer till rutan med partitioner, trycker på delete och poff så är partitionen borta, ingen kontrollruta här inte utan den bara försvann.
(lånad bild)

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Nu är det dags att gubb-(gum-)gnälla på Viaplay! Jag ska inte orda alls över kostnaden, eftersom jag har lånat det av en god vän som inte behöver sitt streamingpaket för tillfället. Men efter att inte ha använt den på några veckor, så upptäckte jag nyss att de har börjat mata på med reklamavbrott i programmen! Jag snabbgooglade och såg att jodå, numera finns tydligen ett betalpaket med reklam, det verkar vara det jag har. Det måste ha börjat nyligen, hur länge har det funnits?

Nu faller det enda incitament jag hade för betalstreaming, att där slapp man reklamen! Visserligen med tidsmässigt kortare avbrott än t.ex. gratistjänsten Pluto, men jag tycker ändå att man borde slippa reklam på en betaltjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

Nu är det dags att gubb-(gum-)gnälla på Viaplay! Jag ska inte orda alls över kostnaden, eftersom jag har lånat det av en god vän som inte behöver sitt streamingpaket för tillfället. Men efter att inte ha använt den på några veckor, så upptäckte jag nyss att de har börjat mata på med reklamavbrott i programmen! Jag snabbgooglade och såg att jodå, numera finns tydligen ett betalpaket med reklam, det verkar vara det jag har. Det måste ha börjat nyligen, hur länge har det funnits?

Nu faller det enda incitament jag hade för betalstreaming, att där slapp man reklamen! Visserligen med tidsmässigt kortare avbrott än t.ex. gratistjänsten Pluto, men jag tycker ändå att man borde slippa reklam på en betaltjänst.

Många streamingtjänster har ju lanserat abonnemang med "lägre" pris som då har reklam, är väl okej ändå om man inte vill betala ordinarie pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Många streamingtjänster har ju lanserat abonnemang med "lägre" pris som då har reklam, är väl okej ändå om man inte vill betala ordinarie pris?

Håller med!
Alla vill ju ha allt helt gratis i dag (mitt gubbgnäll) och det funkar inte när materialet är så dyrt att producera …

Permalänk
Medlem

Idag ska jag gubbgnälla på mig själv.
Jag ogillar att köpa/göra saker som kräver underhåll. Hur kul är det att offra sin fritid till att underhålla saker?
Ändå nu senast jag köpte nya utemöbler så köpte jag utemöbler i trä. Inte målat trä, inte tryckimpregnerat trä, utan i oljat hårdträ som behöver oljas in 2-4 gånger per säsong. Bara det där jävla bordet tog en timme igår, nu har jag en soffa och två fotöljer kvar att olja in denna omgång...

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!