Ska bygga "inte gaming" burk till svärpäron. Råd?

Permalänk

Ska bygga "inte gaming" burk till svärpäron. Råd?

Tjenare. Nu är det så att jag fått uppgift att bygga ihop en dator till svärföräldrarna. Det enda kraven som var är att den ska passa i deras "skrivbordshål" där den gamla HP Pavilion från 2011 datorn funnits. Detta är ju det som begränsat mig lite till formfaktor som passar. När jag visat upp diverse chassin som passat så har dom båda fastnat för designen på Fractal Design Terra Jade.(Snygg burk helt klart.)

Men då till komponenterna. Då målet är att denna ska vara Tyst och vacker. Då svärpäronen inte är några som sitter och väntar på att bli draftade till Silver Snipers osv, Så överväger jag att dom bör klara sig fint på en 5500GT eller en 5600G då den har integrerad GPU, Sedan har jag 2st gamla DDR 8GB stickor 3600MHZ som jag tänker dom kan få kombinerat med en m.2 på en 1tb.
PSU på 450w(den som kvalite för priset när chassit lutar mot att bli en Terra.)

Trodde aldrig att en mer "Bas" pc skulle vara knepigare att konfigurera.

PS: Anledningen till 5500GT eller likvärd är för att vara prisvärd(även fast Terra chassit kostar över 2k. "Design Kostar")

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

5600GT är lite billigare, samma chip så bör gå att fixa att den drar lika lite ström. Men frågan är ifall ni inte borde köra med AM5 och 8500G istället. Vad ska datorn användas till? Annars skulle man ju enkelt överleva med något ännu billigare, antingen färdigbyggd eller begagnad. DIY marknaden (nytt) är absolut knepig för en billig kontorsdator.

Permalänk
Skrivet av rwkk:

5600GT är lite billigare, samma chip så bör gå att fixa att den drar lika lite ström. Men frågan är ifall ni inte borde köra med AM5 och 8500G istället. Vad ska datorn användas till? Annars skulle man ju enkelt överleva med något ännu billigare, antingen färdigbyggd eller begagnad. DIY marknaden (nytt) är absolut knepig för en billig kontorsdator.

Användningen är väldigt basic, Surfa, Pappersarbete, Räkningar, lite bild redigering möjligen. Anledningen jag tänkte DIY är att den visuellt ser lite annorlunda ut, Formfaktorn som passar, och enklare att jobba på utifall att det är något som börjar strula. Samt att den begränsade erfarenheten jag har av fabriksbyggda datorer har vart att om man ska ha kvar datorn något längre tag så börjar de ofta att strula och support är en hinderbana.

Edit: Jag har personligen tänkt att under 7,5k borde man kunna ta sig för deras ändamål. Sen vet jag att de är nog inte så brydda om det kostar mer.

Det har möjligen blivit betydligt bättre på senare år något företag att rekommendera isf?

Permalänk
Medlem

7500kr klarar man sig på absolut utan problem, tänkte mer att en dator för sånt bör man kunna få för 2000kr nytt numera.. Eller för en femhundring begagnat då du redan har vissa delar (+ nytt chassi såklart), jag frågade också på grund av att du nämnde 2x8gb ram, 1TB ssd, 450w psu, tänkte kanske det var något annat i åtanke.

Å andra sidan kanske de vill ha full Windows 11 support och då krävs lite nyare komponenter (1300kr räcker nog fortfarande för moderkort+cpu+psu begagnat).

350w räcker ju utan problem för bygget utan gpu, annars finns 450w för någon hundring till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

7500kr klarar man sig på absolut utan problem, tänkte mer att en dator för sånt bör man kunna få för 2000kr nytt numera.. Eller för en femhundring begagnat då du redan har vissa delar (+ nytt chassi såklart), jag frågade också på grund av att du nämnde 2x8gb ram, 1TB ssd, 450w psu, tänkte kanske det var något annat i åtanke.

Å andra sidan kanske de vill ha full Windows 11 support och då krävs lite nyare komponenter (1300kr räcker nog fortfarande för moderkort+cpu+psu begagnat).

Finns psu eller ska det också köpas? Minsta är typ 500w idag, sen finns det för 300-400kr men jag valde Corsair 650W pga. att jag inte vet hur pålitliga de andra är.

https://komponentkoll.se/bild/sVhJJ.png

Nätaggregatet du valt kommer inte fungera, chassit är mITX och kräver ett nätaggregat i SFX/SFX-L storleken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unofficial_Jim:

Användningen är väldigt basic, Surfa, Pappersarbete, Räkningar, lite bild redigering möjligen. Anledningen jag tänkte DIY är att den visuellt ser lite annorlunda ut, Formfaktorn som passar, och enklare att jobba på utifall att det är något som börjar strula. Samt att den begränsade erfarenheten jag har av fabriksbyggda datorer har vart att om man ska ha kvar datorn något längre tag så börjar de ofta att strula och support är en hinderbana.

Edit: Jag har personligen tänkt att under 7,5k borde man kunna ta sig för deras ändamål. Sen vet jag att de är nog inte så brydda om det kostar mer.

Det har möjligen blivit betydligt bättre på senare år något företag att rekommendera isf?

Du har inte angett några mått på "hålet" i skrivbordet, eller vad för HP Pavilion dator dom har idag. Är det ett mATX system blir det ju billigare både när det kommer till chassi och moderkort. För ett modulärt SFX/SFX-L nätaggregat är inte billiga, och ja i ett så pass kompakt chassi som Terra vill du ha modulärt.

Permalänk
Medlem

Varför bygga i det läget?
Går att få tag på hyfsade maskiner som både är tillräckligt snabba, tysta och smidiga, men färdigbyggda.
Jag har både använt och arbetat med sådana i en sådan omfattning att jag vet hur smidiga och stabila de är, för just den typen av användning.
Lättare begagnad företagsdator från t ex Dell/Lenovo/HP lär vara mer än väl, ingår oftast Windowslicens också.
Men när det gäller sådana är den mindre formfaktorn Tiny/Mini/Micro i många avseenden bättre, då det är mindre som kan gå fel och saker är lättare att byta/komma åt.

Permalänk
Medlem

Du vill antagligen även ha ett modulärt nätaggregat för att slippa onödiga kablar.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Det visade kompatibel på Komponentkoll och står 130mm max för chassit, och psun är 125mm? Eller är det fel?

Men annars finns detta lite billigare 350w (räcker utan problem):
https://www.proshop.se/Stroemfoersoerjning/Chieftec-BFX-Smart...

Det är måtten för SFX/SFX-L nätaggregat, hade du gått in på Inet eller Fractal Designs hemsida så hade det stått under "specifikationer/specifications". Att folk använder en såpass värdelös tjänst som komponentkoll fortfarande är nästan skrattretande.

Permalänk
Viking
Skrivet av rwkk:

Fractal Design Jade Mini Tower: Maxlängd, strömförsörjning 130 mm

Corsair CX Series CX650 650 Watt PSU: Djup 12.5 cm

Eller menar du att den är för bred eller hög?

ATX och SFX har olika bredd och höjd ja.

Edit: Man kan för övrigt inte lita på komponentkoll för kompatibilitet. Alla specifikationer måste dubbelkollas, särskilt mått och priser.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Fractal Design Jade Mini Tower: Maxlängd, strömförsörjning 130 mm

Corsair CX Series CX650 650 Watt PSU: Djup 12.5 cm

Eller menar du att den är för bred eller hög?

(Lite orelevant med diskussion om Komponentkoll, men bättre design och rättare priser än prisjakt i alla fall...)

Say what? Det är ju ett Terra chassi TS ska ha, d.v.s mITX. Mini Tower är mATX chassin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshua2024:

Say what? Det är ju ett Terra chassi TS ska ha, d.v.s mITX. Mini Tower är mATX chassin.

Samma chassi, är bara Komplett som namngett den fel, samma specs. Men då är det mer att chassit saknar max bredd/höjd specifikation förutom SFX, vilket jag borde tänkt på. Ja, vi kan nog avsluta diskussionen, håller med om att SFX Psu bör/måste väljas.

Skrivet av Joshua2024:

Du har inte angett några mått på "hålet" i skrivbordet, eller vad för HP Pavilion dator dom har idag. Är det ett mATX system blir det ju billigare både när det kommer till chassi och moderkort. För ett modulärt SFX/SFX-L nätaggregat är inte billiga, och ja i ett så pass kompakt chassi som Terra vill du ha modulärt.

Mm ja, tänkte jag också på. Sen utan grafikkort så funkar troligen icke-modulärt också, den 350w har ju bara 3 extra kablar.