Windows Anteckningar får textformatering

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Amen!
Ctrl c , öppna notepad, ctrl v, ctrl a, ctrl x.

Bara för att kolla så att du vet, om du använder ctrl+shift+v så klistrar man in utan formatering.
Så slipper man oftast gå via notepad.

Jag använder mig själv ofta av notepad precis som du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Bara för att kolla så att du vet, om du använder ctrl+shift+v så klistrar man in utan formatering.
Så slipper man oftast gå via notepad.

Jag använder mig själv ofta av notepad precis som du.

Det som är synd i sammanhanget är väl just att detta, till skillnad från ctrl-v, inte är en Windowsfunktion utan att det varierar från applikation till applikation om funktionen finns eller ej.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Tyvärr fungerar det långt ifrån överallt. Snarare ett undantag bland de programmen jag använder.

Edit:
Confluence fick exempelvis nyligen stöd för Ctrl+Shift+V. Jira svär jag fortfarande över och Teams gör lite som det vill. Är livrädd för att råka ringa upp hela gruppen av misstag, vilket just Ctrl+Shift+C gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det som är synd i sammanhanget är väl just att detta, till skillnad från ctrl-v, inte är en Windowsfunktion utan att det varierar från applikation till applikation om funktionen finns eller ej.

Skrivet av walkir:

Tyvärr fungerar det långt ifrån överallt. Snarare ett undantag bland de programmen jag använder.

För mig funkar det i nästan alla program jag använder men jag använder som sagt notepad en hel del för just detta också som sagt!

Permalänk
Sötast

Möte på microsoft:

99% av våra användare älskar notepad och startar det nästan varje dag.

Bara 1% använder wordpad vilket har fler funktioner och textformatering

Vi får nog radera wordpad då.....

OCH LÄGGA IN DET I NOTEPAD! OCH LÄGGA TILL AI! OCH MARKDOWN! OCH ALLA ANDRA FUNKTIONER VI KOMMER PÅ!
SÅ FÅR VI 100% AV ALLA ANVÄNDARE I ETT PROGRAM! TJOHO!

Teknikern: "Men chefen....."
Chefen: Men pär... du ska alltid komma med technical mumbo jumbo, alla vi andra på mötet tyckte detta var perfekt! Gå nu och tryck på dina knappar så blir detta perfekt! Glöm nu inte bort att klistra in bilder vore skitballt också, det fixar vi i nästa version va? bra kör på!!

Permalänk
Medlem

Tycker det hade varit bättre att ha kvar Wordpad och låta Notepad vara just en texteditor. Detta kommer "förstöra" många textfiler när man råkar få med formatering i dem, framförallt t.ex. config-filer.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Jag ogillar verkligen flikar i Notepad, har råkat radera/överskriva så många textdokument pga detta.

Permalänk
Medlem

Så man dödade wordpad och sen gjorde notepad till wordpad... vad lönt.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+