Tips på riktigt bra datorhögtalare – ingen baslåda, bara klart och rent ljud?

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Jag kör med Yamaha HS7 på skrivbordet och de är riktigt bra!
Kör man mindre högtalare utan sub är jag rädd att man blir av med basen.

Samma här. Har haft mina i över 10 år nu. Skulle behöva mer bas (och bättre akustik), men det är kompetenta högtalare. Går man på mindre högtalare än så är en sub nästan ett måste.

Permalänk
Medlem

Jag hade Genelec tidigare och var väldigt nöjd, men dom var stora och jag sålde dom vid en flytt. Nu kör jag KRK RP8 men har innan haft RP5 som jag gillade skarpt.

https://www.gear4music.se/sv/Inspelning-and-datorer/KRK-ROKIT...

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Kör på krk rokit 5 och en sub krk 8.4. Producerar hiphop beats och är riktigt nöjd.

Visa signatur

5950X
3080
X570
64 GB G.Skill
2TB 980 Pro ] 4TB SN850X ] 2TB MX500

Permalänk
Medlem

Iloud micro är väldigt renommerade, kika lite reviews.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4221429 (Priset är per styck).
Små och låter bra. DSP. 3/8" gänga i botten så man kan montera dem väldigt smidigt om man vill.
Men som sagts tidigare, ljud är väldigt subjektivt.
Skulle jag köpa hyfsade datorhögtalare så är det dessa jag hade gått med.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du vill ha en lite mindre högtalare som fortfarande har väldigt bra ljud så kan jag rekommendera dessa:

https://www.inet.se/produkt/6306314/adam-audio-d3v-studio-mon...

De låter bra och tydligt redan på låg volym med bra samlat ljud så man kan sitta och spela på kvällen utan att störa andra i hushållet nämnvärt om det är en faktor. Dock är de ju ganska små så de kan inte magiskt lösa fantastisk bas, men jag tycker att basen är bra för storleken.

Permalänk
Medlem

Har bara ett råd. (såg att Swec tagit deras produkt som ikon för flödet)
Köp INTE Audio Pro T14.
Högtalarna har inget mellan register, kör dem som TV högtalare och dialogen är helt kass..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för Adam Audio, haft mina A3X i typ 14 år

https://www.adam-audio.com/en/

Edit sen på bollen tydligen

Permalänk
Medlem

Presonus Eris Studio 4 har jag köpt, neutrala studiomonitorer till bra pris..! Jag valde just dem då de inte har basreflexport på baksidan då jag ville ha dem ganska nära bakväggen.
https://www.djservice.se/artikel/presonus-eris-studio-4?gs=1&...

Typ 1200 kr styck. Saknar du bas så har de en sub för typ 2000 kr i litet format.
https://www.thomann.se/presonus_eris_sub_8bt.htm?glp=1&gad_so...

Med det kitet kommer du långt. 🙂

Annars ett kit med en lite enklare monitor + sub för under 3000.

https://www.thomann.se/presonus_eris_3.5_2nd_gen_subwoofer_se...

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Likt några andra här har jag också Yamaha HS7 och trodde inte jag behövde en sub tills jag skaffade en

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av DasIch:

Samma här. Har haft mina i över 10 år nu. Skulle behöva mer bas (och bättre akustik), men det är kompetenta högtalare. Går man på mindre högtalare än så är en sub nästan ett måste.

Skrivet av Wizbro:

Likt några andra här har jag också Yamaha HS7 och trodde inte jag behövde en sub tills jag skaffade en

Håller med. Men ska man klara sig utan sub så är högtalare med 6.5" element minimum IMO. Allt blir bättre med en dedikerad subba.

Permalänk

Har kört med Edifier 3000pro ett par år nu, och de låter bra ,kan tyckas var lite stora men du får ett bra ljud för pengarna.

Permalänk
Medlem

Iloud Micro Monitors Mycket bra små högtalare! Kanske lite för lite djupbas beroende på vad du lyssnar på

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Har bara ett råd. (såg att Swec tagit deras produkt som inkon för flödet)
Köp INTE Audio Pro T14.
Högtalarna har inget mellan register, kör dem som TV högtalare och dialogen är helt kass..

Låter som ett problem jag hade med mitt (ganska dyra) stereo system. Ljudet hanterades som 5.1 så ljudet gick ut i en centerkanal som såklart inte finns i mitt tvåkanalssystem. Att kolla film/tv var värdelöst då dialog knappt hördes, så jag fick höja volymen bara för att få sprängda trumhinnor i nästa scen när en explosion gick av. Till slut gissade jag mig till felet. Så jag köpte en center och därmed var mitt problem löst.

Med andra ord, det behöver inte vara själva högtalarna utan någon annat som gör att ditt TV ljud blir skit.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem

Adam A4V

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera Edifier 1280DBs, underbart ljud, speciellt om du adderar en sub.

Visa signatur

Desktop: | CPU: Intel Core Ultra 7 265K | GPU: ATI Radeon RX 9070 XT 16gb | RAM: 48gb | SSD: 2 x 2tb m.2

Permalänk
Medlem

Genelec eller Neumann är väl bland det främsta du kan få. Helst med DSP med automatisk equalizer (rumskorrigering).
Följande har DSP:
Neumann KH80 eller KH120 ii
Genelec 8330

Permalänk
Medlem
Skrivet av ashashiva:

Kan varmt rekommendera Edifier 1280DBs, underbart ljud, speciellt om du adderar en sub.
<Uppladdad bildlänk>

Slår ett slag för Edifiers jag också. Mina heter R1280T och jag köpte dem för ~90€ för kanske 4 år sedan (hos Jimms, bra butik). Väldigt bra ljud, har de kopplade till just datorn samt min skivspelare. Har även provat TV:n, och det är ett härligt inlevelsefullt ljud när man tittar på film.

Visa signatur

GeForce 3 > 9800 Pro > X800 > 7800 GTX > 8800 GT > 4870 CF > 6870 CF > 280X > 390 > Vega 56 > 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av vipers:

Låter som ett problem jag hade med mitt (ganska dyra) stereo system. Ljudet hanterades som 5.1 så ljudet gick ut i en centerkanal som såklart inte finns i mitt tvåkanalssystem. Att kolla film/tv var värdelöst då dialog knappt hördes, så jag fick höja volymen bara för att få sprängda trumhinnor i nästa scen när en explosion gick av. Till slut gissade jag mig till felet. Så jag köpte en center och därmed var mitt problem löst.

Med andra ord, det behöver inte vara själva högtalarna utan någon annat som gör att ditt TV ljud blir skit.

Audio Pro säljer ingen center till deras T14, de säljer en sub dock men den hjälpte inget..

Menar ljudet är bättre i TV'n min, å ännu bättre i Yamaha ljudlumpan..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

enligt min mening finns det bara ett enda val i övre prisklass och det är Kanto Ora 4 och håll dig borta från Edifier jag har 1750 bt och syrran r1600.
r1600 har bra bas men resten är katastrof och r1750 är bokstavligen tvärt om.

Efter jag lyssnat på Kanto Ora 4 utan sub det var bokstavligen dag och natt mot Edifier.
Jag har själv planer på byta till Kanto Ora 4 och sedan lägga till Kanto sub 8, mycket pengar med ca 4+4k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panthro:

enligt min mening finns det bara ett enda val i övre prisklass och det är Kanto Ora 4 och håll dig borta från Edifier jag har 1750 bt och syrran r1600.
r1600 har bra bas men resten är katastrof och r1750 är bokstavligen tvärt om.

Efter jag lyssnat på Kanto Ora 4 utan sub det var bokstavligen dag och natt mot Edifier.
Jag har själv planer på byta till Kanto Ora 4 och sedan lägga till Kanto sub 8, mycket pengar med ca 4+4k

Den här reviewern valde iaf Edifier M60 när han jämförde mot Kanto Ora. Sen får man tänka på att Kanto Ora kostar mer än det dubbla.
https://www.youtube.com/watch?v=1wSNPyXoy_4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ch|CkeN:

Jag är inte ute efter något 2.1-system eller separat subwoofer – vill bara ha två riktigt schyssta högtalare som står på skrivbordet och låter bra. Alltså gärna nåt aktivt stereopar med klart och rent ljud. Behöver inte spela superhögt eller ha öronbedövande bas, jag är inte audiofil direkt – men jag gillar när ljudet känns "rätt", typ.

Utan subwoofer så lär du sikta på lite större element, 6,5" och uppåt, enligt mig. Och då springer det iväg rätt snabbt med storleken Det är väldigt svårt att rekommendera ljud utan att veta vad motparten förväntar sig. Absolut bästa är att sticka iväg och provlyssna lite alternativ och peka på vad du tycker är OK eller inte. Finns stor risk att du blir rekommenderad ett par mindre 3" bordshögtalare ur studiomonitorer-segmentet - och blir direkt besviken på avsaknaden av bas, fast det är en helt korrekt rekommendation. Allt beror på.

Skrivet av Ch|CkeN:

När det kommer till budget så är jag inte helt låst. Ett par tusen är helt fine. Men jag är nyfiken på om man faktiskt hör någon skillnad mellan grejer för typ 2000 kr, 4000 kr eller 6000 kr – eller om det mest är marginalnytta efter en viss nivå? Finns det nån "sweet spot" där man som vanlig dödlig känner att det verkligen var värt det?

Om vi tar dina Logitech som höll i 12 år, så ställ dig själv frågan om 2000 eller 6000 spelar någon roll i längden om ytterligare 12 år? Bra ljud ångrar man sällan

Min absoluta rekommendation kring datorhögtalare till normalsvensson som vill doppa tårna i "bra högtalare som inte är logitech"-träsket:

• Ett par mindre typ 3" studiomonitorer - gärna ett par som inte är speciellt studio-hardcore med helt rak kurva

• Finns redan många fina rekommendationer i tråden

• En liten baslåda, behöver inte vara en stor 12", räcker fint med en 6" faktiskt

• Ett bra sätt att styra grejerna, gärna en extern DAC med en trevlig fysisk volymratt och hörlursförstärkare

• Stativ/bordsstativ för att rikta högtalarna korrekt

• = budget typ 5-10k

Jag själv kör med ett par Adam A3X i kombination med en Adam Sub8, rattar med Audioengine D1, har högtalarna på ett par bordsstativ och basen på ett par isoleringskuddar.

Köp högtalarna först, och komplettera med bas i framtiden om du saknar det.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ch|CkeN:

Tja!

Jag är på jakt efter nya högtalare till datorn och tänkte höra om det finns några bra tips här. Har i dagsläget ett par Logitech Z4 som jag köpte begagnat i Umeå för typ 12 år sen (!), så det känns väl helt ärligt som att det är dags att uppgradera.

Jag är inte ute efter något 2.1-system eller separat subwoofer – vill bara ha två riktigt schyssta högtalare som står på skrivbordet och låter bra. Alltså gärna nåt aktivt stereopar med klart och rent ljud. Behöver inte spela superhögt eller ha öronbedövande bas, jag är inte audiofil direkt – men jag gillar när ljudet känns "rätt", typ.

Har en Fiio K7 DAC, så tänker att det kanske kan hjälpa lite när det kommer till att få ut bättre ljud – men vet inte om det gör någon större skillnad i praktiken?

När det kommer till budget så är jag inte helt låst. Ett par tusen är helt fine. Men jag är nyfiken på om man faktiskt hör någon skillnad mellan grejer för typ 2000 kr, 4000 kr eller 6000 kr – eller om det mest är marginalnytta efter en viss nivå? Finns det nån "sweet spot" där man som vanlig dödlig känner att det verkligen var värt det?

Tar tacksamt emot alla tips – både specifika modeller och allmänna tankar!

Rekommederar dessa: Klipsch Reference R-41PM eller Klipsch Reference II R-50M. Klipsch gör jävligt bra ljud som passar både till Film och Musik. Har själv varit sugen på att köpa dessa själv många gånger, men har dock ej blivit av sen jag köpte deras 3.1 soundbar anläggning "Cinema 600".

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Många svar är som ligger utanför TS satta önskemål, så jag kan väl lika gärna dra mina 50 ören också ;
Focal solo 6 ST6. Mina står på golvstativ intill skrivbordet som i sin tur står längs med en kortvägg
så Focalarna står lämpligt i hörnen, vinklade inåt mot lyssningspositionen.
Subbas behövs därmed inte och din DAC skulle nog funka utmärkt med dessa via XLR -> RCA-adapter.

Jag har haft några olika högtalare i olika storlekar i den här setupen, men dessa är mina första
närfältsmonitorer / studiohögtalare. Har nu haft dem ett år och har inga som helst planer på byte.

Visa signatur

Hemma : Ryzen 9 3900X | X470 | 64GB | RTX5080 | 2TB M.2 | W11 pro | LG C4 42" | Benchmark DAC3 B / HPA4 | Focal Solo 6 ST6
Borta : MSI Raider 18 HX A14VHG | RME ADI-2 DAC FS | Denon AH-D9200

Permalänk
Medlem

Om studiomonitorer är det du vill sikta in dig på så följer här mina två cent:

Som många rekommenderat så är Genelec och Yamahas modeller riktigt bra. Jag har i dagsläget Yamaha HS 8:or hemma och de är suveräna för sin prisklass, HS 7 likaså. HS 8:orna är ju dock ganska stora..
Genelec är onekligen svårslagna men tycker Yamaha är minst lika bra sett till ljudkvalitet per krona, de är inte ljusår efter i ljudkvalitet i respektive storlek men betydligt billigare.

Om du inte nöjer dig med att bara lyssna på väldigt låg volym så vill jag starkt avråda från att ta minsta tänkbara modeller, oavsett märke. Genelec inkluderat. Även om de gör topnotch monitorer så kan så små monitorer inte låta i närheten lika bra som större modeller. Elementen och lådorna är för små för att ge ett lika bra ljud rent fysiskt/akustiskt. Jag har prövat Genelecs minsta och de imponerar för sin storlek absolut, men det är en helt ojämförbar upplevelse med modellerna som är större, även av "sämre märken" enligt mig. Man får inte ut hela ljudrymden ur de minsta.
Men här vet ju du dina behov bäst till syvende och sist. Ett tips oavsett vad du vill ha, är att gå till en fysisk butik och provlyssna om du vill hitta rätt.

Om en inte är villig att punga upp vad Genelecs mellanstora/stora monitorer kostar, som hade varit mitt val om jag var rik. Så hade jag kikat på Yamaha HS 5 eller HS 7 beroende på hur stora du vill ha. Avråder i alla fall starkt de minsta modellerna om du inte vill vara väldigt begränsad i volym och vara beredd att tappa en del av ljudbilden om du vill lyssna i högre än 10dB.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av ashashiva:

<Uppladdad bildlänk>

Sjukt bra för pengarna, tror jag betalade 800 kr. BT är rock solid.
Har också 1380 men tycker att 1280 har fylligare ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Audio Pro säljer ingen center till deras T14, de säljer en sub dock men den hjälpte inget..

Menar ljudet är bättre i TV'n min, å ännu bättre i Yamaha ljudlumpan..

Har T14 på jobbet plus en sub på mitt kontor.
Låter helt okey skulle jag säga om avståndet blir rätt.
Sitter man för nära så blir det inte bra men jag misstänker inte de är tänkta att ha en meter från lyssningsposition.
Låter mer som det är något annat som strular för dig.

Permalänk
Medlem

Kör Edifier R2000DB sedan 4 år tillbaka, spelar grymt bra!
Kan inte svara på om den är värda ~800:- mer än lillebror R1700DB dock, köpte mina som demoex 🙂

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | GIGABYTE X570 AORUS MASTER | 32GB Corsair Vengeance RGB PRO | Gigabyte Radeon RX 6800 XT 16GB AORUS MASTER

Permalänk
Medlem

Hakar på den här tråden då jag är ute efter liknande som TS - bra stereohögtalare till dator, budget upp till ungefär 3000:-
Men, med ett extra krav. Högtalarna måste ge bra ljud även när man spelar på låg volym! (Bor i lägenhet, och vill kunna använda dem nattetid utan att störa grannarna.)
Alltför många högtalare tappar en del frekvensområden när man sänker volymen för mycket.

Permalänk
Medlem

Kolla på https://www.referenceaudio.se/produkt/devialet-phantom-reacto...

Bra ljud inte så stor tänk er ett stort påsk ägg i size, men inte billiga...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Erik_T:

Hakar på den här tråden då jag är ute efter liknande som TS - bra stereohögtalare till dator, budget upp till ungefär 3000:-
Men, med ett extra krav. Högtalarna måste ge bra ljud även när man spelar på låg volym! (Bor i lägenhet, och vill kunna använda dem nattetid utan att störa grannarna.)
Alltför många högtalare tappar en del frekvensområden när man sänker volymen för mycket.

Nej det är hörseln som har olinjär känslighet medans högtalaren uppför sig linjärt.
För att kompensera för det kan man använda loudnessreglaget på förstärkaren som sänker mellanregistret när absolutnivån minskar.
En del enklare dspbaserade aktiva högtalare har ibland nån typ av autoloudness men eftersom det är en "förstärkarfunktion" så har de flesta högtalare inte nån lousnesskompensering.
Det du söker är alltså egentligen nån förstärkare med bra loudnesskontroll som ska driva en "vanligt bra " högtalare.

De som generellt har bäst loudnasskontroll är äldre Yamahamodeller, de använde en manuell typ som arbetade åt rätt håll, dvs den sänker mellanregistret i stället för att öka bas och diskant.
Ljudet går att påverka på liknade sätt i en fristående eq så handlar det om en dator som signalkälla så kan man göra en loudnesskurva med tex EQ-APO.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.