Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Samlingstråd - Avbrutna ordrar vid ’prisfel’

Permalänk
Skrivet av twit:

Jag har varken läst det material de skickar ut eller vad de skriver på sin hemsida, så det vore hemskt korkat att ge mig på en bedömning i just frågan huruvida de gjort en godtagbar friskrivning eller inte.

Med det som bakgrund antar jag ändå att Komplett vid det här laget borde ha såpass erfarenhet och borde varit i liknande situationer flera gånger tidigare att de nu är tillräckligt tydliga i sin kommunikation, men om de trots goda förutsättningar (i form av att vara en etablerad aktör som pysslat med det här länge) missar på den fronten skall de självklart också hållas ansvariga för det.

Du det antog jag också men så verkar ju inte vara fallet 😅 baserat på hur orderbekräftelsen är formulerad. Den har postats flera gånger om du vill läsa den. Oerhört slarvigt av dem helt enkelt. Då är vi nog egentligen ganska överens, så ingen idé att fortsätta diskutera (tjafsa om) petitesser.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Folk ska dock inte glömma att ARN's beslut inte är juridiskt bindande.

Från Kompletts köpvillkor:

Citat:

15. Skiljedom eller tvist

16.1 Privatpersoner: Komplett följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer i en eventuell tvist gällande reklamationer.

Förhoppningsvis följer de sina egna villkor.

Citat:

Där argumenteras att köpare ej fått orderbekräftelse, utan endast beställningsbekräftelse. Hur var det för er som köpte 9070 xt, fick ni orderbekräftelse också?

Ja, vi har enbart fått orderbekräftelse och det finns inga formuleringar i den som gör gällande att det inte handlar om en accept / bindande avtal. Inte heller i köpvillkoren såsom jag tolkar dem i alla fall, se mitt tidigare inlägg.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Ja, vi har enbart fått orderbekräftelse och det finns inga formuleringar i den som gör gällande att det inte handlar om en accept / bindande avtal. Inte heller i köpvillkoren såsom jag tolkar dem i alla fall, se mitt tidigare inlägg.

Precis. De har aldrig hävdat prisfel utan skyller på felaktigt lagersaldo och "tekniskt fel".

Emil när han lurkar i den här tråden just i detta nu:

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Nu sparar vi krafterna grabbar, ny kamp imorgon!
Kundtjänst öppnar 09

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

"Privatpersoner: Komplett följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer i en eventuell tvist gällande reklamationer "

Detta är dock inte ett reklamationsärende

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

"Privatpersoner: Komplett följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer i en eventuell tvist gällande reklamationer "

Detta är dock inte ett reklamationsärende

Jag är inte hemma på juridiska termer, men är det inte tekniskt sett en reklamation av ett avtalsbrott? Så här står det hos en juristbyrå vid snabb Googling:

Citat:

Hur gör man vid avtalsbrott?

Anser du att du blivit utsatt för ett kontraktsbrott är första steget att reklamera felet och göra motparten uppmärksam på att det kan vara fråga om avtalsbrott.

Så här kan det gå till:

Reklamera: Börja med att reklamera felet utan så kallat oskäligt uppehåll. Vad som är ”oskäligt uppehåll” beror bland annat på hur allvarligt felet är, om du som drabbats behövt tid för att bedöma läget, om det finns giltig ursäkt att dröja med reklamationen med mera. För att göra det enkelt –reklamera så snart som möjligt. Om du inte reklamerar förlorar du rätten att göra eventuella påföljder gällande.

Motparten svarar: Ofta försöker motparten korrigera misstaget. Det kanske handlar om att leverera en vara som inte levererats eller att slutföra arbetet under en tilläggstid.

Du kan ha rätt till ersättning: Även om motparten rättar sitt fel kan du ha rätt till skadestånd och/eller prisavdrag. Gör du anspråk på detta ska du påpeka det för motparten så att hen har möjlighet att göra rätt för sig eller bestrida kravet.

Är du inte nöjd? Ta eventuellt till rättsliga påföljder: Är du inte nöjd med korrigeringen och inte fått den ersättning som du krävt enligt avtalet kan du överväga att inleda en rättslig process. Konkret innebär det att du stämmer din motpart i domstol. Tänk dock på att det kan vara en krävande process. Överväg om skadan kan motivera detta.

I vilket fall ska det nog mycket till om de skulle slingra sig ur det om ARN dömer till köparens fördel.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Jag är inte hemma på juridiska termer, men är det inte tekniskt sett en reklamation av ett avtalsbrott? Så här står det hos en juristbyrå vid snabb Googling:

I vilket fall ska det nog mycket till om de skulle slingra sig ur det om ARN dömer till köparens fördel.

En reklamation gör du på en vara som du har fått, som är trasig eller inte stämmer överens med vad du har köpt. Ni har ju inte fått någon vara att reklamera

Sen så tror jag också att de hade följt ett beslut från ARN i detta ärende, men någon reklamation är det inte som ni gör.

Permalänk
Skrivet av fragande:

Följer man inte ARN:s beslut hamnar man väl på nån sorts svart lista? Förutom att förlora goodwill och anseende så kan konsumenten välja att då driva det i domstol med sannolikt samma utfall. Så ja det vore väldigt dumt av dem att inte följa beslutet.

Permalänk
Medlem

Kul att tråden lever igen på sätt och vis, men innehållet är verkligen 20 sidor långt? Galet!

Ändå kul att PC-gaming fortfarande engagerar på den här nivån

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanadagoose:

Nu sparar vi krafterna grabbar, ny kamp imorgon!
Kundtjänst öppnar 09

Jesus christ, ring inte in och börja terrorisera kundtjänst nu. Detta ligger inte på deras bord.

Permalänk
Medlem

Går det att bryta ut denna grafikkorts-diskussion igen?
Lite tröttsamt för oss o-inblandade.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Jesus christ, ring inte in och börja terrorisera kundtjänst nu. Detta ligger inte på deras bord.

Jag tror de flesta förstår att kundtjänstpersonalen inte är ansvariga för vad som hänt och det är nog inte många som "terroriserar" dem heller. Men samtidigt är kundtjänst den kanal företaget själv hänvisar till för ärenden och klagomål, så det är inte konstigt att folk hör av sig.

Om ett företag gör fel eller hanterar ett köp tvivelaktigt så har man som konsument full rätt att ställa frågor. Begära omprövning och påtala sin syn på saken så länge det görs respektfullt.

Att folk är upprörda är inte detsamma som att de beter sig illa mot personalen. Det går att hålla två tankar i huvudet samtidigt: respekt för kundtjänstpersonalen och rätt att stå upp för sina konsumenträttigheter.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Går det att bryta ut denna grafikkorts-diskussion igen?
Lite tröttsamt för oss o-inblandade.

Bryta ut från vad? Det är ju i en tråd specifikt för detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Bryta ut från vad? Det är ju i en tråd specifikt för detta?

I en samlingstråd, där nyckelordet är "samling" verkar det bara diskuteras en enda sak just nu.
Disussionen fanns dessutom i en annan tråd tidigare, där den bröts ut för att inte störa DEN tråden.
Diskussionen fanns då i sin egen tråd ett dygn eller så, för att sen hamna i denna tråd.

Det bör då i mina ögon inte vara några problem att bryta ut den igen för att inte störa denna tråd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

I en samlingstråd, där nyckelordet är "samling" verkar det bara diskuteras en enda sak just nu.
Disussionen fanns dessutom i en annan tråd tidigare, där den bröts ut för att inte störa DEN tråden.
Diskussionen fanns då i sin egen tråd ett dygn eller så, för att sen hamna i denna tråd.

Det bör då i mina ögon inte vara några problem att bryta ut den igen för att inte störa denna tråd.

Du får väl starta en diskussion om något annat då, så att det inte bara diskuteras en enda sak just nu.
Verkar ha missförstått vad samlingstråd innebär... Bara att avfölja om det inte är intressant.

Permalänk
Medlem

Någon som har hört av sig?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Du får väl starta en diskussion om något annat då, så att det inte bara diskuteras en enda sak just nu.
Verkar ha missförstått vad samlingstråd innebär... Bara att avfölja om det inte är intressant.

Om diskussionen inte stör, varför flytta den från tipstråden från början? Till egen tråd. Till denna tråd.

Nu stör den här, och ev annan diskussion drunknar. Thats why.
Men du tycker jag ska sluta följa tråden istället?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Någon som har hört av sig?

Jag har mailat och skrivit att ja är ok med ersättningsvara. Ni behöver inte betala mig någon mellanskillnad, så kräsen är jag inte. Ja kan ta ett byte rakt av

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Om diskussionen inte stör, varför flytta den från tipstråden från början? Till egen tråd. Till denna tråd.

Tråden flyttades först för att den började bli ett sidospår som inte passade in i fyndtråden då folk började diskutera prisets rimligt, juridik och annat tjafs. Tråden må ha tagit över här totalt men den passar fortfarande in under denna titel. Detta kommer inte hålla på i all evighet. Det här ämnet peakade igår och lär sakta men säkert dö ut de närmsta dagarna.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Skrivet av mrTLU:

Vilken annan diskussion om vilka andra avbrutna ordrar stör den här menar du? 🤔

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Komplett hedrar sitt erbjudande gällande 9070xt?

Alla trådar verkar borttagna så vill bara informera om att någon (jag) nyligen fått leveransbekäftelse och statusen är ändrad på komplett till Skickad.

Lade min beställning förste juni runt 12-13 tiden för den som undrar. Har svårt att se att jag är ensam

Vill egentligen bara belysa att de kanske inte är så onda trots allt. Hade absolut inga förväntningar och inga intentioner till att kriga vidare till ARN etc men trodde ju aldrig att de skulle släppa igenom ett endaste köp när det var så uppenbart felprisat. Hur många är vi haft tur?

Tråd sammanfogad med den befintliga på ämnet - MOD
Permalänk
Medlem

Det var väl snarare helt rätt pris om det blev många sålda kort 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av C*R*E*AM:

Alla trådar verkar borttagna så vill bara informera om att någon (jag) nyligen fått leveransbekäftelse och statusen är ändrad på komplett till Skickad.

Lade min beställning förste juni runt 12-13 tiden för den som undrar. Har svårt att se att jag är ensam

Vill egentligen bara belysa att de kanske inte är så onda trots allt. Hade absolut inga förväntningar och inga intentioner till att kriga vidare till ARN etc men trodde ju aldrig att de skulle släppa igenom ett endaste köp när det var så uppenbart felprisat. Hur många är vi haft tur?

Kul att en annan som la sin beställning på natten när de tipsades om har blivit avbruten då..

Permalänk
Medlem

Det diskuteras här:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1671886-samlingstrad-a...

Fick du ett mail om att den ej skulle levereras först? Eller du fick helt enkelt att den är skickad direkt?
Beställde också vid 12 men fick mail om att de ej kommer skicka kortet.

Permalänk
Medlem

Pics or it didn't happen

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Geeks
SweClockers

Syftet med lagen är att skydda konsumenter mot oseriös prissättning, inte att skapa en lucka där folk ska kunna utnyttja butikers ärliga misstag. Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster när sådana här "felpriser" uppmärksammas.

Först kommer vågen av folk som "testar" att lägga en beställning och accepterar att de kanske inte får sin vara. Sedan kommer nästa grupp, de som går all in för att kräva sin "rätt" till felet, mejlar kundtjänst, postar på sociala medier, hotar med Konsumentverket och försöker pressa ut en vinst.

Det är rätt grisigt beteende. Att se en sannolik miss och ändå försöka kräva "sin rätt" är inte att stå upp för konsumenters rättigheter, det är att urholka dem. När folk utnyttjar systemet på det här sättet så skapar det bara misstro mellan alla parter. Mer krångliga villkor och i förlängningen att det blir sämre för alla.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av C*R*E*AM:

Vill egentligen bara belysa att de kanske inte är så onda trots allt.

Den typiska tidslinjen på SnålClockers varje gång en blatant fel-prissättning sker

"Det är ju garanterat fel, men man kan ju chansa och hoppas på det bästa."

"Jag beställde 7 stycken - Det står att order är mottagen, får se om det går igenom"

"Nu har det gått en timme, men ingen förändring skedd"

"Efter tre timmar ser jag ingen uppdatering på min beställning. Jag har nu ringt, mailat och chattat med deras kundtjänst"

En minut efter midnatt:

"Fortfarande ingen uppdatering! Komplett är ONDA! Det är RENT FÖRJÄVLIGT att man inte kan köpa 3 grafikkort på halva priset utan att bli SCAMMAD. Jag kommer anmäla till ARN. Hänga på låset till kundtjänst och berätta för dem att det är min RÄTT att få köpa varan 🤡 Tur att vi på KonsumenrättsClockers FÖRSTÅR att det är fel pris. Vi VET vad våra RÄTTIGHETER är, inte som dumsvensson!!!"

Tätt följt av en hord med likasinnade som ska bojkotta och körsjunga negativa erfarenheter om butiken.

Ärligt talat hoppas jag att ingen av er får några grafikkort att tala om.
Pinsamt.

Permalänk
Skribent
Skrivet av twit:

Jag har varken läst det material de skickar ut eller vad de skriver på sin hemsida, så det vore hemskt korkat att ge mig på en bedömning i just frågan huruvida de gjort en godtagbar friskrivning eller inte.

Med det som bakgrund antar jag ändå att Komplett vid det här laget borde ha såpass erfarenhet och borde varit i liknande situationer flera gånger tidigare att de nu är tillräckligt tydliga i sin kommunikation, men om de trots goda förutsättningar (i form av att vara en etablerad aktör som pysslat med det här länge) missar på den fronten skall de självklart också hållas ansvariga för det.

Hej!

Vi måste tyvärr informera dig om att det uppstod ett större tekniskt fel hos Komplett.se den 1 juni. Felet påverkade orderbekräftelser, lagersaldo och priser på några få produkter, inklusive varan du beställde.

Detta gjorde att det såg ut som om varan fanns i lager när du lade din beställning, även om det egentligen inte stämde. Det stora prisavdraget på denna vara ledde dessutom till en enorm efterfrågan, och som nämnts på produktsidan: "Observera att vi inte kan garantera leverans eller leveranstidpunkt."
Vi har därför annullerat din beställning eftersom vi inte kommer att kunna få tag i produkten.

Vi förstår att detta är tråkigt och vi ber så mycket om ursäkt för besväret. Tack för ditt tålamod och din förståelse.

Med vänlig hälsning,

Komplett.se

Dold text

Så som de formulerat motivationen till annulering räknar jag blankt med att de aldrig kommer lagerföra Red Devil RX 9070 XT igen. För annars är det ju nästintill blålögner bara

Med det sagt: Min beställning var en ren chansning. Och ska bli intressant att följa om andra personer går igenom med ARN, och i sådant fall vad utfallet blir.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Årets klipp förmodligen, bara att gratulera.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Medlem

Alltså, kan du påvisa något som tyder på att du talar sanning eller trollar du bara?