Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

RTX 5060 Ti redan hälften så populär som RTX 5070 Ti

Permalänk
Melding Plague

RTX 5060 Ti redan hälften så populär som RTX 5070 Ti

AMD:s toppresterare lyser med sin frånvaro, måhända beroende på användarfel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Då är det som jag förutspådde att de mest intressanta korten denna generationen kommer bli RTX 5060 Ti / RTX 5070 Ti.

Känns helt klart som att de har vettigaste pris / prestanda från det gröna laget just nu.

Skulle personligen kört ett RTX 5070 Ti eller ett RX 9070 XT i dagsläget om jag hade behövt ny GPU.

Har ett msi RTX 4070 ventus 2x som både presterar över förväntan och väldigt tyst kylare för att vara budgetkylare.

Skrev fel :)
Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Tycker det är bedrövligt att nivån har blivit så lågt här att man tar Steams hardware survey som någon slags fasit för hur det se ut i verkligheten med försäljningen.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Citat:

Detta kan dock bero på att vissa modeller rapporteras som AMD Radeon(TM) Graphics, snarare än det faktiska modellnamnet. Har man som användare inte stängt av processorns inbyggda GPU i BIOS får den därmed företräde.

Eftersom det uttalade syftet med denna survey är att visa vilken hårdvara folk spelar på, måste detta ses som en bugg. Kan programmet inte själv förstå vilken GPU det skall rapportera så får de väl visa en fråga och låta folk klicka då. Den frågar ju ändå om man har en kamera, om jag minns rätt?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Om Steam väljer den integrerade grafiken istället så borde det väl påverka alla GPUer, inte bara 9070-serien?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Tycker det är bedrövligt att nivån har blivit så lågt här att man tar Steams hardware survey som någon slags fasit för hur det se ut i verkligheten med försäljningen.

Om du läser hela artikeln så kommer du till sista stycket där det står:
"Den månatliga sammanställningen bör dock tas mer som en fingervisning än för sanning, då vissa användare ifrågasätter hur informationen tolkas.".

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Om du läser hela artikeln så kommer du till sista stycket där det står:
"Den månatliga sammanställningen bör dock tas mer som en fingervisning än för sanning, då vissa användare ifrågasätter hur informationen tolkas.".

är mer eller mindre att man erkänner att man sprida falsk information eller vill bara spinna ett narativ för att få klicks utan att det har mycket nyhetsvärde. väldigt fylt att det skriva allra sist längst ner istället för att öppna med att allt det snack om hur bra vilket kort sälja entligen det få tars med en stor nypa salt.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

är mer eller mindre att man erkänner att man sprida falsk information eller vill bara spinna ett narativ för att få klicks utan att det har mycket nyhetsvärde. väldigt fylt att det skriva allra sist längst ner istället för att öppna med att allt det snack om hur bra vilket kort sälja entligen det få tars med en stor nypa salt.

Detta är en indikering, tittar du på integrerade kretsar så är de inte en speciellt hög ökning från ett kort som" sålt mer än alla 5000 serien gpuer tillsammans" så även om alla 9070 serien kort så är ökningen minimal.

Att man inte orkar läsa hela nyheten är inte artikelns fel utan personen som läser.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Detta är en indikering, tittar du på integrerade kretsar så är de inte en speciellt hög ökning från ett kort som" sålt mer än alla 5000 serien gpuer tillsammans" så även om alla 9070 serien kort så är ökningen minimal.

Att man inte orkar läsa hela nyheten är inte artikelns fel utan personen som läser.

att tar steam hardware survey som "sanningen" är idioti. först kräver det att du måste har steam installerat, sen att du blir plockat av slump för att göra den och sist så måste du gå med på det. det är klart att du kommer se mer nvidia kort på survey:n då det finns ju mer kort ute av nvidia. men då det inte är tvång att göra den och du också kommer har folk med amd kort som välja att inte tar den blir det hela lite meningslös att vara representativ på något sätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

att tar steam hardware survey som "sanningen" är idioti. först kräver det att du måste har steam installerat, sen att du blir plockat av slump för att göra den och sist så måste du gå med på det. det är klart att du kommer se mer nvidia kort på survey:n då det finns ju mer kort ute av nvidia. men då det inte är tvång att göra den och du också kommer har folk med amd kort som välja att inte tar den blir det hela lite meningslös att vara representativ på något sätt.

Ja exakt som alla undersökningar är, en indikering men inte en sanning eller slutresultatet.

Steam är den överlägset mest använda spelbrowsern

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Rätt underligt att 5090 inte ens är med på listan öht, eller så ser jag bara väldigt dåligt?
https://store.steampowered.com/hwsurvey/videocard/

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bernd_P1:

Nu tycker jag du låter lite väl pessimistisk.

Vi har väl egentligen inte nån bättre källa tillgänglig för hur användningen av olika grafikkort är fördelat än steam survey.
Ett diskret grafikkort ställt mot ett annat kan man väl ändå se trender i - vilket nyheten handlar om.
Alltså även om det samtidigt finns skit i datan så som integrerade grafikkort. Den delen påverkar rimligen lika mycket i alla led.

Men det är klart att om man har det här som dataunderlag så bör man poängtera att datan har en del brister.
Det tycker jag väl att nyheten tar upp också.

Med det sagt. Den här datan innehåller väl vanligen så pass mycket skit att man ska vara bra försiktig ;). Jag håller med dig där alltså.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Fast det verkar som den enda som argumentar för att NÅGON skulle se steam survey som "sanning" är du? Just sayin...

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av radx:

Rätt underligt att 5090 inte ens är med på listan öht, eller så ser jag bara väldigt dåligt?
https://store.steampowered.com/hwsurvey/videocard/

Men!
NVIDIA GeForce RTX 3090 är med två gånger ;).

Man kan ju undra lite om det är data som gått sönder här eller något hehe

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Om Steam väljer den integrerade grafiken istället så borde det väl påverka alla GPUer, inte bara 9070-serien?

De kan väl använda HWInfo som insamlingsprogram istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Surgubbe much?

Jag fann artikeln intressant och brukar ofta själv kolla på just dessa siffror på steam.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

Du får gärna förtydliga vad du menar, jag har läst om ett flertal gånger och det är inte riktigt klart?
Men, jag förutsätter att du menar att man ska försöka dra någon slutsats från mängden integrerade AMD-kretsar (iGPU) för att se hur 9000-serien har sålt;

I mars bumpar både "AMD Radeon Graphics" och "AMD Radeon (TM) graphics" (0,73% resp. 0,63%, totalt 1,36%) om vi förutsätter att detta är 9070 och 9070XT så ligger de ca 0.4% efter 5000-serien (1.78% totalt).
Räknar vi att hela ökningen fram till maj är 9000-serien så hamnar vi på 0,79% reps. 0,8% (totalt 1,59%) ökning för dessa, vilket inte är jättelångt efter 5000-serien, men placerar dem över det populäraste kortet (5070, 0,71%).

när du pikar hur många 9000-kort som säljs vill jag bara påminna om att det är nVidia som kom med den här "nyheten"/skryteriet:
https://www.pcmag.com/news/nvidia-says-it-shipped-twice-as-ma...

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Du får gärna förtydliga vad du menar, jag har läst om ett flertal gånger och det är inte riktigt klart?
Men, jag förutsätter att du menar att man ska försöka dra någon slutsats från mängden integrerade AMD-kretsar (iGPU) för att se hur 9000-serien har sålt;

I mars bumpar både "AMD Radeon Graphics" och "AMD Radeon (TM) graphics" (0,73% resp. 0,63%, totalt 1,36%) om vi förutsätter att detta är 9070 och 9070XT så ligger de ca 0.4% efter 5000-serien (1.78% totalt).
Räknar vi att hela ökningen fram till maj är 9000-serien så hamnar vi på 0,79% reps. 0,8% (totalt 1,59%) ökning för dessa, vilket inte är jättelångt efter 5000-serien, men placerar dem över det populäraste kortet (5070, 0,71%).

när du pikar hur många 9000-kort som säljs vill jag bara påminna om att det är nVidia som kom med den här "nyheten"/skryteriet:
https://www.pcmag.com/news/nvidia-says-it-shipped-twice-as-ma...

Nej är dessa artikelar jag hänvisar till

https://videocardz.com/newz/amd-rx-9000-series-outsells-entir...

https://www.tomshardware.com/pc-components/gpus/lisa-su-says-...

Som några här tyckte indikerade att en sinnessjukförsäljning pågick.

Angående antal integrerade kretsar och 9000 serien så kan den inte registreras som det om du inte har en ny amd cpu, vilket jag gissar inte alla har 🙂

Men att om den här registreras där, vilket jag är tveksam alla deras kort gjort, så är den totala ökningen inte speciellt hög mot tidigare steam surveys snitt. Då deras kretsar varierar i närheten av det snittet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Men!
NVIDIA GeForce RTX 3090 är med två gånger ;).

Man kan ju undra lite om det är data som gått sönder här eller något hehe

En gång i listan med alla grafikkort och en gång i listan med endast DX12.

Permalänk
Medlem

5070 Ti låter vettigast, hoppet till 5080 ger +16% vilket är lagom tamt.

Hoppet mellan 4070 Ti och 4080 var +21% som jämförelse.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av InteIdiot:

En gång i listan med alla grafikkort och en gång i listan med endast DX12.

Tack! Jag såg inte mellanrummet. My bad.
Missade det nog med search next.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Bernd_P1:

Halvvägs in i artikeln finner du också en möjlig förklaring, samt lösning, på varför RX 9070-korten inte syns i statistiken.

Nu bidrar jag själv med korrekt statistik till undersökningen. Alltid något!

Permalänk
Medlem

Det har varit väldigt mycket "napkin-math" från vissa youtubers om att AMD skulle sälja bättre än Nvidia.

Jag brukade följa Steam Survey rätt mycket förut och ställa upp lite grafer och så och från månad till månad går det inte att säga så mycket, det räknas lite olika varje månad verkar det som. Man kan se lite trender. Nvidia verka sälja ungefär som vanligt vad det verkar, det tar ett par månader så börjar dom populära korten stiga uppåt.

Att AMD skulle producera lika mycket som Nvidia det är inte realistiskt, hade launchen bombat kunde dom suttit med kort till 2030. Jag tror AMD siktar på typ ungefär 20% denna generation, det är ett bra steg i rätt riktning. Normalt kan det ta ett år innan vi ser AMD korten i steam survey. Tar det ett halvår denna gång så är det ett stort kliv framåt. Tar det tre/fyra månader så är det succé.

Men man kan absolut inte bara kolla på en månad för att dra några egentliga slutsatser. Man får vänta några månader till så får vi se om AMD ploppar upp. Och det kan mycket väl vara en halv procent helt plötsligt när Valve hittat korten, om det nu är så att vissa av dom inte reggas ordentligt.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Nej är dessa artikelar jag hänvisar till

https://videocardz.com/newz/amd-rx-9000-series-outsells-entir...

https://www.tomshardware.com/pc-components/gpus/lisa-su-says-...

Som några här tyckte indikerade att en sinnessjukförsäljning pågick.

Angående antal integrerade kretsar och 9000 serien så kan den inte registreras som det om du inte har en ny amd cpu, vilket jag gissar inte alla har 🙂

Men att om den här registreras där, vilket jag är tveksam alla deras kort gjort, så är den totala ökningen inte speciellt hög mot tidigare steam surveys snitt. Då deras kretsar varierar i närheten av det snittet

Om du läser statistiken är det inte försäljningssiffror utan polls som folk får delta i och söka sig till för att delta i. Personerna behöver inte ens äga korten i fråga.

Steam stickprov är en betydligt bättre källa för försäljningar än det. Samt resten pekar bara ut att det fanns fler 9070 kort på hyllorna vid lanseringen. Inte hur många som faktiskt säljs.

Mindfactory brukade släppa lite statistik då och då men det har inte kommit några nya nummer från dem sedan release-veckan där 5000 korten ej fanns i lager

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Om du läser statistiken är det inte försäljningssiffror utan polls som folk får delta i och söka sig till för att delta i. Personerna behöver inte ens äga korten i fråga.

Steam stickprov är en betydligt bättre källa för försäljningar än det. Samt resten pekar bara ut att det fanns fler 9070 kort på hyllorna vid lanseringen. Inte hur många som faktiskt säljs.

Mindfactory brukade släppa lite statistik då och då men det har inte kommit några nya nummer från dem sedan release-veckan där 5000 korten ej fanns i lager

Det vet jag och overclockers är de som skrev 5000 sålda första veckan

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att anonymt fråga Inet, Komplett, Amazon, Webhallen m.fl. hur många enheter de har sålt under de senaste 12 månaderna. Nog har väl Sweclockers så pass bra kommunikation med dem alla för att kunna få det att fungera? Mejla till rätt person som får skriva ut och skicka tillbaka via vanliga posten, borde inte avslöja några affärshemligheter om uppgifterna sammanställs snabbt och originalbrevet bränns. (Annat än att det går att räkna fram marknadsandelen då man har sina egna siffror i förhållande till totalen.)

Jag vill minnas att sådant har gjorts för många år sedan, varför föll det i glömska? Blev det för jobbigt för företagen att sammanställa alla 4080 och ta bort alla ordrar över 3 kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

åter igen så ifrågesätter jag steam hardware survey. då det är mer eller mindre lotteri. och att du kanske träffa mer nvidia kort än amd kort så känns det ju så att det blir ett slags confirmation bias.
hadde varit bättre att steam hade tagit infon av ALLA användre eller i alla fall skickat förfrågan ut till alla. istället för att gör en lotteri av det.
för på teknisk sätt tror jag att steam faktist fråga av hårdvaran i vilket fall av alla användare. bara att dem inte hemligt skicka in det och istället efter du har vunnit "lotteri:n" fråga dig om dem få lov att skicka in det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

åter igen så ifrågesätter jag steam hardware survey. då det är mer eller mindre lotteri. och att du kanske träffa mer nvidia kort än amd kort så känns det ju så att det blir ett slags confirmation bias.
hadde varit bättre att steam hade tagit infon av ALLA användre eller i alla fall skickat förfrågan ut till alla. istället för att gör en lotteri av det.
för på teknisk sätt tror jag att steam faktist fråga av hårdvaran i vilket fall av alla användare. bara att dem inte hemligt skicka in det och istället efter du har vunnit "lotteri:n" fråga dig om dem få lov att skicka in det.

Det är så statistik fungerar, man tar ett slumpmässigt axplock i det antal man behöver för att uppnå sin önskade statistiska säkerhet. Varför tror du att AMD-ägare är mindre benägna att svara? Vad har Valve för något motiv att "gynna" en hårdvarutillverkare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Läs på hur statistik görs... Det är sällan man tar all information. Titta på barometern för riksdagen, man tar ett axplock från olika delar och det ger ett någorlunda hum hur väljare röstar. Brukar ligga inom någon procent och de ringer väl typ 2000 personer varje gång

Precis samma sak sker på steam survey, genom att slå ihop 4-6st steam survey så är du ganska nära sanningen hur fördelningen är. Framförallt om du tittar hur % svänger mellan gångerna

Visa signatur

Permalänk

Ptoblemet med detta kortet bandbredden annars ett schysst kort till överkomlig peng.

Visa signatur

Question everything!