Permalänk
Medlem

Typ (del-)svar till alla nedan.

Många företag tar fortfarande en fakturaavgift även om du väljer e-faktura, för de vill pusha dig till att ha autogiro där de kan dra hur mycket som helst när som helst, och du då inte har koll på hur mycket det kostar, då pengarna bara försvinner rätt som det är.

Skrivet av SuperDuperKillen:

Varför skriver folk att de har fakturaavgift? Jag har då aldrig haft någon fakturaavgift, man byter väl till e-faktura omgående oavsett abbonemang man tecknar?

Jag går in varje år och väljer det billigaste på elskling. Aldrig varit något problem.

Skrivet av Baxtex:

Hos dom flesta så åker man på minst en fakturaavgift då det krävs innan man kan byta till e-faktura av någon anledning.

Skrivet av Mindfighter:

Jag har e-faktura men alla de bolag jag har testat har ändå haft faktura-avgift... sen kör "alla" (som jag sett under åren) med rabatt på hela faktura-avgiften första 12 månaderna, därav att man byter årligen.

Den första brukar skickas till mejl eller Kivra av vad jag sett.

Däremot bytte jag till Telenor bredband för ett tag sen och de hade 49kr fakturaavgift fast att första fakturan gick till Kivra.

Då blev jag lite förbannad så ringde och fick den makulerad. Men riktigt dåligt då Kivra är en gratis tjänst för företagen så ren och skär ocker från deras sida.

Skrivet av Mindfighter:

Företag har rätt att ta ut faktura-avgift oavsett hur fakturan skickas. Sen att de flesta brukar "bjussa" på det när man har e-faktura för att det faktiskt är bra även för dom är en annan sak.

Framförallt elbolag älskar faktura-avgifter även om man har e-faktura i min erfarenhet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulle:

Jag skiter i vilket elbolag jag har. Telinet, Cheap Energi, Stockholms Elbolag, Vattenfall, Skellefteå Kraft... osv och osv.

Tips är att bry sig lite, för en del krånglar när man vill avsluta avtal/byta leverantör o.s.v., så man riskerar att få en massa onödig huvudvärk av att välja bolag som figurerar på klagomålslistan för de har en annan agenda för att tjäna pengar än att bara sälja el.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Jag har vattenfall som nätägare här hemma.

Har kört ett antal åt med separat elköp, senaste åren varit storuman elmix, har legat på 600-1700kr/månad nu på senare år. avverkade typ 5500-6000 kWh/år i ungefär.

Gjorde en beräkning på vattenfalls sida om cirkapriset på en medelmånad, skulle bli runt halva kostnaden med dem som nätägare och el-säljare, bland annat så har jag bara en årsavgift, en fakturaavgift osv, redan där sparar jag in ett par hundra om året.

Många glömmer att räkna in diverse avgifter och sådant som tillkommer när man delar på fakturan.

Jag kör med vattenfall som nätägare och storuman sen 7år tillbaka, vad är det för årsavgift/fakturaavgift du menar?
Halva priset låter jäkligt bra, du får gärna länka till deras verktyg eller hur dina priser ser ut nu för April

Dessa är från storuman för mig

Sammanställning april 2025 - Förbrukning 641 kWh
641 kWh
Elmix spotpris 254,82
Rörliga Kostnader 21,77
Fasta påslag 59,81
Månadsavgift 31,20 (ny för i år, aldrig haft tidigare)
Moms 91.90

Vattenfallsdelen:

Abonnemang 332kr
Elöverföring 199kr
Energiskatt 281
Moms 203kr

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Supermicro A2SDi-HLN4F | Atom C3758 | Fractal Design Define C | 64GB ECC RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 14 | AP: 2pcs Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Jag har e-faktura men alla de bolag jag har testat har ändå haft faktura-avgift... sen kör "alla" (som jag sett under åren) med rabatt på hela faktura-avgiften första 12 månaderna, därav att man byter årligen.

Mina elbolag har bara kallat det månadsavgift som de bjuder på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Jag kör med vattenfall som nätägare och storuman sen 7år tillbaka, vad är det för årsavgift/fakturaavgift du menar?
Halva priset låter jäkligt bra, du får gärna länka till deras verktyg eller hur dina priser ser ut nu för April

Dessa är från storuman för mig

Sammanställning april 2025 - Förbrukning 641 kWh
641 kWh
Elmix spotpris 254,82
Rörliga Kostnader 21,77
Fasta påslag 59,81
Månadsavgift 31,20 (ny för i år, aldrig haft tidigare)
Moms 91.90

Jag fyllde i https://www.vattenfall.se/elavtal/teckna-elavtal/ sedan "se ditt pris", och jämförde totalen mot att ha separat vattenfall och separat storuman, ungefär halva totalpriset per månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Mina elbolag har bara kallat det månadsavgift som de bjuder på.

Vad de kallar det lägger jag ingen stor vikt vid, det har samma effekt, så kanske uttryckte mig lite svepande om att alla har faktura-avgift, en del kallar det nog månadsavgift ja.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Typ (del-)svar till alla nedan.

Många företag tar fortfarande en fakturaavgift även om du väljer e-faktura, för de vill pusha dig till att ha autogiro där de kan dra hur mycket som helst när som helst, och du då inte har koll på hur mycket det kostar, då pengarna bara försvinner rätt som det är.

På de ställen jag har autogiro på så får jag antingen ett sms eller ett mail/meddelande i Kivra hur mycket de kommer dra

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Undvik alla som ägs av elify. 4 elbolag i listan som du har tagit fram där ägs av dem förresten.

Jag har haft cheap energy och svekraft utan att ha några som helst bekymmer. Och ja, jag har läst deras omdömen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Jag fyllde i https://www.vattenfall.se/elavtal/teckna-elavtal/ sedan "se ditt pris", och jämförde totalen mot att ha separat vattenfall och separat storuman, ungefär halva totalpriset per månad.

Gjorde en jämnförelse på deras sida och sparade 0.4öre per kWh & det med massa rabatter som endast gäller i 12månader från vattenfallssida:). 65.4öre/kwh vs 65.04öre/kwh

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Supermicro A2SDi-HLN4F | Atom C3758 | Fractal Design Define C | 64GB ECC RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 14 | AP: 2pcs Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Jag har haft cheap energy och svekraft utan att ha några som helst bekymmer. Och ja, jag har läst deras omdömen.

Testa att inte göra något val efter ett år, kolla din faktura månaden därpå Gör det på vinterhalvåret för extra effekt.

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Testa att inte göra något val efter ett år, kolla din faktura månaden därpå Gör det på vinterhalvåret för extra effekt.

Till mig har de både ringt (för att sälja på mig nåt skitavtal) samt mejlat i god tid innan vad som händer när avtalet löper ut så det känns som eget ansvar.

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Du får gärna fylla ut lite varför de saftar fakturan månaden därpå om man inte gjort något val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Du får gärna fylla ut lite varför de saftar fakturan månaden därpå om man inte gjort något val.

Många bolag har, vid bindningstidens slut, ett stort extra påslag.
Det kan vara förhöjd månadsavgift upptill 70kr
Påslag per KWH 6-20 öre

etc

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Många bolag har, vid bindningstidens slut, ett stort extra påslag.
Det kan vara förhöjd månadsavgift upptill 70kr
Påslag per KWH 6-20 öre

etc

Det låter hutlöst mycket! Men är det inte ett tillsvidareprisabonnemang då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

För att de kan. Räkna med 5-10x mer att betala nästa månad.

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

För att de kan. Räkna med 5-10x mer att betala nästa månad.

Har du själv varit med om det? Vilka bolag gäller det då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Har du själv varit med om det? Vilka bolag gäller det då?

Det har jag faktiskt, men det var lite av en speciell situation. Vi sa upp i tid, men det var inte jag som stod på det gamla kontraktet och så blev det strul när jag skulle stå på det nya kontraktet. Vilket gjorde att det gamla kontraktet fortsatte ändå (inget aktivt val gjordes för att behålla det från vårt håll) och då var nästa månadsfaktura ungefär 10x högre än vad det borde ha varit.

Det är bättre att välja bolag som inte håller på med sånt här tycker jag. Det finns tillräckligt många billiga elleverantörer som inte tar ut ockerpriser när kontraktet löper ut (oavsett anledning) Tråden heter ju ändå pålitliga elbolag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det låter hutlöst mycket! Men är det inte ett tillsvidareprisabonnemang då?

Nej det tror jag inte utan det är så bolagen tjänar pengar.
Tillsvidare är ännu dyrare

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej det tror jag inte utan det är så bolagen tjänar pengar.
Tillsvidare är ännu dyrare

Tillsvidare är inte x10 ggr dyrare så långt vet jag.

Permalänk
Medlem

Ja jag har haft flera bolag som varit eller är på diverse svarta listor, för närvarande Stockholms elbolag. Hittils under mina år så har jag haft turen att dom själva meddelat när avtalet löper ut (som dom ska) men jag har också varit väldigt medveten om det själv eftersom det oftast har varit något som folk anmärker på. Inte heller har jag haft tjafs vid ångerrätt eller liknande.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tillsvidare är inte x10 ggr dyrare så långt vet jag.

Det har jag aldrig påstått?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Det har jag faktiskt, men det var lite av en speciell situation. Vi sa upp i tid, men det var inte jag som stod på kontraktet och så blev det strul när jag skulle ta över det nya kontraktet. Vilket gjorde att det gamla kontraktet fortsatte ändå (inget aktivt val gjordes för att behålla det från vårt håll) och då var nästa månadsfaktura ungefär 10x högre än vad det borde ha varit.

Det är bättre att välja bolag som inte håller på med sånt här tycker jag. Det finns tillräckligt många billiga elleverantörer som inte tar ut ockerpriser när kontraktet löper ut (oavsett anledning)

Det låter som en mardröm! Vem var det som sa upp det gamla kontraktet?