Typ (del-)svar till alla nedan.
Många företag tar fortfarande en fakturaavgift även om du väljer e-faktura, för de vill pusha dig till att ha autogiro där de kan dra hur mycket som helst när som helst, och du då inte har koll på hur mycket det kostar, då pengarna bara försvinner rätt som det är.
Varför skriver folk att de har fakturaavgift? Jag har då aldrig haft någon fakturaavgift, man byter väl till e-faktura omgående oavsett abbonemang man tecknar?
Jag går in varje år och väljer det billigaste på elskling. Aldrig varit något problem.
Hos dom flesta så åker man på minst en fakturaavgift då det krävs innan man kan byta till e-faktura av någon anledning.
Jag har e-faktura men alla de bolag jag har testat har ändå haft faktura-avgift... sen kör "alla" (som jag sett under åren) med rabatt på hela faktura-avgiften första 12 månaderna, därav att man byter årligen.
Den första brukar skickas till mejl eller Kivra av vad jag sett.
Däremot bytte jag till Telenor bredband för ett tag sen och de hade 49kr fakturaavgift fast att första fakturan gick till Kivra.
Då blev jag lite förbannad så ringde och fick den makulerad. Men riktigt dåligt då Kivra är en gratis tjänst för företagen så ren och skär ocker från deras sida.
Företag har rätt att ta ut faktura-avgift oavsett hur fakturan skickas. Sen att de flesta brukar "bjussa" på det när man har e-faktura för att det faktiskt är bra även för dom är en annan sak.
Framförallt elbolag älskar faktura-avgifter även om man har e-faktura i min erfarenhet...