Elbilar vs Bränslebilar - Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vad är poängen med "omställning" om det ger ungefär lika mycket nya problem som det löser gamla?

Det vore fel absolut men det känns långsökt. Vi underskattar enormiteten i fossilindustrin. En globen arena full var femte sekund transporteras, raffineras, eldas. Kommer batteriindustrin någonsin komma upp i ens en bråkdel av dessa volymer och behov av energi, kemikalier och annat?

Det kan förstås hända och jag dör inte på den kullen men jag tror ändå det finns en stor risk för kognitiv dissonans här. Om det gamla visar sig vara många gånger hemskare än det nya så har vi ju gjort fel hela våra liv, och det sitter långt inne att acceptera det i allahanda sammanhang för människor.

Vi kommer därför vara mycket mer benägna att ursäkta det gamla och hitta fel med det nya när vi letar fakta.

Skrivet av Yoshman:

Enda nedsidan med LFP är lite sämre vinteregenskaper

Jag tror vinteregenskaperna en av fördelarna med LFP? Energidensiteten är dock en nackdel precis som du säger, särskilt om man envisas med att lägga för stor...vikt (förlåt!) vid vikten på bilarna redan nu.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av 0cool:

Det vore fel absolut men det känns långsökt. Vi underskattar enormiteten i fossilindustrin. En globen arena full var femte sekund transporteras, raffineras, eldas. Kommer batteriindustrin någonsin komma upp i ens en bråkdel av dessa volymer och behov av energi, kemikalier och annat?

Det kan förstås hända och jag dör inte på den kullen men jag tror ändå det finns en stor risk för kognitiv dissonans här. Om det gamla visar sig vara många gånger hemskare än det nya så har vi ju gjort fel hela våra liv, och det sitter långt inne att acceptera det i allahanda sammanhang för människor.

Vi kommer därför vara mycket mer benägna att ursäkta det gamla och hitta fel med det nya när vi letar fakta.

Jag tror vinteregenskaperna en av fördelarna med LFP? Energidensiteten är dock en nackdel precis som du säger, särskilt om man envisas med att lägga för stor...vikt (förlåt!) vid vikten på bilarna redan nu.

LFP är rent generellt mindre benägen att "gå haywire", men den har ändå vissa problem som ChatGPT kunde summera fint

Cold Weather Performance: LFP vs NMC

Feature

LFP

NMC

Low-Temp Charging

Poor — risk of lithium plating below ~0°C

Better than LFP, but still risky below ~0°C

Low-Temp Discharging

Degrades quickly below -10°C

Handles low-temp discharge better

Internal Resistance

Increases significantly in cold

Increases, but less sharply than LFP

Heating Requirements

Needs pre-heating in cold climates

May still need heating, but more tolerant

Safe Operating Range

~0°C to 45°C (charge), -20°C to 60°C (discharge)

-10°C to 55°C (charge), -30°C to 60°C (discharge)

Energy Efficiency (cold)

Lower, due to slower ion diffusion

Higher, retains more performance

Så tycker nog att vi på dessa breddgrader har lite större anledning att hålla fast lite mer vid NMC.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

LFP är rent generellt mindre benägen att "gå haywire", men den har ändå vissa problem som ChatGPT kunde summera fint

Cold Weather Performance: LFP vs NMC

Feature

LFP

NMC

Low-Temp Charging

Poor — risk of lithium plating below ~0°C

Better than LFP, but still risky below ~0°C

Low-Temp Discharging

Degrades quickly below -10°C

Handles low-temp discharge better

Internal Resistance

Increases significantly in cold

Increases, but less sharply than LFP

Heating Requirements

Needs pre-heating in cold climates

May still need heating, but more tolerant

Safe Operating Range

~0°C to 45°C (charge), -20°C to 60°C (discharge)

-10°C to 55°C (charge), -30°C to 60°C (discharge)

Energy Efficiency (cold)

Lower, due to slower ion diffusion

Higher, retains more performance

Så tycker nog att vi på dessa breddgrader har lite större anledning att hålla fast lite mer vid NMC.

Sedär, du har nog rätt här och jag var felinformerad. Det finns skumt många källor som fått detta om bakfoten verkar det som, ex: https://electrikliving.com/nmc-vs-lfp-ev-batteries-in-colder-...

NMC batteries can exhibit a more significant capacity loss in colder temperatures compared to LFP batteries.

Det såg skapligt trovärdigt ut men verkar onekligen vara ren rappakalja. :-/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Sen att jag hade mer koll på PFAS i batterier. Well, har som sagt jobbat med NMC-batterier och kan då vara lämpligt att veta: börjar det brinna så släck inte, utan spring för det utvecklas florvätesyra (ett andetag av det så är det godnatt med lungorna). Frågan då var: hur är det möjligt, då måste det finns stora mängder florerade kolväten där!

Arbetmiljöverket har en mindre drastisk syn på riskerna vid brand:

https://www.av.se/halsa-och-sakerhet/kemiska-risker/risker-fo...

"Är gaserna extra farliga vid brand i litiumjonbatterier?

Brandrök är giftig i sig men det finns inte några skaderapporter som tyder på att brandrök från litiumjonbatterier är giftigare än annan brandrök.

Vid brand i litiumjonbatterier frigörs gaser som är giftiga och retande vid inandning. Exempelvis bildas väteklorid (HCl), vätecyanid (HCN) samt vätefluorid (HF).

Många är osäkra på hur de ska agera vid brand i litiumjonbatterier på grund av förekomsten av vätefluorid i brandröken. Osäkerheten kommer troligtvis av att vätefluorid är mycket farligt i vätskeform. Men studier har visat att koncentrationen av gasformig vätefluorid i brandrök är så låg att den ensamt inte kan leda till förgiftning. Brandrök från litiumjonbatterier verkar inte vara farligare än annan brandrök, men all brandrök är giftig."

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Datavetare
Skrivet av FatherOfThree:

Arbetmiljöverket har en mindre drastisk syn på riskerna vid brand:

https://www.av.se/halsa-och-sakerhet/kemiska-risker/risker-fo...

"Är gaserna extra farliga vid brand i litiumjonbatterier?

Brandrök är giftig i sig men det finns inte några skaderapporter som tyder på att brandrök från litiumjonbatterier är giftigare än annan brandrök.

Vid brand i litiumjonbatterier frigörs gaser som är giftiga och retande vid inandning. Exempelvis bildas väteklorid (HCl), vätecyanid (HCN) samt vätefluorid (HF).

Många är osäkra på hur de ska agera vid brand i litiumjonbatterier på grund av förekomsten av vätefluorid i brandröken. Osäkerheten kommer troligtvis av att vätefluorid är mycket farligt i vätskeform. Men studier har visat att koncentrationen av gasformig vätefluorid i brandrök är så låg att den ensamt inte kan leda till förgiftning. Brandrök från litiumjonbatterier verkar inte vara farligare än annan brandrök, men all brandrök är giftig."

Vad du listar där gäller brand utomhus. HF är så pass flyktigt att det sällan blir ett problem.

Det jag refererade till ovan är om det är inomhus.

Där kan det snabbt bli farliga nivåer

"Det ökar risken för att den höga koncentrationen av kemikalier som uppstår stannar kvar i utrymmet istället för att spridas på en större yta. Labbstudier som gjorts vid Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) visar att det inte tar mer än en minut för kemikalierna att passera brandmännens skyddsdräkter och gå igenom huden in i kroppen. Det är skrämmande fakta. En lösning skulle kunna vara att använda någon form av kemdräkter istället för skyddsdräkter, jag vet att det förekommer lokala lösningar med engångskemdräkter under larmkläderna för att skydda sig."

http://firefighters.se/2018/12/06/elbilar-som-brinner-stort-p...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

[[ denna tråd kommer bli intressant för framtida forskare att läsa, åren innan vi produserade mer (spill)värme än det vi egentligen ville åstakomma ]]

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Borde inte drivmedlet vara ännu lägre i skillnad eller tankar ni inte hemma?
Elpris snitt SE3 42 öre+ alla avgifter ca 1.5kr/kWh. Snitt elbil är väl 1.6? Så 240 öre milen.

Bensin är 15.5kr/litern och snittbil drar 0,64 eller ca 10kr/milen

Det där har jag noll koll på, ingen aning va elbilen kostar per mil. Den laddas oftast hemma på natten när elen är som billigast.

Vet att jag som tankar på jobbet ändå betalar typ 2/3 mer än sambon exakta summan har ja ingen koll på vet bara i runda slängar.

Då vi pendlar lika långt så blir hans bil billigare än min. Då är det bara räknat på "bränslet", ska man dra in försäkringar, service osv då tror jag nog min blir betydligt dyrare än hans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vad du listar där gäller brand utomhus. HF är så pass flyktigt att det sällan blir ett problem.

Det jag refererade till ovan är om det är inomhus.

Där kan det snabbt bli farliga nivåer

"Det ökar risken för att den höga koncentrationen av kemikalier som uppstår stannar kvar i utrymmet istället för att spridas på en större yta. Labbstudier som gjorts vid Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) visar att det inte tar mer än en minut för kemikalierna att passera brandmännens skyddsdräkter och gå igenom huden in i kroppen. Det är skrämmande fakta. En lösning skulle kunna vara att använda någon form av kemdräkter istället för skyddsdräkter, jag vet att det förekommer lokala lösningar med engångskemdräkter under larmkläderna för att skydda sig."

http://firefighters.se/2018/12/06/elbilar-som-brinner-stort-p...

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0379711223...

Verkar som mängderna HF är beskedliga, vattenspray i form av t.ex. sprinkler snabbt absorberar det, och att risk finns att beräkningarna överskattar snarare än underdriver nivåerna. Intressant även att det kommer ut mycket mer bly ur en bränslebil när den brinner, vilket ger en ganska tråkig förgiftning.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Phiphler:

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0379711223...

Verkar som mängderna HF är beskedliga, vattenspray i form av t.ex. sprinkler snabbt absorberar det, och att risk finns att beräkningarna överskattar snarare än underdriver nivåerna. Intressant även att det kommer ut mycket mer bly ur en bränslebil när den brinner, vilket ger en ganska tråkig förgiftning.

Läst du rapporten? Vad den konstaterar är att det verkar sannolikt att brandmän med lämplig skyddsutrustning kan jobba i en sådan miljö utan att HF blir ett problem via huden.

För en människa utan skyddsutrustning var de nivåer man uppmätte långt över LD50-nivåer i den miljö man hade som efterliknande en garagemiljö.

Concentration of HF

Health Effect

~3 ppm

TLV-C (ceiling limit) – max safe for brief exposure with PPE

~30 ppm

Strong irritation of eyes, nose, throat

50+ ppm

Severe respiratory damage in minutes

>100 ppm

Lethal with short exposure

Skin contact with 0.1% HF solution

Can be fatal if not treated — may cause cardiac arrest due to calcium binding

De nivåer man uppmätte var mellan 100-200 ppm beroende på scenario.

Det är självklart massor med gifter i brandgaser oavsett vad för typ av bil som brinner. Plast och syntetmaterial kommer leda till stora mängder HCl. Så som oskyddad bör man vara extremt försiktigt oavsett.

En annan viktig sak som nämns i den rapportenen är vad som händer om man försöker släcka med vatten, vilket tyvärr ofta är det enda man har tillhands som privatperson

"applying water to the fire source might as well increase HF production as shown in fire tests [43, 16]"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Åkte taxi från Arlanda till Mjölby tidigare i veckan och lyckades självklart välja en elbil(Mercedes). Jävlar vilket värdelöst sätt att ta sig fram om man ska åka lite längre sträckor. Fick stanna och ladda två gånger mitt i natten när varje minut är värdefull. När vi väl kom fram hade bilen endast några få procent laddning kvar så fick hjälpa en nervös chaufför med vägbeskrivning till närmaste laddstation.
Hade lite planer på att testa äga en elbil men lägger dom planerna på hyllan ett tag. Duger säkert fint om man bara åker lokalt men som sagt riktigt värdelöst till annat. Eller så är Mercedes bara sjukt dåliga kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Åkte taxi från Arlanda till Mjölby tidigare i veckan och lyckades självklart välja en elbil(Mercedes). Jävlar vilket värdelöst sätt att ta sig fram om man ska åka lite längre sträckor. Fick stanna och ladda två gånger mitt i natten när varje minut är värdefull. När vi väl kom fram hade bilen endast några få procent laddning kvar så fick hjälpa en nervös chaufför med vägbeskrivning till närmaste laddstation.
Hade lite planer på att testa äga en elbil men lägger dom planerna på hyllan ett tag. Duger säkert fint om man bara åker lokalt men som sagt riktigt värdelöst till annat. Eller så är Mercedes bara sjukt dåliga kanske?

27 mil den sträckan? Borde gå fint att klara av i ett bräde, men beror så klart på vad bilen har för laddning vid start. Går också att ladda ganska raskt på laddstationer som erbjuder ordentlig kräm.

Oavsett – håller med om att när man ringer efter en taxi mitt i natten och ska åka så långt vill man slippa sitta och vänta på laddning.

Elbil kräver lite mer planering gällande de längre turerna så att det blir läge för paus och laddning. Det är väl en nackdel med elbil. Men det är en smäll man får ta, tycker jag. Vi måste sluta bränna fossilt i så stor utsträckning som möjligt. Men det är väl redan för sent. Lika bra att köra rätt in i kaklet? 🤔

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Låter som dålig planering. Är 260 km Arlanda - Mjölby. En modern elbil går ju iaf 400km på en full laddning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

håller helt med, med vårt sätt att köra skulle det vara minst sagt omständligt med en ren elbil,
laddhybrid funkar men blir dyrare på lång sträckorna för oss, dock går det billigt dagarna när vi inte kör så långt.
idag kommer jag drygt 8-9mil på 1 laddning (under sommaren), nackdelen är att den drar en hel del mer bensin jämfört med hybriden utan plugin vid långkörning. (kör ofta 60-200 mil när vi åker till tävlingar drygt 1-2 gånger i månaden.
sedan är nackdelen med plugin bilen att den laddar bara på 1fas så det tar ett gäng timmar samt att den måste gå över till bensin när det är kallt för att värma upp elmotorn så snittet blir ändå runt samma förbrukning som frugans diesel drar 0.3-0.4l/m

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av anden55:

Är ju bara 27mil, kan inte se att ni skulle behövt ladda 2 gånger på den sträckan? Vilken modell körde ni?
Var den ens fulladdad när ni fick den?

Jag kommer 40mil på en laddning utan problem med min firmabil, vi har alltid nära maxvikt för bilen och jag kör en del motorväg

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Är ju bara 27mil, kan inte se att ni skulle behövt ladda 2 gånger på den sträckan? Vilken modell körde ni?

Jag kommer 40mil på en laddning utan problem med min firmabil, vi har alltid nära maxvikt för bilen och jag kör en del motorväg

Jag gissar att bilen hade lågt batteri vid start. Istället för att stanna för en långladdning så bedömde chauffören att två laddstopp med maximal laddhastighet var mer tidseffektivt.

Permalänk
Medlem

Jag valde bort LFP batterier i mitt lilla bacup system där banken befinner sig utomhus. Bly syra batterier bryr sig inte så mycket vid belastning och laddning i sträng kyla. Det gör däremot LFP.

Just nu behöver vi fossil industrin. De flesta länders primära energikälla är att bränna kol eller olja.

Dagens batteri teknik behöver bli bättre energi densiteten är löjligt låg i batterier mot fossil medel, även om de går genom en generator och blir el.
Batterier är det enda kända lagrings mediumet som kan lagra och släppa i väg en av de finaste energikällor som finns, el. Men de måste bli bättre.
El plan är idag en omöjlighet då 80% av vikten kommer vara batteriet.

Men nu spårar jag då denna gäller bilar. Jag kommer vänta på pris/prestanda pch en till mycket stor faktor = livslängd.

Jag skulle kunna köpa en 15 år gammal tex tesla eller leaf eller motsvarande om batteriet var nytt. Men då springer ofta priset långt ifrån värdet på bilen.

Har ett par veteranbilar med 35+ är åldrr med orginal drivlinor och motorer. Ett så gammalt batteri är troligen stendött och kommer ge en rejäl kostnad att byta ut.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Datavetare

Angående att åka långt: det sker trots allt viss utveckling på ICE-sidan trots att man i nuläget är väldigt långt ut på S-kurvan.

2020 började de första dieselmotorerna med effektivitet på minst 50 % säljas. Nu har man lyckats pressa upp det till 53 %
https://www.powertraininternationalweb.com/news/weichai-recor...

Kan vara viktigt framåt. I närtid kommer EVs vara fokus, men den vätgas-anläggning som startades i Utah under våren visar att de definitivt finns fördelar med vätgas. Den enda anläggningen kan lagra lika mycket energi som 1/3 av alla batterier i världen ihop.

En till riktigt stor anläggning håller på att byggas i Kalifornien
https://pv-magazine-usa.com/2025/06/03/largest-hydrogen-plant...

På kort sikt är det nog bättre att hålla fokuset på just energilagrning kring vätgas. Men om/när detta skala upp och blir med vanligt kommer ett rätt naturligt steg bli att även använda vätgas för transporter. Högre effektivitet för ICE är bra då det rätt mycket är en helt vanlig ICE-drivlina som används för att köra på vätgas.

Och nej, inte lika effektivt som el, men det är totalt irrelevant då vi redan nu börjar se problem med intermittent elproduktion där vi har överskott vissa tider (mina solceller har rullat fint sedan installationen för 4 år sedan, i år har de inverterten börjat slå ifrån mitt på dagen p.g.a. "grid overvolt failure" då "för många" nu har solceller...) och underskott andra.

Vätgaslagring kommer bli ett billig sätt att hantera detta, billigt då det redan nu går att få betalt för att ta emot el för den som kan lagra det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det har jag mycket svårt att tro att du gör motorvägsfart, eller ens 90 km/h. Efter Södertälje är det 110 och 120 hela vägen till Mjölby, så kör man skyltat får man nog närmare 100 i snitt så sent, men med tanke på hur det brukar gå med taxi när de har en körning så kan det nog vara över 100. Buzz är knappast något under av låg förbrukning. Det är en något mer aerodynamisk container.

Hur har du tänkt att en taxi ska vara fulladdad mitt i ett arbetspass? Rätt osannolikt att någon orkar stå och ladda till mer än 80 %. Och om man istället för att fantisera t ex till i Björn Nylands kalkylark kan man konstera att i princip alla Mercor som brukar förekomma troligen får problem redan i 90. Sedanvarianterna av EQE kan nog klara sig, liksom EQS (den är nog ovanlig som taxi) i vart fall så här års. Risken är nog att det i verkligheten kommer att krävas ett laddstopp för den kan mycket väl vara på 50 %*... En hel del taxi är dock de mindre och halvstora crossover/SUV:arna (EQA, EQB, EQC) och de kan nog starkt misstänkas få problem även om de är laddade till 80 %. Sedan kan det ju vara tidsmässigt effektivare att stanna två gånger än en gång, beroende på laddkurvan och vilken laddning som krävs, även om det är drygt. Det är ju så Nyland gör med sina 1000 km challenge för att försöka få så kort tid som bilen klarar, även om det nog är få som orkar hålla på så som inte är totalt insnöade.

*Hur många resor från Arlanda med taxi tror du är över 10 mil? Det är ~4,5 till centrala Stockholm och ~7,5 till Södertälje... Sånt här spelar ju ingen roll med en soppabil, men här ser man direkt kommentarer om "dålig planering". Ska taxichaffisarna stå hela dagarna vid en laddare och vänta på körning till Mjölby, Karlstad eller Korpilombolo? Nu tycker jag i och för sig att för taxi i storstad gör sig el bra, med tanke på trafiken och att räckvidden inte är så genomusel som den var förr, men för att ta långa körningar av den här typen är de uppenbart inte särskilt lyckade. Man kan dock notera att den nyare London-taxin som tillverkas av ett dotterbolag till Geely har ett stort nog batteri för att kunna köras bara på el för det mesta, men har en trecylindrig bensinmotor som räckviddsförlängare. Större batteri än en typisk laddhybrid, men mindre än en ny elbil, ungefär.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Det har jag mycket svårt att tro att du gör motorvägsfart, eller ens 90 km/h. Efter Södertälje är det 110 och 120 hela vägen till Mjölby, så kör man skyltat får man nog närmare 100 i snitt så sent, men med tanke på hur det brukar gå med taxi när de har en körning så kan det nog vara över 100. Buzz är knappast något under av låg förbrukning. Det är en något mer aerodynamisk container.

Hur har du tänkt att en taxi ska vara fulladdad mitt i ett arbetspass? Rätt osannolikt att någon orkar stå och ladda till mer än 80 %. Och om man istället för att fantisera t ex till i Björn Nylands kalkylark kan man konstera att i princip alla Mercor som brukar förekomma troligen får problem redan i 90. Sedanvarianterna av EQE kan nog klara sig, liksom EQS (den är nog ovanlig som taxi) i vart fall så här års. Risken är nog att det i verkligheten kommer att krävas ett laddstopp för den kan mycket väl vara på 50 %*... En hel del taxi är dock de mindre och halvstora crossover/SUV:arna (EQA, EQB, EQC) och de kan nog starkt misstänkas få problem även om de är laddade till 80 %. Sedan kan det ju vara tidsmässigt effektivare att stanna två gånger än en gång, beroende på laddkurvan och vilken laddning som krävs, även om det är drygt. Det är ju så Nyland gör med sina 1000 km challenge för att försöka få så kort tid som bilen klarar, även om det nog är få som orkar hålla på så som inte är totalt insnöade.

*Hur många resor från Arlanda med taxi tror du är över 10 mil? Det är ~4,5 till centrala Stockholm och ~7,5 till Södertälje... Sånt här spelar ju ingen roll med en soppabil, men här ser man direkt kommentarer om "dålig planering". Ska taxichaffisarna stå hela dagarna vid en laddare och vänta på körning till Mjölby, Karlstad eller Korpilombolo? Nu tycker jag i och för sig att för taxi i storstad gör sig el bra, med tanke på trafiken och att räckvidden inte är så genomusel som den var förr, men för att ta långa körningar av den här typen är de uppenbart inte särskilt lyckade. Man kan dock notera att den nyare London-taxin som tillverkas av ett dotterbolag till Geely har ett stort nog batteri för att kunna köras bara på el för det mesta, men har en trecylindrig bensinmotor som räckviddsförlängare. Större batteri än en typisk laddhybrid, men mindre än en ny elbil, ungefär.

Igår körde jag 90-110 mellan Täby Sollentuna och det var snitt förbrukning på 1.7kw/mikll, dock hade jag en balk på taket som var som ett vindmotstånd. Nu är det iofs bara 3mil fram och tillbaka.

Men som sagt, så borde en taxi åtminstone ha 20mil innan en körning och då skulle ett stop räckt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Igår körde jag 90-110 mellan Täby Sollentuna och det var snitt förbrukning på 1.7kw/mikll, dock hade jag en balk på taket som var som ett vindmotstånd. Nu är det iofs bara 3mil fram och tillbaka.

Men som sagt, så borde en taxi åtminstone ha 20mil innan en körning och då skulle ett stop räckt

Och detta tog alltså 9 minuter enkel väg, vilket det skulle göra i 100 km/h? Tillåt mig att tvivla.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Och detta tog alltså 9 minuter enkel väg, vilket det skulle göra i 100 km/h? Tillåt mig att tvivla.

Hmm? Du har aldrig åkt sträckan via Hagby? 90-> 110 hela vägen

Du får tvivla hur mycket du vill

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

27 mil den sträckan? Borde gå fint att klara av i ett bräde, men beror så klart på vad bilen har för laddning vid start. Går också att ladda ganska raskt på laddstationer som erbjuder ordentlig kräm.

Oavsett – håller med om att när man ringer efter en taxi mitt i natten och ska åka så långt vill man slippa sitta och vänta på laddning.

Elbil kräver lite mer planering gällande de längre turerna så att det blir läge för paus och laddning. Det är väl en nackdel med elbil. Men det är en smäll man får ta, tycker jag. Vi måste sluta bränna fossilt i så stor utsträckning som möjligt. Men det är väl redan för sent. Lika bra att köra rätt in i kaklet? 🤔

Skrivet av Lafsen:

Låter som dålig planering. Är 260 km Arlanda - Mjölby. En modern elbil går ju iaf 400km på en full laddning.

Skrivet av Hejss:

Jag gissar att bilen hade lågt batteri vid start. Istället för att stanna för en långladdning så bedömde chauffören att två laddstopp med maximal laddhastighet var mer tidseffektivt.

Skrivet av ztenlund:

Kollade upp registreringsnumret från kvittot och det var en Meredes EQB 250+.

Skulle uppskatta att batteriet hade runt 60% laddning när vi lämnade Arlanda. Chauffören ville sedan ladda i Södertälje eftersom det tydligen var bra snabbladdare där och att batteriet då skulle räcka hela vägen till Mjölby.
När vi närmade oss Norrköping var batteriet nere på 10-15% så det fick bli en till laddning där. Det skulle tydligen också vara en bra laddare.
Det var inte så mycket trafik så skulle säga att det rullade på i ca 110-120km/h efter Södertälje.

Frågade innan jag hoppade in i bilen om det var ok att köra till Mjölby och fick svaret att det inte skulle vara några problem.

Verkar helt klart som att elbilsägande kräver mycket mer planering än bensin/diesel. Detta var första gången jag åkte en längre sträcka med elbil och det var ju inte en särskilt positiv upplevelse. Den dåliga räckvidden i kombination med kravet på planering gör att det inte är rimligt att köra elbil (enligt mig). Jag prioriterar ett smidigt bilägande.

Skrivet av aragon:

håller helt med, med vårt sätt att köra skulle det vara minst sagt omständligt med en ren elbil,
laddhybrid funkar men blir dyrare på lång sträckorna för oss, dock går det billigt dagarna när vi inte kör så långt.
idag kommer jag drygt 8-9mil på 1 laddning (under sommaren), nackdelen är att den drar en hel del mer bensin jämfört med hybriden utan plugin vid långkörning. (kör ofta 60-200 mil när vi åker till tävlingar drygt 1-2 gånger i månaden.
sedan är nackdelen med plugin bilen att den laddar bara på 1fas så det tar ett gäng timmar samt att den måste gå över till bensin när det är kallt för att värma upp elmotorn så snittet blir ändå runt samma förbrukning som frugans diesel drar 0.3-0.4l/m

Laddhybrid känns ändå intressant. Sambon har 4 mil till jobbet så det borde funka att köra på el.
Föräldrarna beställe en XC60 laddhybrid som levereras senare i sommar så får se om dom blir nöjda.

Permalänk
Medlem

@anden55:

Lite trött batteri på den kanske, och tror han resonerade som så att två korta stopp inte känns lika irriterande för passageraren som ett längre (20+ minuter är ju segt när man bara vill hem). Men det förlorar man garanterat tid på, EQB ser ut att ha en relativt platt laddkurva.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Laddhybrid känns ändå intressant. Sambon har 4 mil till jobbet så det borde funka att köra på el.
Föräldrarna beställe en XC60 laddhybrid som levereras senare i sommar så får se om dom blir nöjda.

Jag kan rekommendera dig att även kolla på hondas nya c-rv pluginhybrid om du funderar på hybrid.
särskilt om hon har 4mil till jobbet och vill köra det på eldrift under vintern.
största nackdelen mot volvo är att den saknar 4x4 i plugin utförande samt är toppfarten endast 203km/h
men som ren familjebil eller när man kör lång är den väldigt trevlig med bra funktioner som fällbara och skjutbara baksäten så ungarna kan sova, värme och kyla i stolarna samt väldigt bra lastutrymme.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Hmm? Du har aldrig åkt sträckan via Hagby? 90-> 110 hela vägen

Du får tvivla hur mycket du vill

Väldigt många gånger (265), även om jag inte har tagit tid, liksom vägen över Vallentuna (268, oftast sedan söderut från Angarn till 265/E18*) och Bergshamraleden. Något färre gånger via Danderyd med 262 eller över Rimbo via 77. Det gör också att jag vet att det inte är 110 någonstans på 265 (eller någon av de andra, för den delen). En del av sträckan har 100, men det är långt ifrån hela.

Men vi kan väl fråga vad datorn tycker i form av Googles karttjänst:

Då har jag dragit ut ganska snällt för att få ihop 1,5 mil och satt tiden till på kvällen när det inte är någon trafik. Rätt långt ifrån några 100 km/h i medelhastighet, utan ned till hälften. Det är svårt att få upp snitthastigheten till 100 km/h utan att i princip köra ren motorväg om man inte kör alldeles för fort. Att du kan komma 40 mil i en mer optimal fart med Buzz tror jag säkert, men i motorvägsfart är det sannolikt att du får problem, särskilt under annat än optimala förhållanden. Vill man ha räckvidd med en elbil är det ett lågt droppformat strykjärn ihop med stort batteri som gäller, inte en container man har försökt göra aerodynamiskt halvvettig. Jag tycker faktiskt att Buzz är en av de mest lockande ID-bilarna, men inte för räckviddens skull, utan för att konceptet passar karossformen och inredningsstilen som VW valt, där jag generellt inte gillar den. Sedan har de provocerande högt monterade strålkastare som bländar normalhöga bilar, men det är ett annat problem. som inte är unikt för Buzz. Tesla bör brinna i helvetet, precis som ögonen hos alla som har tvingats möta deras skitbilar (3, Y före facelift, oklart efter) i mörker. Det är inte konstigt att de har fått mycket skit för belysningen på besiktningen även om man bortser ifrån att kvaliteten delvis har varit marginell (dvs döda lampenheter bak fyllda med vatten/kondens o dyl). Den som designade skyltbelysningen borde också få sparken omedelbart. Fast nu hamnade jag nu i gubbgnälltråden här på slutet istället!

*Just den vägen fick jag en hyfsad skruv i ena bakdäcket förra sommaren, vilket kostade ett kul antal tusenlappar eftersom de började bli slitna, vilket gjorde att lagning kändes mindre vettigt. Varnaren gick av pass Arninge och vid innerstan började det kännas rätt svampigt bak. Det hördes hur det pös ut luft, så det var mer än smygpunka... Jag är rätt saker på att jag fick den när jag hörde ett plonk i tröskellådan på 268.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Väldigt många gånger (265), även om jag inte har tagit tid, liksom vägen över Vallentuna (268, oftast sedan söderut från Angarn till 265/E18*) och Bergshamraleden. Något färre gånger via Danderyd med 262 eller över Rimbo via 77. Det gör också att jag vet att det inte är 110 någonstans på 265 (eller någon av de andra, för den delen). En del av sträckan har 100, men det är långt ifrån hela.

Men vi kan väl fråga vad datorn tycker i form av Googles karttjänst:

<Uppladdad bildlänk>

Då har jag dragit ut ganska snällt för att få ihop 1,5 mil och satt tiden till på kvällen när det inte är någon trafik. Rätt långt ifrån några 100 km/h i medelhastighet, utan ned till hälften. Det är svårt att få upp snitthastigheten till 100 km/h utan att i princip köra ren motorväg om man inte kör alldeles för fort. Att du kan komma 40 mil i en mer optimal fart med Buzz tror jag säkert, men i motorvägsfart är det sannolikt att du får problem, särskilt under annat än optimala förhållanden. Vill man ha räckvidd med en elbil är det ett lågt droppformat strykjärn ihop med stort batteri som gäller, inte en container man har försökt göra aerodynamiskt halvvettig. Jag tycker faktiskt att Buzz är en av de mest lockande ID-bilarna, men inte för räckviddens skull, utan för att konceptet passar karossformen och inredningsstilen som VW valt, där jag generellt inte gillar den. Sedan har de provocerande högt monterade strålkastare som bländar normalhöga bilar, men det är ett annat problem. som inte är unikt för Buzz. Tesla bör brinna i helvetet, precis som ögonen hos alla som har tvingats möta deras skitbilar (3, Y före facelift, oklart efter) i mörker. Det är inte konstigt att de har fått mycket skit för belysningen på besiktningen även om man bortser ifrån att kvaliteten delvis har varit marginell (dvs döda lampenheter bak fyllda med vatten/kondens o dyl). Den som designade skyltbelysningen borde också få sparken omedelbart. Fast nu hamnade jag nu i gubbgnälltråden här på slutet istället!

*Just den vägen fick jag en hyfsad skruv i ena bakdäcket förra sommaren, vilket kostade ett kul antal tusenlappar eftersom de började bli slitna, vilket gjorde att lagning kändes mindre vettigt. Varnaren gick av pass Arninge och vid innerstan började det kännas rätt svampigt bak. Det hördes hur det pös ut luft, så det var mer än smygpunka... Jag är rätt saker på att jag fick den när jag hörde ett plonk i tröskellådan på 268.

Nej belysningen är dålig vid mörker där,jag kollade enbart snitt förbrukning. Jag vet att jag hade snitt 15.4 fram till Sollentuna. Sen stod den på 17 efter körningen från och tillbaka. Väl hemma igen var den runt 16.

Tyvärr kunde jag inte tag fram datan via appen. Nu skall jag dock jobba runt Globen ett tag.

Jag kanske får tag ett åk ut till förrådet i Märsta via Barkarby och testa. Dock har jag märkt att efter man kört 15-20min så sjunker förbrukningen extremt mycket.

Vet att jag har snitt 1.98kw/mil vid 4200 km, det inkluderar vintern samt uppvärmning i hytten antar jag...

Sen är detta den bekvämaste bilen jag suttit i bortsett från polarens Mercedes men den kostar 1m....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Jag kan rekommendera dig att även kolla på hondas nya c-rv pluginhybrid om du funderar på hybrid.
särskilt om hon har 4mil till jobbet och vill köra det på eldrift under vintern.
största nackdelen mot volvo är att den saknar 4x4 i plugin utförande samt är toppfarten endast 203km/h
men som ren familjebil eller när man kör lång är den väldigt trevlig med bra funktioner som fällbara och skjutbara baksäten så ungarna kan sova, värme och kyla i stolarna samt väldigt bra lastutrymme.

Tack för tipset! Låter intressant så ska absolut kolla närmare på den.
Sambon har provkört en Rav4 som hon gillade så får se vad det blir sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

En till riktigt stor anläggning håller på att byggas i Kalifornien
https://pv-magazine-usa.com/2025/06/03/largest-hydrogen-plant...

Vätgaslagring kommer bli ett billig sätt att hantera detta, billigt då det redan nu går att få betalt för att ta emot el för den som kan lagra det.

Ja och vi behöver inte fara till USA för att beundras. Första off grid villan bygges i Sverige redan 2015 av Hans i Göteborg . Telia började driva mobilmaster med vätgas 2024 och Stegra i Boden bygger just nu en vätgasanläggning på 740 MW.