Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

35 dagar semester och betald övertid var inte illa.
Är det förhandlat i något avtal?

Vanlig 36-40h arbetsvecka och inga helgarbeten?

När du sitter och jobbar kvällar/helger så får du alltså övertidsersättning?
När du skriver ”o ibland ta de på flexen”, är det att du inte får ta ut övertid för nedlagd övertidsarbete?
Hoppa in lite på semestern, får du övertidsersättning då?

Eller är det ovan inräknat i de icke ordinarie semesterdagarna?

Hej

Ja de beror ju på om de är beordrat eller något jag själv känner jag behöver fixa med, ibland är de enklare när jag tex ska patcha vissa system göra de en helg i lugn o ro o ta ut de vid annat tillfälle, istället för sitta sent en efftermiddag, då kör man ju de på flexen, annars kan de ju vara ett störe arbete chef tex kräver vi ska göra o då är de övertid. Flex= man jobbat extra frivilligt övertid = det var beordrat, sen blir de ju lite flytande ibland

Nä på semestern så får jag tillbaka den semesterdagen om de blir beordrat , vilket även händer om de inte är det men jag fått många frågor osv så tar man det med chefen så justerar vi till något rimligt när de varit så, enstaka samtal eller så nej de gör mig inget o de låter jag vara .

Sen finns de ju avrtal o regelr som styr men dem tittar man i min värld på om man blir osamms, då är de facit

Permalänk
Medlem

Ångrade mig. Tog bort det jag skrev.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

35 dagar semester och betald övertid var inte illa.
Är det förhandlat i något avtal?

Vanlig 36-40h arbetsvecka och inga helgarbeten?

Stämmer. Måndag-fredag jobb, flextid. Jobbar normal 40-timmarsvecka.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Ni som under förmån skriver att ni har 30+ semesterdagar, jag gissar att ni då inte har betald övertid?

Hur många timmar snittar era arbetsveckor?
Behöver ni sitta något och jobba på helgerna ibland?

Kan bara svara för min del. Avtalet innebär att semestertillägget är ersatt med extra semesterdagar. För personer under 40 så innebär det att 25 dagars tillägg växlas till 5 extra dagar. Det jag dock har lite svårt att förstå på den här arbetsplatsen är att man har en lokal överenskommelse i strid mot bestämmelserna i SemL. Dvs, semesterdagar överstigande 20 får inte sparas. Tidigare arbetsplatser där jag haft liknande överenskommelser har haft i avtalen att dagarna som tillkommer + 20 dagar sommarsemester måste tas ut, överstigande har fått sparas.

Har betald övertid (som sagt väldigt få timmar utav detta). De timmar som blir extra för min del är ju mässa eller liknande på helger. En eller två lördagar på ett år då är vanligt. Det har dock på andra avdelningar gått ut lite intressant info ang. att lösa in övertidsersättning. För chefstjänster så ska övertid inte finnas vid nyanställningar, för övriga tjänster så skulle den lösas in mot ett fast belopp. För personer med lön överstigande 50500/månad så skulle övertiden lösas in mot en kompensation på 1500 kr/månad. För egen del så skulle jag nog hellre se en kompensation med ledighet där det motsvarar 5 semesterdagar extra.

Arbetsveckan snittar runt 40 timmar, mer i vissa perioder mindre i andra. Sen har jag som mål att försöka vara på kontoret tidigt för att kunna lämna tidigt och ägna eftermiddag/kväll åt t.ex. golf. Det som är sagt är 9-15 som "ramtid" i flexen. Men det kommer nog ändras med tanke på att man ska ändra om vilka tider som är möjliga att flexa på. Idag är det 6-21.

Brukar ofta ta en snabb koll på telefonen söndag eftermiddag/kväll, dvs, har det trillat in 200 mejl sen man gick hem för helg och vilka möten är på måndagen. Inga mejl hanteras dock.

Vissa gånger skulle det sett till väder och annat kanske varit bättre sitta heldagar på helgen och ledig en vardag istället.

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Ni som under förmån skriver att ni har 30+ semesterdagar, jag gissar att ni då inte har betald övertid?

Hur många timmar snittar era arbetsveckor?
Behöver ni sitta något och jobba på helgerna ibland?

Vi har 32 dagar, ingen övertid, men också chefer som verkligen kollar att ingen jobbar övertid och inte beordrar sådant

Några få gånger har vi haft beredskap någon helg när en stor kund ska köra igång en större ändring eller stort system, men aldrig ringt mig på mina 8 år

Några team har jour/telefonsupport, men inte vi. Några andra kollegor med liknande sits som mig brukar bli väl kompenserade om de behövs utanför arbetstid (extra semesterdagar eller engångsbetalningar), men jag tror det bara hänt typ 3 gånger sedan jag började

Snittarbetstid är 32-40 skulle jag säga, väldigt sällan (om någonsin) som jag jobbat mer än 40

Vi har istället bra relationer med kunderna och försenar leveranserna om något händer i sista stund, bättre det än att pressa fram skit och behöva städa sen

Permalänk
Medlem

Tack till er som svarat angående semesterdagar.

I majoriteten av fallen så brukar övertidsersättningen vara bortförhandlad i kollektivavtal mot ett antal semesterdagar istället.

Så det är intressant att höra hur långa arbetsveckorna brukar vara och många timmar som stundtals faktiskt måste läggas extra.

Det skiljer ju enormt mellan olika tjänster och arbetsgivare.

För egen del har jag 5 extradagar mot ingen övertid (ej förhandlingsbart, går alltså inte att välja bort).
Fyra månader om året jobbar jag 37,5h per vecka och resterande del av året 40h per vecka (37 resp. 39,5 om man räknar bort fasta fikapauser).
Krav på 2 dagar på kontoret.
Stänger av telefonen under icke arbetstid.

Jag kan fastna i något samtal någon gång under året, men noll arbete på helger.
Så jag ”går inte back” mot den bortförhandlade övertidsersättningen.

Men aldrig att jag skulle se extradagarna som en förmån.

Permalänk
Medlem

Alltså "Lönerevisonen" på vårt jobb är fan ett skämt.
EN fast % mellan 2-3% beroende på vad man får för performance, 1-5 skala.

1 är kass, 5 löser världsfred (ingen har fått en 5a så fattar inte varför de har det).

Förra året fick jag en 4a, och fick typ då 3.2% vilket är hela 0.5% mer än en 3a!!!
På köpet höll jag på att gå in i väggen, sade ordagrant till min chef i våras, jag kommer aldrig prestera som förra året igen för den ökade pressen,stressen och allmänt hur det tär på en är inte värt 0.5% mer i ökning. Det är ett skämt hur vår lönehantering hanteras, han höll med och sade ja enda sättet är ju att byta jobb.

Känns så satans dumt, eftersom mitt jobb är 95% inhouse produkter så tar det fan 1-2 år innan man är självgående, så företaget tycker det är rimligt att kasta bort vadå 2 miljoner i avgifter på en person innan den kan börja generera pengar än att öka typ 5-6% för någon som leverar. Nu är inte lön allt, finns en del fördelar med detta jobbet men fortfarande man jobbar ju inte bara för det är kul..

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

1 är kass, 5 löser världsfred (ingen har fått en 5a så fattar inte varför de har det).

Förra året fick jag en 4a, och fick typ då 3.2% vilket är hela 0.5% mer än en 3a!!!
På köpet höll jag på att gå in i väggen, sade ordagrant till min chef i våras, jag kommer aldrig prestera som förra året igen för den ökade pressen,stressen och allmänt hur det tär på en är inte värt 0.5% mer i ökning. Det är ett skämt hur vår lönehantering hanteras, han höll med och sade ja enda sättet är ju att byta jobb.

Känns så satans dumt, eftersom mitt jobb är 95% inhouse produkter så tar det fan 1-2 år innan man är självgående, så företaget tycker det är rimligt att kasta bort vadå 2 miljoner i avgifter på en person innan den kan börja generera pengar än att öka typ 5-6% för någon som leverar. Nu är inte lön allt, finns en del fördelar med detta jobbet men fortfarande man jobbar ju inte bara för det är kul..

Samma sits som många oss har varit i. En lönerevision är inget att vänta på utan om du känner dig missnöjd med lönen så är det enda sättet att byta jobb. I få fall har man bra chefer som också ser att lönen är kass och gör något åt saken. Men det är inget man ska vänta på

Permalänk
Medlem

Bytt jobb efter 2 års studier och ökar lönen väldigt mycket nu så är glad. Går från att haft bland de sämsta lönerna som går att ha i Sverige till att tjäna snittlönen i Sverige. Kommer inte vara rik men att gå från låginkomsttagare till medelinkomsttagare är nice.

Kindest inte kul att tjäna som en 19 åring när man är 39 så nu tjänar man mer som andra i sin ålder.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

En lönerevision är väl dock lika i de flesta avtal, viss % av varje persons lön går in i en pott och där får man en viss % som du själv upplevt.
Dock kan du utöver den årliga revisionen få en ytterligare justering,det är där du borde trycka på

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Känner igen mig. 2% ökning när man slitit som ett djur med kassa förutsättningar till att börja med.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

samma här 2 %

Visa signatur

Cpu : Amd 9800x3d, Moderkort: X870, Socket-AM5, Grafikkort: Geforce RTX 4080 super, Minne: Beast DDR5 6000MHz 64GB, Skärm: LG ultragear 38gn950, ASUS ROG Swift PG279Q 27 3 Tb Nvme M2 disk 7GB /write & read.

Permalänk
Medlem

2-3% motsvarar väl i runda slängar den där 1000 lappen i löneökning, beroende på ens grundlön, som brukar vara en symbolisk gräns som är svår att passera för det stora mertalet.

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honk:

2-3% motsvarar väl i runda slängar den där 1000 lappen i löneökning, beroende på ens grundlön, som brukar vara en symbolisk gräns som är svår att passera för det stora mertalet.

Eller annorlunda uttryckt, eftersom märket motsvarar cirka 3% hamnar många som ligger i intervallet 30-45k runt tusenlappen. Det är inte tusenlappen som är beslutskriteriet, det är procentsatsen och lönenivån som leder till tusenlappen.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Eller annorlunda uttryckt, eftersom märket motsvarar cirka 3% hamnar många som ligger i intervallet 30-45k runt tusenlappen. Det är inte tusenlappen som är beslutskriteriet, det är procentsatsen och lönenivån som leder till tusenlappen.

Jo men de flesta arbetsgivare resonerar att 1000kr är en jämn och bra siffra att haspla ur sig. Att meddela att det blev 893,50kr eller 1149kr i ökning drar man sig för.
Så den mentala tusenlappsspärren gäller till 100%.

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honk:

Jo men de flesta arbetsgivare resonerar att 1000kr är en jämn och bra siffra att haspla ur sig. Att meddela att det blev 893,50kr eller 1149kr i ökning drar man sig för.

Jag har jobbat som lönesättande chef och känner inte igen det resonemanget alls. Om något har det funnits en bias mot att nå milstolpar i lönenivåer (exvis jämna tusental) med en begränsad pott och medarbetare som konstant jämför med kolleger. Huruvida påslaget blivit 500, 1000 eller 2500 har aldrig spelat någon roll på min arbetsplats.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honk:

Tycker det varierar mellan chefer.
Vissa verkar vilja ge en ganska jämn siffra medans andra vill att det ska sluta på en jämn nivå..
Och vissa bryr sig inte alls.
50-öring har jag nog aldrig sett men motsvarande 893 och 1149 har jag fått ett antal gånger genom åren

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Jo tack, det där känner jag alltför väl igen. Fick ~3.3% i år för den magiska 4:an - motsvarande ett par hundringar extra innan skatt. I fjol tror jag det handlade om 80 spänn i månaden extra efter skatt ... Redan då svor jag på att "nästa år ska jag se till att inte få mer än en trea", men jag misslyckades, så nu måste jag se till att dra ner ännu mer på arbetstiden eftersom jag (som klockar färst timmar om dagen) fortfarande överträffar förväntningarna. Vem vet, kanske jag kan komma undan med att gå ner på effektiv halvtid med en timmes lunch och en timmes fikaraster inräknat? Det skulle till och med kunna vara värt en tvåa ...

Visst, det var väl lite av en överdrift, och nu är jag inte den som är lika lönekåt som många andra i den här tråden (jag lägger ingen värdering vid att vara det, alla har vi olika mål i livet), men inte fasen driver det motivationen att göra mer än vad man kan komma undan med. Skulle lätt sälja mitt "merarbete" för drygt en halv timlön i månaden.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Alltid kul att läsa denna tråd vid den här perioden på året, när de flesta kör lönesamtal

Jag har länge varit på sidan när man alltid är missnöjd över sin % man får och att man förtjänar mer.
Har tack vare hårt slit och nästan en utbränning kommit upp mig i en lön som jag är nöjd med samt gått över till "den mörka sidan" med att vara lönesättande chef.

När man kört lönesamtal med sina medarbetare några år så förstår man hur jobbigt ens egna chefer haft hela tiden.
Ett helvete att göra alla nöjda.
Sen är det alltid de man tror ska bli nöjda för man prioriterat dessa pga rejält slit och gjort bra mot sina mål, det är dessa som blir mest missnöjda. Trots 5-9% påslag.

Haft folk som jag gett 14% i påslag som blivit missnöjda för de ansåg att de borde fått 20% (trots att de var bland de bäst betalda i gruppen..)

Men jobbar man på ett stort bolag och ska försöka göra ett bra jobb som lönesättande chef är det ett jäkla slit
Hunnit med 30% av mina samtal nu och hittills är de nöjda. Så jag hoppas att det fortsätter så.

Jag jobbar dock alltid proaktivt och ser jag att någon ligger fel i lön eller att jag hör rykten om konkurrenter som börjar nosa på mina medarbetare så pratar jag med min chef och försöker få till en lönejustering under årets gång.

Hittills gått bra och jag har bara tappat 1 av mina 15 medarbetare senaste 5 åren.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Alltid kul att läsa denna tråd vid den här perioden på året, när de flesta kör lönesamtal

Jag har länge varit på sidan när man alltid är missnöjd över sin % man får och att man förtjänar mer.
Har tack vare hårt slit och nästan en utbränning kommit upp mig i en lön som jag är nöjd med samt gått över till "den mörka sidan" med att vara lönesättande chef.

När man kört lönesamtal med sina medarbetare några år så förstår man hur jobbigt ens egna chefer haft hela tiden.
Sen är det alltid de man tror ska bli nöjda för man prioriterat dessa pga rejält slit och gjort bra mot sina mål, det är dessa som blir mest missnöjda. Trots 5-9% påslag.

Haft folk som jag gett 14% i påslag som blivit missnöjda för de ansåg att de borde fått 20% (trots att de var bland de bäst betalda i gruppen..)

Men jobbar man på ett stort bolag och ska försöka göra ett bra jobb som lönesättande chef är det ett jäkla slit
Hunnit med 30% av mina samtal nu och hittills är de nöjda. Så jag hoppas att det fortsätter så.

Jag jobbar dock alltid proaktivt och ser jag att någon ligger fel i lön eller att jag hör rykten om konkurrenter som börjar nosa på mina medarbetare så pratar jag med min chef och försöker få till en lönejustering under årets gång.

Hittills gått bra och jag har bara tappat 1 av mina 15 medarbetare senaste 5 åren.

Av ren nyfikenhet, hur mycket gick du upp i lön när du gick över till den mörka sidan? Verkar diffa så oerhört dedär vad personalansvaret ska motsvara i lön. Har vänner med allt från 1500 till 12k mer i månaden där 10ish känns mest rimligt givet det oftast ökade arbetsveckorna och ansvaret osv, även om jag förstår att "bördan" också såklart skiljer sig markant beroende på vad för team man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Av ren nyfikenhet, hur mycket gick du upp i lön när du gick över till den mörka sidan? Verkar diffa så oerhört dedär vad personalansvaret ska motsvara i lön. Har vänner med allt från 1500 till 12k mer i månaden där 10ish känns mest rimligt givet det oftast ökade arbetsveckorna och ansvaret osv, även om jag förstår att "bördan" också såklart skiljer sig markant beroende på vad för team man har.

Jag var extremt underbetald länge på bolaget då jag gick in för lågt.
Gick in som Tf chef och då fick jag 5000 i ökning + 1500 i ett tillägg.
När jag gick över som fullskalig chef fick jag 5000 till i ökning (men indirekt bara 3500 då chefstillägget försvann).

Sen när jag halvt jobbade ihjäl mig så gick hjärnan in i flyktbeteende och jag tackade ja till ett annat jobb. Men min arbetsgivare kontrade med att matcha lönen som andra firman erbjöd + några kronor till.
Då gick jag upp 28% i lön.

Så som svar på din fråga så blev det ungefär 10k mer i månaden + 5 extra semesterdagar.

Nu störs inte jag av den extra bördan då jag älskar mitt jobb och att utveckla andra människor och det sociala är det jag tycker är roligast på jobbet så att jag är tillgänglig för mina medarbetare 24/7 störs jag inte av. Dock väldigt sällan någon hör av sig utanför normal kontorstid (7-18).

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Hmm, efter förhandlingar med facket så har mitt jobb gått med på 2.4%, tillsammans med annat lull lull(ej lön) så anser dom att vi får 3.4% I löneökning I år.
Vad innebär det, ligger vi under fackets löneökning?

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaFace:

Om det är facket som har förhandlat fram det så ligger ni väl precis i löneökningen som facket har kommit fram till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaFace:

Hmm, efter förhandlingar med facket så har mitt jobb gått med på 2.4%, tillsammans med annat lull lull(ej lön) så anser dom att vi får 3.4% I löneökning I år.

Facket och arbetsgivaren brukar väl gå ut med vad förhandlingen frambringat. I min bransch i vart fall så lägger man en del av potten på tjänstepensionsavsättningar detta och kommande år.

Stavfel
Permalänk
Skrivet av blazorise:

Hsr en liten fundering på vad ni tycker är rimligt att få i löneökning.

Jobbar som Utvecklare på ett litet bolag men som blev uppköpt av ett större bolag för många år sedan, så vi har väldigt bra förmåner osv utifrån detta.

Jag har jobbat där i 3 år nu och min chef har "tagit" bort stämpeln som junior på mig nu och att jag då blir mid-level eller "bara" utvecklare kan man säga.

Under året som varit har jag varit ansvarig för ett projekt som få i teamet skulle klara av och gjort en migration som gjort att vi kan använda oss av många nya funktioner i ett ramverk vi använder. Utöver det så har jag tagit en mycket större plats i teamet och jobbar effektivt.

Tidigare i år så blev jag även mentor till en LIA-student och det har gått toppen, både i min roll som mentor och även för honom. Han kommer få en anställning hos oss.

Det jag nu undrar. Jag och den nyanställde har liknande utbildningar (YH 2 år) och hans ingångslön blev 1000 kr mindre än vad jag har idag (ligger på 38k).

Det som ska tilläggas är att chefen har satt mig på nivån "överpresterande" och det är den näst högsta man kan få utifrån skalan, men med den rollen jag har så är det iprincip oerhört sällsynt att man skulle kunna få högre.

Jag har alltså möjlighet att få högre än de 3% som är enligt kollektivavtalet.
Förra året sa chefen att min lön är på tok för låg och höjde den med 9% och gick då från 35122 till 38k.

HR har sista ordet så han kan inte sätta vad han tycker att jag förtjänar men han säger även att han fortfarande tycker jag ligger alldeles för lågt.

Vad tycker ni är rimlig ökning och vad borde jag nöja mig med? (Det ska tilläggas att vårt bolag går oerhört bra och visar oerhört bra siffror)

Nya lönen blev 42000, så kommer ha 5000 mer i lön än vad praktikanten kommer gå in på. Jag har "bara" 3-års erfarenhet och en YH-utbildning i ryggen men men.

Hur hade ni själva reagerat på detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blazorise:

Nya lönen blev 42000, så kommer ha 5000 mer i lön än vad praktikanten kommer gå in på. Jag har "bara" 3-års erfarenhet och en YH-utbildning i ryggen men men.

Hur hade ni själva reagerat på detta?

Om du är <28 och det är i Uddevalla där det kanske inte finns så stor konkurrens om arbetskraft (vad vet jag) är det väl acceptabelt. Vet inte heller vilka övriga förmåner du har som semester/itp.

Personligen hade jag intervjuat för ett nytt jobb och lämnat löneanspråk för att provtrycka mitt värde på marknaden.

Visa signatur

2008: I5 - 550w corsair - 2x2g corsair x-treme - Asus P7P55D LE - Xfx 5850 - w7 64.

2023: I5 -13600k - 1000w rme- 2x16gb ddr5 5200mhz - X670E-A - 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Måste vara skönt att ha en chef som faktiskt har befogenheter att ge dig det du behöver när du behöver det.
Har själv personalansvar inklusive lönesättning, men när man behöver nåt mer än standardhöjningar så finns det aldrig en krona över. Ekonomi och HR's inställning är att om det inte passar får man byta jobb.
Helt hopplös sitiation, har sagt att det inte är nån vits att jag har lönesamtal med min grupp då jag inte har några befogenheter ändå.
Blir att jobba fram till December och sen hitta nåt annat jobb, värdelöst att ha ansvar för en grupps prestation när man inte har några befogenheter eller medel att utveckla den. Klassisk mellanchef, massor med ansvar men ingen makt.
Har förstått att jobbet går ut på att ta emot skit från missnöjda medarbetare och prångla ut massa floskler från ledningen om hur det inte är lönen som betyder nåt, men allt annat bra vi gör och våra fina värderingar!

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av playguu:

Ny tjänst!
Yrke: Frontend-utvecklare
Erfarenhet: 0 år
Plats: Mellanstor stad
Utbildning: 2 månader bootcamp
Lön: 30k

Riktigt nöjd att ha fått en utvecklartjänst, wish me luck

Ny lön efter lite om och men:
36000:-

Såklart inte nöjd, speciellt efter hur man presterat senaste året (utfört backend och hög förtroende/prio uppgifter och bara fått positiv feedback från arbetsgivaren och kollegor).

Men å andra sidan känns det typ som att man ska vara tacksam att man ens har ett jobb när man kollar LinkedIn med så många som står utan jobb.
Ska mycket till om man ska kunna få ett nytt erbjudande i dagsläget känns det som med tanke på läget vi har på arbetsmarknaden nu.
Har provat söka några jobb men känns helt dött därute, så man får väl bara bita ihop under tiden och hoppas att lönen kommer ikapp någon gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Måste vara skönt att ha en chef som faktiskt har befogenheter att ge dig det du behöver när du behöver det.
Har själv personalansvar inklusive lönesättning, men när man behöver nåt mer än standardhöjningar så finns det aldrig en krona över. Ekonomi och HR's inställning är att om det inte passar får man byta jobb.
Helt hopplös sitiation, har sagt att det inte är nån vits att jag har lönesamtal med min grupp då jag inte har några befogenheter ändå.
Blir att jobba fram till December och sen hitta nåt annat jobb, värdelöst att ha ansvar för en grupps prestation när man inte har några befogenheter eller medel att utveckla den. Klassisk mellanchef, massor med ansvar men ingen makt.
Har förstått att jobbet går ut på att ta emot skit från missnöjda medarbetare och prångla ut massa floskler från ledningen om hur det inte är lönen som betyder nåt, men allt annat bra vi gör och våra fina värderingar!

Har givetvis inte fri tillgång till extrapengar. Alltid några som tyvärr inte blir helt nöjda.
Men har med hjälp av bra resultat i flera år byggt upp ett bra förtroende hos mina chefer och visat att mina medarbetare är duktiga. Då är det lättare.

Men ja, jag är glad att ha bra chefer ovanför mig

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Palmen16:

Om du är <28 och det är i Uddevalla där det kanske inte finns så stor konkurrens om arbetskraft (vad vet jag) är det väl acceptabelt. Vet inte heller vilka övriga förmåner du har som semester/itp.

Personligen hade jag intervjuat för ett nytt jobb och lämnat löneanspråk för att provtrycka mitt värde på marknaden.

Jag är 33 senare i år.
Vi har friskvård på 5000kr, lease a bike osv.
Vi har väl överlag bra förmåner men ska nog göra som du säger och söka andra jobb.