Prisras på Radeon RX 9070 XT ledde till orderkaos

Permalänk
Medlem
Skrivet av toobypls:

Snarare: om inget annat framgår så ska orderbekräftelsen betraktas som ett bindande avtal

Som sagt så beror det på vad som står i det 🙂

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av toobypls:

Snarare: om inget annat framgår så ska orderbekräftelsen betraktas som ett bindande avtal

Brukar stå i försäljningsvillkoren att de har rätten att häva köpet vid fel, t.ex. fel prissättning osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Som sagt så beror det på vad som står i det 🙂

Såhär står det!

Citat:

Hej!

Tack för att du valde att beställa hos oss.

Du får ett nytt e-postmeddelande när beställningen är på väg, och du har sedan möjlighet att följa paketet genom transportörens app eller webbplats. Du hittar apparna i App Store eller Google Play.
Nedan följer en sammanfattning av din beställning och vald leveransmetod. Vill du veta mer? Du hittar en detaljerad översikt och annan nyttig information på din kontosida.

Vi hoppas att du kommer att bli mycket nöjd med ditt köp!

Vänlig hälsningar
Komplett.se

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Och vissa har i bekräftelsen att bindande avtal sker vid leveransbekräftelse.
Därav det betyder ingenting, utan vad som står i den

Var får du den informationen ifrån?

I Kompletts orderbekräftelse står det ingenstans att avtalet först uppstår vid leverans.

Utan en tydlig friskrivning gäller orderbekräftelsen som ett bindande avtal enligt svensk konsumenträtt. Det är inte valfritt för företaget i efterhand.

"För att en orderbekräftelse inte ska gälla som bindande avtal krävs en tydlig och uttrycklig reservation – direkt i själva bekräftelsen. Det räcker inte med en formulering på produktsidan eller i allmänna villkor. Detta följer av distansavtalslagen (2 kap. 2 §) och hur Konsumentverket och ARN tolkar den i praxis."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Såhär står det!

Tack och där hänvisar de till sin sida för mer information

Skrivet av grahnen:

I Kompletts orderbekräftelse står det ingenstans att avtalet först uppstår vid leverans.

Utan en tydlig friskrivning gäller orderbekräftelsen som ett bindande avtal enligt svensk konsumenträtt. Det är inte valfritt för företaget i efterhand.

"För att en orderbekräftelse inte ska gälla som bindande avtal krävs en tydlig och uttrycklig reservation – direkt i själva bekräftelsen. Det räcker inte med en formulering på produktsidan eller i allmänna villkor. Detta följer av distansavtalslagen (2 kap. 2 §) och hur Konsumentverket och ARN tolkar den i praxis."

Jag vet vad det står hos arn och jag hävdar inte att komplett har avvikelser i sin text MEN svaret är fortfarande,det beror vad som står i mailet.
I detta fall hänvisar komplett ,som du ser ovan, till mer detaljerad information på din sida. Där har du faktiskt två nivåer mottagits och behandlad

Sen om det är korrekt och kan luta sig på sen informationen ,kan jag inte svara på.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av grahnen:

Ur Kompletts försäljningsvilkor.

Citat:

5. Pris och betalning

5.1 På Komplett hemsida och i dess katalog förekommande priser och avgifter är exklusive mervärdeskatt och andra skatter och pålagor samt även exklusive eventuella frakt- eller portokostnader vilka utgår enligt Komplett gällande prislista på leveransdagen. Komplett.se levererar endast inom Sverige och samtliga produkter säljs med 25% moms.

5.2 Komplett förbehåller sig rätten att när som helst innan Leveransdagen justera under punkten 5.1 angivna priser, under förutsättning att kunden därvid meddelas. Kunden äger då skriftligen häva köpet i enlighet med punkten 8 nedan.

5.3 Vid beställning från Kompletts hemsida finns möjlighet till betalning med VISA- och Master Card-kort och Swish. Efter särskild kreditprövning kan betalning även ske mot faktura, eller avbetalning, via vår betalningspartner "Walley/Collector Bank" eller med Komplett FLEX och vår partner "Resurs Bank". Fakturor utfärdas på leveransdagen.

5.4 Vi reserverar oss för slutförsäljning, feltryck och prisjusteringar där prissättningen är orimligt låg, i dessa fall förbehåller vi oss rätten att korrigera dessa enligt punkt 5.2.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

I detta fall hänvisar komplett ,som du ser ovan, till mer detaljerad information på din sida.

"Krävs en tydlig och uttrycklig reservation – direkt i själva bekräftelsen. Det räcker inte med en formulering på produktsidan eller i allmänna villkor. "

"Vill du veta mer? Du hittar en detaljerad översikt och annan nyttig information på din kontosida."

För mig är det inte en tydlig och uttrycklig reservation om att detta inte är ett bindande avtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grahnen:

Om du vill att man ska lägga någon vikt vid ditt citat så får du även lägga till en källhänvisning.

Visa signatur

MB: MSI MAG B650 Tomahawk Wifi CPU: AMD Ryzen 5 7600X RAM: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 GPU: MSI Radeon RX 6650 XT GAMING X 8G SSD: WD Black SN850X 2TB Chassi: be quiet! Silent Base 802 TG PSU: Cooler Master XG850 Platinum 850W Monitor: Alienware AW2723DF

Permalänk
Medlem

Fick svar idag från komplett mail de skyller som sagt återigen på Systemfel och lagersaldo.

De erbjuder ett Asus Prime AMD Radeon RX 9070 XT OC för 7299 kr.

Jag är tyvärr inte intresserad, så om någon annan är sugen så får ni hoppas de erbjuder er samma deal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

Fick svar idag från komplett mail de skyller som sagt återigen på Systemfel och lagersaldo.

De erbjuder ett Asus Prime AMD Radeon RX 9070 XT OC för 7299 kr.

Jag är tyvärr inte intresserad, så om någon annan är sugen så får ni hoppas de erbjuder er samma deal.

Man kan ju tycka att de gott kunnat gå ut med ett liknande erbjudande till samtliga utan att man behöver tjata på dem.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Det finns stöd i både lag och praxis för att en orderbekräftelse utan tydlig reservation kan anses utgöra ett bindande avtal mellan konsument och näringsidkare.

Enligt 2 kap. 2 § i lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (DAL) har näringsidkaren en skyldighet att tydligt och begripligt informera konsumenten om villkoren för köpet innan ett avtal ingås. Om en konsument gör en beställning online och får en orderbekräftelse utan att det där framgår någon reservation, kan det betraktas som att ett avtal har ingåtts.

Det räcker inte att hänvisa till allmänna villkor eller ha en formulering på produktsidan, reservationen måste framgå tydligt i själva orderbekräftelsen för att näringsidkaren ska kunna hävda att något bindande avtal inte föreligger.

Detta har även bekräftats i Konsumentverkets vägledning och i praxis från Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

🔗 Källor:
1. Konsumentverket – Är en orderbekräftelse bindande?
https://www.konsumentverket.se/fragor-och-svar/2813966/ar-en-...
2. Konsumentverket – Informationskrav vid distansavtal: regler för företag
https://www.konsumentverket.se/marknadsratt-foretag/informati...
3. Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2005:59), 2 kap. 2 §
https://lagen.nu/2005:59#K2P2S1

Ingenstans under de länkar du angivit hittar jag den fetmarkerade formuleringen, eller nån liknande formulering.

Sen är det ju intressant att direkt under första länken hittar man följande fråga och svar.

"Är en orderbekräftelse bindande?
Fråga

Vad gäller om ett företag inte kan leverera även om de redan skickat en orderbekräftelse? Är orderbekräftelsen bindande för företaget?

Carina
8 maj 2023

Svar från Konsumentverket
8 maj 2023

Hej Carina,

Tack för din fråga.

Finns det ett avtal mellan dig och företaget så är huvudregeln att du har rätt att få det du köpt.

Har företaget skickat ett meddelande till dig att de bekräftat köpet kan du argumentera för att det är det som gäller. Har du däremot fått ett meddelade som säger att företaget mottagit din beställning är det inte säkert att det ses som att det finns ett avtal."

Ifall det fanns en given praxis hade de ju direkt kunnat svara, att ja en orderbekräftelse utan tydlig reservation är alltid bindande. Men nu gjorde ju Konsumentverket inte det...

Jag har ju dessutom i ett tidigare inlägg (#20888146) visat på att ARN kan besluta i företagets favör i sådana här situationer. Vilket också talar emot att det skulle finnas någon riktig praxis. Många missar att när de gör en beställning godtar de också det aktuella företagets försäljningsvillkor. Vilket även ARN pekar på i fallet jag länkat:
"Eftersom den
avtalsmodell som företaget påstår skulle tillämpas mellan parterna alltså utgör ett avsteg från
den traditionella modellen, måste detta avsteg tydligt framgå av avtalsvillkoren eller av
bekräftelsen som sådan.

I samband med att FR gjorde beställningen på företagets hemsida godkände han företagets
köpevillkor."

Notera att Konsumentverket pratar om en "huvudregel" och ARN nämner en traditionell avtalsmodell. Jag antar att de syftar till vad som gäller ifall ett företag inte har några speciella försäljningsvillkor, alternativt väldigt otydliga villkor. De är väl då i de fallen som det möjligen föreligger nån form av praxis. Alla större e-handlare har dock försäljningsvillkor som man automatisk godkänner när man beställer av dem och då är det de som gäller.

PS. Hade inte du "gått vidare"?

Visa signatur

MB: MSI MAG B650 Tomahawk Wifi CPU: AMD Ryzen 5 7600X RAM: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 GPU: MSI Radeon RX 6650 XT GAMING X 8G SSD: WD Black SN850X 2TB Chassi: be quiet! Silent Base 802 TG PSU: Cooler Master XG850 Platinum 850W Monitor: Alienware AW2723DF

Permalänk
Medlem
Skrivet av FubbHead:

Man kan ju tycka att de gott kunnat gå ut med ett liknande erbjudande till samtliga utan att man behöver tjata på dem.

Om man inte orkar skicka ett mail så är frågan hur intresserad man var i första början. Erbjudandet är bättre än MSRP iaf.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 5090 RAM: G.Skill Flare X5 64GB DDR5 6000MHz CL30 Mobo: MSI Tomahawk X670E PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial T500 4TB, Crucial P5 Plus 2TB, MX500 2TB x2 Chassi: Fractal Design North OS: Windows 11 Education 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Komplett = 💩

Knappast, bra kommunikation,ber om ursäkt. Fel görs ibland... tumme upp

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Born_HardCORE:

Ingenstans under de länkar du angivit hittar jag den fetmarkerade formuleringen, eller nån liknande formulering.

Sen är det ju intressant att direkt under första länken hittar man följande fråga och svar.

Fråga

Vad gäller om ett företag inte kan leverera även om de redan skickat en orderbekräftelse? Är orderbekräftelsen bindande för företaget?

Carina
8 maj 2023

8 maj 2023

Hej Carina,

Tack för din fråga.

Finns det ett avtal mellan dig och företaget så är huvudregeln att du har rätt att få det du köpt.

Har företaget skickat ett meddelande till dig att de bekräftat köpet kan du argumentera för att det är det som gäller. Har du däremot fått ett meddelade som säger att företaget mottagit din beställning är det inte säkert att det ses som att det finns ett avtal."

Ifall det fanns en given praxis hade de ju direkt kunnat svara, att ja en orderbekräftelse utan tydlig reservation är alltid bindande. Men nu gjorde ju Konsumentverket inte det...

Jag har ju dessutom i ett tidigare inlägg (#20888146) visat på att ARN kan besluta i företagets favör i sådana här situationer. Vilket också talar emot att det skulle finnas någon riktig praxis. Många missar att när de gör en beställning godtar de också det aktuella företagets försäljningsvillkor. Vilket även ARN pekar på i fallet jag länkat:
"Eftersom den
avtalsmodell som företaget påstår skulle tillämpas mellan parterna alltså utgör ett avsteg från
den traditionella modellen, måste detta avsteg tydligt framgå av avtalsvillkoren eller av
bekräftelsen som sådan.

I samband med att FR gjorde beställningen på företagets hemsida godkände han företagets
köpevillkor."

Notera att Konsumentverket pratar om en "huvudregel" och ARN nämner en traditionell avtalsmodell. Jag antar att de syftar till vad som gäller ifall ett företag inte har några speciella försäljningsvillkor, alternativt väldigt otydliga villkor. De är väl då i de fallen som det möjligen föreligger nån form av praxis. Alla större e-handlare har dock försäljningsvillkor som man automatisk godkänner när man beställer av dem och då är det de som gäller.

Jo, det finns faktiskt ganska tydlig praxis kring det här. För att en orderbekräftelse inte ska räknas som ett bindande avtal krävs det att det står en riktigt tydlig och klar reservation just i själva bekräftelsen. Inte i produktbeskrivningen, inte i de allmänna villkoren och inte i FAQ:n heller. Det är den här huvudregeln som ARN brukar luta sig mot, och som Konsumentverket också hänvisar till, de kallar det visserligen inte ”lag”, men det är ändå riktlinjen.

Du nämner ett ARN-fall där kunden godkände särskilda villkor som tydligt sa att man gick ifrån den vanliga modellen. Och ja, det stämmer ju, vilket bara bekräftar min poäng. En orderbekräftelse utan en sån tydlig reservation är oftast bindande. Det räcker inte med luddiga formuleringar någonstans på produktsidan.

Det betyder såklart inte att allt är svart eller vitt i just det här fallet. Varje ärende bedöms ju för sig, och det kan finnas saker som ändrar bilden. Men i grund och botten gäller: om det inte tydligt står i orderbekräftelsen att man reserverar sig, så har man vanligtvis ingått ett bindande avtal.

Och ja, jag har redan gått vidare, precis som du vänligt påminde om.. Men jag såg att många fortfarande verkar lite osäkra och missförstår vad som gäller, så jag tänkte att det kan vara hjälpsamt att förtydliga lite, tråden är ju ändå offentlig, så varför inte?

Och visst, jag måste erkänna att det också är lite roligt att retas tillbaka när någon så tydligt gillar att provocera. Det vore ju synd att inte ge lite svar på tal när man blir bjuden på sådan energi!

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Jo, det finns faktiskt ganska tydlig praxis kring det här. För att en orderbekräftelse inte ska räknas som ett bindande avtal krävs det att det står en riktigt tydlig och klar reservation just i själva bekräftelsen. Inte i produktbeskrivningen, inte i de allmänna villkoren och inte i FAQ:n heller. Det är den här huvudregeln som ARN brukar luta sig mot, och som Konsumentverket också hänvisar till, de kallar det visserligen inte ”lag”, men det är ändå riktlinjen.

Du nämner ett ARN-fall där kunden godkände särskilda villkor som tydligt sa att man gick ifrån den vanliga modellen. Och ja, det stämmer ju, vilket bara bekräftar min poäng. En orderbekräftelse utan en sån tydlig reservation är oftast bindande. Det räcker inte med luddiga formuleringar någonstans på produktsidan.

Det betyder såklart inte att allt är svart eller vitt i just det här fallet. Varje ärende bedöms ju för sig, och det kan finnas saker som ändrar bilden. Men i grund och botten gäller: om det inte tydligt står i orderbekräftelsen att man reserverar sig, så har man vanligtvis ingått ett bindande avtal.

Håller med helt och hållet!

Skrivet av smel:

Och ja, jag har redan gått vidare, precis som du vänligt påminde om.. Men jag såg att många fortfarande verkar lite osäkra och missförstår vad som gäller, så jag tänkte att det kan vara hjälpsamt att förtydliga lite, tråden är ju ändå offentlig, så varför inte?

Och visst, jag måste erkänna att det också är lite roligt att retas tillbaka när någon så tydligt gillar att provocera. Det vore ju synd att inte ge lite svar på tal när man blir bjuden på sådan energi!

Det där hade du inte ens behövt förklara dig för. Personen är bara ute efter att byta fokus från sakfrågan till dig som person, för att förminska, förlöjliga eller skapa irritation – snarare än att bidra med saklig diskussion. "personlig avledning" eller Ad hominem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Gud, vilken karaktär jag känner att jag bygger av att läsa din raljerande åskådarsmörja – stort tack för det oerhörda privilegiet att få växa som människa! 😄

(/s, ifall sarkasmen mot förmodan inte framgick)

Självklart ska vi kunna diskutera saker och ha olika ståndpunkter, men att hålla en trevlig och respektfull ton är verkligen det minsta man kan begära. Det gagnar ingen när det börjar kastas skällsord, nedlåtande uttryck eller annars hetsas upp i onödan.

Om någon här ger sken av att agera i affekt eller ta saker personligt, så är det faktiskt du. Kanske läge att ta en titt i spegeln och fundera över hur du bemöter andra innan du höjer rösten i nästa inlägg.

Jag ser ingen mening med att komma med skälls och svärord... Det ger ju enbart motparten rätt att "avsluta diskussionen/det affärsmässiga förhållandet"...

Jag (i ett ärende) hade så pass bra argument att jag fick höra på omvägar att de hade hoppats på att jag skulle säga någon otidighet så att de kunde avsluta diskussionen.

Man ska bemöta sina argument med sakliga argument. Det som stör mig är när motparten säger "jag tänker inte diskutera detta mer" (t.e.x. Varför bad inte motparten om ett administrativt förtydligande om det fanns oklarheter i skrivelsen tillika petitionen.

Motparten bad inte om förtydligande eftersom "felet" i skrivelsen gav motparten en ursäkt att inte svara alls enligt den slingriga devisen: "Vem ska jag svara när skrivelsen inte är i mitt namn)...

Trots att de har både min adress och telefonnummer.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Dem bör annullera alla beställningar. Hade varit bättre

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Till er som fått dem - Grattis 😁

Till er som känner sig besvikna och bestulna - Lycka till hos ARN! - Ser fram emot er fajt där och resultaten framgent.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Håller med dig egentligen, men diskussionen pågår för att de finns vissa som verkar tycka att komplett både kan hävda "uppenbart prisfel" och samtidigt välja att skicka ut kort till en del personer, men makulera för andra.

EDIT: taggar skamlöst in @Blomman90 för att se om hen har några synpunkter kring detta

Ja, det känns spontant lite som att Komplett satt sig i lite av en trixig situation.

Jag har följt lite av de diskussioner som försiggått här och tolkar det, likt flertalet andra, som att Komplett har ingått avtal med alla de som tagit del av denna deal och erhållit en beställningsbekräftelse. Av Kompletts villkor framgår nämligen att ett bindande avtal ingås när man erhåller en bekräftelse på beställningen. Vad som framgått av de beställningsbekräftelser som bifogats i tråden så framgår det inte som att denna bekräftelse inte skulle anses vara en accept.

Citat:

2. Beställning
2.1 Beställning av Kompletts produkter sker via www.komplett.se. För att en beställning skall vara bindande för Komplett, måste beställningen skriftligen bekräftas av Komplett före genomförd leverans. Detta innebär bland annat att om produkt i Komplett sortiment utgått eller av annan anledning inte finns att tillgå med iakttagande av rimliga ansträngningar, är Komplett ej skyldig att tillhandahålla sådan produkt oaktat att kunden beställt densamma enligt ovan.

Alltså, enligt min tolkning säger köpvillkoren på hemsidan inte tydligt att det mail som alla erhållit inte skulle vara en accept, utan endast en information om att man fått din order-förfrågan. På samma sätt framgår inget i själva mailet om att det inte skulle utgöra en accept. Därför anser jag att mailet som har skickats ut är just en accept, och därmed att ett bindande avtal har ingåtts.

När kan man då ha rätt att frånträda ett ingått avtal utan konsekvens, jo det skulle exempelvis kunna vara vid ett uppenbart prisfel. Det har argumenterats fram och tillbaka om detta är ett uppenbart prisfel eller inte. Det går absolut att argumentera för båda sidor, men jag lutar ganska starkt åt att det inte är uppenbart. Vad det hela vilar på är hur man tolkar "genomsnittlig konsument", är det alltså en allmänt genomsnittligt konsument i Sverige, eller är det en genomsnittlig konsument intresserad av denna specifika produkt? Den genomsnittliga Sweclockaren borde kanske ha insett att priset var orimligt, men skulle verkligen den genomsnittliga konsumenten inse det? Det snackas friskt om MSRP, USA-priser, etc. och det kan man nog helt slänga i papperskorgen. Som att den genomsnittliga konsumenten skulle ha koll på sådana saker. Jag har också sett det nämnas att "jo, Inets SweC-exklusiva BF-drops kan vara så här bra, men inte Kompletts "super duper helg-erbjudande", det argumentet tror jag inte håller någon vikt alls. Kan Inet, så varför kan inte Komplett liksom?

Men, den kanske mest springande punkten här är att Komplett alltså har valt att leverera ett antal grafikkort till det utlovade priset, även fast de har haft möjlighet att stoppa de affärerna. Jag personligen tror det är svårt att hävda att detta var ett uppenbart prisfel som köparen borde ha insett, men vi har ändå valt att gå vidare ett antal av dessa affärer. Varför är inte de ogiltiga om alla andra är det?

Sen vet jag inte om det finns något att hämta (rent juridiskt) i att någon som beställde efter en har fått leverans, medans andra inte. Så länge man nu inte utlovat att ordrarna ska hanteras i strikt FIFO-ordning. Men det är ju såklart en extra grogrund för missnöje, så det ligger definitivt inte på plussidan så att säga.

Jag tror det finns goda chanser att driva detta lyckosamt hos ARN, just genom att hävda att ett avtal har ingåtts, och det inte är ett uppenbart prisfel (säljaren har ju trots att godkänt och levererat flertalet av dessa deals). Att de har systemfel som inte stoppar fler ordrar från att komma in är inte något konsumenten är ansvarig för. Generellt så behöver man också se till att ha tillräcklig tillgång på en vara för att möta den efterfråga som "rean" genererar.

Skrivet av MinscS2:

Så först blir folk sura över ett uppenbart felaktigt pris gör att deras order annulleras. (Inte ens ARN hade hjälpt till här, nästan 50% rabatt på nytt grafikkort är uppenbart felaktigt.)

Sen sätter lite kognitiv dissonans in och dom flesta inser att "oh well", det var ett uppenbart felaktigt pris, förståeligt att ordern annuleras. Trist att det inte gick, men men...

Sen kommer det ut att ett fåtal (handfull) personer fått kort iallafall, och då blir folk sura igen, avslutar sina konton m.m., - trots att inget egentligen ändrats: det är fortfarande ett ursprungligen felaktigt pris och ingen hade någonsin rätt till kortet.

Jag kan förstå att man är lite bitter över att man inte hade turen och tillhör den handfull grupp människor som fick ett kort för det priset, eller att man är lite bitter över att Komplett inte sålde till dom som klickade först eller lottar ut, men kom igen - att kalla på bojkott eller borttagning av decennier gamla Komplettkonton?

Känner ni er inte lite väl självberättigade? Har Kompletts agerande lett till någon slags personlig förlust?

Kan det verkligen vara ett uppenbart felaktigt pris om Komplett ändå valt att leverera flertalet av dessa köp? Varför är vissa av dessa köp uppenbart felprisade, medans andra inte är det (dessutom slumpmässigt utvalda)?

Är inte ditt argument lite som att säga att någon som skrapar fram en bra Trissvinst inte får bli sur om Trisslotten skulle blåsa bort, eller om Trisslotten skulle ha en defekt som gör att den anses vara ogiltig (även om du inte gjort något fel - och du kan få dina pengar tillbaka)?
Det kan tyckas vara banalt, men det är klart det infinner sig en stor glädje när man gör ett riktigt bra klipp, och lika mycket vänds den glädjen till besvikelse om någon tar det ifrån en. Sedan förstärks det av att det går igenom för vissa, men inte för andra.

Skrivet av filbunke:

Och i avtalet, som man då har gått med på, kan det finnas skrivelser som ger företaget rätt att avbryta en order av olika skäl.

Du läser väl avtalen du går med på innan du beställer saker?

Nu finns det något som kallas för lagstiftning, som man alltså inte kan avtala bort. Det går alltså jättebra att säga i sina villkor "fram till händelse X inträffat så har inget avtal ingåtts" (så länge allt är jättetydligt för konsumenten). Men det går inte att säga "efter att vi har ingått detta avtal så reserveras vi oss rätten av ändra pris, makulera ordern, etc.". För när ett avtal är ingått, så gäller alltså såväl DAL (Distansavtalslagen) som KKL (Konsumentköplagen). Då föreskriver lagen vad som krävs för att exempelvis kunna frånträda ett avtal, inte köpvillkoren (om de nu strider mot DAL eller KKL). Har man däremot villkor som är mer generösa än DAL/KKL så gäller givetvis köpvillkoren, men inte tvärtom.

Skrivet av Born_HardCORE:

Fråga

Carina
8 maj 2023

8 maj 2023

Hej Carina,

Tack för din fråga.

"Eftersom den
bekräftelsen som sådan.

köpevillkor."

Jag har länket formuleringen från Kompletts köpvillkor ovan, det framgår inte med någon vidare tydlighet att beställningsbekräftelsen inte skulle utgöra en accept (och därmed ett bindande avtal). Något liknande framgår inte i själva beställningsbekräftelsen som tidigare också bifogats i tråden. Därmed torde det anses styrkt att avtal faktiskt har ingåtts här, just eftersom det är motsatsen som måste framgå tydligt, att ett avtal inte ingåtts.

Sen är det också så att avtalsregler som är otydliga också i normalfallet tolkas till konsumentens fördel.

Permalänk
Medlem

Det är roligt att se folk försöka rättfärdiga sina "köp" som inte gick igenom på en uppenbarligen felaktigt prissatt vara när alla butiker har textat liknande

Vid uppenbart felaktigt prissatta varor förbehåller Inet AB sig rätten att annullera kundens beställning

konsumentverket
Fel pris i webbutik Det är först när ett köp har blivit ingånget och du fått en bekräftelse på det som du kan kräva att få varan för det uppgivna priset. Om priset varit felaktigt på hemsidan kan du inte kräva att få köpa varan till det priset, om felet upptäcks innan avtalet ingåtts och blivit bekräftat.

Det som folk inte förstår är att e-butikers "orderbekräftelse" ej är en bekräftelse på att ordern är hanterad, bara att systemet tagit mot ordern för att hanteras. Hade kunden fått ett ordererkännande (ett kvitto när ordern är hanterad/packad/skickad) hade alla citerade saker gällt. Vilket är varför butikers orderbekräftelser har textat "DETTA ÄR EJ ETT KVITTO" med.

Komplett skulle helt enkelt annullerat alla ordar eftersom folk beter sig som svin i allmänt bara för att de inte vann lotteriet när systemet havererade.

Permalänk
Medlem

Hade @Komplett velat göra något rätt för sig hade iaf gett 1000kr rabatt på valfritt 9070xt kort som gäller i 12 månader framåt.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Medlem

Finns det något i "avtalet" som säger hur lång tid leveransen får ta? Om inte borde komplett hålla på ordrarna och skicka ut 9070xt korten för 5500kr år 2027, orkar man inte vänta kan man avbryta köpet.

Förstår att man kanske blir besviken om man inte hade tur att få ett men samtidigt var priset så lågt att det var uppenbart en miss.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Hade @Komplett velat göra något rätt för sig hade iaf gett 1000kr rabatt på valfritt 9070xt kort som gäller i 12 månader framåt.

Nu gav dom 1691kr i rabatt på ett utvalt kort eller 19% vilket jag tycker är ganska så schysst ändå.
Men som vanligt så är folk aldrig nöjda och skall bara ha och ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Nu gav dom 1691kr i rabatt på ett utvalt kort eller 19% vilket jag tycker är ganska så schysst ändå.
Men som vanligt så är folk aldrig nöjda och skall bara ha och ha.

Vilket? jag har inte fått reda på något.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Har nämnts tidigare på sidan:
Om man hör av sig till Komplett så kan man få ett erbjudande att köpa ett Asus Prime AMD Radeon RX 9070 XT OC för 7299 kr.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Som det står i nyheten...
Någon generell kompensation är inte aktuell, men Komplett uppmanar besvikna kunder att höra av sig individuellt.

För de som känner sig särskilt besvikna och planerar att köpa elektronik inom en snar framtid, uppmanar vi er att kontakta vår kundtjänst. Vi kan inte lova något, men vi vill göra vad vi kan för att korrigera det intryck vi har lämnat.

https://www.komplett.se/product/1318738/datorutrustning/dator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Det är roligt att se folk försöka rättfärdiga sina "köp" som inte gick igenom på en uppenbarligen felaktigt prissatt vara när alla butiker har textat liknande

Vid uppenbart felaktigt prissatta varor förbehåller Inet AB sig rätten att annullera kundens beställning

konsumentverket
Fel pris i webbutik Det är först när ett köp har blivit ingånget och du fått en bekräftelse på det som du kan kräva att få varan för det uppgivna priset. Om priset varit felaktigt på hemsidan kan du inte kräva att få köpa varan till det priset, om felet upptäcks innan avtalet ingåtts och blivit bekräftat.

Det som folk inte förstår är att e-butikers "orderbekräftelse" ej är en bekräftelse på att ordern är hanterad, bara att systemet tagit mot ordern för att hanteras. Hade kunden fått ett ordererkännande (ett kvitto när ordern är hanterad/packad/skickad) hade alla citerade saker gällt. Vilket är varför butikers orderbekräftelser har textat "DETTA ÄR EJ ETT KVITTO" med.

Komplett skulle helt enkelt annullerat alla ordar eftersom folk beter sig som svin i allmänt bara för att de inte vann lotteriet när systemet havererade.

Står faktiskt i orderbekräftelsen -> "Vi hoppas att du kommer att bli mycket nöjd med ditt köp! "

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Står faktiskt i orderbekräftelsen -> "Vi hoppas att du kommer att bli mycket nöjd med ditt köp! "

Nyckelordet är "kommer".

Letar du efter:

"Vi hoppas att du är nöjd med ditt köp"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Nyckelordet är "kommer".

Letar du efter:

"Vi hoppas att du är nöjd med ditt köp"?

Nyckelordet är "kommer" komplett har en förhoppning att jag är nöjd med köpet.

Uppenbarligen är priset på 5390:- rimligt eftersom dom sålde kortet till det priset det som är orimligt är att dom erbjuder ett sämre kort till högre pris.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Har nämnts tidigare på sidan:
Om man hör av sig till Komplett så kan man få ett erbjudande att köpa ett Asus Prime AMD Radeon RX 9070 XT OC för 7299 kr.

Tackar @komplett erbjöd aldrig mig detta utan sa bara tyvärr...

Visa signatur