Uppgradera moderkort AM4 (minst två M.2 och 2.5 Gb ethernet)

Permalänk

Uppgradera moderkort AM4 (minst två M.2 och 2.5 Gb ethernet)

Jag är lite sugen på uppgradera min PC och främst moderkortet och inget annat eftersom jag nyligen köpte RTX 3060 samt Ryzen 7 5800X3D

Idag sitter jag på en B350 Plus och nej jag vill INTE köpa mig upp till AM5 så ingen ide att nämna de förslaget eftersom jag för knappt 1-2 år sedan köpte till mig ny cpu och gpu.

Jag har presentkort på Elgiganten dock har dom inget större utbud men det spelar ingen roll för mig.

Såg att de har bland annat dessa mobo
- MK Gigabyte B550 AORUS ELITE AX V2
- ASUS PRIME B550-PLUS motherboard
Något att ha? Det finns hur många B550 som helst ute i marknaden och förstår inte riktigt skillnaden förutom namn och andra funktioner som tillkommer

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Permalänk
Medlem

Varför vill du uppgradera moderkortet? Eller fungerar inte 5800X3D på det moderkortet du har nu?

Funkar det som det ska så bör du kolla efter ett nytt grafikkort för en prestandaökning i spel. Eller gå upp till 32GB isället för 16GB RAM om du har det, det kan hjälpa i mer krävande spel.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Skrivet av Keffmode:

Varför vill du uppgradera moderkortet? Eller fungerar inte 5800X3D på det moderkortet du har nu?

Funkar det som det ska så bör du kolla efter ett nytt grafikkort för en prestandaökning i spel. Eller gå upp till 32GB isället för 16GB RAM om du har det, det kan hjälpa i mer krävande spel.

Sitter nämligen på 64GB ram, mobo känns outdated bara därav uppgradering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christian995:

Sitter nämligen på 64GB ram, mobo känns outdated bara därav uppgradering

Om du inte går upp till 128GB ram är det ganska meningslöst att byta moderkort "bara för det känns gammalt"

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Om det inte är en specifik funktion du saknar från nyare chipset får du ut exakt noll procent prestandaökning med ett nyare moderkort, så länge ditt nuvarande moderkort har tillräcklig strömmatning.

Det du skulle tjäna mest på är troligen ett nytt grafikkort.

Permalänk
Medlem

Ny GPU vore ju ett smartare drag. Är det inga specifika funktioner du söker på ett nytt mobo är det nog det sämsta du kan uppgradera då det inte gör något för upplevelsen.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Skrivet av Clasito:

Ny GPU vore ju ett smartare drag. Är det inga specifika funktioner du söker på ett nytt mobo är det nog det sämsta du kan uppgradera då det inte gör något för upplevelsen.

Saken är att jag är ute efter minst 1 till M2 plats samt 2.5 GB lan nu när vi har fiber indraget och Wifi funktion är väl bara ett plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christian995:

Saken är att jag är ute efter minst 1 till M2 plats samt 2.5 GB lan nu när vi har fiber indraget och Wifi funktion är väl bara ett plus.

Då har du legitima önskemål. Var ju ändå ganska bra pris på det Asus B550 moderkortet.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christian995:

Visst, wifi är trevligt, men vad gäller m.2 platser så finns ju insticks kort som tar 2 eller 4st m.2 enheter så det finns flera vägar att gå.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

En av mina bästa uppgraderingar av datorn var när jag bytte till en mycket bättre skärm. Gav rejäl känsla av uppgradering, man ser den ju hela tiden. Uppgradera moderkort kan iofs vara billigare (och trådstartaren kanske redan har bra skärm).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Skrivet av Pirum:

En av mina bästa uppgraderingar av datorn var när jag bytte till en mycket bättre skärm. Gav rejäl känsla av uppgradering, man ser den ju hela tiden. Uppgradera moderkort kan iofs vara billigare (och trådstartaren kanske redan har bra skärm).

Har en som main Acer Predator 24 tum 165Hz TN skärm använder DisplayPort och andra är 24 tum av samma modell men 144Hz

Permalänk
Medlem

Av de två moderkorten du har nämnt så är det väl bara Gigabyte som uppfyller dina egna kriterier med 2.5G och bättre strömleverans till processorn. (Det jag lyckades googla mig fram till då du inte länkat till produkterna du beskriver.) Asus-kortet är kvalitetsmässigt exakt samma som det du redan har, fast med B550-kretsarna.

---- Tier E 75A 8+2 d Gbit B350 Prime Plus 1247 Tier E 75A 8+2 d Gbit ASUS Prime B550-Plus 1573 Tier A 200A 12+2 d 2.5G Gigabyte B550 Aorus Elite AX V2 Q-flash

d = dual-output (8+2d är en 4+2 kontroller där man sedan hänger på två steg parallellt för CPU-matningen.)
https://linustechtips.com/topic/1137619-motherboard-vrm-tier-...
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1PuUWroxA0HvSSipsXlB8h...
PS: Kanske ska ta "Tier A" 200A med en nypa salt, men bättre är det ju definitivt.

Permalänk
Skrivet av mc68000:

Av de två moderkorten du har nämnt så är det väl bara Gigabyte som uppfyller dina egna kriterier med 2.5G och bättre strömleverans till processorn. (Det jag lyckades googla mig fram till då du inte länkat till produkterna du beskriver.) Asus-kortet är kvalitetsmässigt exakt samma som det du redan har, fast med B550-kretsarna.

---- Tier E 75A 8+2 d Gbit B350 Prime Plus 1247 Tier E 75A 8+2 d Gbit ASUS Prime B550-Plus 1573 Tier A 200A 12+2 d 2.5G Gigabyte B550 Aorus Elite AX V2 Q-flash

d = dual-output (8+2d är en 4+2 kontroller där man sedan hänger på två steg parallellt för CPU-matningen.)
https://linustechtips.com/topic/1137619-motherboard-vrm-tier-...
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1PuUWroxA0HvSSipsXlB8h...
PS: Kanske ska ta "Tier A" 200A med en nypa salt, men bättre är det ju definitivt.

Verkar som att Elite AX V2 är något jag ska ha! Såg att Webhallen hade kampanj på B550-F Gaming som tydligen ska vara värsting, men vad är skillnaden ens? Verkar som att alla B550 är mer eller mindre likadana, skiljer väldigt lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christian995:

Verkar som att Elite AX V2 är något jag ska ha! Såg att Webhallen hade kampanj på B550-F Gaming som tydligen ska vara värsting, men vad är skillnaden ens? Verkar som att alla B550 är mer eller mindre likadana, skiljer väldigt lite.

De där två är nog tämligen likvärdiga. Med B550 är vi nu inne på tredje generationen moderkort sedan Ryzen släpptes och ingen tillverkare vill vara sämre än konkurrenterna i respektive prisklass. Ryzen AM4 har ju en grundstruktur med PCIe x16 + M.2 + chipset, där en andra M.2 hängs på chipset med antingen Gen3 eller Gen4. Inte så mycket att ändra på förutom tillval som WiFi och antalet portar (USB + SATA m.m.) Detaljerna ligger snarare i vilka kretsar som används, kvalitet på laminat och hur ledningsbanorna är dragna (spelar roll vid kraftig överklockning), något som ens kvalitets-genomgångar (reviews) från t.ex. Toms Hardware går in på. Det finns ju ingen segmentering utan alla moderkort i alla prisklasser skall ju kunna häntera Ryzen 5950X, om än med kraftig värmeutveckling på VRM och kanske throttlad strömtillgång på de allra simplaste äldre korten?

Så, utöver att välja de uppenbara antalet portar, WiFi etc. så bör man titta på kretsarna som levererar ström till processorn, vilken krets som hanterar LAN-porten (I225V hade tre varianter där de två första var instabila i vissa kombinationer, mindre relevant numera) och sen fundera på hur tillverkaren sköter BIOS-uppdateringar (Här får väl kunden en viss preferens baserad på tidigare erfarenheter.) Men den genomsnittlige kunden slutar oftast att läsa när han sett priset...