Unreal Engine 5.6 visar musklerna i The Witcher 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Så vad du skriver är att The Witcher 4 är utvecklad för att vara en reklampelare för Unreal Engine 5. Bådar inte gott.

Nej? Jag skriver att denna slinga specifikt kan vara kodad för att visa upp Unreal Engine 5 i ett tidigt stadium.

Att basera sin syn på ett spel baserad på en teknikdemo är verkligen ett försök att göra sig själv besviken. Framförallt när nämnda spel är mer än ett år bort.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

För mig känns det som att CP2077-klagomålen blev något av ett internet-drev som gick överstyr.

Det fanns förstås problem för många men det drabbade inte alla. Klagomålen spreds som en löpeld och även folk som aldrig spelat spelet hakade på kritiken, och nu är det någon vedertagen sanning att det var ospelbart vid release, vilket det absolut inte var.

Själv spelade jag 200+ timmar på PC (Intel/Nvidia) direkt efter release och tyckte det funkade fint. En och annan krasch per vecka förstås och någon gång fastnade en mission på något trigger som aldrig aktiverades, men det var absolut inget speciellt jämfört med valfritt annat spel. Jag har aldrig sett en T-pose eller en svävande karaktär etc annat än i inspelade videos.

Som spelupplevelse var det däremot helt sjukt bra från dag 1 och blev ännu bättre efter expansionen.

Typiska kommentaren från någon som inte har koll på hela cirkusen.
Det du skriver stämmer men den lilla detaljen att vad cdpr LOVADE och visade vid första gamplay av CP77 hade inte alls av det vid släpp.

Tips är att titta på valfri Youtube där de gör en djupdykning av problemet vad va som va lovat och vad vi fick...

Som jag vet är CP77 är det första spelat där investerare stämmer bolaget för de känner sig vilseledande av bolaget...

https://www.gamesindustry.biz/lawsuit-against-cd-projekt-red-...

Jag kommer ALDRIG släppa det av den lilla detaljen att JAG ska ha KVALITÉ när man lovar det och inte något halvdant som man lappar ihop i slutet bara för att investerare och spelarna som hänger med vad som är sagt och vad vi får gör uppror...

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Känns fullständigt själlöst. Tekniskt imponerande, men inte mycket annat.

Let's agree to disagree

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Typiska kommentaren från någon som inte har koll på hela cirkusen.
Det du skriver stämmer men den lilla detaljen att vad cdpr LOVADE och visade vid första gamplay av CP77 hade inte alls av det vid släpp.

Tips är att titta på valfri Youtube där de gör en djupdykning av problemet vad va som va lovat och vad vi fick...

Som jag vet är CP77 är det första spelat där investerare stämmer bolaget för de känner sig vilseledande av bolaget...

https://www.gamesindustry.biz/lawsuit-against-cd-projekt-red-...

Jag kommer ALDRIG släppa det av den lilla detaljen att JAG ska ha KVALITÉ när man lovar det och inte något halvdant som man lappar ihop i slutet bara för att investerare och spelarna som hänger med vad som är sagt och vad vi får gör uppror...

Du blandar två saker här, de stämdes för att ha påstått att konsollversionerna var klara när de uppenbarligen inte var det, inte för att de lovade för mycket i sin marknadsföring.

Att de hade för höga ambitioner och beskrev dessa innan det var säkert att de kunde leverera dem var som sagt ett misstag, men jag tycker inte det var värt så mycket galla som de fick. Sånt händer.

Edit: exempel

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Nej, ordered dithering är jag väldigt mycket för, eftersom det är förutsägbart, enkelt att hantera och ser relativt attraktivt ut även om det inte är filtrerat. Vad jag pratar om är hur UE andvänder "random noise" för ljus, skuggor, AO, transparens, material etc. och kräver helskärms TAA för att rensa upp bildkvalitén. Även om FFVII Remake är ett UE4-spel så kvarstår det samma renderingsproblem med Unreal Engine, motorn använder just lågkvalitativ "random noise" och blir helt beroende av helskräms TAA för att rensa upp bilden.
pixelshade.se/forums/sweclockers/UE-Noise.mp4

Ser ingen fördel med LODs? Prestanda? GPU-vänlig overdraw? Själv hade jag hellre sett att vi använder AI för att skapa verktyg som förenklar traditionella optimeringstekniker, man skulle kuna skapa tesseleringsflöden anpassat med "best practice" för att skapa så stor renderingsytor som möjligt... Vet inte ifall jag tycker att framtiden vilar i att man ska gissa pixlar i realtid och levera undermålig bildkvalité. Witcher4-videon visar bildskärpa som motsvarar 720p på PS5 (dock med högkvalitativ och stabil AA). trots att den är renderad i såkallad 4K (med uppskalning). Nanite skapar så pass mycket quad overdraw att enheter som inte klarar av 4K måste ofta utföra uträkningarna om och om igen... Tittar man på Steam Deck behöver GPUn exekvera runt 10x så många uträkningar per pixel vid rasterisering än vad som som hade behövts vid upplösningsanpassade LODs med stora välanpassade renderingsytor.

Inte för att FFVII Rebirth är ett Nanite-spel, men logiken är densamma. Hade karaktärsmodellerna LOD-anpassats för 720p istället för 4K hade man sett ett uppsving på 5-8ms utan visuell påtaglighet på enheten. Och detta gäller enbart huvudkaraktärerna i spelet. Missförstå mig inte, Epic gör jättehäftiga grejer med Unreal Engine... Men faktum kvarstår att nanite som system är anpassat för temporalt uppskalad 4K. Är det bara jag som tycker att bildkvalitén är på tok för låg? Är folk nöjda med att "4K" på PS5 har samma bildskärpa som 720p?

Det finns fortfarande utrymme för traditionell optimering, även för UE. Och framförallt borde AI användas för att exploatera detta. inte i realtid, men snarare under utvecklingen av spel. Som det ser ut idag kommer Epic att fasa ut traditionella pipelines i förmån för Nanite och Lumen. Och jag vet inte ifall jag är okej med det. Jag tycker att teknikerna är på tok för o-optimerade för att fungera för mer än cinematiska "open world"-spel

Svårt att jämföra motorer. Men jag uppskattar mycket mer hur Source2 renderar grafik i jämförelse mot UE5, sedan är den givetvis inte anpassad för "open world". men rent hur Valve har valt att hantera rendering. Den är högkvalitativ, erbjuder enorm prestanda, och allting ser riktigt bra ut även i högupplöst VR (vilket man inte kan säga om UE)

Slumpmässigt brus är också en form av dithering. Och ja, det verkar funka bäst med någon form av temporal anti-aliasing. Problemen moderna spelmotorer har att lösa är detaljerad geometri, dynamiskt ljus, många olika ljuskällor och många lager av transparens. Här får man köra deferred rendering vilket begränsar AA-metoderna, och att köra dithering med AA är ett måste för att det både ska se vettigt ut och ge någon form av spelbar prestanda.

Nu skrev jag just att jag inte ser någon fördel med LODs annat än för prestanda. Alltså, Nanite är mer eller mindre där för att se snyggt ut, och det var ju det visuella vi diskuterade. Huruvida det finns utrymme för optimeringar går ju att diskutera. En bra början vore för utvecklare att faktiskt prioritera det, istället för att släppa halvfärdiga spel.

Source2 kör forward rendering och du kan ha MSAA. Det kommer såklart se skarpare ut men klarar inte i närheten av lika avancerat ljus.

Permalänk
Medlem

Det är väl självklart att detta inte är en del av spelet. Vem är det som tror att kameran kommer zooma ut och visa polygonnät mitt i en quest liksom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Nu ska vi inte va såna

Varför ska vi inte vara de? Hur kommer det sej att vi som konsumenter måste vara så jädra positiva om precis allt?

CDPR förtjänar absolut inte the benefit of doubt efter hur dom behandlade sina fans sist gång. Inget ska förbeställas, inte äns Witcher 4.

Permalänk
Medlem

Spelade The Witcher 3 först ett par år efter att det släpptes. Då var spelet riktigt bra med få buggar. Funderar på att göra liknande denna gång så kanske det är dags 2029-2030?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz