Bahnhofs smyghöjningar mot existerande kunder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Det som får mig att kräkas är dock att bahnhof uppenbarligen inte är mycket bättre, bara att kolla rubriken till tråden, och när bahnhof samt bredband2 och andra leverantörer ljuger mig upp i ansiktet när dem säger "vårat system tillåter oss inte att automatiskt justera priserna nedåt vid en sänkning"

har mailat in till erika.svanstrom@regeringskansliet.se och tipsa200sek@aftonbladet.se

Måste gå dåligt för aftonbladet, för förr fick man ju över 7000kr för ett tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Måste gå dåligt för aftonbladet, för förr fick man ju över 7000kr för ett tips

200 sek, står i detta fall inte för ersättningen, utan för 200 sekunder

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Dessa uppgifter är oftast sekretessbelagda, så jag har svårt att tro att du kommer få dessa uppgifter.

När kommunen avslår så överklagar du beslutet till förvaltningsrätten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixton:

Det har nu gått nio (9!) dagar sedan jag skrev detta, ser nu att priset är sänkt, igen så blir att höra av mig en gång till för att få priset ändrat men börjar verkligen att ledsna på det här
Min tidslinje denna gång:
Januari: 449kr för 250/250
1 Februari: 529kr för 250 / 250
17 Februari 519kr för 250 / 250
27 Februari: 479kr för 250 / 250

Kan informera att priset nu är sänkt (igen) för mig och är nere på 459kr för 300/300, gäller gissningsvis andra adresser än min också

Permalänk
Medlem

Nu har bahnhof sänkt priserna i mitt nät igen med runt 100kr/mån v_v får se hur länge det varar denhär gången innan det kommer en höjning och ytterligare en smygsänkning

bredband2 har höjt sina priser med 20-50kr/mån

Obenet ligger kvar på samma pris <3 får se om dem håller vad dem lovar ang. automatjustering av priser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Nu har bahnhof sänkt priserna i mitt nät igen med runt 100kr/mån v_v får se hur länge det varar denhär gången innan det kommer en höjning och ytterligare en smygsänkning

bredband2 har höjt sina priser med 20-50kr/mån

Obenet ligger kvar på samma pris <3 får se om dem håller vad dem lovar ang. automatjustering av priser

Bredband2 höjde precis priset till 470kr ifrån 415kr för 250/250.
Funderar på att säga upp det, dom höjde priset för bara 2-3 månader sedan 😡

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 100mbit:

det där har de haft i system senaste 3-5 åren minst säkert, nästa steg är att du förhandlar samma pris som för nytecknade och att de ändrar mitt under pågåënde "låst" avtal på ett år och höjer priset ändå.

Kollade precis trustpilot och är precis likadant som när jag sa upp för ett par år sen.

Permalänk

Jag är så otroligt besviken på denna ISP och överväger att byta. Det första dom gör efter man blivit kund är att höja priset. Och nu de senaste kvällarna har nätet rasat till 5mb/s när man betalar för 500mb/s helt otroligt dåligt.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag är så otroligt besviken på denna ISP och överväger att byta. Det första dom gör efter man blivit kund är att höja priset. Och nu de senaste kvällarna har nätet rasat till 5mb/s när man betalar för 500mb/s helt otroligt dåligt.

Att nätet droppar är nog inte deras fel... För jag gissar att du inte har villa fiber?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Att nätet droppar är nog inte deras fel... För jag gissar att du inte har villa fiber?

Nä det har jag inte. Däremot hände detta aldrig med tidigare ISP. Jag har dragit ur både modem och router. CATV lampan på modemet lyser med ett fast gult sken. Jag fattar inte var problemet ligger. Har full hastighet hela tiden fram tills det blir kväll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nä det har jag inte. Däremot hände detta aldrig med tidigare ISP. Jag har dragit ur både modem och router. CATV lampan på modemet lyser med ett fast gult sken. Jag fattar inte var problemet ligger. Har full hastighet hela tiden fram tills det blir kväll.

Cgnat eller att den nya routingen dör via någon switch?
Det kan vara i telestationen går din nya leverantörer från en annan Switch...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Cgnat eller att den nya routingen dör via någon switch?
Det kan vara i telestationen går din nya leverantörer från en annan Switch...

Du har en helt annan förståelse för detta än vad jag har. Ska ringa dom imorgon och försöka förklara det för dom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du har en helt annan förståelse för detta än vad jag har. Ska ringa dom imorgon och försöka förklara det för dom.

Be om att få en publik ip. Då tar du bort cgnat problemet iaf 🙂

Visa signatur

Permalänk

Be om att få en publik ip. Då tar du bort cgnat problemet iaf 🙂

Tack så jättemycket för hjälpen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Återigen får man kontakta Bahnhof för att sänka priser då de i flera etapper höjt.
Nu sänkt med 100/månad.
Men börjar blir rätt trött på det.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

Hade Telias villafiber med bahnhof som leverantör i flera år. Tröttnade på deras jojo-priser som är riktigt bedrägligt. Fick erbjudande att koppla över fiberanslutningen till tele2 och betala 299kr/mån i 24 månader för 600/600. Var lite tveksam för jag tänkte att de säkert kommer höja hysteriskt efter avtalsperioden när man sitter "fast" deras nät. Man kan ju alltid byta, men finns inga garantier att det inte kostar eller att det finns andra operatörer...
Nu löper de 24 månaderna snart ut och det gick utmärkt att binda sig 24mån till, blir nu 389kr/mån för 500/500. Som leverantör har de även funkat perfekt, inget strul och man får publik ip utan att behöva be om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rauf:

Hade Telias villafiber med bahnhof som leverantör i flera år. Tröttnade på deras jojo-priser som är riktigt bedrägligt. Fick erbjudande att koppla över fiberanslutningen till tele2 och betala 299kr/mån i 24 månader för 600/600. Var lite tveksam för jag tänkte att de säkert kommer höja hysteriskt efter avtalsperioden när man sitter "fast" deras nät. Man kan ju alltid byta, men finns inga garantier att det inte kostar eller att det finns andra operatörer...
Nu löper de 24 månaderna snart ut och det gick utmärkt att binda sig 24mån till, blir nu 389kr/mån för 500/500. Som leverantör har de även funkat perfekt, inget strul och man får publik ip utan att behöva be om det.

Fast om du bundit spelar ju inte höjningen någon roll och sen har väl tele2 också då höjt 100kr fast du får lägre hastighet?
Så är väl samma potatis ändå

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fast om du bundit spelar ju inte höjningen någon roll och sen har väl tele2 också då höjt 100kr fast du får lägre hastighet?
Så är väl samma potatis ändå

Bahnhof tar 540kr/mån för 500/500 just nu i mitt område (för de som fortfarande tillhör telias villafiber), sen höjer de priserna kontinuerligt, så du kommer få betala mer än så. Bahnhof har aldrig några bra erbjudanden om bundna avtal heller. När jag först tecknade tele2 låg bahnhof och andra operatörer på över 500kr/månad. 24 månader med 299kr har sparat många tusen. Nu binder jag om det till en kostnad som fortfarande är 150kr/mån lägre. Tycker det är rätt stor skillnad, framförallt eftersom jag i nuläget inte har någon annan operatör att välja på och tele2 lika gärna hade kunnat ge mig ordinariepriset och vägra ett nytt bundet avtal. Vad jag vill ha sagt är väl egentligen att det finns operatörer där du kan få ett sjysst pris och sen inte behöva bry dig på två år. Till skillnad från bahnhof där du som kund måste ringa varannan månad och klaga för att få "rätt" pris. Det är värt att byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rauf:

Bahnhof tar 540kr/mån för 500/500 just nu i mitt område (för de som fortfarande tillhör telias villafiber), sen höjer de priserna kontinuerligt, så du kommer få betala mer än så. Bahnhof har aldrig några bra erbjudanden om bundna avtal heller. När jag först tecknade tele2 låg bahnhof och andra operatörer på över 500kr/månad. 24 månader med 299kr har sparat många tusen. Nu binder jag om det till en kostnad som fortfarande är 150kr/mån lägre. Tycker det är rätt stor skillnad, framförallt eftersom jag i nuläget inte har någon annan operatör att välja på och tele2 lika gärna hade kunnat ge mig ordinariepriset och vägra ett nytt bundet avtal. Vad jag vill ha sagt är väl egentligen att det finns operatörer där du kan få ett sjysst pris och sen inte behöva bry dig på två år. Till skillnad från bahnhof där du som kund måste ringa varannan månad och klaga för att få "rätt" pris. Det är värt att byta.

Du betalar ändå aldrig ett annat pris om du har bundet pris oavsett om de höjer,det sker först när sitt avtal har gått ut

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du betalar ändå aldrig ett annat pris om du har bundet pris oavsett om de höjer,det sker först när sitt avtal har gått ut

Nä, det har väl varit tydligt redan från början?
Det jag ville förmedla var att det kan vara värt att byta leverantör och att i mitt fall fungerar det bra med tele2. Det generella förfarandet är ju annars att bolagen lockar med låga priser till nya kunder, därefter hoppas de att du ska fortsätta till deras ordinarie priser, som såklart är mycket högre. Med tele2 gick det enkelt att binda om avtalet till ett vettigt pris, det brukar de flesta vägra när det gäller befintliga kunder.

Permalänk

Det beror helt på hur avtalet ser ut. Bredband2 garanterar t.ex inte priset under bindningstid utan bara en "procentuell rabatt" på det ordinarie priset. Så vissa företag kan absolut höja priset under en pågående bindningsperiod. Men det vanliga är nog att det börjar gälla efter bindningstiden har löpt ut. Sen har man ju rätt att frånträda avtalet under bindningstiden vid en prishöjning förstås.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Fick ett mail igår av banhof. De stänger av sin gratis vpn tjänst men lanserar sammtidigt en ny likande men den ska då kosta 29kr månaden.
Får ta tag i att leta nytt snart. Men först kolla runt och se om de kan kontra konkurrenternas priser, förutsatt att de inte är högre.
Har 100/100mbit och betalar 539kr nu, kan ha varit mer. Borde gå att få lägre någonannanstans nu när vpn är borta ger det mig liten anledning att stanna.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Bahnhof har sänkt priset igen med 50 kr, så får ringa imorgon.
Tröttsamt hur de ljuger om att de måste höja priserna pga investeringar för att sedan sänka priset.

Permalänk
Medlem

Precis tagit in offerter åt brfen
65kr/mån för 1000/1000 ink router
109kr/man 10Gb ink router
Bindning 60 månader
Ex moms

Sjukt vilken skillnad det är...
På detta har vi en kostnad a 25.5/anslutning per månad från stokab

Visa signatur

Permalänk

Precis tagit in offerter åt brfen
65kr/mån för 1000/1000 ink router
109kr/man 10Gb ink router
Bindning 60 månader
Ex moms

Sjukt vilken skillnad det är...
På detta har vi en kostnad a 25.5/anslutning per månad från stokab

Vilken operatör är det? Ännu bättre priser än vad vi hade när jag bodde i brf. Men varför kostar det per månad till stokab? Det ingick anslutningen till svartfiber i månadskostnaden i våra gruppavtal har jag för mig, kan inte minnas att det tillkom någon kostnad. Vi betalade ca 110kr/mån per lägenhet för 1000/1000 om jag minns rätt, kan ha varit någon tia mer.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Vilken operatör är det? Ännu bättre priser än vad vi hade när jag bodde i brf. Men varför kostar det per månad till stokab? Det ingick anslutningen till svartfiber i månadskostnaden i våra gruppavtal har jag för mig, kan inte minnas att det tillkom någon kostnad. Vi betalade ca 110kr/mån per lägenhet för 1000/1000 om jag minns rätt, kan ha varit någon tia mer.

Bahnhof, och det är nog hur det är förhandlat? Det är iaf vi som betalar per kvartal. Inte för det spelar någon roll 🙂 men 85+ moms är ganska nära 100-110kr

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Stokab tar väl alltid en liten månadskostnad? Normalt är det dock inkluderat i priset ISP:n ger dig.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Stokab tar väl alltid en liten månadskostnad? Normalt är det dock inkluderat i priset ISP:n ger dig.

Jag vet inte, när vi hade statsnätet så betalade man först 30k/år still Zitius och sen hög isp avgift 👻

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av blunden:

Säkert, men det var isf inkluderat i priset i alla offerter vi fick från alla olika operatörer, det var aldrig specat.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av 100mbit:

Skrivet av SirMacke:

Återigen får man kontakta Bahnhof för att sänka priser då de i flera etapper höjt.
Nu sänkt med 100/månad.
Men börjar blir rätt trött på det.

Skrivet av Bozzeta:

Bahnhof har sänkt priset igen med 50 kr, så får ringa imorgon.
Tröttsamt hur de ljuger om att de måste höja priserna pga investeringar för att sedan sänka priset.

Kolla obenet, dem har bla. lovat att automatiskt sänka priset för alla kunder vid en pris-sänkning, dem håller inte på som alla andra leverantörer och dem verkar köra med ärlighet istället för lögner som låter bra.