Permalänk
Medlem

Ljudisolering-förslag

Hej

Jag har ett bygge av Fractal Design 7, 9800X3D med Noctua NH-D15, MSI 5090 Ventus 3x OC. Noctua NF-A14 fläktar och Corsair RM1000e 1000W 3.0. Uppgraderade nyligen från 7800X3D och 4080S till 9800X3D och 5090 och tycker jag nu märker en nytt ljud, ett slags hummande (verkar komma från PSU, och gissar på att PSU nu blir mer ansträngt av 5090). Ett hummande som jag kan tycka skär sig i öronen på mig ibland.

Jag har spenderat en hel del tid med att justera fläktar (varvtal, kurvor), bytt fläktar till tystare Noctua och provat olika kombinationer av in/ut men jag känner mig inte riktigt nöjd.

Därför är jag ute efter lite idéer på ljudisolering. Det jag har funderat på är att ställa datorn i ett annat hörn i rummet, köra förlängningskablar och köpa någon slags ljudisolerande avskiljande vägg emellan där jag sitter och datorn (avståndet blir 1-3 m beroende på ommöblering i rummet). Men hur effektivt blir detta egentligen och vilken slags vägg skulle passa bäst? Någon som har några erfarenheter av sådant?

(En annan idé har varit att köpa hörlurar med ANC, men lite skeptisk till den idén om komforten och ljudkvaliteten är tillräcklig)

Permalänk
Medlem

Låter ju spontant som att PSU-fläkten går hårdare nu vid högre belastning, om jag nu uppfattar "hummande" rätt.
Inte direkt så mycket att göra utan att öppna upp aggregatet för att byta fläkt.
Vissa finare agg har mjukvara som fläkten kan styras från.

Angående ljudisolering når du bäst effekt genom att ställa datorn i ett annat rum och dra kablar genom väggen.
En inbyggnad är ju självklart möjlig med 16mm mdf och mineralull för ljudabsorption. Den behöver dock troligen forcerad luft för temperaturens skull vilket nödvändiggör ljudfällor på ventilationsöppningarna.

Visa signatur

Hög lön löser inga världsproblem, men löser många världsliga problem man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Låter ju spontant som att PSU-fläkten går hårdare nu vid högre belastning, om jag nu uppfattar "hummande" rätt.
Inte direkt så mycket att göra utan att öppna upp aggregatet för att byta fläkt.
Vissa finare agg har mjukvara som fläkten kan styras från.

Angående ljudisolering når du bäst effekt genom att ställa datorn i ett annat rum och dra kablar genom väggen.
En inbyggnad är ju självklart möjlig med 16mm mdf och mineralull för ljudabsorption. Den behöver dock troligen forcerad luft för temperaturens skull vilket nödvändiggör ljudfällor på ventilationsöppningarna.

Jag har möjlighet att borra hål i väggen, men jag måste fråga hyresvärden först om jag får (ska höra till veckan). Kan inte bygga någon extra vägg in in bostaden, men det borde väl gå att ta 2 16mm mdf skivor och bygga ihop dem i 90 vinkel så står den ju av sig själv, och ha en glipa/öppet mot där jag sitter vid datorn? Kanske behövs tak på dem också? (om det räcker för att ljuddämpa) Borde väl bli billigare än att köpa färdiga som t.ex. https://www.ikea.com/se/sv/p/mittzon-akustikskaerm-golvstaend...

Permalänk
Medlem

Köp ett annat nätagg tycker jag låter som minsta problemet.

Visa signatur

7800X3D | 64GB DDR5 | EVGA T2 1000W | Nvidia 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citrona:

Köp ett annat nätagg tycker jag låter som minsta problemet.

Ja, det är något jag överväger. Har kikat lite på ett be quiet! Straight Power 12 Platinum 1200W som ett alternativ.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av DeZerTe:

Jag har möjlighet att borra hål i väggen, men jag måste fråga hyresvärden först om jag får (ska höra till veckan). Kan inte bygga någon extra vägg in in bostaden, men det borde väl gå att ta 2 16mm mdf skivor och bygga ihop dem i 90 vinkel så står den ju av sig själv, och ha en glipa/öppet mot där jag sitter vid datorn? Kanske behövs tak på dem också? (om det räcker för att ljuddämpa) Borde väl bli billigare än att köpa färdiga som t.ex. https://www.ikea.com/se/sv/p/mittzon-akustikskaerm-golvstaend...

Kom ihåg att ditt problem är lågfrekvent ljud. Det räcker därför inte långt att skärma av ljudkällan.
Se ful Paint bild nedan där jag skissat förslaget ovanifrån, luftflödet borde kunna gå från botten i bild till toppen. Datorn är där i mitten och väggen i rummet till höger. Inbyggnaden är klädd invändigt med mineralull ca 50-100mm tjockt. Det man inte ser i skissen är ett tak på konstruktionen.
Idén med delarna som går parallellt med väggen är att skapa en ljuddämpad "kanal" mellan vägg och inbyggnad.

Edit: Det kanske märks att jag jobbar som akustiker

Visa signatur

Hög lön löser inga världsproblem, men löser många världsliga problem man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Kom ihåg att ditt problem är lågfrekvent ljud. Det räcker därför inte långt att skärma av ljudkällan.
Se ful Paint bild nedan där jag skissat förslaget ovanifrån, luftflödet borde kunna gå från botten i bild till toppen. Datorn är där i mitten och väggen i rummet till höger. Inbyggnaden är klädd invändigt med mineralull ca 50-100mm tjockt. Det man inte ser i skissen är ett tak på konstruktionen.
Idén med delarna som går parallellt med väggen är att skapa en ljuddämpad "kanal" mellan vägg och inbyggnad.

<Uppladdad bildlänk>

Edit: Det kanske märks att jag jobbar som akustiker

Suveränt, Paint uppskattas alltid!

Okej, men då är det lite så jag hade tänkt. Men bra att du nämnde hur det hela bör placeras mot väggen, det hade jag inte tänkt på. Tror även det finns en gnutta coilwhine i PSU, men är osäker, skulle det påverka byggnationen eller är funkar samma design för sådana oljud också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeZerTe:

Suveränt, Paint uppskattas alltid!

Okej, men då är det lite så jag hade tänkt. Men bra att du nämnde hur det hela bör placeras mot väggen, det hade jag inte tänkt på. Tror även det finns en gnutta coilwhine i PSU, men är osäker, skulle det påverka byggnationen eller är funkar samma design för sådana oljud också?

Skulle snarare fungera bättre mot sånt oljud eftersom coilwhine av erfarenhet är mer högfrekvent.

Visa signatur

Hög lön löser inga världsproblem, men löser många världsliga problem man har.

Permalänk
Medlem

Bästa lösningen är hål i väggen. alt ett bra headset med anc om du ändå alltid sitter med hörlurar. (men beror såklart var du har lagt ribban för ljudkvalitet).

Byta till något tystare psu lär bli dyrare. (men kanske bra om det specifikt är där oljuden kommer ifrån)

Ljuddämpning är något jag efter många försök med diverse byggen av kabinett och chassin har lagt i sopkorgen. Kan va värt om du har obegränsat med utrymme (dvs 75mm stenull och vida luftkanaler) men annars så är min erfarenhet att du går +/(men oftare) - 0 för att fläktarna måste jobba mer i dämpade chassin/skåp. Det dämpning funkar utmärkt mot är dock coilwhine.

Om du ska dra långa sladdar, tänk på att DP kan börja bråka vid allt längre än 0,75m om du kör hög frekvens och upplösning så då får du kolla på fiber-hdmi och liknande (vet inte om dom funkar med g/free-sync)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzzz:

Bästa lösningen är hål i väggen. alt ett bra headset med anc om du ändå alltid sitter med hörlurar. (men beror såklart var du har lagt ribban för ljudkvalitet).

Byta till något tystare psu lär bli dyrare. (men kanske bra om det specifikt är där oljuden kommer ifrån)

Ljuddämpning är något jag efter många försök med diverse byggen av kabinett och chassin har lagt i sopkorgen. Kan va värt om du har obegränsat med utrymme (dvs 75mm stenull och vida luftkanaler) men annars så är min erfarenhet att du går +/(men oftare) - 0 för att fläktarna måste jobba mer i dämpade chassin/skåp. Det dämpning funkar utmärkt mot är dock coilwhine.

Om du ska dra långa sladdar, tänk på att DP kan börja bråka vid allt längre än 0,75m om du kör hög frekvens och upplösning så då får du kolla på fiber-hdmi och liknande (vet inte om dom funkar med g/free-sync)

Ja, gällande ljudkvalitet har jag haft ett par HD558, och nu HD599 som jag är ganska nöjd med ljudbilden (fick dock köra lite EQ med HD599 för att öka klarheten). Detta drivs av ett SoundBlaster ZxR. Men jag sitter i regel bara med hörlurar när jag spelar, så helst vill jag ju ha det bekvämt ljudmässigt även utan.

Jag kan få plats med den design som @tankjunior ritade. Så länge jag kan få tag i rätt dimension på mdf bör det kunna bli hyffsat med utrymme för in/ut på sidorna. Jag har hittat ett par billiga som har dimensionen 800mm x 1200mm, men behöver gärna få tag på 2-4 skivor som är 400mm x 1200mm också - annars får det inte plats (förhoppningsvis kan de såga till det åt mig om jag frågar snällt).

Jag köpte ett par Goobay DP kablar på 5 m som skulle klara 2K@240Hz enligt specifikation (jag kör 2x skärmar 2k@120Hz), så där tror/hoppas jag att jag klarar mig.

Permalänk
Medlem

Flera vägar att gå här, både för TS och ev andra med liknande.

Har själv provat en del sådant med olika datorer m m.
Man behöver gå från flera håll, där man både försöker minska ljudet och hindra/dämpa det.

Undersöka/åtgärda/byta ut nätagget kan vara ja.
Om man ska in och meka i nätagget måste man vara medveten om att det både sabbar garantin och kan vara farligt, läs på om det i så fall först.

Inte säkert att det heller är just fläkten som är felet, utan mer av ett elektriskt surr i övrigt.

Man skulle kunna prova byta eluttag till ett helt annat (alltså inte permanent utan för test), kabel m m och se om det gör någon skillnad. Även koppla bort ev övriga enheter som finns anslutna där nära.

En UPS kan också eventuellt hjälpa till att jämna ut, men det är en dyr sak att prova med och som kanske inte gör skillnad.
Även om sådan är bra för annat också.

Sen gällande dämpning och avskärmning bör man tänka sig att ljudet inte ska ha fri väg, ev ytor det studsar på bör ta bort en del.
Längre avstånd hjälper också till viss del.

Att helt isolera mot ljudet är knappast möjligt, men att dämpa det något kan mycket väl vara det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeZerTe:

Ja, gällande ljudkvalitet har jag haft ett par HD558, och nu HD599 som jag är ganska nöjd med ljudbilden (fick dock köra lite EQ med HD599 för att öka klarheten). Detta drivs av ett SoundBlaster ZxR. Men jag sitter i regel bara med hörlurar när jag spelar, så helst vill jag ju ha det bekvämt ljudmässigt även utan.

Jag kan få plats med den design som @tankjunior ritade. Så länge jag kan få tag i rätt dimension på mdf bör det kunna bli hyffsat med utrymme för in/ut på sidorna. Jag har hittat ett par billiga som har dimensionen 800mm x 1200mm, men behöver gärna få tag på 2-4 skivor som är 400mm x 1200mm också - annars får det inte plats (förhoppningsvis kan de såga till det åt mig om jag frågar snällt).

Jag köpte ett par Goobay DP kablar på 5 m som skulle klara 2K@240Hz enligt specifikation (jag kör 2x skärmar 2k@120Hz), så där tror/hoppas jag att jag klarar mig.

Ja och tycker du om öppna lurar blir det ju svårare såklart.

Ska du ge båset ett försök skulle jag vilja ge dig två tips.
1. öppna chassit, ta fram tejprullen och se till att alla dina tilluftsfläktar är helt täta mot deras dammfilter så att du inte har någon chans att få rundgång på din tilluft.
2. gör sen samma sak i ditt ljuddämpade bås, dvs täta mellan fronten och bakdelen av chassit så att luften bara kan gå i en riktning annars kan jag garantera att det kommer bli svettigt där inne.

Nu har ju DP standarden utvecklats sen jag hade problem senast men om du får problem med blinkade skärmar och tappad signal så kan du enkelt testa att bara sänka till 30Hz och löser det problemet så vet du vad det beror på.

Permalänk
Medlem

Ett spår till att gå om det inte är utforskat redan är att kolla på undervoltning...
I första hand på grafikkortet men kan ju göra nytta på CPU:n också.
Får man ner förbrukningen så minskar belastningen på nätagget så det kanske aldrig riktigt når nivån när det blir så varmt?

Ännu ett väg att gå: Fractal 7 är ett rätt restriktivt chassi... Det dämpar ljud hyfsat i sig, men eftersom ventilationen bara är "sådär" så får fläktarna jobba hårt när man har så varma komponenter. (vet tex Gamers Nexus förordar öppnare mer välventilerade chassin även när man söker låg ljudvolym)
Knepigt att avgöra om ett chassibyte minskar problemet eller om det ljudet skapas och slinker ut iallafall.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.