Rekordlåg marknadsandel för AMD:s grafikkort

Permalänk
Medlem

Synd!

AMD är definitivt bättre om du inte vill stödja värsta anti-consumer företaget Nvidia.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Tycker det är märkligt också, halkade in på en reddit-tråd för 9070 xt undervolt/oc.

Finns ett flertal taichi-användare som lyckats få 8k plus i steel nomad. Känns ju som det absolut rimligaste köpet om man jagar nytt kort i dagsläget ur mitt perspektiv iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narta:

Det där Sapphirekortet finns att köpa för 9990kr hos flera seriösa återförsäljare.

Så 3000 kr premium för kylaren ? Det skulle vara samma som ett 5070 för 9400 kr .Det finns 5070 från 549 dollar ca 6600 i Sverige .Så var hittar du 9070 från 6600 och 9070 xt från 7200 ?

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Så 3000 kr premium för kylaren ? Det skulle vara samma som ett 5070 för 9400 kr .Det finns 5070 från 549 dollar ca 6600 i Sverige .Så var hittar du 9070 från 6600 och 9070 xt från 7200 ?

Hittar inget 5070 16GB för mindre än drygt 8000 kr.
Tittar du på 12GB kort?

Billigaste 9070 16GB jag hittar kostar 7500 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Hittar inget 5070 16GB för mindre än drygt 8000 kr.
Tittar du på 12GB kort?

Billigaste 9070 16GB jag hittar kostar 7500 kr

5070 har 12 GB och samma MRSP som 9070 och 9070 xt har ett pris på 50 dollar eller 600 kr mer enligt Amd .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

håller med, med rdna2 å 3 hade jag ibland problem med att mina drivvisar slutade fungera efter ca 3 mån, och var tvungen att uppgradera till den nyaste å kunde inte installera den gamla utan att den påpekade att jag var tvungen att uppgradera till senaste, trots att jag bara spelar några spel som inte ens behöver den senaste. Sen hjälper det inte att ibland så när man uppgraderar till den senaste å kan man få feta prestanda buggar, som när jag förra året körde in 24.1.1 och skulle spela bf2042 och det var så hemska hack var 10 sec som varade i 3 sec typ att jag trodde något hade pajat.

blackscreen som startade om datorn händer även med rdna4 och först trodde jag att det var min psu men är drivvisarna, sen hatar jag hur gui för drivvisarna ser ut, jag vill ha nått som e simpelt å samlat på ett å samma ställe som gamla nvidia gui är.

med nvidia, spec med 4090 så hade jag inga sådana problem, även om det påtalades om detta på nätet.

har inga prestanda buggar med rdna4 men att den ska blackscreena då å då e nått som börjar mig få att tänka på att hoppa över till ett 5090 då det verkar prestara som 9070xt i wz at 1080p low, dvs enda spelet jag bryr mig om eg.

Har en drivrutin fungerat sen installation och inte rörts, då skall den inte plötsligt ge problem.
Däremot så känner jag igen den delen med att det plötsligt gett problem, där orsaken till 100% har vart MS uppdate.
MS har av någon orsak pushat ut beta drivrutiner, alltså drivrutiner som dom fått till beta testning av OS sen Windows 8.0 och hela vägen upp till Windows 11.

Något som hände rätt frekvent med Windows 8.0/8.1, det har efter det minskat, för Windows 11 så har det endast hänt en gång för mig hitintills. Peppar peppar...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

5070 har 12 GB och samma MRSP som 9070 och 9070 xt har ett pris på 50 dollar eller 600 kr mer enligt Amd .

Då är kortet på computersalg troligtvis felmärkt.

I vilket fall är 9070 det snabbare kortet i de flesta fallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Då är kortet på computersalg troligtvis felmärkt.

I vilket fall är 9070 det snabbare kortet i de flesta fallen.

Yes det är felmärkt och 9070 är snabbare .Men skulle man ta mer än Nvidia så kommer man inte sälja många kort då Nvidia har mer mjukvaru stöd. Just därför man ljög om 549 dollar och 599 dollar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tar och ger mina fem ören på ämnet, sett till hur jag bytt från 3060 Ti till 9070.
Håller jag mig undan att försöka överklocka (dvs. sänk vcore, höj power limit) så håller sig mitt 9070 likvärdigt mitt 3060 Ti i stabilitet, jag har tyvärr fått ett kinkigt exemplar i övrigt som knappt boostar. Iaf i Windows.

FSR4 vs DLSS4, kan inte säga att jag märker någon större skillnad, förstår att DLSS4 har ett generellt övertag men ja, inget jag lägger märke till mitt i ett spel.

I Linux som jag dualbootar till (med en tanke att gå från Windows i framtiden) så blev jag förvånad över hur jag faktiskt märkte skillnad i GUI:t; Senaste Bazzite i båda fallen men med AMD-kortet känns allt bara lite mer... silkeslent. Spelprestanda-mässigt har jag dock inte testat nog för att nämna något. Tyvärr fixar inte AMD full RGB (444 eller vad det nu kallas) över HDMI, gick dock att kompensera på TVn.

Raytracing-prestandan är ju bättre nu än med mitt 3060 Ti, så även där vinst för mig personligen. Kör nu med det i både Oblivion och CP2077, går finfint.

Jag valde AMD denna gång för att jag väldigt gärna vill ha två fungerande grafikkortstillverkare på marknaden, att helt lämna över till nVidia då de leder med vissa features känns inte klokt. Då står vi där en dag med endast ett alternativ och det ett alternativ där "gamers" mer är en eftertanke nu för tiden än någon sorts målmarknad. Låt oss kalla det att jag röstade med visheten.

Och fasen vad jag ändå diggar AMDs mjukvara i övrigt, saknat den sen jag körde mitt RX580.

I övrigt, inget emot nVidia heller, ville bara lägga pengarna på ett sätt som främjar konkurrensen (som är sjukt usel i dag) samt också skulle ordna bäst kompatibilitet med Linux (dock inget egentligen fel på mina nVidia-upplevelser där, men hitintills är AMD bara liiite mer silkeslent). Sen att AMDs kretsar sitter i alla konsoller skulle jag tro bäddar för bra stöd för AMDs tekniker framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Yes det är felmärkt och 9070 är snabbare .Men skulle man ta mer än Nvidia så kommer man inte sälja många kort då Nvidia har mer mjukvaru stöd. Just därför man ljög om 549 dollar och 599 dollar

Jag tycker det är synd att AMD som GPU-underdog inte kan sätta ett mer konkurenskraftigt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Jag tycker det är synd att AMD som GPU-underdog inte kan sätta ett mer konkurenskraftigt pris.

Det kan dom göra och säljer dom inga kort lär inte speltillverkare lägga till mjukvara för dom . Så även antalet kort sålda avgör . Historien visar att AMD kort inte säljer vid samma pris . AMD kortet behöver vara billigare annars säljer dom inte bistra sanningen. https://www.youtube.com/watch?v=c-4xJUDjfK0

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Funderar även på om/när vi kan se prisjusteringar tack vare den starka kronan. Eller passar säljarna+mellanleden+tillverkarna på att hålla priset statiskt och sedan, i en framtid med svag krona, höja och hänvisa till den svaga kronkursen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Funderar även på om/när vi kan se prisjusteringar tack vare den starka kronan. Eller passar säljarna+mellanleden+tillverkarna på att hålla priserna statiskt och sedan, i en framtid med svag krona, höja och hänvisa till den svaga kronkursen?

Priser sätts kvartalsvis eller halvårsvis så borde komma en sänkning

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Skillnaden mellan det billigaste 9070XT (d.v.s. inte vad du länkade) och det billigaste 5070 Ti var senast jag kollade drygt 1500kr. Och då är 5070 Ti i princip alltid bättre än 9070XT, ibland extremt lite sämre i vissa specifika fall och ibland helt absurt mycket snabbare, typ 50-100%. Varför skulle man välja 9070XT? Den enda anledningen jag kan se är att man ogillar Nvidia och försöker stötta AMD och kan acceptera en sämre produkt för nästan samma pris bara för att man inte vill ge Nvidia pengar. Utöver det är det ju bara dumsnålt att försöka spara typ 10% genom att köpa ett kort som är markant sämre så fort man blandar in ray tracing.

Nja, jag köpte en xt för att de inte fanns en enda Nvidia i lager i början.
Samtidigt att jag tycker om hur ett kort ser ut, och då vinner nitro+ alla dagar i veckan imo

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Nja - Google ger hinkvis med pengar till Mozilla för att de ska ha Google som standardsökmotor.
Det är en rent affärsmässig fördel där båda tjänar på det.

Det är inte alls samma sak

Det kallas en passande ursäkt och inte mycket mer eftersom det är ohederligt mycket pengar det handlar om. Skulle firefox dö är det även slutet för chrome som vi känner det, kanske för alla cromium baserade webbläsare.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det kallas en passande ursäkt och inte mycket mer eftersom det är ohederligt mycket pengar det handlar om. Skulle firefox dö är det även slutet för chrome som vi känner det, kanske för alla cromium baserade webbläsare.

Tyvärr så verkar firefox arbeta hårt på att tappa användarbasen. Profiler som konstant blir korrupt, extrem minnesläcka som blivit ännu mer extrem de senaste par versionerna. osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Priser sätts kvartalsvis eller halvårsvis så borde komma en sänkning

Alltså man ser redan pris sänkningar och avräknad valuta vid nya leveranser från Nvidia . Och man ser att man räknar rätt valuta vid AMD släpp . Nvidia gör exakt samma sak som AMD på korten dom inte har någon konkurrens på

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av miljöbov:

5070 Ti är i allmänhet ca 1500kr dyrare, så prestanda/pris är väldigt jämförbara. Avvikelser finns åt båda hållen. Till exempel presterar Black Ops 6 ca 30-40% bättre på 9070 XT enligt Hardware Unboxed.

En 5070 Ti använder samma elkontakt som 5080 och 5090, alltså om du har otur löper du risken att kabeln smälter om tillräckligt med pins tappar kontakten. Nvidia som tar 10-11tkr för sina 5070 Ti kort har förstås inte implementerat någon fail-safe mot detta.

50-serien har seriösa problem med hotspots där VRM temperaturer kan gå upp till 105 grader C (!) vilket kan påverka kortens livslängd utan att du märker av det. Visst, 9070 XT har heta VRAMs, och om du har riktigt otur kan du t.o.m. nå höga temperaturer där också. Men det lindras m.h.a. undervolting (vilket ironiskt nog kan leda till bättre prestanda) och att hålla chassit svalt.

Hade inte Nvidia haft problem med smältande kablar och hotspots hade jag nog köpt ett 5070 ti eller 5080. Inte p.g.a. ray tracing, men p.g.a. CUDA. ROCm som är AMDs CUDA motsvarighet håller på att bli bättre, ska experimentera med den senare med mitt nya 9070 XT.

5070 har inte direkt problemen med kontakten då dom inte drar så mycket ström som ett 5080/5090 gör.

Permalänk
Medlem

Om dom vill sälja flera kort och ta marknadsandelar så sänk priserna. Jag väljer vanligtvis alltid Nvidias motsvarighet trots några hundralappar dyrare.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

HL2 RTX är väl lite av att extremfall då det är ett NVIDIA-sponsrat spel som är utvecklat med NVIDIA-verktyg (och saknar väl stöd för FSR helt och hållet utan mods?). Men visst, det funkar nog rätt kasst på AMD om man nu absolut ska spela det, speciellt utan att modda det.

Ja det var väl lite väl orättvist att ta som exempel. Men det räcker väl med att kolla på testerna här på Sweclockers. Alan Wake 2 är också samma sak, nästan 100%. Men visst är det så att i titlar med lite ray tracing så kan 9070XT ofta hålla jämna steg med 5070 Ti. Men ofta inte, och ofta är det stor skillnad. Och för den lilla skillnaden i pris är det bara dumsnålt att köpa 9070XT enligt mig.

För 6-7000kr hade jag själv köpt ett 9070XT alla dagar i veckan.

Permalänk

Tyvärr kostanden av att lansera med fel pris, försena släppet samt ha för lite på lager. Dröjt tills senaste tiden innan det har börjat bli rimliga priser.

Visa signatur

Radeon RX 7800XT / Ryzen 5800X3D / TUF Gaming B550 Plus / Kingstone Fury 32GB RAM

History is violent, ideals are peaceful

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis slutar folk köpa deras grafikkort helt så länge de inte ligger på MSRP som högst. Det är rätt åt dem när de fejkade MSRP.
Jag tänker inte köpa ett ens på MSRP eftersom de fejkade det priset. Jag köper ett först när det är minst -10% MSRP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Tyvärr så verkar firefox arbeta hårt på att tappa användarbasen. Profiler som konstant blir korrupt, extrem minnesläcka som blivit ännu mer extrem de senaste par versionerna. osv

Jag kör själv libre wolf som baderad på FF och jag har inte märkt något än.
Hoppas de inte försvinner det vire dåligt för alla.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Skrivet av Bobiri:

Du käkar ju upp deras bullshit. Av erfarenhet det senaste tre åren med både Nvidia och amd så är drivrutinerna och mjukvaran I allmänt mycket sämre hos Nvidia.

Dåliga amd drivers må ha varit en grej för 10-15 år sedan. Men idag? Knappast. Mycket stabila och en mjukvara som är väldigt bra.

Bullshit.

Permalänk
Medlem

Är def. priset. Ett bra grafikkort för samma peng som 2st konsoler….. Gäller både grönt och rött

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem
Skrivet av DreamCore:

Bullshit.

Starka argument du för, det måste jag säga.

Jag har kört båda, haft ungefär lika mycket problem med endera. Finner AMDs "kontrollmjukvara" en smula trevligare än nVidias, även om deras senaste dito var ett rejält kliv upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Har en drivrutin fungerat sen installation och inte rörts, då skall den inte plötsligt ge problem.
Däremot så känner jag igen den delen med att det plötsligt gett problem, där orsaken till 100% har vart MS uppdate.
MS har av någon orsak pushat ut beta drivrutiner, alltså drivrutiner som dom fått till beta testning av OS sen Windows 8.0 och hela vägen upp till Windows 11.

Något som hände rätt frekvent med Windows 8.0/8.1, det har efter det minskat, för Windows 11 så har det endast hänt en gång för mig hitintills. Peppar peppar...

Klassiskt Windows. På min Intel laptop med 1280P har Intels updater och Windows grälat I ett par år, man får nyaste driver via intels app, nästa gång man öppnar laptopen har Windows kört över den med en äldre. På min XPS var det väldigt länge tvärtom- enbart Dells ursprungliga paketerade nvidia-driver fungerade bra om man ville kunna välja mellan iGPU och GTX 1050 beroende på om man skulle spela eller inte och ha fungerande ljud/DPC latency. Med nyare Nvidia-drivers pajade ljudet och fick massiv latens i fl studio, men typ varannan driver funkade det men istället vägrade spel att använda dGPU. Hur man än ställer in Windows Update lyckas det ändå göra något dumt till slut.

Även i speldator med 6800XT har det hänt ett par gånger under tiden jag haft det kortet att Windows kört över drivern, konstiga är att det då varit till den faktiskt nyaste men utan att behålla inställningar, har enbart märkt det då keybinds slutat gälla och inspelningar hamnat på c-disken.

Så jävla nöjd att Microsoft börjar tappa sin dominans vad gäller spelstöd.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Och 10k är prisvärt? 🙂

Som gamle gode Borat skulle säga, NOT! 🙂

https://youtu.be/MCapEm8Nu7c?si=RD6SR2Fkqy35cP7j

Det har jag aldrig påstått. Jag påpekade bara att kortet fanns att köpa bra mycket billigare än vad TS påstod när han/hon gjorde sin prisjämförelse.

Permalänk
Medlem

Brukar inte vara den som kommenterar överlag, dock denna tråd är ju ändå lite intressant... det är synnerligen intressant att i princip samtliga här inne diskuterar mjukvaran mellan AMD och Nvidia, hur den varit historiskt sett osv. Vilket båda har haft sina upp- och nedgångar. Dock på senare tid har Nvidia verkligen grävt sig ett djupt hål på den fronten...

Dock det mest absolut intressanta är dock att ingen har nämnt den bokstavliga fysiska skadan som kan ske med ett Nvidia grafikkort.
Har inte tidigare hört om något så enormt stort fiasko som Nvidia har lyckats åstadkomma med sin fantastiska kontakt till deras grafikkort, som bokstavligen kan börja smälta.

Jag vet inte med er gällande mjukvara osv, men det är definitivt inte det första som jag kommer tänka på när det kommer till Nvidia.
Det är vare sig om man faktiskt skulle våga chansa med att köpa ett grönt kort som eventuellt kan börja smälta enbart för att designen är felaktig. Det är inget som troligen kommer att ske med AMD kort, då de fortfarande kör med kontakter som har bevisat sig vara robusta under bokstavligen årtionden.

Nvidia en av de topp 3 största bolagen i världen, med sin enorma tillgångar och trots att fiaskot började med 4000 serien, så släppte de ändå den nya 5000 serien med samma fallerande kontakt. Allt detta säger mycket och borde egentligen vara tillräckligt.

Jag är ingen fan boy överhuvudtaget av något av bolagen. Men tittar man på bägge bolagens "track records", så är mina pengar på AMD helt klart. Kassa drivrutiner eller ej, jag tar hellre det över att komponenter kanske bokstavligen fysiskt börjar smälta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

Brukar inte vara den som kommenterar överlag, dock denna tråd är ju ändå lite intressant... det är synnerligen intressant att i princip samtliga här inne diskuterar mjukvaran mellan AMD och Nvidia, hur den varit historiskt sett osv. Vilket båda har haft sina upp- och nedgångar. Dock på senare tid har Nvidia verkligen grävt sig ett djupt hål på den fronten...

Dock det mest absolut intressanta är dock att ingen har nämnt den bokstavliga fysiska skadan som kan ske med ett Nvidia grafikkort.
Har inte tidigare hört om något så enormt stort fiasko som Nvidia har lyckats åstadkomma med sin fantastiska kontakt till deras grafikkort, som bokstavligen kan börja smälta.

Jag vet inte med er gällande mjukvara osv, men det är definitivt inte det första som jag kommer tänka på när det kommer till Nvidia.
Det är vare sig om man faktiskt skulle våga chansa med att köpa ett grönt kort som eventuellt kan börja smälta enbart för att designen är felaktig. Det är inget som troligen kommer att ske med AMD kort, då de fortfarande kör med kontakter som har bevisat sig vara robusta under bokstavligen årtionden.

Nvidia en av de topp 3 största bolagen i världen, med sin enorma tillgångar och trots att fiaskot började med 4000 serien, så släppte de ändå den nya 5000 serien med samma fallerande kontakt. Allt detta säger mycket och borde egentligen vara tillräckligt.

Jag är ingen fan boy överhuvudtaget av något av bolagen. Men tittar man på bägge bolagens "track records", så är mina pengar på AMD helt klart. Kassa drivrutiner eller ej, jag tar hellre det över att komponenter kanske bokstavligen fysiskt börjar smälta.

Amd anvander ju också samma kontakt...är väl taichi och en till.
Sen är den smältande kontakten överdriven, om amd sålt 750k kort med 8% market share så har Nvidia sålt 8 625 000 gpuer. Så vi pratar promille av korten "smälter", det mest intressanta vore att se är väl % antal gpuer som reklameras hos vardera

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop