Jag behöver råd, antingen eller(MSI MAG B850M Mortar eller GIGABYTE B850M AORUS ELITE)

Permalänk
Medlem

Jag behöver råd, antingen eller(MSI MAG B850M Mortar eller GIGABYTE B850M AORUS ELITE)

Jag kör just nu med en överklockning av min processor... Jag har ett Asrock b850 riptide och en r7 9800X3D) och jag kör med överklockningen precision boost overdrive tror jag det heter och jag har det till advanced, motherboard, sen på scalar har jag 7x, postivit på 200 och en all core negative -15(eller -20) Det går bra! Men jag funderar på att köpa nytt moderkort för jag vill bygga om.

Och då handlar det om dom 2st som är i rubriken, jag vill helst ha gigabyte för jag har ett gigabyte rtx 5080 gaming oc och det blir fel på rgb när man inte har det i samma märke(tyvärr viste jag inte det när jag köpte datorn)

Och nu till min fråga, MSI har 2x8 pins kontakter där uppe och en PCIe nere, det är tydligen rätt nytt och det ska använda till gpu om det behövs och processor om det behövs, så den har altså 2 mer än MSI har... tror ni jag kan överklocka som jag har nu eller kommer det bli svårt ? jag är helt nybörjare på överklockning som ni kanske märker.. Och så har MSI en mer m2 plats vilket jag skulle behöva(men det är inget måste)
länk till MSI moderkortet jag hade i åtanken: https://www.inet.se/produkt/1904552/msi-mag-b850m-mortar-wifi
länk till Gigabyte moderkortet jag hade i åtanken(det är ett vitt som visas på bilden men jag hade tänkt svart): https://www.inet.se/produkt/1904422/gigabyte-b850m-aorus-elit...

Så vad tycker ni ? ska jag köra msi eller gigabyte ? Jag skulle gärna vilja ha dom där extra kontakterna för att jag tycker att det verkar bra.. men jag vill ha gigabyte för att det ska blir snyggast men o andra sidan så kommer jag inte köra så mycket rgb i mitt nya projekt.

För dom som är intresserade av mitt nya projekt så ska jag köra en Thermaltake the tower 300 och en 420 aio som har endast rgb på själva processor pumpen eller vad man ska säga "huvet" inte på fläkarna.. men jag ska även köpa till en Lian Li UNI FAN SL140 Reverse Infinity RGB som jag ska ha längst ned som suger upp luft och jag ska även ha mina ram minnen som ska vara rgb på... och kanske när jag har råd att jag byter ut dom fläkarna som är mot samma fläkt som ska sitta i "botten"
Och sen har vi rgb på gpun.. och för att det ska vara så syncat som möjligt är det bäst om jag beställer ett gigabyte moderkort. för den saken skull... och MSI för att datorn ska gå så bra som möjligt.
Länkar:
Thermaltake the tower 300: https://www.inet.se/produkt/6906274/thermaltake-the-tower-300...
Länk till fläkten från Lian li: https://www.inet.se/produkt/5324831/lian-li-uni-fan-sl140-rev...
Länk till 420 AIO: https://www.inet.se/produkt/5325350/be-quiet-silent-loop-3-42...

Så vad säger ni ??

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Air Mini , ASRock B850 Riptide , R7 9800X3D , Kingston Fury Beast 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 , Kingston Fury Renegade NVMe SSD Gen4 1TB , Kingston Fury Renegade NVMe SSD Gen 2TB , ASUS Rog Strix 1000W Platinum , Chieftec 240mm AIO , Razer Huntsman v3 Pro mini , Lamzu Maya 4k wireless , WALLHACK SkyPAD-004 , Logitech PRO X Wireless Lightspeed , Gigabyte AUROS FO32U2P OLED 4K 240Hz

Permalänk
Medlem

Lite länkar till dina tänkta produkter hade underlättat, det blir lite väl mycket googlande. (Jag gav upp efter tredje produkten du nämner!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Lite länkar till dina tänkta produkter hade underlättat, det blir lite väl mycket googlande. (Jag gav upp efter tredje produkten du nämner!)

Så nu tror jag det är bättre

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Air Mini , ASRock B850 Riptide , R7 9800X3D , Kingston Fury Beast 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 , Kingston Fury Renegade NVMe SSD Gen4 1TB , Kingston Fury Renegade NVMe SSD Gen 2TB , ASUS Rog Strix 1000W Platinum , Chieftec 240mm AIO , Razer Huntsman v3 Pro mini , Lamzu Maya 4k wireless , WALLHACK SkyPAD-004 , Logitech PRO X Wireless Lightspeed , Gigabyte AUROS FO32U2P OLED 4K 240Hz

Permalänk
Medlem

Båda moderkorten har en VRM-konfiguration på 2x6+2 (12+2 dubblade faser), så de bör klara moderat överklockning. X870-korten har oftast 14+2, en del upp till 16+2 på AMD. Sen finns det B850 med 16+2 som är betydligt dyrare (4000+)
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1NQHkDEcgDPm34Mns3C93K...

2990 2x6+2+1 60A MSI MAG B850M Mortar WIFI 3299 2x6+2+2 55A Gigabyte B850m Aorus Elite

Kapaciteten på varje VRM 55A/60A spelar ingen roll då de oftast jobbar under 25% av den siffran. 150W12V -> 150W1.1VSOC ger 136A. Har för mig att Ryzen hade en övre gräns på 144A, så 144/12steg = 12A per VRM vilket ger 12/55 = 22% Detta för att hålla nere förlusterna vilket leder till värme.

Sen bör du kanske ta till dig det som skrivs i denna tråd:
https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/1fqcd3u/should_the...

Citat:

Overclocking in 2024?? We’re not in 2017 anymore we don’t [do] that here, we undervolt
...
In any case it's unlikely to be relevant, the 7800X3D is not overclockable and the 9800X3D might not be either. Even if it can be, overclocking on AMD barely gets you any improvement. What you want to do to improve performance is use curve optimizer to undervolt the CPU.

Om du får ner volten så genereras mindre värme. Processorn kan då sträcka på sig lite längre i tid. Sen bör du tänka på att ha ordentlig kylning i lådan trotts att du har AIO - detta för att VRM (strömmatningen) måste ha effektiv kylning om du tänker prova att öka spänningen till processorn. Du ökar ju både frekvensen och spänningen: P = frekvens * U^2

Men det kan ju vara värt att prova båda metoderna och dela med dig av resultaten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Båda moderkorten har en VRM-konfiguration på 2x6+2 (12+2 dubblade faser), så de bör klara moderat överklockning. X870-korten har oftast 14+2, en del upp till 16+2 på AMD. Sen finns det B850 med 16+2 som är betydligt dyrare (4000+)

2990 2x6+2+1 60A MSI MAG B850M Mortar WIFI 3299 2x6+2+2 55A Gigabyte B850m Aorus Elite

Kapaciteten på varje VRM 55A/60A spelar ingen roll då de oftast jobbar under 25% av den siffran. 150W12V -> 150W1.1VSOC ger 136A. Har för mig att Ryzen hade en övre gräns på 144A, så 144/12steg = 12A per VRM vilket ger 12/55 = 22% Detta för att hålla nere förlusterna vilket leder till värme.

Om du får ner volten så genereras mindre värme. Processorn kan då sträcka på sig lite längre i tid. Sen bör du tänka på att ha ordentlig kylning i lådan trotts att du har AIO - detta för att VRM (strömmatningen) måste ha effektiv kylning om du tänker prova att öka spänningen till processorn. Du ökar ju både frekvensen och spänningen: P = frekvens * U^2

Men det kan ju vara värt att prova båda metoderna och dela med dig av resultaten.

Ok, jag såg vad du skrev.. tråden var ju rätt gammal... men det kanske inte va där som va grejjen...

Det har altså ingen betydelse vad man ser på moderkortet ? för kolla vad jag hitta, jag kan visa på bilder:

Det spelar altså ingen roll ? Du tror inte det blir stabilare ström ? om det nu finns nått som heter det...

Jag ska ha en 140mm fläkt bak, som blåser innår moderkortet, jag kan visa på en bild:

Det är baksidan på lådan som blåser baksidan av moderkortet, jag hoppas det gör nånting....
Och sen är det 2st 140mm fläktar i toppen som suger ur luften ur chassit, och sen ska jag ha en 420mm AIO med vända fläktar som blåser rak in i chassit, sen ska jag ha den lian li fläkten som sitter här:

Det är som Thermaltake rekommenderar för chassit.

Och jag skulle säga det att grafikkortet hänger i den konfigurationen, så den blåser altså in i chassit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Och jag vill bara säga att jag har överklockat nu, o det funkar felfritt.. Men nu har jag ett ASRock b850 Riptide, ett lina li pc-o11 Air mini chassi(vilket är ett mini chassi), och en 240mm AIO.. Och temperaturen brukar komma upp i 90 grader som mest när jag spelar, det är inte på coresen det är CCD#0 corsen brukar vara några grader lägre. Jag har alltså 2x8 pins där uppe på moderkortet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag såg på en youtuber att den extra 8 pins contector är till för överklockningsstablitet..

Jag kommer köra expo 6000mhz o som jag sa i tidigare, att jag kommer bara ha 200mhz extra på coren, och scalar på 7x, och jag tror att jag undervoltar processor när jag kör All core, negativ -20 ??

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Jag såg på en youtuber att den extra 8 pins contector är till för överklockningsstablitet..

Jag kommer köra expo 6000mhz o som jag sa i tidigare, att jag kommer bara ha 200mhz extra på coren, och scalar på 7x, och jag tror att jag undervoltar processor när jag kör All core, negativ -20 ??

Tror inte du kommer pusha moderkortet till den nivån att de där extra kontakterna gör någon praktisk skillnad
(9800x3d är ju inte speciellt strömtörstig i grunden heller)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Tror inte du kommer pusha moderkortet till den nivån att de där extra kontakterna gör någon praktisk skillnad
(9800x3d är ju inte speciellt strömtörstig i grunden heller)

Tack för tipset! Det uppskattas!

Ne om du säger så är det nog så....

Men o andra sidan finns det en till m2 plats, om det gör något tror jag inte, jag kommer automatiskt få 1tb mindre i form av m2.... men det är inte hela världen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Vad menar du med " Men det kan ju vara värt att prova båda metoderna o dela med dig av resultaten. " ??

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Vad menar du med " Men det kan ju vara värt att prova båda metoderna o dela med dig av resultaten. " ??

Jag tänkte mig att du provar både överklockning och undervoltning för att se vilken metod som ger bäst prestanda i din setup, det kan ju vara intressant för oss andra att veta som går i samma funderingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Jag tänkte mig att du provar både överklockning och undervoltning för att se vilken metod som ger bäst prestanda i din setup, det kan ju vara intressant för oss andra att veta som går i samma funderingar.

Jag är lite nybörjare på det här, det enda jag gjort är att kolla på en annan som hade asrock moderkort på hade samma typ av processor som jag har.. o jag tittade på han och jag har även tittat på en del andra och så gjorde jag som han gjorde.

Men vad menar du med undervolta ? är det när man går in cure optimizer, all core, negative och sen väljer man ett tal där, ofta mellan -10--35 ??

Och ska man bara ta det när man ska bara kolla vad den har för temps när man "undervoltar" ?

Och jag förstår nu om det är rätt det jag sa att hur man gör för att kolla tempsen när man överklockar bara ? Men det har jag inte gjort, varken det eller det andra.. jag har bara kört som han på videon har gjort..

Hoppas det var rätt det jag sa...

Visa signatur