Rekordlåg marknadsandel för AMD:s grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Amd anvander ju också samma kontakt...är väl taichi och en till.
Sen är den smältande kontakten överdriven, om amd sålt 750k kort med 8% market share så har Nvidia sålt 8 625 000 gpuer. Så vi pratar promille av korten "smälter", det mest intressanta vore att se är väl % antal gpuer som reklameras hos vardera

Överdriven eller ej, borde inte ens vara ett problem från första början… särskilt inte på fler än en generation av grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

Överdriven eller ej, borde inte ens vara ett problem från första början… särskilt inte på fler än en generation av grafikkort.

Vad vi har hört så finns det ~ 500 bekräftade fall, officiellt.
Är nog fler med reparations firmor verkar inte delge detta.

Sedan 4000 serien har de sålt typ 300M gpuer.....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Vad vi har hört så finns det ~ 500 bekräftade fall, officiellt.
Är nog fler med reparations firmor verkar inte delge detta.

Sedan 4000 serien har de sålt typ 300M gpuer.....

Hur många bekräftade fall officiellt finns det med gamla 8 pin kontakten i jämförelse? Speciellt i åtanke på den kontaktens ålder i jämförelse med Nvidias kontakt…

Du kan försvara Nvidia och deras kontakt hur mycket du vill, oavsett procenttal osv, så är det en dålig design som de inte har gjort något åt.
Trots sina enorma tillgångar och de sinnessjuka priser de tar för sina kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

Hur många bekräftade fall officiellt finns det med gamla 8 pin kontakten i jämförelse? Speciellt i åtanke på den kontaktens ålder i jämförelse med Nvidias kontakt…

Du kan försvara Nvidia och deras kontakt hur mycket du vill, oavsett procenttal osv, så är det en dålig design som de inte har gjort något åt.
Trots sina enorma tillgångar och de sinnessjuka priser de tar för sina kort.

Finns ett par tusen på 8pin också, men du glömmer tre saker
1, spridning sker enklare idag
2, 8pin har aldrig haft speciellt höga tdp värden att hantera
3. Nvidia äger inte kontakten, de gör pc-sig

Jag försvar inte Nvidia men hittils ligger de inom felmarginalen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Finns ett par tusen på 8pin också, men du glömmer tre saker
1, spridning sker enklare idag
2, 8pin har aldrig haft speciellt höga tdp värden att hantera
3. Nvidia äger inte kontakten, de gör pc-sig

Jag försvar inte Nvidia men hittils ligger de inom felmarginalen

1. Absolut, men tror nog det ändå hade kommit fram om de vore fler fall…

2. Precis och just det som är problemet, inte sant?
De har designat en kontakt som uppenbarligen inte klarar av de tdp värden som den är installerad på.

3. Fast de har ändå en delaktighet i det hela. De kunde faktiskt ha avböjt att använda kontakten helt och hållet. De kunde ha krävt större/bättre förändring av kontakten. De kunde helt enkelt ha designat sin egna kontakt istället, när de ändå designar sina kretsar, kyllösningen på sina egna kort osv.

Återigen, vilket deras egna ingenjör har sagt, att Nvidia har i princip oändliga resurser.

Så mycket kontroll de har över sina partners osv gällande diverse aspekter av kortet, ser jag inte hur de inte kunde säga till pc-sig att göra kontakten bättre…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

1. Absolut, men tror nog det ändå hade kommit fram om de vore fler fall…

2. Precis och just det som är problemet, inte sant?
De har designat en kontakt som uppenbarligen inte klarar av de tdp värden som den är installerad på.

3. Fast de har ändå en delaktighet i det hela. De kunde faktiskt ha avböjt att använda kontakten helt och hållet. De kunde ha krävt större/bättre förändring av kontakten. De kunde helt enkelt ha designat sin egna kontakt istället, när de ändå designar sina kretsar, kyllösningen på sina egna kort osv.

Återigen, vilket deras egna ingenjör har sagt, att Nvidia har i princip oändliga resurser.

Så mycket kontroll de har över sina partners osv gällande diverse aspekter av kortet, ser jag inte hur de inte kunde säga till pc-sig att göra kontakten bättre…

Nvidia designar inte kontakten!
Pc sig, har i sina krav att kontakten skall vara så och alla i den gruppen, är väl 8-12st stora bolag ink amd, har sagt ok.

Läs kraven från pc sig och atx innan du skyller på Nvidia.

Amd,Intel och Nvidia använder denna kontakt. Det är ytterst få kort som smält oavsett.
Skall de hända? Nej
Finna det fel tolerans på kontakterna och vissa brinner ändå? Självklar.
Även inom mitt yrke, elektriker, så får vi defekta saker direkt från tillverkaren.
Senast var en lastbrytare som var kortsluten mellan två faser vid påslaget läge. Haft motorer som haft kortslutning i lindor också. Kabel som bytt färg på ledaren halvvägs genom kabeltrumman (fas blir jord)

Många av dessa smälta kontakter har varit handhavande fel också, inte alla men en del då folk behandlar kontajten felaktigt.

Det är exakt samma sak som folk med elbilar laddar med shucko hemma.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Pc sig, har i sina krav att kontakten skall vara så och alla i den gruppen, är väl 8-12st stora bolag ink amd, har sagt ok.

Amd,Intel och Nvidia använder denna kontakt. Det är ytterst få kort som smält oavsett.
Skall de hända? Nej
Finna det fel tolerans på kontakterna och vissa brinner ändå? Självklar.
Även inom mitt yrke, elektriker, så får vi defekta saker direkt från tillverkaren.
Senast var en lastbrytare som var kortsluten mellan två faser vid påslaget läge. Haft motorer som haft kortslutning i lindor också. Kabel som bytt färg på ledaren halvvägs genom kabeltrumman (fas blir jord)

Många av dessa smälta kontakter har varit handhavande fel också, inte alla men en del då folk behandlar kontajten felaktigt.

Det är exakt samma sak som folk med elbilar laddar med shucko hemma.

Nvidia har inte designat kontakten nej men de har designat strömdelen i sina kort som gör att de from 4000-serien inte längre lastdelar ström över de olika kabelparen vilket är det riktiga problemet. Kontakten i sig är ju "ok".

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Nvidia har inte designat kontakten nej men de har designat strömdelen i sina kort som gör att de from 4000-serien inte längre lastdelar ström över de olika kabelparen vilket är det riktiga problemet. Kontakten i sig är ju "ok".

Och enligt pc sig så kan de inte då kravet är att alla 12vhpr par måste gå ihop i ett. Så nej de har inte gjort fel fortfarande...

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Och enligt pc sig så kan de inte då kravet är att alla 12vhpr par måste gå ihop i ett. Så nej de har inte gjort fel fortfarande...

Fast NVIDIA skapade väl 12VHPWR-specen från början, implementerade den på RTX 3090, och skickade in till PCI-SIG som sedan i grova drag godkände den som den var?
En del nämnvärda ändringar är det ju, som sense-pinnarna som inte fanns på RTX 3090.

Det är väl också oklart om det är NVIDIA eller andra inom PCI-SIG som satte kravet på att pinnarna måste gå ihop.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Någonting har hänt på grafikkortsmarknaden, och inte till konsumentens fördel tyvärr.
2006 släpptes 8800GTX, ett av dom kraftigaste korten som gick att köpa, näst efter Ultra. Jag köpte mitt lite efter släppdatum, säkert på något erbjudande. Priset vid släppdatum var 599 dollar vilket motsvarar ungefär 8300kr idag. Detta kortet kan nog närmast jämföras med dagens 5080, för den som inte vet så kostar det billigaste kortet 14000:- på Amazon. Det är alltså 69% dyrare att köpa ett kort idag än 2006 i förhållande till din lön. Själv bodde jag i Norge då och Norska kronan var stark. Jag betalade cirka 5100Nkr i dagens värde (3500Nkr). Det är 174% dyrare för mig idag att köpa ett tillsvarande kort idag.
Varför det har blivit såhär vet jag inget om, jag är inte insatt i marknaden för grafikkort, men så vitt jag vet så finns det ingen annan del i datorn som har gått upp en enda procent i förhållande till lönen.
Så när Sweclockers och andra testar grafikkort och bedömer 9070XT och 5070XT som ett "prisvärt" mellankort, då har man antingen för hög lön som skribent eller så saknar man all kunskap om historien.

Men kanske stackars Jensens skinnjackor har blivit väldigt dyra?

Mvh Emil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Fast NVIDIA skapade väl 12VHPWR-specen från början, implementerade den på RTX 3090, och skickade in till PCI-SIG som sedan i grova drag godkände den som den var?
En del nämnvärda ändringar är det ju, som sense-pinnarna som inte fanns på RTX 3090.

Det är väl också oklart om det är NVIDIA eller andra inom PCI-SIG som satte kravet på att pinnarna måste gå ihop.

Vad Google säger så var det pc sig som utvecklade kontakten på uppdrag av Nvidia och dell då Nvidia behövde något mindre skrymmande än 4st 8pin

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Någonting har hänt på grafikkortsmarknaden, och inte till konsumentens fördel tyvärr.
2006 släpptes 8800GTX, ett av dom kraftigaste korten som gick att köpa, näst efter Ultra. Jag köpte mitt lite efter släppdatum, säkert på något erbjudande. Priset vid släppdatum var 599 dollar vilket motsvarar ungefär 8300kr idag. Detta kortet kan nog närmast jämföras med dagens 5080, för den som inte vet så kostar det billigaste kortet 14000:- på Amazon. Det är alltså 69% dyrare att köpa ett kort idag än 2006 i förhållande till din lön. Själv bodde jag i Norge då och Norska kronan var stark. Jag betalade cirka 5100Nkr i dagens värde (3500Nkr). Det är 174% dyrare för mig idag att köpa ett tillsvarande kort idag.
Varför det har blivit såhär vet jag inget om, jag är inte insatt i marknaden för grafikkort, men så vitt jag vet så finns det ingen annan del i datorn som har gått upp en enda procent i förhållande till lönen.
Så när Sweclockers och andra testar grafikkort och bedömer 9070XT och 5070XT som ett "prisvärt" mellankort, då har man antingen för hög lön som skribent eller så saknar man all kunskap om historien.

Men kanske stackars Jensens skinnjackor har blivit väldigt dyra?

Mvh Emil

599 2008 = 893$ idag+25% moms= 1116$ eller runt 11k sek

5080 finns för 12 890kr på Nvidias hemsida , dock finns de oregelbundet.

Edit
Moderkort har gått upp något fruktansvärt i pris.
Även psu är ca 2x priset

Visa signatur

Permalänk
Medlem

599 2008 = 893$ idag+25% moms= 1116$ eller runt 11k sek
<Uppladdad bildlänk>

5080 finns för 12 890kr på Nvidias hemsida , dock finns de oregelbundet.

Edit
Moderkort har gått upp något fruktansvärt i pris.
Även psu är ca 2x priset

2006 släpptes det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

2006 släpptes det.

Då blir kalkylen ännu sämre 🙂 då har de typ samma pris idag som då

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då blir kalkylen ännu sämre 🙂 då har de typ samma pris idag som då

Jag betalade cirka 3500 Nkr för mitt. Vad är det i kalkylen du har svårt att läsa?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EmilH:

Jag betalade cirka 3500 Nkr för mitt. Vad är det i kalkylen du har svårt att läsa?

"Priset vid släppdatum var 599 dollar vilket motsvarar ungefär 8300kr idag" är det som är svårt i kalkylen.

Du räknar inte med att dollarkursen har ändrats.
$599 då blir pga inflation $953 idag. Dagens dollarkurs är 9.57 SEK så det blir 9120 kr, plus 25% moms blir 11400 kr.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Allt då den inte stämmer
Inflation samt en annan växlingskurs ger helt andra förutsättningar, ditt kort du köpte kostade med dagens kurs nära 12k

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Inte oväntat. Folk tycker nog med all rätta att gröna laget är stabilare.

Hur menar du nu?

Skrivet av ackwell:

"Hur stämmer det med siffrorna ovan? Tom's Hardware påpekar att Lisa Su talar om färdiga grafikkort som har sålts till konsumenter medan Jon Peddie Research talar om GPU-kretsar som har sålts till partnertillverkare"

Jag förstår inte hur jag ska tolka detta. Har partnertillverkare köpt in betydligt färre GPU-kretsar än tidigare men de grafikkort som sedan tillverkats har sålt som smör?

Lisa Su's uttalande var direkt efter att RX9070XT/RX9070 var lanserade, där hon syftade på att dom aldrig tidigare sålt så många kort tidigare vid lansering.

Jon Peddie Research talar om GPU-kretsar som skeppats till partnertillverkare, precis som du skriver.

Det är två olika måttstockar som båda stämmer, vilket även egentligen talar om att AMD togs på sängen av att korten var så populära.
Synd bara att partnertillverkare egentligen inte ville släppa "standardkorten" till MSRP, vilket säkert hade hållit uppe försäljningssiffrorna.

Även om korten nu sakta börjar att närma sig MSRP, som PowerColor Radeon RX 9070 Reaper vlket just nu ligger 140:- över MSRP (7350:-) hos Proshop.

Skrivet av Boggus:

Har kört AMD sedan ett par år tillbaka och det enda bekymret med druvrutiner jag hade i Windows var att operativsystemet hade en tendens att installera gamla grafikdrivare ovanpå min manuella installation konstant. Det led till att Adrenaline krashade konstant och jag fick diverse underliga problem. Det här försvann efter att jag ställde in Windows att inte auto installera drivare åt mig, så lutar mot att AMDs dåliga drivar-rykte hade mer med Microsoft att göra.

Kör Linux sedan tre år nu och där är allt super solit!

Tack!
Skönt att där är en som bekräftar det även jag varit ut för!

Misstänker att det är orsaken till att en del i tråden skriker att där är fel på AMD's drivrutiner, fastän det egentligen skall skyllas på MS.. Råkade ut för att Windows 8 installerade även om jag stängt av auto install av 3'e parts drivrutiner. Var effektivare att skrivskydda och sätta mappen som MS använde för installation som dold.

Se mitt svar nedan:

Skrivet av Bengt-Arne:

Har en drivrutin fungerat sen installation och inte rörts, då skall den inte plötsligt ge problem.
Däremot så känner jag igen den delen med att det plötsligt gett problem, där orsaken till 100% har vart MS uppdate.
MS har av någon orsak pushat ut beta drivrutiner, alltså drivrutiner som dom fått till beta testning av OS sen Windows 8.0 och hela vägen upp till Windows 11.

Något som hände rätt frekvent med Windows 8.0/8.1, det har efter det minskat, för Windows 11 så har det endast hänt en gång för mig hitintills. Peppar peppar...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Klassiskt Windows. På min Intel laptop med 1280P har Intels updater och Windows grälat I ett par år, man får nyaste driver via intels app, nästa gång man öppnar laptopen har Windows kört över den med en äldre. På min XPS var det väldigt länge tvärtom- enbart Dells ursprungliga paketerade nvidia-driver fungerade bra om man ville kunna välja mellan iGPU och GTX 1050 beroende på om man skulle spela eller inte och ha fungerande ljud/DPC latency. Med nyare Nvidia-drivers pajade ljudet och fick massiv latens i fl studio, men typ varannan driver funkade det men istället vägrade spel att använda dGPU. Hur man än ställer in Windows Update lyckas det ändå göra något dumt till slut.

Även i speldator med 6800XT har det hänt ett par gånger under tiden jag haft det kortet att Windows kört över drivern, konstiga är att det då varit till den faktiskt nyaste men utan att behålla inställningar, har enbart märkt det då keybinds slutat gälla och inspelningar hamnat på c-disken.

Så jävla nöjd att Microsoft börjar tappa sin dominans vad gäller spelstöd.

Tackar för bekräftelse!

Så det gäller även för Intels grafik, där ser man, det var nytt för mig.
Var nästan så man kunde tro att MS ville trycka en nagel i AMD...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Tackar för bekräftelse!

Så det gäller även för Intels grafik, där ser man, det var nytt för mig.
Var nästan så man kunde tro att MS ville trycka en nagel i AMD...

Nej källa som Windows rent allmänt. Men jag körde en preview av Windows 11 när de införde nya schedulern, på en maskin med 3900X- då om någonsin hade jag absolut varit villig att tro på att MS bara ville straffa AMD. Gick från en utmärkt fungerande maskin med bra boost speeds på processorn till en fucking mess son inte gick att använda alls på ett par veckor. Vansinnet i bestämma att "nu ska vi testa schedulern för alder lake, pressa ut den till alla i preview oavsett vad de har för processor".

Samtidigt bygger de ju xbox och en del surface på AMD. Tror att MS bara inte vet vilka de är eller vad de gör längre, de försöker hoppa på alla trender som går och äta alla teknologer de kommer över och tvinga in alltihopa i en produktsvit som ska dominera hela marknaden, alla segment.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

DLAA

Även om man inte gillar DLSS/FSR är DLAA en väldigt stark säljpunkt. Nvidias förinställningar är riktigt bra numera med, utifrån din upplösning/cpu/gpu/minne väljs grafikinställningar med ett klick... Och det fungerar. För Nvidia har manuellt gjort profilerna för hög FPS och bra grafik med kompromisser som gamers gör för prestanda

I överlag måste AMD kort vara signifikant billigare än Nvidia kort då AMD inte erbjuder ett helhetspaket för användare och fortfarande saknar grundläggande stöd för funktioner som Nvidia finslipat färdigt. Plus kraftfulla verktyg som Nvidia Inspector saknas för AMD, då AMD avrättade sin tredjepartslösning runt Crimson drivrutinerna.

Marknaden röstar med plånboken, bittra fanboys på forum är en fjärt i statistiken.

Röstar marknaden ö.v.h om Nvidia har 85%+? Marknaden är redan förstörd sedan länge och Nvidia styr den. Nu jobbar Nvidia med enshittification av deras produkter istället på gamingsidan men det spelar ingen roll just för att oem o allt är så fast inbitet i Nvidia.

Intel har fortfarande stor del oem trots halvdana produkter och där är amd konkurrenskraftiga och varit så länge. Så det tar tid även om en är billigare och bättre.

Personligen hoppas jag på fortsatt mer Linux stöd och där nånstans kanske få någon ny gpu makare på plats. Sedan får vi se hur det ser ut när Kina är ikapp för det är nog bara en tidsfråga. Att vara tvungen att ha Nvidia för att kunna spela PC i framtiden låter som en mardröm för mig oavsett hur bra folk tycker deras kort är.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FierceBrosnan:

Röstar marknaden ö.v.h om Nvidia har 85%+? Marknaden är redan förstörd sedan länge och Nvidia styr den. Nu jobbar Nvidia med enshittification av deras produkter istället på gamingsidan men det spelar ingen roll just för att oem o allt är så fast inbitet i Nvidia.

Intel har fortfarande stor del oem trots halvdana produkter och där är amd konkurrenskraftiga och varit så länge. Så det tar tid även om en är billigare och bättre.

Personligen hoppas jag på fortsatt mer Linux stöd och där nånstans kanske få någon ny gpu makare på plats. Sedan får vi se hur det ser ut när Kina är ikapp för det är nog bara en tidsfråga. Att vara tvungen att ha Nvidia för att kunna spela PC i framtiden låter som en mardröm för mig oavsett hur bra folk tycker deras kort är.

Kina utvecklar väl dock inte sina kretsar? Tycker man läser att de hyr licenser/reverse engineering.
Det är sällan svårt att kopiera.... Att innovera är betydligt svårare.

Är tveksam om Kina kommer gå om då de inte utvecklar litografi maskiner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@FierceBrosnan
Om något är det väl AMD som enshittifierar sina produkter med jättedålig mjukvara som saknar stöd för det mesta folk vill ha idag? Hårdvarumässigt är AMDs grafikkort mycket bra sedan de förkastade de sista spåren av pajasen Rajas missledande av Radeon gruppen. Där Raja levde i sin egen drömvärld om vad som var bra och inte.

Permalänk
Medlem

Kina utvecklar väl dock inte sina kretsar? Tycker man läser att de hyr licenser/reverse engineering.
Det är sällan svårt att kopiera.... Att innovera är betydligt svårare.

Är tveksam om Kina kommer gå om då de inte utvecklar litografi maskiner.

Det ligger väl i deras intresse att lösa den biten och till skillnad från väst kan de kasta resurser ganska frikostigt på problemet. Men skitsamma jag vet inte. Kina kommer ändå fokusera på AI så några billiga kinesiska GPUs i xx60 klassen lär nog inte dyka upp ändå även ifall de löser litografin. Att betala 10 lax för mellanklasskort är väl hur framtiden kommer fortsätta oavsett duo/monopol.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

@FierceBrosnan
Om något är det väl AMD som enshittifierar sina produkter med jättedålig mjukvara som saknar stöd för det mesta folk vill ha idag? Hårdvarumässigt är AMDs grafikkort mycket bra sedan de förkastade de sista spåren av pajasen Rajas missledande av Radeon gruppen. Där Raja levde i sin egen drömvärld om vad som var bra och inte.

Vilka saker som folk vill ha saknar deras mjukvara stöd för? Jag kommer inte på något förutom NVIDIA-proprietära saker som de inte kan ha stöd för, men jag kan mycket väl glömma något.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@FierceBrosnan

Med enshittification i det här fallet menar jag ger mindre för mer pengen varje generation, speciellt när de inte håller MSRP. Jag tycker både nvidia och amd enshittifies men det har större påverkan när nvidia gör det för de har mer av marknaden.

Det är också svårt att bedöma vem som gör vad folk vill ha. Pratas det om CUDA finns bara ett val. Pratas det om gaming så blir det mer grumligt. Jag kan definitivt se att många fortfarande väljer mer fps/krona över RT / PT speciellt i xx60 nivån där varken 5060 eller 9060 klarar av det ändå. Sedan har doom visat att inbyggd RT inte behöver få ens dator att gå på knäna oavsett amd/nvidia men det verkar många inte höja på ögonbrynen åt.

Men som med allt annat i slutändan är det den teknik som flest använder som blir norm. VHS vann mot betamax. Nvidia och deras tekniker kanske snart blir norm och att övriga får licensera. Den som lever får se men det känns ju inte jättekul.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vilka saker som folk vill ha saknar deras mjukvara stöd för? Jag kommer inte på något förutom NVIDIA-proprietära saker som de inte kan ha stöd för, men jag kan mycket väl glömma något.

Det är det som är hans poäng, amd satsar halvhjärtat och sen dumpar de på open source
RocM/Zluda är väl ett typ exempel...
Sen har Nvidia bättre streaming/spela in medan du spelar
Sen är väl one click optimisation både för och nackdel för Nvidia 🙂
Men framförallt är det Nvidia har ,ett större bibliotek för uppskalning. Jag vet att den är proprietär men amd kan få in det i fler spel. Var väl någon entusiastisk kille som gjorde det på 2 dygn till något spel

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Det är det som är hans poäng, amd satsar halvhjärtat och sen dumpar de på open source
RocM/Zluda är väl ett typ exempel...
Sen har Nvidia bättre streaming/spela in medan du spelar
Sen är väl one click optimisation både för och nackdel för Nvidia 🙂
Men framförallt är det Nvidia har ,ett större bibliotek för uppskalning. Jag vet att den är proprietär men amd kan få in det i fler spel. Var väl någon entusiastisk kille som gjorde det på 2 dygn till något spel

Jo, visst är det lite så, men de gör nog sitt bästa att få till motsvarighet till DLSS.
De nästan dubblerade antalet spel med FSR4 denna veckan åtminstone.
Men om jag hade köpt ett 9070 XT skulle jag definitivt köra OptiScaler.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jo, visst är det lite så, men de gör nog sitt bästa att få till motsvarighet till DLSS.
De nästan dubblerade antalet spel med FSR4 denna veckan åtminstone.
Men om jag hade köpt ett 9070 XT skulle jag definitivt köra OptiScaler.

Nvidia har väl 790 spel,varav 125 stödjer MFG...
Vet inte om det finns en officiell lista utan mfg stöd för dlss 4s andra delar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Saker som gör AMDs mjukvara helt värdelös för mig är små saker som att FPS begränsningen i deras drivrutuin vid namn AMD Chill endast klarar av att begränsa FPS i en enstaka .exe instans åt gången. Total avsaknad av DLAA motsvarighet, mycket sämre implementering av extra skärpa för suddiga spel som World of warships/world of tanks. Total avsaknad av möjlighet att åtgärda grafikfel i spel som Watch Dogs 2/Mass Effect Remastered där vissa ljuseffekter flickrar pga en spelmotorbugg. Med Nvidia inspector kan man åtgärda dem. AMD som sagt attackerade utvecklarna av sin motsvarighet till kraftfullt verktyg. Fortfarande en känd minnesläcka i drivrutinerna i Eve online när man har flera klienter öppet, + bluescreen om VRAM tar slut när drivrutinen buggar ur (känt sedan 2017 eller så).

Och något jag avskydde för 2 år sedan men börjar uppskatta nu. One-click inställningar för spel via Nvidia app, som faktiskt fungerar.

Det finns mer men AMD lämnar mycket att önska så att säga. Du ser annonser titt som tätt där folk önskar byta AMD kort mot Nvidia kort pga mjukvaran. Aldrig någonsin åt andra hållet med andra åsikter än 'prova på' eller 'fuck the establishment' åsikter.