Google varnar att mina uppgifter finns på darknet

Permalänk

Google varnar att mina uppgifter finns på darknet

Google upptäckte att jag ligger ute på darknet.

192.xx.xx.xx Stealer Logs DB
Dina uppgifter läckte vid ett dataintrång och påträffades på darknet 29 maj 2025

Kan datorn ha något som har läst av något?

§3.1
Permalänk
Medlem

Ifall du laddat ner något så absolut (alt. eg. någon extension på webbläsare). Kan vara från allt möjligt, från någon torrent eller annan inofficiel nerladdningssida för ett program, till steam spel, spelmods, eller t.o.m officella "pålitliga" program vars nerladdningssida hackats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfving88:

Dina uppgifter läckte vid ett dataintrång och påträffades på darknet 29 maj 2025

Förmodligen att du givit ut ditt namn och epost på någon sida som i sin tur har sålt din information vidare, så länge du använder datorn med allmänt hyfs så skulle jag inte direkt oroa mig.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

"Stealer log" brukar vara relaterat till infostealers, alltså att du har (eller har haft) malware som stuligt cookies eller andra inloggningsuppgifter..

Permalänk
Medlem

Vart ligger darknet?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfving88:

Hmmmm, exakt vad har du fått för kommunikation Google? Är du säker det verkligen ÄR Google som skickat?
(har aldrig hört talas om att de går ut och varnar att man läckt uppgifter??)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Liknar din "stulna" IP-adress 192.168.1.1 typ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmmmm, exakt vad har du fått för kommunikation Google? Är du säker det verkligen ÄR Google som skickat?

Tror inte heller det är Google som skickat detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jo, det är en funktion de erbjuder. Har funnits några år åtminstone.

https://support.google.com/websearch/answer/15191143?hl=En&re...

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Kan det ha att göra med följande?

"Fowler uncovered 184,162,718 unique logins and passwords (an enormous 47.42GB of raw data) for Apple, Discord, Facebook, Google, Instagram, Microsoft, Roblox, Snapchat, Spotify, WordPress, Yahoo, and a variety of other online services and email providers, Wired reports."

"Based on several hallmark signs in the database, Fowler suspects someone compiled the database through infostealer malware. Cybercriminals deploy infostealers through phishing emails, malicious websites, and cracked software. They are designed to harvest data from the systems they infect, and usually target credentials like usernames and passwords stored in web browsers, email clients, and messaging apps."

https://www.pcmag.com/news/security-nightmare-researcher-find...

Men mycket hänger ju på hur du fick meddelandet som Roger W skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Jo, det är en funktion de erbjuder. Har funnits några år åtminstone.

https://support.google.com/websearch/answer/15191143?hl=En&re...

Coolt, hade jag ingen aning om
Tackar för infon, bra att veta!
Då är ju troligen varningen @Elfving88 fick legit!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Jo jag blir inloggad på google med länken i mailen

Det jag kan tänka mig! Inget av iP adresserna är som resten av nätverket. Har hållt på med vpn för iPhone. Så man kan köra emulation som tex gamecube. Kanske något sådant har utnytjats.

Permalänk
Medlem

Finns inte så mycket att diskutera med det du lagt fram, dataläckor kommer vanligtvis från någon server (som har mångas uppgifter) inte från dina enheter även om det är möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfving88:

Jo jag blir inloggad på google med länken i mailen<Uppladdad bildlänk>

Det jag kan tänka mig! Inget av iP adresserna är som resten av nätverket. Har hållt på med vpn för iPhone. Så man kan köra emulation som tex gamecube. Kanske något sådant har utnytjats.

Man ska aldrig lita på länk från ett mail, så logga aldrig in från länkar på sådant sätt. Är ett vanligt sätt att stjäla uppgifter. I ditt fall så kanske det inte var någon fara denna gång.
Skriv in din mail här och se om din epost är med i läckor:
https://haveibeenpwned.com/

Det vanliga praxis:

2FA på alla konton du kan ha det på
Unika svåra lösenord på alla tjänster (använd password manager)

Om du har unika bra långa lösenord slumpat från en password manager så säkrar du upp mycket. Det finns inga genvägar om man ska bli någorlunda säker på internet.

Vad var det för uppgifter som Google hade hittar på darknet då?

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem

Ifall Google inte visar exakt vilka uppgifter (det måste ju vara uppgifter som Google har tillgång till, men de visar inte alltid vad) så kan du använda någon annan tjänsts eller antivirusprograms 'dark-net monitor', eg. Malwarebytes är ju gratis att testa på.

Så ser du om det är namn, lösenord, mejl, kopplat till något specifikt konto etc.