Därför saknar Windows 11-klockan sekunder

Permalänk
Melding Plague

Därför saknar Windows 11-klockan sekunder

Handlar om att låta processorn vila.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om klockan i Aktivitetsfältet inte visar sekunder drar Explorer.exe 0,417 milliwatt i genomsnitt med standardinställningar. Med sekundvisare mångdubblas energiförbrukningen då den genomsnittliga effekten ökar till 5,42 milliwatt. Det kan låta lite

Är snarare förvånad över den extremt stora skillnaden

Permalänk

Tänk vilken sparpotential det finns i Windows om de helt kapar skiten med att läsa in allehanda rekommendationer och reklam för skit som poppar upp och fyller den nya dyng-startmenyn osv.

Permalänk
Medlem

Tydligen är all reklam viktigare än att spara några milliwatt

Och att dessutom skriva startmenyn i React/JavaScript istället för ett riktigt programmeringsspråk är tydligen inte heller något som är ett problem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Och att dessutom skriva startmenyn i React/JavaScript istället för ett riktigt programmeringsspråk är tydligen inte heller något som är ett problem...

Vissa delar av den och vissa andra appar i Windows är visst react native läst jag nånstans. Som jag förstår det kan det ha väldigt bra prestanda om designas väl. Mest associerat med mobilappar hittills?

Vad skulle du föredra att MS använde för sitt gui?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Sila mygg och svälja elefanter...

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av dlq84:

Reklam som?

Vem fan bryr sig om W11 saknar sekunder lol. Fixa skiten istället.

Permalänk
Medlem

"Microsoft har nyligen lagt till möjligheten att visa en stor klocka" Var hittar ni denna klocka? I win 10 kan man ha en stor klocka ovanför kalendern men finner ingen sådan i win 11.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 5070Ti | 9800X3D
6000 CL28 | 990 PRO | B650E-F | 1250W | Meshify 2C

Permalänk
Medlem

Hur många ören om året sparar man på elräkningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glis:

Tror man har batteritid som främsta målsättning

Permalänk
Medlem

"Skillnaden i batteritid är ännu mer dramatisk. I spelet Dead Cells låst till 60 FPS får Legion Go ut 2 timmar och 47 minuter med Windows 11 men hela 6 timmar och 12 minuter med Steam OS. "
https://www.sweclockers.com/nyhet/41233-steam-os-gor-legion-g...

Microsoft har en del kvar att jobba på när det gäller energieffektivitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Om klockan i Aktivitetsfältet inte visar sekunder drar Explorer.exe 0,417 milliwatt i genomsnitt med standardinställningar. Med sekundvisare mångdubblas energiförbrukningen då den genomsnittliga effekten ökar till 5,42 milliwatt. Det kan låta lite

Är snarare förvånad över den extremt stora skillnaden

Tror inte det är skillnaden som låter lite, utan den absoluta energimängden "5 mW".

Och det är väl inte så konstigt att det är stor skillnad mellan "gör ingenting" och "gör något varje sekund".

Permalänk
Medlem

Känner inte direkt något behov av att ha sekunder tickandes i taskbar. Men varför kan man inte få upp den med sekunder om man klickar på den? Som man kunde i Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glis:

Standardinställning på miljontals datorer gör nog ett och annat, och personligen får du längre batteritid.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Tror inte det är skillnaden som låter lite, utan den absoluta energimängden "5 mW".

Och det är väl inte så konstigt att det är stor skillnad mellan "gör ingenting" och "gör något varje sekund".

Jo absolut men jag tänker att explorer.exe gör mer än håller koll på klockan. När explorer.exe kraschar så kraschar ju i princip hela UI för Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Microsoft har en del kvar att jobba på när det gäller energieffektivitet.

Smått skrämmande vad risigt Windows är i det avseendet.

Det mest skrämmande i testet med Legion Go S är inte energiförbrukningen i sig, utan istället hur Windows väljer "fel" läge hela tiden. Man borde inte ens behöva tänka på TDP år 2025!

Kör för övrigt med min taskbar dold i Windows

Tror för övrigt att det hela är en dålig bortförklaring från Microsoft. Antagligen stannar klockan i olika lägen likt i Windows 95, vilket är väldigt tydligt om sekunder ska uppdateras korrekt.

Någon mer än jag som förresten tänkt på att klockan i Morgonstudion på SVT ofta laggar 2-3 minuter för att sedan hoppa rätt igen?

Permalänk
Medlem

Inte är det ju direkt mycket man sparar, annonser och div bakgrundsprocesser kunde nog ge mer att bli av med.

Att aktivera sekunder på klockan som syns hela tiden är enormt distraherande, ständigt ha något som rör sig i sidan av synfältet, provade så någon gång på W10 och det tog inte länge innan jag störde mig på det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det kan låta lite – skärmen på en typisk bärbar dator drar flera hundra milliwatt

Wut? En fristående skärm i samma storlekshärad som laptopskärmar drar i allmänhet 5-10w. Utan att alls ha grävt i laptopskärmars strömförbrukning antar jag kallt att den är mycket snarlik, givet att ungefär samma antal lumen ska emitteras oavsett panelens paketering, och att periferielektroniken inte är särskilt strömhungrig.

"Många tusen milliwatt" hade nog varit mer korrekt om man vill böka till det med enheterna istället för att använda hela watt

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Har haft sekunder i taskbar i många år på Windows 10 på både laptop och desktop, går lätt att fixa i regedit.

Har även länge haft det på min telefon.

Tycker det är väldigt användbart

Permalänk
Medlem

Känns som man fokuserat på fel ställe. Varför inte ta bort ai, bloat, fixa sleep och optimera uppdateringar och virusskanningar istället?

Ha den av som standard och möjlighet att ställa på, antingen konstant i taskbar eller vid klick på klockan. Windows är så jäkla efter. Minns en HP elite book jag hade för ett år sen där CPU ibland gick upp till 50% av något HP bloat skit.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Har haft sekunder i taskbar i många år på Windows 10 på både laptop och desktop, går lätt att fixa i regedit.
https://i.imgur.com/Y54anhR.png
Har även länge haft det på min telefon.

Tycker det är väldigt användbart

Inte alltid möjligt på nerlåst jobbdator.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Att aktivera sekunder på klockan som syns hela tiden är enormt distraherande, ständigt ha något som rör sig i sidan av synfältet, provade så någon gång på W10 och det tog inte länge innan jag störde mig på det.

Går ju inte ens se den lilla lilla siffran nere i hörnet ticka ens om man aktivt försöker först än när man har fokus inom en decimeter av den sidledes eller typ 5 centimeter över på höjden

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Går ju inte ens se den lilla lilla siffran nere i hörnet ticka ens om man aktivt försöker först än när man har fokus inom en decimeter av den sidledes eller typ 5 centimeter över på höjden

Beror mycket på skärmstorlek/bredd/upplösning, ju högre/större desto mindre märks det. På en ultrabred lär det märkas mindre. Jag provade på någon 16:9 el 16:10 skärm och det var mycket märkbart, kan tänka mig att det även på många andra skärmar hamnar i periferiseendet. Alltså att man uppfattar att något rör sig, men ser inte aktivt vad.

Permalänk
Medlem

Jo absolut men jag tänker att explorer.exe gör mer än håller koll på klockan. När explorer.exe kraschar så kraschar ju i princip hela UI för Windows.

Antagligen är det i idle, dvs användaren gör ingenting, och det enda explorer behöver göra är att uppdatera klockan. Skulle gissa på mycket högre energiåtgång (och mindre procentuell skillnad på sekunder vs inte) bara man rör på musen, för att inte tala om att dra runt fönster och klicka på filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Tänk vilken sparpotential det finns i Windows om de helt kapar skiten med att läsa in allehanda rekommendationer och reklam för skit som poppar upp och fyller den nya dyng-startmenyn osv.

Den där tanken har aldrig slagit mig, inte Microsoft heller.

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Medlem

Tror man har batteritid som främsta målsättning

Skrivet av NodCommander:

Standardinställning på miljontals datorer gör nog ett och annat, och personligen får du längre batteritid.

Kul. All annan bloat som drar dyrbara mW då?

Och de som sitter med en sladd in i väggen, kommer vi få guldstjärna om vi inte visar sekunder?

Personligen behöver jag se sekunder, slipper stå och fippla med timer på telefon vid matlagningen. En hel minut gör ibland skillnad mellan al dente och sönderkokt pasta, exempelvis.

Permalänk
Medlem

Mer intresserad av varför det inte går att få in veckonummer vid datumet.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

It på mitt jobb tänker annorlunda, CPU användning 50% med min i7 vid idle är normalt.
Batteritid lite drygtven timme kanske 2 en bra dag

Permalänk
Medlem

Microsoft.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av underd0g76:

Kul. All annan bloat som drar dyrbara mW då?

Och de som sitter med en sladd in i väggen, kommer vi få guldstjärna om vi inte visar sekunder?

Personligen behöver jag se sekunder, slipper stå och fippla med timer på telefon vid matlagningen. En hel minut gör ibland skillnad mellan al dente och sönderkokt pasta, exempelvis.

Då är det är väl bara att du slår på det (om du inte redan har det)? Känns rimligt att det är av som standard.
Inställningen är under Date & time i Settings-appen om du har det av och vill ändra.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS