Får mail om att en inloggning skett varje gång jag loggar in.

Permalänk
Medlem

Får mail om att en inloggning skett varje gång jag loggar in.

Vet inte om jag postar på rätt ställe, om inte så får ni väl flytta eller ta bort eller vad ni brukar göra.

Hur som helst. Jag har börjat att få mail om att en inloggning har skett varje gång jag loggar in på forumet. Det har pågått sen i förrgår kväll (tisdag). Är det nåt nytt (som jag missat) eller bör jag vara orolig och byta lösenord eller dylikt?

Nån annan än jag som börjat få dessa mail?

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Hej! Det är en ny säkerhetsfunktion som vi införde i veckan. Den skickar för tillfället ut mejl vid varje lyckad inloggning. Om tiden överensstämmer med när du själv loggade in här du inget att oroa dig över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Hej! Det är en ny säkerhetsfunktion som vi införde i veckan. Den skickar för tillfället ut mejl vid varje lyckad inloggning. Om tiden överensstämmer med när du själv loggade in här du inget att oroa dig över.

Aha, skulle vara trevligt o få en inställning för om man vill ha det eller inte

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av jnsson:

Aha, skulle vara trevligt o få en inställning för om man vill ha det eller inte

Hej! Tack för feedbacken. För tillfället är det en obligatorisk funktion - hur den exakt kommer fungera framåt är för tidigt att säga.

Loggar ni in ofta på era konto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Hej! Tack för feedbacken. För tillfället är det en obligatorisk funktion - hur den exakt kommer fungera framåt är för tidigt att säga.

Överväg att bara skicka om inloggning sker på en ny enhet (använd cookie, eller avsaknad av, för att avgöra). De flesta andra sidor funkar så.

Jag loggar sällan in, är alltid inloggad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Inte jag, men jag känner inte att jag behöver det, särskilt inte om man använder 2FA. Får på en del sidor som jag har 2FA aktiverat på ändå mail om att jag loggat in på en ny enhet, vilket för mig är helt överflödigt och bara störande

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av dlq84:

Överväg att bara skicka om inloggning sker på en ny enhet (använd cookie, eller avsaknad av, för att avgöra). De flesta andra sidor funkar så.

Det är absolut något vi kan förbättra, än att ropa varg vid varje tillfälle. Vi har väldigt olika beteende bland våra medlemmar, där vi kan se att några inte loggat in på flera år och andra "hela tiden". Att hitta något som är säkert, men också har bra UX. Nu fick säkerheten gå först.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av jnsson:

Inte jag, men jag känner inte att jag behöver det, särskilt inte om man använder 2FA. Får på en del sidor som jag har 2FA aktiverat på ändå mail om att jag loggat in på en ny enhet, vilket för mig är helt överflödigt och bara störande

Vi är nu en av dessa 2FA-sidor, för det var något jag la in även där. Att tysta mejlen i det läget var något jag övervägde, men hellre något jag tar bort i efterhand. För om ingen brydde sig är de bättre att få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Okej, tack. Bra, då vet jag. Då behöver jag inte vara orolig för att nån lyckats komma över mina inloggningsuppgifter. Ja, jag får dessa mail precis när jag loggat in. Man får helt enkelt bara ta bort mailen när dom kommer.

Skrivet av jreklund:

Jag loggar nog in i genomsnitt 2ggr per dygn. Och jag loggar alltid ut när jag är klar.

Permalänk
Medlem

En bra funktion som fler sidor skulle ha.

Men som en del skriver. Vore bra om man kunde ställa in det i inställningar. Att det är på som standard men att man kan bocka av det. Eller om man har sparade cookies från denna sida så skippade han mailet om det t.ex inte det har gått en lång tid (månad) eller så.

Sedan kanske meddela det till alla att en sådan funktion är igång nu kanske. (har varit lite off några dagar så det kanske har meddelats?)

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem

Lägg av med det

Permalänk
Medlem

ping @jreklund Det här börjar bli ganska tröttsamt, dels att jag behöver logga in såpass ofta men även mailnotiserna. Osäker vad som triggar det förutom att jag loggar in på mobilen och datorn omvartannat?

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

ping @jreklund Det här börjar bli ganska tröttsamt, dels att jag behöver logga in såpass ofta men även mailnotiserna. Osäker vad som triggar det förutom att jag loggar in på mobilen och datorn omvartannat?

<Uppladdad bildlänk>

Det som triggar är att du loggar in. Man får ett mail när någon loggar in på sitt konto, oavsett hur man gör det. Tyvärr kan man inte stänga av det. Jag hade också velat stänga av mailnotisen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Intressant att jag aldrig får dessa mail.

Jag har dessutom kontrollerat min mailtvätt och där finns inga mail från sweclockers som blockeras.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av KniFF:

<Uppladdad bildlänk>

Ta bort dem manuellt eller dirigera om direkt till papperskorgen då?

Permalänk
Medlem

Jag får också dessa mejl men tycker det är en ganska bra funktion.

Men som sagt så kanske det vore bra att kunna stänga av för dom som inte vill ha det.

Permalänk
Medlem

Skrota det.

Jag fick precis mailet när jag loggade in via jobbdatorn.

Men då funderar jag på varför inte får mailet hemma när jag loggar in via 4 olika enheter från och till?

Visa signatur

Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det som triggar är att du loggar in. Man får ett mail när någon loggar in på sitt konto, oavsett hur man gör det. Tyvärr kan man inte stänga av det. Jag hade också velat stänga av mailnotisen

Formulerade mig dåligt, frågan är varför jag helt plötsligt måste logga in nästan varje dag som i sin tur triggar notiserna?

Skrivet av tcntad:

Ta bort dem manuellt eller dirigera om direkt till papperskorgen då?

Det är ju notiserna som är störande, inte själva mailet. Det är ju dessutom en workaround på något som inte känns riktigt finjusterat.. jag är ju knappast den enda som upplever detta.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Formulerade mig dåligt, frågan är varför jag helt plötsligt måste logga in nästan varje dag som i sin tur triggar notiserna?

Jaha, det har inte jag. Någon inställning i din webbläsare som ändrats?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jaha, det har inte jag. Någon inställning i din webbläsare som ändrats?

Händer både i mobilen och olika datorer. Började i början av juni när funktionen verkar implementerats. Gissar det är för att jag ibland loggar in från nya ip-adresser (mobilnät via telefon t ex) och att säkerheten är väldigt strikt satt och kastar min session och på så vis påtvingar ny inloggning.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Händer både i mobilen och olika datorer. Började i början av juni när funktionen verkar implementerats. Gissar det är för att jag ibland loggar in från nya ip-adresser (mobilnät via telefon t ex) och att säkerheten är väldigt strikt satt och kastar min session och på så vis påtvingar ny inloggning.

Jag är också inloggad på mobilen och jag loggas inte ut där. Jag är inloggad på mobilen och 2 datorer hela tiden

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag är också inloggad på mobilen och jag loggas inte ut där. Jag är inloggad på mobilen och 2 datorer hela tiden

Ok, är nog bara någon med insyn i tekniken hos swec som kan svara på varför det skiljer sig

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av iller:

Jag fick precis mailet när jag loggade in via jobbdatorn.
Men då funderar jag på varför inte får mailet hemma när jag loggar in via 4 olika enheter från och till?

Vi tar inte någon hänsyn till vilken enhet, IP-adress etc. du loggar in via. När en lyckad inloggning sker skickas ett automatiskt mejl ut.

Skrivet av KniFF:

Det är ju notiserna som är störande, inte själva mailet. Det är ju dessutom en workaround på något som inte känns riktigt finjusterat.. jag är ju knappast den enda som upplever detta.

Beklagar att du loggas ut hela tiden. Vi har inte ändrat vår sessions hanterare, den som verifierar att du är du. Det som lanserades i juni var en ändring i inloggnings formuläret, att den skickar iväg ett mejl om att inloggning skett. Skulle provat med en annan webbläsare och/eller tillägg, då något förstör din kaka.

Permalänk
Medlem

@jreklund varför fick jag inte mailet igår när jag loggade in på nytt som ex?

Visa signatur

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av iller:

@jreklund varför fick jag inte mailet igår när jag loggade in på nytt som ex?

Varför din leverantör inte tar emot våra mejl kan jag inte svara på. Jag fick mitt mejl idag när jag återkom från semestern och behövde logga in på nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Varför din leverantör inte tar emot våra mejl kan jag inte svara på. Jag fick mitt mejl idag när jag återkom från semestern och behövde logga in på nytt.

Min leverantör är jag själv med egen vps. Sitter jag på jobb och loggar in med 2FA får jag mailet.

Gör jag samma procedur hemifrån kommer inte mailet.

Visa signatur

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av iller:

Min leverantör är jag själv med egen vps. Sitter jag på jobb och loggar in med 2FA får jag mailet.

Gör jag samma procedur hemifrån kommer inte mailet.

Vi tar som sagt inte hänsyn till vilken enhet du använder eller var du befinner dig. När en lyckad inloggning görs skickas ett mejl ut. SPF, DKIM och DMARC är igång. Du får slå på loggen och kolla varför de nekas.

if (password === 'correct' & username === 'correct') { sendEmail(); setCookies(); redirect(); }

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Vi tar som sagt inte hänsyn till vilken enhet du använder eller var du befinner dig. När en lyckad inloggning görs skickas ett mejl ut. SPF, DKIM och DMARC är igång. Du får slå på loggen och kolla varför de nekas.

if (password === 'correct' & username === 'correct') { sendEmail(); setCookies(); redirect(); }

Och jag säger då att mailtvätten min nekar inte inkommande mail från sweclockers.
Finns inga spår av inkommande mail förutom ett enda att jag loggat in via jobbet. Bevakningsmailen på trådar kommer som vanligt.

Du kan via pm ge mig några exempel när det skickats från er mailserver så jag kan jämföra isf.

Visa signatur

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

@iller Senaste inloggningen på det aktuella kontot du skriver ifrån gjordes i mitten av förra veckan och inte igår. Att öppna hemsidan och få en ny session genom session_remember kakan skickar inte iväg ett mejl.

Du måste gå via https://www.sweclockers.com/konto/logga-in för att få ett mejl.

PS. Vår systersida FZ.se skickar inte ut mejl, om det är där du loggar in/ut hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

@iller Senaste inloggningen på det aktuella kontot du skriver ifrån gjordes i mitten av förra veckan och inte igår. Att öppna hemsidan och få en ny session genom session_remember kakan skickar inte iväg ett mejl.

Du måste gå via https://www.sweclockers.com/konto/logga-in för att få ett mejl.

PS. Vår systersida FZ.se skickar inte ut mejl, om det är där du loggar in/ut hela tiden.

Har inte konto på FZ. Och jo jag rensade cookies igår i Edge och fick logga in på nytt inklusive verifiera mig med 2FA.

Visa signatur