Därför saknar Windows 11-klockan sekunder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Då är det är väl bara att du slår på det (om du inte redan har det)? Känns rimligt att det är av som standard.
Inställningen är under Date & time i Settings-appen om du har det av och vill ändra.

Känns ändå mer rimligt att en klocka visar sekunder på något sätt och att om man verkligen är i skriande behov av att spara batteri så funnes möjligheten att helt sluta visa tiden för vem vill egentligen se hur den rusar förbi?

I Windows 10 klickar du på klockan i aktivitetsfältet och då visas sekunder i samband med datum/tid pop-up. Undrar vad som var fel med denna lösning? Att Microsoft tog bort den funktionen kan aldrig ha handlat om att spara batteritid. Eller låg klockan månne och slurkade i sig batteri även i bakgrunden. Många har nämnt detta redan i tråden men om Microsoft verkligen ville spara mW så finns det så oändligt mycket annat de kunna prioritera att ta bort.

Sekunder har jag kunnat se i datorklockan sedan Amiga-tiden. Självklart slog jag på sekunderna så fort jag insåg Microsofts lilla kupp.

Permalänk
Medlem

Extremt dåliga ursäkter för en usel implementering. Min första "digitalklocka" på 80-talet, en Casio med LCD-display, visade sekunder och hade ett knappcellsbatteri som höll i 7 år. Den drog sig dessutom bara med någon sekund per år, utan att behöva koppla upp sig mot en tidsserver.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av underd0g76:

Sekunder har jag kunnat se i datorklockan sedan Amiga-tiden. Självklart slog jag på sekunderna så fort jag insåg Microsofts lilla kupp.

Fast det har inte varit standard att visa sekunder direkt i systray förut heller (i 10/8.1/7/Vista/XP åtminstone, tror inte tidigare än så heller).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Extremt dåliga ursäkter för en usel implementering. Min första "digitalklocka" på 80-talet, en Casio med LCD-display, visade sekunder och hade ett knappcellsbatteri som höll i 7 år. Den drog sig dessutom bara med någon sekund per år, utan att behöva koppla upp sig mot en tidsserver.

Ja haha, låter så dumt när eg. armbansur drar så mycket mindre.

Permalänk
Medlem

Hur mycket extra energi skulle det gå åt för att visa veckonummer?

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Vill gärna se sekunder på klockan i Win 11 så har det aktiverat i Start11 av Stardock.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

"Skillnaden i batteritid är ännu mer dramatisk. I spelet Dead Cells låst till 60 FPS får Legion Go ut 2 timmar och 47 minuter med Windows 11 men hela 6 timmar och 12 minuter med Steam OS. "
https://www.sweclockers.com/nyhet/41233-steam-os-gor-legion-g...

Microsoft har en del kvar att jobba på när det gäller energieffektivitet.

Visade väl ganska snabbt att det där testet var fel utfört? Att Windows-utgåvan gick för full effekt, när effekt-uttag egentligen kunde kapas. Men inte alla sidor som korrigerat sin ”nyhet” efter det. Tragiskt nog.

Egentligen var det ingen större skillnad. Dead Cells kan köras i låsta 60fps med sjukt låg effekt på en Legion Go W11, men i det där testet låg den och drog bra mycket mer.

Så skillnaden är INTE så stor.

Men idag visade MS upp samarbetet med Asus, som sagt. Och i versionen av W11 som släpps till Xbox Ally-enheterna så kommer ett exklusivt fullskärmsläge att finnas. Så GamePass, Steam och andra ”storefronts” kan köras i ett effektivitetsläge som kapar resurs-suget med sjuka 66%, och dessutom frigör 2GB RAM extra för spelen. T.om desktop:en frigörs då.

Det blir ju mer likt en Steam Deck I gamingläge då. Med skillnaden att alla butiker, inklusive det sinnessjukt bra GamePass, kan köras med enkla hopp emellan.

Detta ska vara färdigt vid enheternas release (lär ju bli november/december), men kommer släppas under 2026 till övriga bärbara window spel-enheter också.

Så det är fortfarande riktiga Windows 11, men det kan bootas direkt in i ett spel-läge som är mer effektivt.

Detta är ju exakt det man hoppades att de skulle fixa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaneriuz:

Men idag visade MS upp samarbetet med Asus, som sagt. Och i versionen av W11 som släpps till Xbox Ally-enheterna så kommer ett exklusivt fullskärmsläge att finnas. Så GamePass, Steam och andra ”storefronts” kan köras i ett effektivitetsläge som kapar resurs-suget med sjuka 66%, och dessutom frigör 2GB RAM extra för spelen. T.om desktop:en frigörs då.

Alltså såhär?

taskkill /F /IM explorer.exe

Hoppas att även dwm.exe kommer gå att döda igen!

Är väl nya Xbox-appen som de syftar på? Med betydligt effektivare Game Mode får vi hoppas.

Förhoppningsvis så blir det nära nog samma upplevelse som redan finns på Xbox idag. Ett mindre bloatat Windows borde alls välkomna!

Länk för de som inte sett nyheten än:
https://www.theverge.com/news/682011/microsoft-windows-xbox-p...

Permalänk
Medlem

Jag stör mig inte på att klockan inte visar sekunder som standard. Det var enkelt att slå på den funktionen. Det jag stör mig är att det kommer upp en varning om högre strömförbrukning nät funktionen slås på. Kanske skulle Microsoft lägga till en varning när man trycker på caps lock också? Den lysdioden lär ju dra några hundra nanowatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Känns som man fokuserat på fel ställe. Varför inte ta bort ai, bloat, fixa sleep och optimera uppdateringar och virusskanningar istället?

Ha den av som standard och möjlighet att ställa på, antingen konstant i taskbar eller vid klick på klockan. Windows är så jäkla efter. Minns en HP elite book jag hade för ett år sen där CPU ibland gick upp till 50% av något HP bloat skit.

Väldigt lustigt att höra dem kräma ut lite mer batteri tid på sekundvisning när det finns ett stort antal backgrundsprocesser som kan vara inställda på starta om de behövs istället för att vara på konstant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glis:

Hur många ören om året sparar man på elräkningen?

2,64Kwh, så ungefär 5kr på ett år.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Elförbrukning?

Hur mycket kostar Copilot?
Hur mycket kostar OneDrive?
Hur mycket kostar ChatGPT?
Hur mycket kostar AI?
Hur mycket kostar det att Windows Defender måste vara uppkopplad till en server för att kunna söka efter virus?

Hittar som bara en nyhet om AI men HYCKLARE är Microsoft, punkt.

https://www.gp.se/nyheter/varlden/kostnaden-av-att-skriva-tac...
"Business Energy UK har tagit siffrorna från Washington Post och gjort en uppskattning för vad det skulle innebära om 400 miljoner användare ställde fem frågor om dagen till Chat GPT.

På en dag skulle det kunna ladda åtta miljoner mobiler. På en månad skulle det kunna ladda 322 000 elbilar. Och på ett år blir det mer än vad 117 länder runt om i världen gemensamt förbrukar på ett år."

Gå tillbaka till Windows 7 om ni ska göra rätt.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Kul. All annan bloat som drar dyrbara mW då?

Och de som sitter med en sladd in i väggen, kommer vi få guldstjärna om vi inte visar sekunder?

Personligen behöver jag se sekunder, slipper stå och fippla med timer på telefon vid matlagningen. En hel minut gör ibland skillnad mellan al dente och sönderkokt pasta, exempelvis.

Som sagt, standardinställning.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Har haft sekunder i taskbar i många år på Windows 10 på både laptop och desktop, går lätt att fixa i regedit.
https://i.imgur.com/Y54anhR.png
Har även länge haft det på min telefon.

Tycker det är väldigt användbart

Skrivet av Baxtex:

Inte alltid möjligt på nerlåst jobbdator.

I Windows 11 behöver man inte hålla på med registret, finns under datum och tids inställningarna

Skrivet av Mono:

Vill gärna se sekunder på klockan i Win 11 så har det aktiverat i Start11 av Stardock.

Det behövs ingen 3:e parts program för det, se bilden i detta inlägg

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Angående veckor...
Det har ju aldrig gått att visa någonsin, men i Win10 körde jag ett litet program som gjorde om klockan och visade exakt vad jag ville ha: bl.a år-vecka-dag, dvs 2025w24.1 som jag vill ha det, samt tid med sekunder. MS i sin oändliga vishet gjorde ju dock om hela klockan (och kanske hela taskbar) till Win11. Och därmed slutat detta lilla finurliga program att funka...

Dessutom, numera funkar ju inte ens popup-funktionen många pratar om, på en sekunder skärm...

Hur som, poängen. Ni liksom jag är intresserade av vilken vecka det är, tyvärr gissar jag att majoriteten skiter i det... De flesta människor vet inte att det är w24 nu, de vet bara att det är 9-juni.
Vi som jobbar inom industrin eller skolor och jobbar i veckonummer, är kanske i minoritet, vad vet jag...
En av anledningarna till att jag vägrar new Outlook är samma... Inga veckor i kalendern...

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrTLU:

Vi som jobbar inom industrin eller skolor och jobbar i veckonummer, är kanske i minoritet, vad vet jag...
En av anledningarna till att jag vägrar new Outlook är samma... Inga veckor i kalendern...

Det är väl rätt vanligt här, men enligt Wikipedia är det typ bara Europa och Asien som bryr sig om veckonummer.
Antar att det är varför det inte finns; de är för USA-centriska med vilka funktioner de lägger till.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Känner inte direkt något behov av att ha sekunder tickandes i taskbar. Men varför kan man inte få upp den med sekunder om man klickar på den? Som man kunde i Windows 10

Det här är suboptimering in absurdum. Det är ju inte så att man pollar för att kolla om nästa sekund uppnåtts utan nåt som genereras via interrupt. Och då uppdaterar man sekundinformationen vilken inte kan ta värst många processorinstruktioner. Jag har gjort det själv i en raspberry pi-klocka med LED-display jag har byggt. Där blinkar kolonen mellan HH:mm med sekundintervall.

Sen är det ju centralt att kunna få upp sekunder precis som nämns ovan när man ska ställa in en klocka nånstans, då VILL man se sekunder!

Det finns nog andra saker de kan spara in på i Windows än sekundvisningen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Standardinställning på miljontals datorer gör nog ett och annat, och personligen får du längre batteritid.

Hur mycket batteritid sparar man genom att inte ha sekunder på klockan? 1% på ett år om ens det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Sen är det ju centralt att kunna få upp sekunder precis som nämns ovan när man ska ställa in en klocka nånstans, då VILL man se sekunder!

Ah, "hej, Apple"...

Ja, rörande mina väckarklockor (jag har ansvar att ställa två efter strömavbrott/tidsomställning), så är det nog en dator eller texttv som är enklaste källan till korrekt tid i mitt hushåll...

(Okej, nu VET jag att det går att titta på, hör och häpna, IKONEN för klockan i min iPhone för att se sekundrarna...)

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av m4gnify:

Hur mycket batteritid sparar man genom att inte ha sekunder på klockan? 1% på ett år om ens det?

Enligt bloginlägget 3-15 minuter extra batteritid per 10 timmar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Fast det har inte varit standard att visa sekunder direkt i systray förut heller (i 10/8.1/7/Vista/XP åtminstone, tror inte tidigare än så heller).

Nej, men det har varit lätt åtkomligt. Vilket det är nu också, behöver inte ens klicka på något längre. Så tack Microsoft, antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Mer intresserad av varför det inte går att få in veckonummer vid datumet.

Bara svenskar som bryr sig om veckonummer

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Förstod du verkligen vad jag skrev eller trollar du bara?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Och Frankrike och Tyskland och Lettland och Ungern och USA.
All produktion som jag arbetar med i dessa länder använder sig av planering i veckor.
(Detta är definitivt inte ett svenskt påhitt.)

"Denna artikel kommer ta 4 veckor att producera" inte 20 arbetsdagar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maceor:

Och Frankrike och Tyskland och Lettland och Ungern och USA.
All produktion som jag arbetar med i dessa länder använder sig av planering i veckor.
(Detta är definitivt inte ett svenskt påhitt.)

"Denna artikel kommer ta 4 veckor att producera" inte 20 arbetsdagar

1. Underförstått: veckonummer används inte överallt i nån större utsträckning. Men vi i Sverige använder veckonummer väldigt mycket
2. Antal veckor är inte samma sak som veckonummer. Så att säga att nått ska ta 4 veckor är inte samma sak som att säga att personerna bryr sig om vilket veckonummer det är. Den ena mäter tidsåtgång, den andra säger vilken vecka på året det är

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Samtidigt ligger tjänster som Windows Search och drar typ 80 Watt...

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Angående veckor...
Det har ju aldrig gått att visa någonsin, men i Win10 körde jag ett litet program som gjorde om klockan och visade exakt vad jag ville ha: bl.a år-vecka-dag, dvs 2025w24.1 som jag vill ha det, samt tid med sekunder. MS i sin oändliga vishet gjorde ju dock om hela klockan (och kanske hela taskbar) till Win11. Och därmed slutat detta lilla finurliga program att funka...

Körde också med ett sådant program som dog med Win 11. Min lösning var att jag lyckades få klockan (Apple Watch) att visa veckonummer, och det är bra nog för mig. Watchsmith ftw...

Skrivet av FX9:

Nej, produktion kör väldigt ofta med veckonummer i många länder. Mindre så i USA än andra länder (de har ju dessutom sin egen veckoräkning som stämmer med ISO 6 år av 7) men det behövs ibland. Definitivt mer än nån liten logga som skall hinta om hur vädret blir.

Det som fullständigt knäcker mig att man inte ens kan se veckonumret när man fäller upp kalendern i Windows (klickar på klockan i taskbaren). MS vet ju bevisligen att folk vill ha det, eftersom det går att få upp veckonummer i Outlook numer, men där kan de inte visa det. Apple hade samma problem i tidiga versioner av iOS, men de har fixat det sen många år.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Broder Truck:

Tänk vilken sparpotential det finns i Windows om de helt kapar skiten med att läsa in allehanda rekommendationer och reklam för skit som poppar upp och fyller den nya dyng-startmenyn osv.

Precis, det och det otal värdelösa bakgrundprocesser man inte kan välja bort/köra on demand och endast Microsoft är intresserade av.. :X

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

1. Underförstått: veckonummer används inte överallt i nån större utsträckning. Men vi i Sverige använder veckonummer väldigt mycket
2. Antal veckor är inte samma sak som veckonummer. Så att säga att nått ska ta 4 veckor är inte samma sak som att säga att personerna bryr sig om vilket veckonummer det är. Den ena mäter tidsåtgång, den andra säger vilken vecka på året det är

Alla OBs kommer bekräftade med vilken vecka det levereras.
(Att inte använda veckonummer när man ändå pratar i veckor känns som slöseri på resurser)

Inte för att gå för djupt men alla produktion vi planerar med tillverkare så är det på veckonivå.
(Artikel X kommer att börja produceras vecka YY och leverans förväntas vecka ZZ)

Permalänk
Medlem

Så varför i hela helvetet lade de inte bara till den varningen från början istället för att ta bort funktionaliteten?

För min del är sekundvisning väldigt användbart, för väldigt enkel och smidig (lågprecisions)tidtagning, och jag skiter fullständigt i om det så skulle dra 1000 ggr så mycket som utan, för det är fortfarande en struntsiffra som inte har någon praktisk betydelse.

Microsoft i ett nötskal. Nötter hela vägen ner.

Skrivet av MarcusHuddinge:

Har haft sekunder i taskbar i många år på Windows 10 på både laptop och desktop, går lätt att fixa i regedit.

Så vitt jag vet hade den registerändringen ingen effekt i Win 11, Microsoft ignorerade den (som de inte sällan gör med betydligt viktigare inställningar än så), men det kanske fungerar igen nuförtiden.

Visa signatur

9950X3D | 5080