Rekordlåg marknadsandel för AMD:s grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

"Priset vid släppdatum var 599 dollar vilket motsvarar ungefär 8300kr idag" är det som är svårt i kalkylen.

Du räknar inte med att dollarkursen har ändrats.
$599 då blir pga inflation $953 idag. Dagens dollarkurs är 9.57 SEK så det blir 9120 kr, plus 25% moms blir 11400 kr.

Fast momsen är inräknat i mina 3500Nkr. Du kan ju inte lägga på momsen en gång till. Ja, växelkursen åker upp och ner, men den kan man inte räkna rakt av för den ändras hela tiden. Därför utelämnade jag den. Jag utgår från korten tillverkas i Asien, då påverkar ju den kursen också. Kan ju bli både upp och ner. Därför kändes det mest rättvist att utesluta den.
3500Nkr 2006 är cirka 5100Nkr idag, vilket är ungefär det samma i sek. Det var det jag betalade för kortet. Varken mer eller mindre. Jag börjar undra om ni jobbar som lobbyister för Nvidia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Fast momsen är inräknat i mina 3500Nkr. Du kan ju inte lägga på momsen en gång till. Ja, växelkursen åker upp och ner, men den kan man inte räkna rakt av för den ändras hela tiden. Därför utelämnade jag den. Jag utgår från korten tillverkas i Asien, då påverkar ju den kursen också. Kan ju bli både upp och ner. Därför kändes det mest rättvist att utesluta den.
3500Nkr 2006 är cirka 5100Nkr idag, vilket är ungefär det samma i sek. Det var det jag betalade för kortet. Varken mer eller mindre. Jag börjar undra om ni jobbar som lobbyister för Nvidia?

Suck...
Gpuer har ett riktpris, detta är alltid i dollar och utan moms.
Oavsett vad du betalade för den i Svea rike.

Du pratar om det svenska priset du köpte ett kort för 2006, alltså när växelkursen var som bland det bästa någonsin.

Sen räknar du dessutom utan inflation eller utan korrekt växelkurs. I ditt fall utan korrekt växelkurs.

Att du ens nämner att vi "jobbar för Nvidia" är bara småaktigt då vi hade gjort detsamma om du sagt samma om amd.

Att du nämner Asien som tillverkande land som det skulle spela roll på vad riktpriset är visar bara att du inte förstår marknaden och dess msrp

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EmilH:

Fast momsen är inräknat i mina 3500Nkr. Du kan ju inte lägga på momsen en gång till.

Det gjorde jag inte, jag räknade från dollarpriset som är utan moms. Att INTE lägga på moms där gör inget annat än att slutpriset blir 25% fel och väldigt missvisande.
Att ignorera växelkursen gör det också väldigt missvisande.

Och det roliga är att jag om något ogillar NVIDIA. Är lite sugen på 5070 Ti / 9070 XT men vägrar stötta dem ekonomiskt just nu av ren princip.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Och enligt pc sig så kan de inte då kravet är att alla 12vhpr par måste gå ihop i ett. Så nej de har inte gjort fel fortfarande...

Var hittar du det kravet? Jag kan inte se det någonstans i specen, tvärtom så skriver de ju "requires that the load be distributed properly and the voltage at the pins be consistent enough to avoid dangerous imbalances" vilket är precis tvärt om.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Var hittar du det kravet? Jag kan inte se det någonstans i specen, tvärtom så skriver de ju "requires that the load be distributed properly and the voltage at the pins be consistent enough to avoid dangerous imbalances" vilket är precis tvärt om.

Nej det är det inte iofs... Volt kraven är spänningsfall och det sköter psu. Last fördelning gör ju säkringar också 🙂

Men jag skall leta upp det imorgon vid tillfälle, det var RogerW eller Thomas som hittade det i någon av våra 400 olika trådar om detta

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Suck...
Gpuer har ett riktpris, detta är alltid i dollar och utan moms.
Oavsett vad du betalade för den i Svea rike.

Du pratar om det svenska priset du köpte ett kort för 2006, alltså när växelkursen var som bland det bästa någonsin.

Sen räknar du dessutom utan inflation eller utan korrekt växelkurs. I ditt fall utan korrekt växelkurs.

Att du ens nämner att vi "jobbar för Nvidia" är bara småaktigt då vi hade gjort detsamma om du sagt samma om amd.

Att du nämner Asien som tillverkande land som det skulle spela roll på vad riktpriset är visar bara att du inte förstår marknaden och dess msrp

Om du läser ordentligt står det att köpte kortet i Norge för 3500kr. Dessutom lägger jag på inflationen så dagens värde är 5100Nkr. Det var det jag betalade. Du kan ju läggs på 25% moms på det priset om du vill, men då får du ett pris jag inte betalat. Så suck på dig tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Om du läser ordentligt står det att köpte kortet i Norge för 3500kr. Dessutom lägger jag på inflationen så dagens värde är 5100Nkr. Det var det jag betalade. Du kan ju läggs på 25% moms på det priset om du vill, men då får du ett pris jag inte betalat. Så suck på dig tillbaka.

Jag tror ingen fattar vad nsk är med tanke att norska valutan förkortas NOK.
Oavsett så förändrar det ingenting för priset skall fortfarande räknas i dollar och inflation justeras på dollarn och sen växlas om

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tror ingen fattar vad nsk är med tanke att norska valutan förkortas NOK.
Oavsett så förändrar det ingenting för priset skall fortfarande räknas i dollar och inflation justeras på dollarn och sen växlas om

Dollarn var svagare på den tiden precis som du sa. Men då kan man också misstänka att deras tillverkningskostnad i Asien var högre på grund av det. Har räknat med det i din kalkyl?
Jag betalade tydligen inte 3500 för kortet år 2006 enligt dig? Har du kontrollerat mina kontoutdrag från tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

men så vitt jag vet så finns det ingen annan del i datorn som har gått upp en enda procent i förhållande till lönen.

Jag tycker det mesta i en speldator har blivit dyrare efter pandemin och kryptoboomen. Gissar att det huvudsakligen beror på att producenterna/säljarna upptäckte att folk hade massor med pengar att lägga på spelgrafikkort, och antog därmed att de även har råd att lägga mer på allt runtikring också. Inflation och kronkurs förklarar inte det vi ser på ex. Noctuas NH-D15G2, den är mer än dubbelt så dyr som föregångaren var för bara några år sen. (Föregångaren är också 50% dyrare nu än när jag köpte den).

Moderkort är också mycket dyrare upplever jag, brukar sikta på ungefär samma nivå varje generation och betalde dubbelt senaste vs förra gången. Nätagg har stuckit iväg också.

Det börjar sakta ge sig men det går inte fort direkt, bolag blir snabbt beroende av inkomster även om de är onaturligt höga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Dollarn var svagare på den tiden precis som du sa. Men då kan man också misstänka att deras tillverkningskostnad i Asien var högre på grund av det. Har räknat med det i din kalkyl?
Jag betalade tydligen inte 3500 för kortet år 2006 enligt dig? Har du kontrollerat mina kontoutdrag från tiden?

Det spelar ingen roll vad som hände i Asien. Det enda som betyder något är msrp i dollar.... Du må ha betalat 3200nok men idag är samma kort 11k+

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll vad som hände i Asien. Det enda som betyder något är msrp i dollar.... Du må ha betalat 3200nok men idag är samma kort 11k+

Japp, och det är ju det som varit min poäng hela tiden. Frågan är vad som drivit upp priserna så mycket? Eller om Nvidia och Amd har för lite konkurrens? Dom kanske hellre säljer färre kort och mer per kort än många billigt? Ai kanske har tagit över så att det fokuseras på det och pengarna ligger där? Grafikkort kanske mer blir en extra grej bara? Nu gissar jag bara, men något har hänt när korten är så mycket dyrare idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Japp, och det är ju det som varit min poäng hela tiden. Frågan är vad som drivit upp priserna så mycket? Eller om Nvidia och Amd har för lite konkurrens? Dom kanske hellre säljer färre kort och mer per kort än många billigt? Ai kanske har tagit över så att det fokuseras på det och pengarna ligger där? Grafikkort kanske mer blir en extra grej bara? Nu gissar jag bara, men något har hänt när korten är så mycket dyrare idag.

Inget förutom inflation och valutaväxling.... Om vi bortser från att gpuer idag har typ 5x så mycket transistorer

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag betalade 3500kr för mitt GTX 580 år 2011.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thadriem:

Detta kanske är till följd av en slug smutskastningskampanj av Nvidia men jag har, prissättningen åsido, inte känt någon tilltro till AMDs mjukvaruteam.

Nvidia har enstaka buggar, men i det stora hela är det bara att installera och köra. De vänner jag har som har eller haft AMD GPUer senaste generationerna har haft en massa strul. Det är främsta skälet att jag inte vill ha deras GPUer även om jag är en fanboy på CPU-sidan nuförtiden.

Jag tror det där blivit mer av en internetskröna som liksom aldrig ger sig. Inte så säker på att det är nvidia som är bakom ens. Tror mest det är forumsurr som är svårt att ta död på för att det är svårt att dra en definitiv linje. Lättare med skrönan "china export" - men den fortsätter också snurra.

Jag har haft båda lagens grafikkort de senaste 20 åren. Det har faktiskt varit perioder när röda - och även det gröna laget haft mer drivrutinsstrul. Jag får väl säga att jag inte hade rekommenderat radeon ett tag under crossfire-tiden när man skulle ha flera grafikkort samtidigt. Men när var det? 15 år sedan?
Under all den tiden så upplevde jag att kritiken var mer riktad mot radeonkort - men att det inte fanns riktigt med grund till det stor del av tiden.
Det går bra att tuta och köra med båda lagens grafikkort.

Däremot har väl nvidiakorten brunnit i lite större utsträckning på grund av osäkra kontakter på senare tid. Här har båda lagen haft problem med hårdvara också genom åren så det är inte unikt för nvidia med osäker hårdvara.
Men det är intressant att den delen inte får samma utrymme kring säkra val när amds del med mjukvara verkar ligga som ett latent minne konstant.

Jag menar inte att nvidia är sämre. Dont get me wrong. Har haft nvidiakort senaste 5 åren. Men nvidia verkar få mer fördel av "benefit of the doubt" över tid.
Och det tror jag väl har med mindshare att göra.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Jag tycker det mesta i en speldator har blivit dyrare efter pandemin och kryptoboomen. Gissar att det huvudsakligen beror på att producenterna/säljarna upptäckte att folk hade massor med pengar att lägga på spelgrafikkort, och antog därmed att de även har råd att lägga mer på allt runtikring också. Inflation och kronkurs förklarar inte det vi ser på ex. Noctuas NH-D15G2, den är mer än dubbelt så dyr som föregångaren var för bara några år sen. (Föregångaren är också 50% dyrare nu än när jag köpte den).

Moderkort är också mycket dyrare upplever jag, brukar sikta på ungefär samma nivå varje generation och betalde dubbelt senaste vs förra gången. Nätagg har stuckit iväg också.

Det börjar sakta ge sig men det går inte fort direkt, bolag blir snabbt beroende av inkomster även om de är onaturligt höga.

Ja grafikkort, nätagg, moderkort och kylare/fläktar har stuckit iväg. Men förutom grafikkort så var det förhållandevis billiga komponenter till att börja med.

Skärmar, minnen/lagring och CPUer däremot har blivit billigare. Det går att köpa en skärm som jämfört med de alternativ som fanns för 10 år sedan är fullständigt överlägsen för en summa som är en bråkdel av vad en hyfsad skärm kostade förr. Lagring och CPU är en liknande situation.

Den sammantagna känslan är att det har blivit dyrare att spela då grafikkort som kostar under 5000:- (säg ca $300) knappt gett något över föregående generationer i ren prestanda. Att tvingas lägga närmare 10000:- på ett grafikkort för att få en mainstream-upplevelse gör att en dator för ca 15000:- blir svår att få ihop med all kringutrustning och rimlig skärm. Där tror jag smärtgränsen går för väldigt många. Sen att det under längre perioder faktiskt inte går att "traska" in någonstans och bara köpa ett grafikkort gör ju inte saken bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Ja grafikkort, nätagg, moderkort och kylare/fläktar har stuckit iväg. Men förutom grafikkort så var det förhållandevis billiga komponenter till att börja med.

Skärmar, minnen/lagring och CPUer däremot har blivit billigare. Det går att köpa en skärm som jämfört med de alternativ som fanns för 10 år sedan är fullständigt överlägsen för en summa som är en bråkdel av vad en hyfsad skärm kostade förr. Lagring och CPU är en liknande situation.

Om man tar hänsyn till prestandaökningen kan man ju argumentera att allting egentligen blivit billigare. 5090 kostar 4x mer än 1080 men är 5x snabbare, så det är billigare. Men så brukar man ju inte se på det.

Man tänker istället i prisklasser och förväntar sig ungefär samma pris för motsvarande modell. Det häftigaste grafikkortet man kunde köpa 2025 borde inflationsjusterat kosta det samma som det häftigaste kortet 2015 etc, och det skall minsann vara många gånger snabbare ändå!

För CPUer verkar den inställningen hålla någotsånär, särskilt intels just nu. Toppmodellerna ligger på ca samma som jag gav för 8700k, tyvärr är moderkorten ca dubbelt så dyra som den gången .

Vad gäller skärmar tycker jag utvecklingen stagnerat fullständigt, det finns knappt en enda vettigt prissatt skärm att köpa på marknaden i dag, allt är skräp och dyrt samtidigt.
Det har inte blivit dyrare att tillverka och frakta skärmar jämfört med TV's som ju haft en radikalt annorlunda utveckling, så det stinker kartell lång väg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 0cool:

Vad gäller skärmar tycker jag utvecklingen stagnerat fullständigt, det finns knappt en enda vettigt prissatt skärm att köpa på marknaden i dag, allt är skräp och dyrt samtidigt.

Har någon annan komponent minskat så mycket i pris/prestanda som skärmar...? Man får riktigt mycket allround-skärm för typ 3000 kr idag. Min skärm (27" 165 Hz IPS) kostar mindre än hälften av vad jag gav, och det var inte så jäkla länge sedan ens.

Min 1080p 24" 60 Hz-skärm kostade drygt 2000 kr när jag köpte den 2014. Idag ger de pengarna iaf på rea 27" 1440p 165 Hz eller däromkring, och det utan att räkna med inflation. Efter inflation blir de pengarna närmare 2700 kr vilket definitivt räcker för en 27" gamingskärm idag.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Har någon annan komponent minskat så mycket i pris/prestanda som skärmar...? Man får riktigt mycket allround-skärm för typ 3000 kr idag. Min skärm (27" 165 Hz IPS) kostar mindre än hälften av vad jag gav, och det var inte så jäkla länge sedan ens.

Min 1080p 24" 60 Hz-skärm kostade drygt 2000 kr när jag köpte den 2014. Idag ger de pengarna iaf på rea 27" 1440p 165 Hz eller däromkring, och det utan att räkna med inflation. Efter inflation blir de pengarna närmare 2700 kr vilket definitivt räcker för en 27" gamingskärm idag.

Lite oklart hur du menar men jag håller med om att pris/prestanda sjunkit på skärmar. Jag kan inte komma på något i datorsammanhang som stagnerat lika brutalt. Man kan köpa skärmar med samma bildkvalite som 2001 än i dag (1080 TN) och de kostar flera 1000 kr.

2015 köpte jag en 27" 5K IPS monterad på en Imac som kostade 17k, då fick man förutom skärmen en intel I7, radeon 395-grafik 16gb RAM och en SSD på 512gb. Räknar man bort datorn kostade skärmen kanske 5000 kr. Inte förrän i år 10 år senare kan man köpa en lika bra skärm löst för mindre pengar än imacen kostade.

Innan pandemin köpte jag en 27" 4K IPS-skärm för 2990, och innan dess en 42" 4K IPS för 4990.

Att inte 8k 40" är standard för kontorsarbete 10 år efter att Apple lanserade imac 5k är obegripligt, det är någon marknadsdefekt.

Varenda arbetare som spenderar 8 timmar framför en skärm varje dag hade tagit en 8k 40" framför alla skärmar som säljs i dag, och det är inga som helst problem att tillverka såna för en rimlig peng - det har redan gjorts, skeppats och sålts i form av TV's och laptopskärmar.

Edit: detta är lite av en personlig käpphäst så jag kunde inte hejda mig - men vi är utanför ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Efter ha spenderat för mycket tid att leta så, nu tycker jag Thomas är en trovärdig person även om ingen källa angetts.

Skrivet av Thomas:

Fast det var väl ändå NVIDIA som i princip skapade denna standarden, och resten av PCI-SIG som godkände den?

Det är värre än så. Standarden säger uttryckligen att alla kablarna MÅSTE gå ihop till en enstaka yta/nod direkt när kontakten möter kretskortet. Det är inte möjligt att samtidigt följa standarden och sköta balansering på grafikkortet.

Asus verkar faktiskt bryta mot standarden med sin strömmätnings-lösning som först skickar det genom stuntmotstånd och sedan slår ihop till en yta/nod.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Efter ha spenderat för mycket tid att leta så, nu tycker jag Thomas är en trovärdig person även om ingen källa angetts.

Tackar
Min källa är buildzoid, och jag får nästan skriva samma sak om honom då jag inte har den exakta källan heller. Ursprungskällan är PCI-SIG-dokumentet som definierar standarden, som väl knappast är gratis, så jag kan inte kolla den eller länka den.

Jag försökte åtminstone hitta det exakta stället i videon nu, men det är typ 6-7 olika videos det kan vara, och jag hittade inte rätt på typ 10 minuters kollande. Han pratar hur som helst om hur ROG Astral 5090 tekniskt bryter mot standarden för att det har per-pin monitoring, och standarden säger att pinnarna måste kopplas ihop direkt när de når PCB:t.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Tackar
Min källa är buildzoid, och jag får nästan skriva samma sak om honom då jag inte har den exakta källan heller. Ursprungskällan är PCI-SIG-dokumentet som definierar standarden, som väl knappast är gratis, så jag kan inte kolla den eller länka den.

Jag försökte åtminstone hitta det exakta stället i videon nu, men det är typ 6-7 olika videos det kan vara, och jag hittade inte rätt på typ 10 minuters kollande. Han pratar hur som helst om hur ROG Astral 5090 tekniskt bryter mot standarden för att det har per-pin monitoring, och standarden säger att pinnarna måste kopplas ihop direkt när de når PCB:t.

Ja pc sig dokumentet kostar 10 000 $ om jag inte missminner mig 🤣
Edit
"To become a member of PCI-SIG, please submit a completed New Member Form along with the $5,000 annual membership fee to PCI-SIG Administration."
Billigt och bra

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Lite oklart hur du menar men jag håller med om att pris/prestanda sjunkit på skärmar. Jag kan inte komma på något i datorsammanhang som stagnerat lika brutalt. Man kan köpa skärmar med samma bildkvalite som 2001 än i dag (1080 TN) och de kostar flera 1000 kr.

2015 köpte jag en 27" 5K IPS monterad på en Imac som kostade 17k, då fick man förutom skärmen en intel I7, radeon 395-grafik 16gb RAM och en SSD på 512gb. Räknar man bort datorn kostade skärmen kanske 5000 kr. Inte förrän i år 10 år senare kan man köpa en lika bra skärm löst för mindre pengar än imacen kostade.

Innan pandemin köpte jag en 27" 4K IPS-skärm för 2990, och innan dess en 42" 4K IPS för 4990.

Att inte 8k 40" är standard för kontorsarbete 10 år efter att Apple lanserade imac 5k är obegripligt, det är någon marknadsdefekt.

Varenda arbetare som spenderar 8 timmar framför en skärm varje dag hade tagit en 8k 40" framför alla skärmar som säljs i dag, och det är inga som helst problem att tillverka såna för en rimlig peng - det har redan gjorts, skeppats och sålts i form av TV's och laptopskärmar.

Edit: detta är lite av en personlig käpphäst så jag kunde inte hejda mig - men vi är utanför ämnet.

Jag vet inte vilka exakta krav du har på skärmar men baserat på vad du skriver så är det pixeldensitet som är viktigt för dig. På den punkten har det kanske inte hänt jättemycket. Däremot så är den skärmen på din gamla imac på 60 Hz. Det är oacceptabelt lågt för mig. Skärmen är också en IPS med usel kontrast. Också oacceptabelt för mig.

Idag kan du köpa en skärm med över 120Hz och en mini-LED FALD från ca 3000kr eller en lyxig Oled med överlägsen bildkvalitet för summor som var rena drömpriser för bara några år sedan.

Det har hänt enormt mycket på skärmfronten på samtliga punkter förutom möjligtvis upplösning.

Ja vi är lite ifrån ämnet nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Tackar

Jag har nu skummat igenom transkriptionen av samtliga av hans videor om denna kontakt och kan inte hitta stöd för ditt påstående. Tvärtom så har han en video som säger exakt samma sak som jag gör, dvs att Nvidia skippade lastdelningen i sin 4000 serie medan de hade det på 3090 och 12vhpw:

Dessutom så låter det extremt konstigt att PCI-SIG skulle ha ett sådant krav då ett sådant krav inte fyller en enda funktion förutom att skapa just detta problem.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av miljöbov:

Det borde egentligen alla midrange kort ha, men girigheten vinner alltid med dessa företag. Så länge vi styrs av ett hårt patent-system som hindrar innovation så kommer duopolen att strypa mängden VRAM så länge det går.

Den enda praktiska lösningen är att vänta på att AMD släpper en ny generations XTX kort med 24 GB VRAM.

Och du vet att Navi48 stödjer GDDR7?
(eftersom 24Gbit GDDR7-moduler är det enda praktiska sättet att få 24GB från en 256 bit buss)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av F.Ultra:

Jag har nu skummat igenom transkriptionen av samtliga av hans videor om denna kontakt och kan inte hitta stöd för ditt påstående. Tvärtom så har han en video som säger exakt samma sak som jag gör, dvs att Nvidia skippade lastdelningen i sin 4000 serie medan de hade det på 3090 och 12vhpw:
https://www.youtube.com/watch?v=kb5YzMoVQyw

3090/3090 Ti kom dock innan standarden, så det säger inte så mycket. Den anslutningen är ju t ex 12-pin och inte 16-pin; den har bara 12 V/GND-ledare och inte sense-ledarna.

Denna personen har åtminstone sett samma video och säger samma sak.
Jag har försökt hitta standarden eller ett direkt citat ur den, men det verkar inte finnas online.

Här har vi en annan som påstår att de måste vara hopkopplade: länk

Skrivet av F.Ultra:

Dessutom så låter det extremt konstigt att PCI-SIG skulle ha ett sådant krav då ett sådant krav inte fyller en enda funktion förutom att skapa just detta problem.

Det håller jag helt och hållet med om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag tror det där blivit mer av en internetskröna som liksom aldrig ger sig. Inte så säker på att det är nvidia som är bakom ens. Tror mest det är forumsurr som är svårt att ta död på för att det är svårt att dra en definitiv linje. Lättare med skrönan "china export" - men den fortsätter också snurra.

Jag har haft båda lagens grafikkort de senaste 20 åren. Det har faktiskt varit perioder när röda - och även det gröna laget haft mer drivrutinsstrul. Jag får väl säga att jag inte hade rekommenderat radeon ett tag under crossfire-tiden när man skulle ha flera grafikkort samtidigt. Men när var det? 15 år sedan?
Under all den tiden så upplevde jag att kritiken var mer riktad mot radeonkort - men att det inte fanns riktigt med grund till det stor del av tiden.
Det går bra att tuta och köra med båda lagens grafikkort.

Däremot har väl nvidiakorten brunnit i lite större utsträckning på grund av osäkra kontakter på senare tid. Här har båda lagen haft problem med hårdvara också genom åren så det är inte unikt för nvidia med osäker hårdvara.
Men det är intressant att den delen inte får samma utrymme kring säkra val när amds del med mjukvara verkar ligga som ett latent minne konstant.

Jag menar inte att nvidia är sämre. Dont get me wrong. Har haft nvidiakort senaste 5 åren. Men nvidia verkar få mer fördel av "benefit of the doubt" över tid.
Och det tror jag väl har med mindshare att göra.

Exakt, jag har haft fyra Nvidia-kort och två AMD-kort som passerat genom privata och jobbdatorerna de senaste fem åren och har inte märkt någon helst skillnad på drivrutinerna. Båda lagens drivrutiner har varit lite skakiga i perioder men det har fixats relativt snabbt på båda hållen så det går inte säga att någon av dem är bättre eller sämre.

Anledningen till att det varit relativt många kort på 5 år och fyra Nvidia-kort är att båda 30-seriekorten från ASUS jag haft gick sönder (En kallödning och en voltage regulator som gav upp). Inte ylar jag på forum att Nvidia gör skitkort bara för att jag haft otur, jag rekommenderar båda lagens kort beronde på segment, pris/prestanda och vad personen ska använda kortet till.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Känns som AMD kommer sluta med grafikkort om detta fortsätter ....

Nåväl, priserna på Nvidia är redan på smärtgränsen så det gör väl inget....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

3090/3090 Ti kom dock innan standarden, så det säger inte så mycket. Den anslutningen är ju t ex 12-pin och inte 16-pin; den har bara 12 V/GND-ledare och inte sense-ledarna.

Denna personen har åtminstone sett samma video och säger samma sak.
Jag har försökt hitta standarden eller ett direkt citat ur den, men det verkar inte finnas online.

Här har vi en annan som påstår att de måste vara hopkopplade: länk

Det håller jag helt och hållet med om.

Fast det citatet säger ju en aningen annorlunda, nämligen: "you are now expected to have a metal bridge on both ends of the wire before going into the connector on either end", detta tolkar jag som att det avser kabeln och inte GPU:n eller PSU:n (och mig veterligen så finns det ingen PSU som gör så här och de är ju alla licensierade så det pekar ju också på att detta gäller kablaget).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Fast det citatet säger ju en aningen annorlunda, nämligen: "you are now expected to have a metal bridge on both ends of the wire before going into the connector on either end", detta tolkar jag som att det avser kabeln och inte GPU:n eller PSU:n (och mig veterligen så finns det ingen PSU som gör så här och de är ju alla licensierade så det pekar ju också på att detta gäller kablaget).

Om du kortsluter allt så blir det samma sak.. du kan inte balansera den separat....
Oavsett om allt går ihop i kabeln vid gpu eller på gpu så gör det ingen skillnad på balansering per par

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du kortsluter allt så blir det samma sak.. du kan inte balansera den separat....
Oavsett om allt går ihop i kabeln vid gpu eller på gpu så gör det ingen skillnad på balansering per par

Naturligtvis, men nu handlar det om utifall detta defakto existerar som ett krav eller inte och därmed kommer tolkningen av vad de olika citaten kan innebära att spela en viss roll. Dessutom gör det faktiskt skillnad på om bryggningen sitter i kontakten eller inne i GPU:n därför att om den sitter i kontakten så uppstår inte problemet med att olika pins kan råka få olika bra kontakt med GPU:n. Så om det nu finns ett sådant krav i specen för kablaget så låter det som att det tillkommit senare som en lösning på att Nvidia plockat bort lastdelningen i 4000+ serien.

Visa signatur