Apple upptäcker Vista Aero Glass och dumpar Intel-stöd

Permalänk
Medlem
Skrivet av skitskurk:

Köp ny hårdvara, vänta ett par uppdateringar av OS, sen är det så mycket nytt onödigt bajs i vägen igen att prestandan är som din gamla grej. Köp ny hårdvara igen, repetera.

En sorts ny Moore's lag. Var 18e månad dubbleras mängden onödigt skit i ditt OS.

Min HP Elitebook från 2012 fungerar alldeles utmärkt. Bytt till SSD och gett mer RAM

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Datavetare
Skrivet av evil penguin:

Av nyfikenhet, är det alltså andra kortkommandon förinställda om man väljer svenska som språk? Eller fungerar det på andra grunder?

(Och varför följer det språkinställningen istället för tangentbordsinställningen?)

Har en MacBook Pro som ska lämnas tillbaka, så testade lite snabbt att återställa, välja svenska och kolla shortcuts. Vissa ÄR annorlunda baserat på språkval.

Så lite mer förståelse för att Apple missat detta, men placeringen är fortfarande inkonsekvent.

Tycker forfarande det är en bug, shortcuts bör rimligen följa tangentbordsvalet, inte språkvalet. ⌘< används på svenska, ⌘~ på US-engelska med svenskt kbd. Vidare bör det ligga på "samma ställe" också. Går ändå att ändra, så inte någon katastrof.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av infelix:

Konstigt då att min fem år gamla iPad är lika snabb idag som när jag köpte den, lika så min Mini M1 och frugans Air M1.

Ja Netflix går säkert precis lika snabbt som vanligt.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av skitskurk:

Ja? Använder det mer eller mindre dagligen utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skitskurk:

Och jag som redigerar video och RAW-filer på min iPad Air gen 4, som också upplever samma prestanda nu som ny?

Permalänk
Skrivet av skitskurk:

Köp ny hårdvara, vänta ett par uppdateringar av OS, sen är det så mycket nytt onödigt bajs i vägen igen att prestandan är som din gamla grej. Köp ny hårdvara igen, repetera.

En sorts ny Moore's lag. Var 18e månad dubbleras mängden onödigt skit i ditt OS.

I verkligheten: jag körde min Intel-baserade MacBook Pro 2013 från fabriksny till sista året den fick nytt operativsystem. Det som tog kål på den prestandamässigt var att inte operativsystemet utan att jag mot slutet blev tvungen att köra Teams och Outlook på den: 16 GB minne var för lite för de förutsättningarna, och GPU:n hade inte hårdvarustöd för nya codecs.
Allt ”riktigt” arbete i macOS gick fortfarande finfint.

Men gissa om jag blev glad när jag fick min nuvarande M1:a och man aldrig längre hör fläktarna samtidigt som datorn är flera gånger snabbare än den andra…

Permalänk
Sötast
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

I verkligheten: jag körde min Intel-baserade MacBook Pro 2013 från fabriksny till sista året den fick nytt operativsystem. Det som tog kål på den prestandamässigt var att inte operativsystemet utan att jag mot slutet blev tvungen att köra Teams och Outlook på den: 16 GB minne var för lite för de förutsättningarna, och GPU:n hade inte hårdvarustöd för nya codecs.
Allt ”riktigt” arbete i macOS gick fortfarande finfint.

Men gissa om jag blev glad när jag fick min nuvarande M1:a och man aldrig längre hör fläktarna samtidigt som datorn är flera gånger snabbare än den andra…

Yikes, alltså du var inte ensam om den upplevelsen.
När vi på jobb bytte från skypeforbusiness till teams så var det katastrofalt, alla fläktar gick på max nästan hela arbetsdagen och teams drog på vissa maskiner över 80% av allt ramminne, vi har aldrig installerat om så många datorer på så kort tid i hopp om lösning då hela vår leverans påverkades av det. Helt sinnessjukt vad Microsoft lallar alltså.
Det är ju löst nu sen ett tag tillbaka men det var rent katastrofalt.

M1 är... pure gold än, har inte ens haft en anledning eller realistiskt fundering på att uppgradera den till M4. Förutom köptarmen då, men inte ens den kan övertala mig i detta fallet. Apnöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nej, det var inte det jag tänkte på. Det var detta jag tänkte på, så jo, det har lovat kunder i Storbritannien att ge minst 5 år
<Uppladdad bildlänk>
"On April 29, 2024, the UK’s Product Security and Telecommunications Infrastructure (PSTI) regulation came into effect. This regulation forces companies that manufacture, import, or distribute internet-capable products in the UK to comply with certain security requirements. This regulation aims to improve the security of consumer products that can connect to the internet, most notably IoT devices. Companies impacted by the regulation must provide statements of compliance that outline, among other things, the support period for which security updates will be provided." Källa: https://www.androidauthority.com/iphone-software-support-comm...

OK, det där var nytt för mig. Det där med Vintage och Obsolete har varit så sen 90-talet åtminstone,

Skrivet av Yoshman:

Har en MacBook Pro som ska lämnas tillbaka, så testade lite snabbt att återställa, välja svenska och kolla shortcuts. Vissa ÄR annorlunda baserat på språkval.

Så lite mer förståelse för att Apple missat detta, men placeringen är fortfarande inkonsekvent.

Tycker forfarande det är en bug, shortcuts bör rimligen följa tangentbordsvalet, inte språkvalet. ⌘< används på svenska, ⌘~ på US-engelska med svenskt kbd. Vidare bör det ligga på "samma ställe" också. Går ändå att ändra, så inte någon katastrof.

Ja en del genvägar är ”översatta”. Jag tror dock att det bara är sådana som ”översatts” för länge sen och att de inte längre gör det med nya, men det finns ett gäng kvar.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Yikes, alltså du var inte ensam om den upplevelsen.
När vi på jobb bytte från skypeforbusiness till teams så var det katastrofalt, alla fläktar gick på max nästan hela arbetsdagen och teams drog på vissa maskiner över 80% av allt ramminne, vi har aldrig installerat om så många datorer på så kort tid i hopp om lösning då hela vår leverans påverkades av det. Helt sinnessjukt vad Microsoft lallar alltså.
Det är ju löst nu sen ett tag tillbaka men det var rent katastrofalt.

M1 är... pure gold än, har inte ens haft en anledning eller realistiskt fundering på att uppgradera den till M4. Förutom köptarmen då, men inte ens den kan övertala mig i detta fallet. Apnöjd.

Teams är Electron-skit (dvs utvecklat i JS), och MS kör det bara för att de har svårt att rekrytera utvecklare som kan deras COM och C++ tillräckligt bra. Nya Outlook är samma skräp.

Detta sagt så var Teams från början dåligt t.o.m för att vara Electron.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Sötast
Skrivet av mpat:

Teams är Electron-skit (dvs utvecklat i JS), och MS kör det bara för att de har svårt att rekrytera utvecklare som kan deras COM och C++ tillräckligt bra. Nya Outlook är samma skräp.

Jo, jag känner till det.. Jag är en electron hatare själv >_> till den milda grad att jag ofta hellre använder sämre alternativa varianter av program för att undkomma electron.

Då utvecklingen med spagettiutvecklare och företag som pressar sina utvecklare så lär det nog aldrig bli optimerade program igen i framtiden som det en gång var, men kanske Tauri kan stötta lite och åtminstone funka bättre än Electron.

Å andra sidan så har microsoft gjort ett sjujäkla bra jobb med VSCodium, det är nog den mest optimerade mjukvaran till att köras i electron på planeten.... så kunskapen finns där, bara viljan som saknas!

Du menar inte att de har gått från native outlook till electron? Jag hade ingen aning, jag är evigt tacksam att jag varken jobbar med eller kör windows miljöer hemma längre.

Dock realistiskt sett så är Linux-specifika jobb lite enhörningar just nu så risken är att man hamnar med att supportera sumpen snart igen 💀

Permalänk
Skrivet av mpat:

I rättvisans namn ska väl sägas att jag inte tror om Microsoft att de skulle skriva en bra native-applikation för Windows och en för macOS. Alternativet hade varit att vi som jobbar på företag med Microsoft-avtal hade varit de facto tvungna att använda Windows.

Som det är idag får man helt enkelt budgetera för att 2-4 GB internminne och 1-2 processorkärnor i varje läge är vigda åt att kolla efter mail och chattmeddelanden.

I ”old man yells at cloud”-anda minns jag hur vi hånskrattade när det släpptes en Java-baserad ICQ-klient som käkade 25 MEGAbyte minne och tog många sekunder att starta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Du menar inte att de har gått från native outlook till electron? Jag hade ingen aning, jag är evigt tacksam att jag varken jobbar med eller kör windows miljöer hemma längre.

Jo, nya Outlook är Electron. Det saknar också en massa funktioner, så man måste inte byta än. Det lär dock komma så småningom, och de har redan börjat lägga till funktioner till det nya som inte finns i det gamla.

Det där hyper-begränsade gratis-Outlook som ingår med Windows är också det Electron, med reklam som ser ut som mail i inboxen. Farsan skaffade ny dator för nån månad sen (för att MS skrämt upp honom med varningar om att Windows 10 inte supportas längre. Det gick att leva med att datorn hade en batteritid på ungefär tre och en halv minut, halva tangentbordet glappade och skärmen blinkade som en julgran när den gick på batteri, men en varning om att supporten tog slut var för mycket) och det ”inkluderade Office” är denna reklam-Outlook och webbversioner av Word och Excel. Inte alldeles imponerande.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jo, jag har jobbat på Apple, och var Mac-användare i över ett årtionde, och har ägt tre. Tills jag använde en dator med Windows 7 och insåg hur efterblivet OS X var och då bytte jag direkt. Sen tvingades jag använda en iPhone i jobbet en period och hatade varje sekund av det.

Vi tror dig.

Visa signatur

Dator:
Intel Core i5 14600K 3.5 GHz 44MB
ASUS Prime Z790-P
G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 7200MHz CL 35 Triden
EVGA GeForce RTX 3070 8GB XC3 ULTRA